Truusentruus.nl recensie van het spel: Caesar & Cleopatra
Beoordelingscijfer : (6.5)

Auteur : Wolfgang Lüdtke Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 1997 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 0 Euro

Ceasar en Cleopatra hebben een turbulente verhouding. Ze zijn verliefd, maar tegelijk hebben ze ook een hekel aan elkaar! Ceasar wil Egypte volledig onder Romeins bewind stellen en heeft daarvoor de goedkeuring van de machtigste groepering van Rome nodig: de patriciërs. Daarentegen wil Cleopatra hen ervan overtuigen dat het beter is om Egypte verregaande onafhankelijkheid te blijven geven. Door list, bedrog, pesterijen en omkoping proberen beiden zoveel mogelijk invloedrijke personen voor hun zaak te winnen. Herleef door dit kaartspel het Romeins-Egyptische drama maar berg je wanneer de toorn van de goden boven de strijdenden losbarst! Beide spelers hebben dezelfde kaarten, maar de
vraag is alleen, wie ze beter inzet!

• 135 speelkaarten.

De kaarten zijn onderverdeeld in 3 soorten:

35 neutrale kaarten:
• 21 patriciërs in 5 kleuren van de 5 verschillende facties
• 8 kaarten “vertrouwensvraag”
• 6 kaarten “invloedsbonus”

50 Romeinse kaarten met Ceasar op voorzijde:
• 37 invloedskaarten (waarde 1 t/m 5 en F)
• 13 actiekaarten

50 Egyptische kaarten met Cleopatra op voorzijde:
• 13 actiekaarten

Een patriciër en een invloedskaart
Actiekaart en invloedskaart
Ceasar en Cleopatra is prachtig vormgegeven. De voorzijde van de doos laat goed zien dat het hier om Caesar en Cleopatra gaat, omdat ze bekvechtend tegenover elkaar zijn afgebeeld. De achterzijde laat niet zo goed zien waar het spel over gaat. Wel staan er een drietal kaarten afgebeeld, maar je kunt niet echt een indruk maken over hoe het spel er uiteindelijk uit ziet. De speelkaarten zijn van een goede kwaliteit. Deze zijn tevens prachtig vormgegeven met afbeeldingen van Egyptische en Romeinse figuren.

Beide spelers hebben een zelfde set met speelkaarten. De kaarten hebben de waarden 1 tot en met 5 en een kaart met een waarde “F”. Ook hebben de spelers allebei dezelfde set met actiekaarten. Er zijn 5 groepen met patriciërs (leden van de Romeinse adel), waarvan 3 groepen uit 5 personen bestaan en 2 groepen uit 3 personen. Je hebt ook nog kaarten met een invloedsbonus. Deze kaarten geven je aan het eind van het spel punten als je aan een bepaalde voorwaarde hebt voldaan. Zo moet je bijvoorbeeld 3 van de 5 kaarten van een groep verzamelen. Ook zijn er nog kaarten met een vertrouwensvraag. Deze worden aan het eind van de beurt van een speler omgedraaid en wijzen een groep patriciërs aan waarbij de bovenste patriciër wordt ondervraagd. De vraag luidt: “Hey vriend, welke kant kies je, die van Caesar of van Cleopatra?”
De regels zijn niet echt moeilijk. Je moet ze echter wel heel goed doorlezen, je vergeet namelijk snel een regeltje die ergens tussendoor staat geschreven. Dit bleek toen een vriend van me mij aansprak op het verkeerd spelen van het spel. Sindsdien maak ik deze fout niet meer. Het duidt er wel op dat je de regels zorgvuldig moet lezen. Je bent in een half uurtje klaar met lezen, maar toch is het verstandig om de regels er even bij te houden om je eerste spelletje mee te beginnen. De regels zijn duidelijk omschreven en door midden van goede voorbeelden verduidelijkt. Het vergt wel enige moeite om het spel aan anderen uit te leggen, maar als je het een keer gespeeld hebt, weet je waar het over gaat en voel je hoe het spel werkt.

Leg de kaarten van de patriciërs in 5 groepen van 5 kolommen op tafel, tussen de spelers in. De vertrouwensvragen worden hiernaast gelegd. De spelers kiezen elk een set kaarten en pakken de kaarten en de actiekaarten. Uit hun set halen ze 10 kaarten (2 sets van waarden 1 t/m 5). De spelers mogen hun actiekaarten bekijken en leggen deze in hun volgorde verdekt weg. Ten slotte neemt elke spelers een invloedbonuskaart.

De spelers leggen nu 5 van hun 10 kaarten verdekt onder de kolommen met patriciërs. Bij elke kolom legt een speler 1 kaart. De overige kaarten worden op handen genomen.
Hier volgt een beknopt spelverloop:

Een speler kan tijdens zijn beurt het volgende doen:

1) actief worden.
2) passief blijven.

1) actief worden.
De speler kan de volgende acties uitvoeren:
a) Hij speelt een actiekaart en volgt de instructies die op de kaart zijn omschreven
b) Hij legt 1 dichte kaart in 1 kolom of 2 open kaarten in 1 of meerdere kolommen.
c) Hij vult zijn handkaarten aan tot 5. Hij heeft hierbij de keuze uit normale of actiekaarten.
d) De vertrouwensvraag wordt gesteld, zie verder.

2) Passief blijven.
De speler mag zo veel handkaarten ruilen als hij wil. Er wordt geen vertrouwensvraag omgedraaid.

De vertrouwensvraag:
Als een speler actief wordt is zijn laatste actie een vertrouwensvraag omdraaien. De kaart geeft aan of er een vraag aan de bovenste patriciër wordt gesteld in een kolom. Hierbij worden de kaarten van de spelers in de betreffende kolom allemaal open gedraaid en volgt er een uitslag. De speler die de meeste waarde aan kaarten heeft omgedraaid mag de bovenste patriciër tot zijn bezit nemen. Hierna volgt dat de speler die heeft gewonnen zijn hoogste kaart uit de kolom verliest en de verliezer verliest zijn kaart met zijn laagste waarde.

Orgie:
Er wordt geen vertrouwensvraag gesteld.

Filosoof:
Verandert de kolom in waarden. De speler met het laagste puntentotaal wint de bovenste patriciër bij de vertrouwensvraag in deze kolom.

Als alle patriciërs zijn gewonnen of beide spelers hebben geen invloedskaarten meer eindigt het spel. De spelers krijgen de volgende punten, en de speler met de meeste punten wint het spel:

1 punt per patriciër.
1 punt voor de meerderheid van gewonnen patriciërs in een groep
1 punt voor het winnen van alle patriciërs in 1 groep
2 punten voor het goed hebben van de invloedbonus.
• Goede actiekaarten
• Perfect lopend spelmechanisme
• Evenwichtig spel
• Blufelement
• Vrij complexe regels
• Geluksfactor
• Te veel orgiekaarten, zie Tips!
• Onoverzichtelijk
Je hebt verschillende spelletjes waarbij je als speler kaarten in kolommen moet leggen om aan de meerderheid aan punten te komen. Dit type spel komt vaak voor bij spelletjes voor 2 spelers. Ik geef als voorbeeld; Lost Cities of Schotten Totten. Je legt je kaarten in kolommen en hoopt dat je genoeg punten neerlegt. Dit gebeurt ook bij Caesar & Cleopatra. Nu leggen de spelers kaarten in 5 kolommen. Tussen de kaarten van de spelers liggen 3 of 5 patriciërs. Als een speler er voor kiest om zijn beurt te spelen, wordt aan het eind van zijn beurt een vraag gesteld. De vraag wordt gesteld aan 1 van de kolommen waar de patriciërs in liggen. De vraag luidt; Hey vriend, welke kant kies je, die van Caesar of van Cleopatra? De uitslag wordt bepaald aan de hand van de kaarten die aan de kolommen liggen. Zo verzamelen de spelers patriciërs die hun kant hebben gekozen. Elke patriciër levert punten op aan het eind van het spel.

In de kolommen kunnen de spelers zowel dichte als open kaarten leggen. Dit maakt dit spel extra spannend, omdat je van tevoren niet weet hoeveel punten de andere speler heeft liggen. Door slim te spelen kun je gokken om zo veel mogelijk punten aan jouw zijde in te zetten, maar je kunt je beter gewoon aan je doel houden. En je doel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen. Je moet natuurlijk jouw invloedbonus halen, want dit levert je 2 punten op. Ook is het zinvol om van 1 of 2 kolommen de meerderheid te bemachtigen, hier scoor je veel en extra punten mee.

Wat Caesar & Cleopatra onderscheidt van alle andere tweepersoons aanlegspellen is dat je bij dit spel niet weet wat je kansen zijn, maar dat je daar tijdens het spel wel achter kan komen. Dit kan zijn doordat je een actiekaart speelt. De actiekaarten in dit spel zijn zo krachtig en geven het spel een extra dimensie. De inzet van de filosoof gooit het spel helemaal door elkaar. Het spel voelt anders dan andere aanlegspellen en houdt het spannend tot het einde. Het spel verloopt goed en speelt heerlijk. Een absoluut topspel!

Totaal 66 punten = 6.5

• Haal 1 vertrouwensvraag “heden orgie” uit het spel. Dit maakt het spel nog spannender.