Truusentruus.nl recensie van het spel: Architekton
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (5.5)  
   
Auteur : Michael Schacht Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Queen Games Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 2005 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 8 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 15 Euro
 
1) Introductie:
De spelers bouwen aan een stad in het oude Griekenland. De architecten die deelnemen hebben elk hun idee๋n. Wel moeten ze opletten dat ze de juiste gebouwen bouwen in de goede omgeving, anders zullen ze minder aantrekkelijk zijn.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 24 houten huisjes, 12 in 2 kleuren (rood en wit)
• 8 puntenfiches
• 22 tegels met gebouwen
• 24 tegels met landschappen in 4 types (Aarde, grasland, water en bos)
• 1 spelregelblaadje

Puntenfiche
2 tegels; landschap en gebouw
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Architekton is verpakt in een veel te groot doosje. Dit spel hoort bij een serie die allen zijn verpakt in dit soort doosjes, vandaar. De voorzijde van de doos laat zien hoe een architect 1 van zijn al gebouwde gebouwen bekijkt. De voorstelling schept een fijne sfeer en lokt uit tot spelen. Op de achterzijde is net zoals alle Queen Games spellen goed te zien waar het spel over gaat. Er is een afbeelding met een spelsituatie en er staat een kleine uitleg bij waarin uitgelegd wordt hoe het spel wordt gespeelt.

Het spelmateriaal is niets op aan te merken. Het is stevig en duurzaam. De tegels zijn voorzien van mooie, duidelijke en kleurrijke afbeeldingen.

De gebouwentegels laten een Grieks gebouw zien. Het gebouw is geplaatst op een ondergrond die uit verschillende landschappen bestaat. De vier zijden van de tegels hebben allen een ander landschap. Soms zijn 2 zijden gelijk.

De landschapstegels zijn er in 4 typen; Aarde, grasland, water en bos.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels van Architekton zijn simpel, je hebt ze binnen 10 minuten gelezen. Je begrijpt de regels vrij snel, omdat ze duidelijk zijn uitgelegd met voorbeelden. Het vergt niet veel moeite de regels aan anderen uit te leggen. Er kunnen wat problemen ontstaan bij het uitleggen van de waardering.

Voorbereiding:
De gebouwentegels worden geschud en als verdekte stapel neergelegd. Dit gebeurt ook met de landschapstegels. Nu worden van elk 4 tegels apart gelegd. Ook worden van beide stapels 3 tegels omgedraaid, deze vormen de “open voorraad”.

Nu worden er 2 landschapstegels van de stapel genomen. Deze worden met hun hoekpunten aan elkaar gelegd en vormen zo de startopstelling.
5) Spelverloop:
De oudste speler begint, hierna zijn de spelers afwisselend aan beurt.

Als een speler aan beurt is moet hij 2 tegels aanleggen. De 2 tegels mag de speler uit de open voorraad kiezen. Als er 2 tegels gekozen zijn worden deze aangevuld van de grote gesloten stapels.

Legregels:
• Een gebouwtegel mag alleen aan een landschapstegel aansluiten en andersom. Zo ontstaat er een dambord met diagonalen met gebouwen en diagonalen met landschappen. Een rij of kolom wisselt dus telkens van gebouw of landschap.
• Gebouwtegels mogen gedraaid worden als ze worden gelegd.
• Een tegel moet minstens met 1 zijde aan een andere tegel passen.
• Als een speler een gebouwtegel plaatst moet hij el meteen een huisje van zijn kleur op zetten.

Als een tegel aan 4 zijden omsloten is volgt een waardering:
• Alle 4 de zijden passen exact en sluiten aan de juiste landschappen aan = de speler krijgt 1 puntenchip
• 1 zijde past niet = de speler moet 1 puntenschip inleveren.
• 2 zijden passen niet = de speler moet 2 puntenschip inleveren.
• 3 zijden passen niet = de speler moet 3 puntenschip inleveren.
Een speler mag er ook voor kiezen om 1 puntenchip minder af te geven, maar dan moet hij wel zijn houten huisje terugnemen en in zijn voorraad terugleggen.

Als een speler het gevraagde aantal puntenchips niet kan terugbetalen, dan eindigt het spel direct en heeft deze speler verloren.

Als de open voorraad niet meer aangevuld kan worden met de gesloten tegels, dan wordt de reservevoorraad aangebroken. Als dit bij de startspeler gebeurt, zijn beide spelers nog aan beurt en is het spel daarna ten einde. Als dit bij de andere speler gebeurt is alleen hij nog aan beurt. In beide gevalle komt nu de eindwaardering.

Eindwaardering:
Alle huizen die op gebouwtegels liggen die maar aan 1 of 2 zijden aan landschappen grenzen worden verwijdert. Nu wordt voor elke speler de grootste samenhangende groep huizen geteld. Elk huis telt als 1 punt. De puntenfiches van de spelers worden hier bij opgeteld en dit geeft hun eindscore aan. De speler met de meeste punten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Prachtig spelmateriaal
• Leuk voor tussendoor
• Alleen voor 2 spelers
• Prachtig thema
• Simpele spelregels
• Speelduur
• Spannend
7) Minpunten:
• Erg hoge geluksfactor
• Alleen voor 2 spelers
• Niet echt origineel
8) Samenvattend:
De tegels van Architekton lijken op het spel Carcassonne. Ik denk dat de maker van Architekton, Michael Schacht, met zijn spelletje Carcassonne aan het stoeien was toen hij dit spel bedacht. In Architekton draait het er om, een tegel zo neer te leggen dat alle zijden later perfect passen. Als 1 of meer zijden niet passen moet je punten inleveren, in dit spel aangegeven door puntenfiches. Het belangrijkste echter van dit spel is dat je aan het eind van het spel een grote groep gebouwen vormt (elke gebouw levert 1 punt op) en dat je daarbij opgeteld meer punten bezit dan je tegenstander. Dit lijkt makkelijk, maar je moet goed op verschillende zaken letten. Je gebouwen moeten aan het eind van het spel aan 3 zijden aansluiten om gewaardeerd te worden. Ook moet je er voor zorgen dat jij meer gebouwen dan de andere speler hebt gebouwd. En als laatste moet je tijdens het spel de meeste puntenfiches verkrijgen. Deze 3 punten lopen niet evenredig op, dus je moet een keuze maken waar je jouw belang legt. Nadeel hierbij is het geluk dat komt kijken bij het uitleggen van de “open voorraad”. Soms heeft je tegenspeler een aantal ronden een beter passende tegel dan jezelf, dit stoort. Wat ook stoort is dat je jouw tegenstander wel wilt pesten om een bepaalde richting niet op te bouwen, maar je dit niet voor elkaar krijgt bij dit spel. Dit komt doordat de spelers alle kanten op kunnen bouwen en zo dus snel een andere weg kunnen kiezen.

Wat erg belangrijk is en wat het spel erg sterk maakt is de keuze een huis laten staan of terug te pakken. Dit maakt het spel apart en spannend. Lever je 1 puntenfiche in en laat je het huis staan of pak je het huis terug en hou je jouw puntenfiches?

Al met al is Architekton een legspel dat je soms speelt en dan spannend is, maar waarbij de geluksfactor stoort. Degene met het meeste geluk wint meestal dit spel. Je probeert hier als speler wel iets tegen te doen, maar geluk kun je helaas niet sturen.

53 punten = 5.5

9) Tips:

• Draai je huisje om als hij gewaardeerd is, zo hou je overzicht en weet je welk huisje al gewaardeerd is.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279