Een van zijn ontwerpen, het spel Mush.

Alan zegt een bepaalde filosofie te hebben in zijn spellen. Hij noemt zijn spellen spanningrijk, daar wil hij mee zeggen dat hij de speler van zijn spellen de optie geeft om tijdens een spel meerder keuzes te hebben. Alan heeft tevens spellen uitgegeven met zijn uitgeverij “White wind”. Deze ontstond doordat Alan niet tevreden was over uitgevers die zijn ideeën niet goed vonden, en doordat hij vond dat de door hem ontworpen en uitgegeven spellen vaak van een slechte kwaliteit waren. White Winds publiceerde spellen van Alan in gelimiteerde oplagen. Het voordeel hierbij was dat hij de spellen snel kon testen, om later bij andere uitgevers de spellen te kunnen onderbrengen.
Alan R. Moon is voor ons naast Reiner Knizia 1 van de meest toonaangevende spelontwerpers. Een tiental spellen heeft de titel gehaald “Beste Spel”. Momenteel werkt Alan bij de firma Ravensburger.

 

 

 

Alan R. Moon

Alan. R. Moon is een veelzijdig ontwerper. Alan heeft in de loop der tijd vele geweldige spellen ontworpen. In Amerika, waar hij vandaan komt staat hij bekend als een spelletjesliefhebber die van geen ophouden weet. Hij brengt groepen mensen bij elkaar om te laten zie wat er mogelijk is in de wereld van de spellen. Alan promoot zijn en andere in het Duits uitgegeven spellen in Amerika. Vooral zijn samenwerking met spelfabrikant Mayfair brengt de spellenwereld naar Amerika.

Alan speelt zijn hele leven al. Vanaf zijn kinderjaren speelde jij in ieder geval iedere zondag een spel met zijn ouders. Hij is van mening dat wanneer volwassenen als hobby het spelen van spellen hebben, ze vroeger als kind meestal oom spellen speelden., en volwassenen die nu geen interesse hebben in spelletjes ze vroeger bij hun ouders ook niet speelden. Alan’s interesse in spellen groeide uit toen hij een jaar of 15 was, hij speelde toen veel oorlogsspellen.

Veel van de oorlogsspellen die hij vroeger speelde waren afkomstig van de firma Avalon Hill (Amerikaanse uitgever van spellen en uitgever van Amerikaans tijdschrift over spellen). Op een conventie raakte Alan in gesprek met directeur Don Greenwood. Alan sprak vol lof over de spellen die Don uitgaf, en toonde ook zijn interesse in de diverse spellen. Don vroeg hem om bij Avalon Hill te komen werken als redacteur voor zijn tijdschrift.

In de tijd dat Alan als redacteur werkte begon hij ook meteen aan het ontwerpen van spellen. Dit kwam tevens doordat Avalon Hill beschikte over stapels prototypes van spellen. Alan besloot in overleg met Don om de protypes eens uit te proberen. Alan bleek een goede smaak te hebben voor spellen, zodat hij later zelf kon beslissen of Avalon Hill de spellen wilde houden voor nader onderzoek, of ze terug te sturen naar hun ontwerpers. Doordat Alan zo veel verschillende spellen kon uittesten begon hij zelf met het ontwerpen van spellen. Hij beleefde hier zo veel plezier aan dat hij hier dat hij de baan als redacteur opgaf. Hij besloot daarom als fulltime spellenontwerper verder te gaan.