Truusentruus.nl recensie van het spel: Bakerstreet
Recensie door : mandy  
Beoordelingscijfer : (6.0)  
   
Auteur : Marcel-André Casasola Merkle Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Ravensburger Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 2003 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 13 Euro
 
1) Introductie:
London 1898, een mistsluier hangt over de stad, schimmen schichten door de stikdonkere nacht. Het is er duidelijk niet pluis…! Wie ontsluiert het raadsel!? Twee geslepen detectives kruisen de degens door hun kaarten sluw uit te spelen en zo hun tegenstanders in verwarring te brengen. Maar niet altijd lukt dat… Wie als eerste 7 bewijskaarten met op elkaar volgende letters heeft verzameld, is de winnaar.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 2 x 30 detectivekaarten
• 40 bewijskaarten
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Bakerstreet heeft een saaie uitstraling. De afbeeldingen op de doos zijn somber. Op de achterzijde is niet duidelijk uitgelegd en afgebeeld waar het spel over gaat. Het gebruikte materiaal is vrij simpel.

4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De regels zijn enorm simpel en goed te begrijpen. Het spelregelboekje is goed door te lezen. De uitleg aan anderen is eveneens simpel.

Het spel verloopt over meer dan een ronde. Iedere ronde bestaat uit een of meer beurten. De jongste speler begint. Wie aan de beurt is moet of een speelbeurt uitvoeren of het laatste bod van de andere speler betwijfelen. Een speelbeurt moet in de volgende volgorde worden uitgevoerd:
1. Een kaart uit de hand aanleggen
2. Handkaarten aanvullen
3. Bieden
5) Spelverloop:
De regels zijn enorm simpel en goed te begrijpen. Het spelregelboekje is goed door te lezen. De uitleg aan anderen is eveneens simpel.

Het spel verloopt over meer dan een ronde. Iedere ronde bestaat uit een of meer beurten. De jongste speler begint. Wie aan de beurt is moet of een speelbeurt uitvoeren of het laatste bod van de andere speler betwijfelen. Een speelbeurt moet in de volgende volgorde worden uitgevoerd:
1. Een kaart uit de hand aanleggen
2. Handkaarten aanvullen
3. Bieden

5) Spelverloop:

Iedere speler krijgt 30 detectivekaarten van dezelfde kleur die je verdekt voor je neerlegt. Dan neem je 3 kaarten in je hand niet zichtbaar voor de andere speler. De kaarten hebben de waarde tussen 0 en 5 waarvan sommige met het symbool van een handje, x2 of een pijl erop. De 40 bewijskaarten worden ook geschud en in stapeltjes van 8 met de beeldzijde naar beneden in een kring in het midden van de tafel neergelegd.

Wie aan de beurt is, legt één van zijn drie handkaarten open naast één van de stapeltjes bewijskaarten. Als er al kaarten van de vorige ronde liggen, dan mag er gewoon een kaart bovenop gelegd worden maar wel zo dat de rest van de kaarten eronder niet zichtbaar zijn. Je mag dus niet in de stapel kijken. Daarna vul je je handkaarten weer aan en doe je een bod. Met dit bod geef je aan hoeveel je de waarde schat van alle 6 handkaarten (die van jezelf en die van je tegenspeler). De symbolen op de kaarten spelen hierbij geen rol. De speler die begint met bieden mag zelf weten hoeveel hij biedt maar het volgende bod moet steeds minstens één hoger zijn. Als je het bod van je tegenspeler betwijfelt, leg je je kaarten open neer en moet je tegenspeler dit ook doen. Als de totale waarde lager is dan het laatst uitgebrachte bod, wint de speler die het in twijfel trok en anders wint degene die het bod deed.

Dan leg je allebei je drie handkaarten op je eigen aflegstapel. Zorg dat alleen de bovenste kaart van je aflegstapel zichtbaar is. De winnende speler van die ronde kiest nu een stapel die bij één van de bewijsstapels ligt en sorteert deze kaart voor kaart van boven naar beneden op kleur totdat de stapel verdeeld is of er een stopkaart (kaart met een handje erop) tussen zit. Dan wordt het sorteren ook direct gestopt en wordt de waarde van de kaarten per kleur bij elkaar opgeteld. De kaarten die dus nog na de kaart met het handje komen, tellen niet mee! Nu worden in de telling de symbolen wel meegenomen, dus als er x2 staat, telt de totale waarde van alle kaarten ook x2. Als er meerdere keren die kaart in zit, telt het nog steeds maar x2. Als er geen enkele kaart ligt naast één van de stapels bewijskaarten, mag deze ook gekozen worden. Ook als de waarde van beide spelers gelijk is, wint de speler die de ronde gewonnen heeft. Mocht er nou een pijl op één van de kaarten staan (maakt niet uit van welke speler), dan wordt de stapel links van die kaart ook gesorteerd. Mocht er dan weer een pijl in zitten, wordt ook de stapel links daarvan gesorteerd etc.

De winnaar van de gesorteerde stapel, mag nu een bewijskaart uit de stapel uitzoeken en dan legt hij de stapel weer terug. De winnaar is degene die als eerste 7 opeenvolgende letters bij elkaar heeft. De letters A t/m T komen 2x voor. Als je dit voor elkaar hebt, leg je jouw kaarten open en eindigt het spel.
6) Pluspunten:
• Simpel
• Weinig materiaal waardoor het overzichtelijk blijft
• Stevig materiaal
7) Minpunten:
• Er zijn weinig mogelijkheden
• Het spel is niet boeiend waardoor de verveling snel toeneemt
• De doos is niet handig ingedeeld, waardoor de kaarten steeds door elkaar liggen
8) Samenvattend:
Bakerstreet is een te eenvoudig spel en heeft geen variatie. Hierdoor verlies je de focus op het spel en blijft het spel je niet boeien. De kleuren die zijn gebruikt, zijn erg saai en flex en nodigen niet uit om het spel te kopen. Je bent helaas heel snel op het spel uitgekeken.

9) Tips:

• Niet meteen een hoog bod doen want dan worden er maar weinig kaarten uitgespeeld. Met meer kaarten rondom de bewijskaarten is het net iets spannender.
• Probeer te onthouden welke kaart je tegenstander uitspeelt om zo beter te kunnen inschatten wat de waarde is van de 6 kaarten bij elkaar.

Terug naar beginpagina