Truusentruus.nl recensie van het spel: 10
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Hans van Tol Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : The Game Master Maximum aantal spelers : 7
Jaar van uitgave : 2006 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 7 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 20 minuten Prijs : ca. 10 Euro
 
1) Introductie:
Het nieuwe hilarische kaartspel waar je elkaar mee overbluft! Heb jij de beste kaarten of de sterkste zenuwen? En maak jij 10 voordat een ander dat doet?
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 kartonnen doosje
• 49 fiches
• 55 normale kaarten
• 7 jokers
• 8 strafkaarten
• 10 rondekaarten
• 1 spelregelblaadje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Het spel 10 is prachtig vormgegeven met mooie en kleurrijke afbeeldingen in retro stijl (soort 60’s stijl). Het doosje is van een licht karton gemaakt en scheurt gemakkelijk. Dit had beter in iets steviger karton verpakt kunnen worden, zodat het een langere levensduur heeft. Ondanks het mooie materiaal is er toch iets wat niet klopt. De rondkaarten met het cijfer “9” zijn hetzelfde als de rondekaarten met het cijfer “6” ???
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De regels zijn kort. Het duurt echter even voordat je de regels hebt gelezen, omdat ze soms moeilijk te begrijpen zijn. Dit komt doordat er geen voorbeelden van spelsituaties worden gegeven en je dus de situatie telkens opnieuw voor je geest moet halen. Als je het spel eenmaal gespeeld hebt begrijp je de regels vrij goed.

De voorbereiding begint met het schudden van de rondekaarten. De bovenste kaart wordt open op tafel gelegd. Elke speler ontvangt 1 joker, 7 fiches en 3 normale kaarten.
5) Spelverloop:
Doel van het spel is om zo min mogelijk minpunten te krijgen, of eventueel zo veel mogelijk pluspunten.

Waarde van de kaarten en fiches:

Fiches: 2 pluspunten
Rondekaarten: 1 t/m 10 minpunten
Strafkaarten: 1 t/m 10 minpunten
Joker: 10 minpunten

Een speelbeurt bevat 5 fasen;

Fase 1: Nieuwe rondekaart omdraaien

Fase 2: Elke speler legt 1 kaart open of dicht voor zich. Hij mag de kaart met 1 of 2 fiches beschermen.

Fase 3: De startspeler mag een bod op een kaart van een andere speler doen. Het bod wat hij doet moet minimaal gelijk zijn aan het aantal fiches die op de kaart liggen waarop hij biedt. De andere spelers mogen ook bieden. De speler met het hoogste bod geeft zijn geboden fiches aan de bezitter van de kaart. Daarna ruilt hij zijn kaart met de kaart van de andere speler. De fiches die er eventueel op de geboden kaarten lagen komen op de nieuw gekregen kaart te liggen. Ligt er geen fiche op een kaart dan mag de speler de kaart ruilen en moet dan 1 fiche in de pot doen. Zo mag elke speler een bod doen, ook al heeft hij al een kaart gekocht in de biedronde van een andere speler.

Fase 4: Alle fiches op de kaarten worden in de pot gelegd. Nu moeten de spelers om beurten beslissen of ze hun kaart open of dicht laten liggen. Als ze de kaart open leggen mogen ze een extra kaart spelen en de waarde bij de kaart optellen. Een speler die zijn kaart dicht laat liggen mag geen tweede kaart spelen. Zo blijft de kaart dus geheim voor de overige spelers. De spelers proberen natuurlijk zo dicht mogelijk bij het getal 10 te komen. Je mag exact 10 punten hebben maar niet meer!

Fase 5: Alle kaarten worden open gelegd. De winnaar is de speler die de hoogste waarde heeft. Is dit gelijk dan wint de speler met de hoogste individuele kaart. Zo wint “9 en 1” van “8 en 2”. IS dit nog steeds gelijk dan wint de speler die als eerste aan de beurt was. De verliezer neemt al de kaarten van die ronde en de rondekaart. De winnaar krijgt alle fiches uit de pot. Hierna vullen de spelers hun hand aan tot 4 handkaarten. Er wordt weer begonnen met fase 1.

Het spel is afgelopen als de laatste rondekaart is uitgespeeld, of als een speler zijn handkaarten niet meer kan aanvullen. De spelers leggen hun handkaarten bij de kaarten die ze hebben bemachtigd tijdens het spel. Als het spel eerder is afgelopen krijgt de verliezer ook nog de resterende rondekaarten.

De winnaar is de speler met de laagste minpunten of de hoogste pluspunten.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving met mooie afbeeldingen
• Korte spelregels
• Spannend
• Hilarisch
• Origineel
• Boeiend
• Elkaar lekker pesten!
• Hoe meer spelers hoe spannender
7) Minpunten:
• Niet zo stevig doosje
• Rondekaarten met het cijfer 6 en 9 zijn hetzelfde.
• Regels moeilijk te begrijpen en soms vreemd.
• Minder spannend met 2 en 3 spelers.
8) Samenvattend:
Het spel “10” is een serieus bied en blufspel. Je moet het gehele spel goed opletten wat je doet. Zo is het belangrijk om je 1e kaart te beschermen, of je bied een goede open kaart aan en zorgt dat andere spelers er grof met fiches op bieden. Zo krijg je elke ronde de kans om een beter of slechtere kaart te bemachtigen. Hier zit het leuke element van het spel…..elkaar pesten en lekker slechte kaarten toespelen. Of je verkoopt je slechte kaart voor veel fiches!!! Het spel is van begin tot eind spannend. 10 is een origineel spel met een goed spelmechanisme dat prima werkt! De regels zijn even vreemd en onduidelijk in het begin, maar eenmaal gewend blijft het spel je boeien. 10 is een heel goed kaartspel en blijft je boeien. Hoe meer spelers er mee doen hoe spannender het spel wordt. Het spel is absoluut een must voor de gevorderde kaartspeler, de pokerface en de bluffer! Ik speel het spel met veel plezier en zal het aan iedereen aanraden. The Game Master heeft hiermee een supergoed kaartspel uitgebracht.

9) Tips:

• Let op je handkaarten.
• Let goed op bij bieden of je een goede kaart kunt bemachtigen of dat je jouw goede kaart niet kwijt raakt.

Terug naar beginpagina