Truusentruus.nl recensie van het spel: Arkadia

Auteur : Rudiger Dorn Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Ravensburger Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2007 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 35 Euro

In een ver land ligt een gebied met gloeiende heuvels en vruchtbare dalen. Kolonisten uit alle windstreken hebben zich daar gevestigd en zijn zo de grondleggers van de stad Arkadia. Naast allerlei gebouwen moet op een hoog gelegen gedeelte van de stad een schitterend kasteel verrijzen. Vier welgestelde families trachten hun aanzien en invloed te vergroten door een zo groot mogelijk aandeel in de bouw van het kasteel te leveren. De spelers zijn de bouwmeesters. Zij plannen in opdracht van de vier families de bouw van de stad en van het kasteel en geven leiding aan de uitvoering.

• 1 bouwplaats van het kasteel
• 4 zichtschermen in de kleuren van de spelers
• 16 bouwmeestervlaggen in de kleuren van de spelers
• 40 bouwkaarten
• 40 gebouwen in 7 verschillende vormen
• 88 zegels in 4 kleuren van de verschillende families
• 44 arbeiders, 11 stuks in 4 kleuren
• 24 neutrale arbeiders
• 28 kasteelstenen in 4 kleuren van de verschillende families
• Diverse goudstukken
• 1 spelregelboekje met regels in verschillende talen.

Zegels en bouwkaart
1 van de gebouwen en de bouwplaats van het kasteel
Arkadia is prachtig vormgegeven. Echt alles voldoet prima. De doos heeft een mooie uitstraling en laat goed zien waar het spel over gaat. Het gebruikte materiaal is prima. Alle onderdelen zijn prachtig gedetailleerd en functioneel. Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving, uitstraling en functionaliteit van het gebruikte materiaal.
De spelregels zijn duidelijk en goed leesbaar. Na een half uurtje lezen heb je de regels door en zul je ze niet zo snel vergeten.
• Spelbord op tafel leggen
• Bouwplaats van het kasteel midden op het bord leggen, het kasteel mag geen tentenkampen bedekken.
• Elke speler neemt een zichtscherm, 4 bouwmeestervlaggen en 3 arbeiders in een kleur
• De kasteelstenen worden op het bord geplaatst.
• De resterende arbeiders, gebouwen, zegels en geld worden apart gelegd.
• De bouwkaarten worden geschud, er worden 3 kaarten open gelegd.
De spelers bouwen huizen en aan het kasteel. Als ze aan een huis meebouwen worden ze beloond met zegels. Als een huis voltooid is wordt er tevens een stuk van het kasteel bebouwd. De waarde van de kleur van de zegels is afhankelijk van het aandeel van de bouw aan het kasteel. Hoe meer een kleur heeft gebouwd aan het kasteel hoe waardevoller de zegels zijn. Op meerdere momenten kunnen de spelers hun zegels inwisselen voor geld. Wie aan het eind van het spel het meeste geld heeft wint het spel.

Een speelbeurt wordt als volgt gespeeld:

1) Een speler moet een gebouw of 1 of meerdere arbeiders plaatsen.
2) Een speler kan 1 van de vlaggen inzetten.

Een gebouw moet geplaatst worden aan een reeds liggend gebouw, arbeider of aan het kasteel. De speler speelt een kaart uit, pakt het gebouw en legt tevens een zegel in de kleur van de kaart op het gebouw en plaatst het op het bord. Als het gebouw op een plaats wordt gebouwd waar een tentenkamp staat afgebeeld, dan krijgt de speler per tentenkamp een neutrale arbeider.

Als een speler arbeiders wilt plaatsen, dan kiest hij een gebouw en plaatst daaromheen zo veel arbeiders als hij wil. Dit mogen arbeiders in zijn kleur of neutrale arbeiders zijn.

Het kan voorkomen dat een gebouw helemaal omsloten wordt. Er volgt dan meteen een uitbetaling en er wordt aan het kasteel gebouwd. Voor elke arbeider die een speler om het gebouw heeft staan krijgt hij een zegel. Tevens krijgt de speler die het gebouw heeft omsloten de zegel die op het gebouw ligt als bonus. Verder wordt er nog aan het kasteel gebouwd. De speler die het gebouw omsloot mag 1 bouwsteen op het bouwveld van het kasteel plaatsen.

De spelers hebben elk 4 keer de kans om een vlag in te zetten. Als ze dit doen dan mogen ze zegels vanachter hun scherm omwisselen voor geld. De waarde van elke zegel is afgebeeld in het kasteel, door het aantal bouwstenen in de kleur van de zegel. De speler legt het verkregen geld achter zijn scherm. Tevens krijgt de speler 2 nieuwe arbeiders.

Het kasteel heeft een grondlaag die bestaat uit bouwstenen met kleuren van de zegels. De spelers mogen bouwstenen plaatsen maar alleen op gelijk niveau. Als een niveau is volgebouwd, dan wordt er aan het volgende niveau gebouwd. Als er 2 niveaus zijn volgebouwd is elke speler nog 1 keer aan de beurt. Als afsluiting wordt er nog 1 keer zegels gewisseld voor geld. Dit geldt voor alle spelers. De speler met het meeste geld wint het spel.
• Prachtig spelmateriaal
• Prachtige vormgeving (veel aandacht aan besteed)
• Simpele regels
• Erg tactisch
• Niet echt origineel, door de mix van bekende spelmechanismen
• Zwak begin
• Plakken van de stickers op de bouwstenen
• Leeftijdsgrens is te jong, het zal jonge spelers niet echt boeien.
Wat als eerste opvalt als je het spel uit de doos haalt, is de mooie vormgeving. De afbeeldingen van zijn prachtig en het materiaal ziet er schitterend uit. Het spel begint heel traag en de spelers proberen in het begin vat te krijgen op het spelmechanisme. Op een gegeven moment als het bord geleidelijk wordt volgebouwd krijgen de spelers door wat ze kunnen doen tijdens hun beurt. In het begin bouw je gebouwen en plaats je soms wat arbeiders, maar naarmate het spel vordert krijgen deze acties meer diepte en uitwerking. Je ziet dan ook dat je zegels bemachtigd en dat je een extra zegel krijgt als je een gebouw omsluit. Je moet natuurlijk wel in de gaten houden hoeveel je zegels waard zijn en op welk punt je ze inwisselt. Dit is essentieel voor de overwinning. Waar het tevens om draait in dit spel is dat je de volgende speler niet de kans geeft om te scoren. Dit betekend dat je met jouw beurt niet een goede zet moet over laten voor de volgende speler. Vaak komt het voor dat er niet voldoende is nagedacht over een actie en dat de volgende speler in 1 keer veel scoort.

Ik herkende veel spelmechanismen van andere spelen, die als een mix door elkaar heen lopen in dit spel. Het systeem van arbeiders om gebouwen plaatsen komt uit het spel Medina. Het plaatsen van de gebouwen en hun vormen heeft iets weg van het spel “Die Fursten von Florenz”. Ook heeft het spel iets weg van Australia. Een onervaren speler zal dit natuurlijk niet herkennen, maar voor mij betekend het dat de auteur een mix van bestaande goede spellen heeft genomen en er zelf een schepje bij heeft gedaan, niet echt origineel dus.

In de keren dat ik dit spel heb gespeeld heb ik er redelijk plezier aan beleefd. Jammer vind ik het trage begin van het spel. Verder wacht je af tot het jouw beurt is en kijkt dan wat je mogelijkheden zijn. Ook dit vind ik erg jammer, want vooruit iets plannen kan niet in dit spel. Het is ook raadzaam dit niet te doen, want de teleurstelling is groot als een speler hetzelfde ziet wat jij ook als goede actie zag. Ik denk dat Arkadia niet is bedoelt voor families en jonge spelers, maar voor de spelers die van tactiek houden, niet veel willen nadenken, en een langzaam begin van het spel voor lief nemen. Als dit je aanspreekt is Arkadia iets voor jou en blijkt het een prachtig spel te zijn.

De waardering:
Iedereen kan het spel winnen, wel goed op je actie letten natuurlijk (5/5).
Het spel is niet origineel (1/5), het thema is dat wel (3/3).
Het spelmateriaal is prachtig (3/3) en zorgt ervoor dat het spelmechanisme goed speelbaar is (5/7). De spelregels zijn prima, doordat ze duidelijk zijn geschreven en goed te begrijpen (5/5). De prijs van het spel is aan de hoge kant (0/2). Er is weinig interactie tussen de spelers, eigenlijk alleen als een andere speler jouw actie steelt (2/5). De meeste spelers inclusief mezelf beleven veel plezier aan dit spel (40/50) waarschijnlijk door de bekende elementen uit anders spelen. Ook voelt het na een spelletje te hebben gespeeld, dat je het de volgende keer nog beter kan (10/15).

Totaal 76 punten = 7.5

• Let goed op. Gebouwen omsingelen is incasseren.
• Houd goed in de gaten wat je zegels waard zijn!