Een van zijn ontwerpen, het spel Tutanchamon, begon bij met een reis samen met zij vrouw naar een Egyptisch museum. In dit museum vond Reiner een kaart van Egypte, met daarop de nijl en piramides. Meteen zag hij een spel op de kaart verschijnen. Thuis ontwierp hij het spel en klopte vervolgens met zijn ontwerp aan bij 2 uitgevers.
Knizia test al zijn spellen zelf totdat hij het bij een uitgever laat zien. Hij ontwerpt zijn spellen voor plezier, ook al heeft hij er nu zijn hobby van gemaakt. De uitgevers geven Knizia veel ruimte in zijn ontwerpen, ze vragen hem zelfs voor zijn mening over het toe te passen materiaal. Vaak komt het voor dat spellen fraaier worden uitgegeven, dan oorspronkelijk zijn bedoeling was.

Zijn eerste spellen verschenen eind jaren 80, toen Goldrausch en Digging uitkwamen. Tot eind 1997 werkte Knizia als wiskundig en spelontwerper. In deze tijd werkte hij zo’n 80 uur per week. Dit werd hem te veel en hij heeft toen ook gezegd dat hij meer tijd voor spellen wilde uittrekken. Nu ontwerp hij alleen nog spellen voor zijn beroep.

Reiner Knizia

Reiner Knizia is 1 van de meest toonaangevende spelontwerpers ooit. Zijn variëteit in spellen is ongelofelijk. Hij haalde meerdere malen een prijs binnen met het beste of leukste spel. Vandaar deze toelichting op de persoon “Reiner Knizia”

Reiner Knizia is 42 jaar oud en woont soms in Windsor (Engeland) en Munich (Duitsland). Zijn beroep is wiskundige, hij is daar dan ook professor in. Zijn hobby’s zijn : joggen, atletiek, boeken lezen, geschiedenis, wetenschap en management. Reiner begon spellen te maken op de leeftijd van een jaar of tien. In winkels zal hij spellen liggen, maar had het geld niet om ze aan te schaffen. Door wat spullen bij elkaar te zoeken maakte hij zijn eerste spellen. Al snel leerde hij de mechnismen waar een spel op draait. Ook kon hij vrij snel zien welk mechanisme wel en niet werkte. Later in zijn jeugd, toen hij wel spellen kon betalen, merkte hij dat de spellen die hij wilde kopen niet bestonden. Dit was een extra stimulans om verder spellen te ontwerpen.

Zijn ontwerpen beginnen bij het zien van allerdaagse dingen. Zo vind hij een onderwerp waar hij een spel van wilt maken. Hierna bekijkt hij aan het onderwerp een spelmechanisme kan toevoegen. Samen met dit invoegen neemt hij allerdaagse gebeurtenissen en voegt deze toe. Knizia zegt niet veel materiaal nodig te hebben voor het maken van een spel. Speelkaarten bijvoorbeeld gebruikt hij voor vele doelen, zelfs voor het maken van een spelbord. Na het samenstellen denkt Reiner veel na over zijn ontwerpen, zo bekijkt hij honderden situaties en test daarna het spel. Het kan zijn dat hij na het testen bij een bepaald mechanisme toch een ander onderwerp kiest. Hij schrijft alle mogelijkheden op, om later misschien hierop een ander spel te ontwerpen.