Truusentruus.nl recensie van het spel: Das Amulett

/ Aaron Weissblum
Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : Gold Sieber Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2001 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 30 Euro

Welkom bij de wedstrijd tussen de tovenaars. Er is een amulet met magische edelstenen te bemachtigen. Om hem te verkrijgen moeten de tovenaars hun toverspreuken en grondstoffen op de juiste manier gebruiken om op een strategische manier aan edelstenen te komen.

1 speelbord
52 edelstenen
2 toverhoeden
60 energiestenen
33 toverspreukenkaarten
112 metaalkaarten
1 stoffen buidel
6 amuletten
6 rondefiches
1 speloverzicht
1 spelregelboekje in het Duits
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel 1 van mijn mooist vormgegeven spellen is. Als het op tafel staat is het een genot om naar te kijken. De gebruikte magische afbeeldingen zijn prachtig. Het speelbord is dimensionaal weergegeven, zodat het lijkt alsof je over het landschap heen kijkt.

Het speelbord is verdeeld in meerdere gebieden met verschillende grondsoorten (goud, zilver, brons of ijzer). Er zijn 4 steden op het bord afgebeeld. Sommige gebieden hebben een piramide. Van links naar rechts over het speelbord loopt een muur.

De toverspreukkaarten zijn kortweg prachtig. Ze hebben in de linker bovenhoek een teken, wat aangeeft welke grondstoffen je krijgt bij deze kaart. Linksboven staat het aantal, dat de kaart verbruikt en in de afbeelding in het midden en onder staat welke magische spreuk de kaart bezit. De magische spreuk geeft meestal een extra voordeel of de kans om je tegenspeler te pesten.

De amulet geeft ruimte aan 8 edelstenen. De metaalkaarten geven de verschillende metalen weer, elk afgebeeld met een verschillende kleur en symbool. De edelstenen zijn er in 10 kleuren, waarbij er 4 kleuren 7 keer voorkomen en 6 kleuren 4 keer. De rondefiches zijn voorzien van een getal (3 t/m 6).

Het gebruikte materiaal is degelijk en voldoet prima om mee te spelen.
De speleregels zijn niet echt zwaar. Binnen 20 minuten heb je ze doorgelezen. Je kunt de betekenis van de verschillende toverspreukkaarten tijdens het spel bekijken. Ook de uitleg aan anderen is goed te doen.

Op de steden worden 3 edelstenen gelegd. Op de andere gebieden 2 edelstenen. Ze worden willekeurig uit de zak getrokken. Elke speler krijgt van 1 metaalkaart van elke soort. Ook krijgt iedere speler 10 energiestenen en 2 toverspreuken. Op de toverspreuken legt hij 2 energiestenen. 1 toverhoed wordt in het stadsdeel met de piramide gezet. De ander gaat naar de startspeler.
Het spel bestaat uit 4 fasen. In de laatste 3 fasen kunnen er toverspreukkaarten worden ingezet.

De verschillende fasen:
1) Toverspreukfase
2) Metaalfase
3) Edelsteenfase
4) Energiefase.

1) Toverspreukfase.
In deze fase worden zoveel toverspreukkaarten geveild als dat er spelers zijn. Er wordt geboden met energiestenen. Elk bod moet hoger zijn en iedere speler mag 1 bod uitbrengen. De speler met het hoogste bod wint de kaart en legt zijn geboden energiestenen op de kaart. Hij wordt startspeler en mag als eerste een bod op de volgende kaart doen etc.

2) Metaalfase.
Er mogen nu toverspreuken ingezet worden die voor deze fase gelden. Vervolgens bekijkt iedere speler zijn toverspreukkaarten en pakt de metaalsymbolen die op de kaarten zijn afgebeeld in metaalkaarten. De startspeler pakt als eerste etc.

3) Edelsteenfase
Ook nu mogen er toverspreuken ingezet worden die voor deze fase gelden. Er wordt nu een rondefiche uit de zak getrokken. Deze geeft aan hoeveel stappen er met de toverhoed worden gezet. In het gebied waar de toverhoed nu staat volgt een veiling. Het symbool in dit gebied geeft aan welk metaal er verlangd wordt. De speler met het hoogste bod aan verlangde metalen mag zijn kaarten omruilen tegen een edelsteen uit dit gebied. De startspeler begint en biedt met kaarten die voor dit gebied gevraagd worden. Daarna volgen de andere spelers, totdat er 1 speler overblijft. Hij legt zijn metaalkaarten open en legt deze af. Nu pakt hij een voorhanden edelsteen en legt deze op zijn amulet. Hij wordt de nieuwe startspeler en verplaatst de toverhoed naar een naburig gebied, waarna een volgende veiling begint. Dit wordt vervolgd totdat alle stappen van het rondefiche gezet zijn. Het gebied waar de toverhoed eindigt is het eerste gebied waar geveild wordt in de volgende ronde.

4) Energiefase.
Ook nu mogen er toverspreuken ingezet worden die voor deze fase gelden. Elke toverspreukkaart verbruikt energie. Aan de hand van de symbolen in de rechterbovenhoeken van elke kaart verliezen de spelers het aantal energiestenen. Hij haalt deze energiestenen van de kaarten af en legt deze in zijn voorraad. Zijn de energiestenen op dan verliest hij de toverspreukkaart en legt deze onder de stapel.

Het spel eindigt meteen, als een speler 7 verschillende edelstenen bezit of 8 verschillende.
Prachtige vormgeving en spelmateriaal
Vrij simpele spelregels
Spannend
Goed en leuk thema.
Gebalanceerd spelsysteem
Korte speelduur
Spelers hoeven niet lang te wachten.
Leuk spelsysteem door
Duitstalige kaarten
Soms vrij abrupt afgelopen
De auteur van de spellen Elfenland en Ticket to Ride heeft ook dit spel bedacht. Je merkt dat meteen omdat Das Amulett goed uitgebalanceerd is. Het spelsysteem werkt prima en het is gewoon een fijn spel om te spelen. Iedere ronde en fase van het spel moet je goed nadenken over jouw bod. Het bieden is een essentieel onderdeel in dit spel. Natuurlijk moet je niet te veel energiestenen bieden op een toverspreukkaart in het begin van het spel. Het kan zijn dat er betere toverspreuken komen. Of je zit opgescheept met een kaart waar je niet veel aan hebt deze ronde. Ook is het belangrijk om het volgende bod in de gaten te houden. Zo kun je zien hoeveel een speler moet bieden om jouw bod te evenaren en zijn aantal voorhanden energiestenen. Dit maakt de toverspreukfase spannend. Omdat de startspeler het eerst volgende bod op de volgende spreuk moet uitbrengen en de andere spelers daarna volgen blijft deze fase eerlijk. Iedere speler heeft kans om een goed bod op de spreuken te doen.

Je moet goed op de waarde van de spreuk letten, de hoeveelheid metaalkaarten die je krijgt en de extra magische kracht. Sommige kaarten brengen je een enorme hoeveelheid metaalkaarten. Andere zorgen er voor dat je minder kaarten moet betalen voor edelstenen, of dat je 2 edelstenen mag pakken.

In de Edelsteenfase krijg je de kans om jouw metaalkaarten om te ruilen tegen edelstenen in het gebied waar nu de toverhoed staat. Let wel op dat je niet al je kaarten meteen inzet, maar hou in je achterhoofd dat de toverhoed nog een aantal plaatsen wordt verplaatst en je dus naar gebieden kan reizen waar voor jou misschien betere edelstenen liggen. Je kunt er voor kiezen om alle edelstenen te pakken die voorhanden zijn en dus voor de winst te gaan met 8 edelstenen. Je kunt ook slim zetten en er dan maar 7 nodig hebben. Gebleken is dat aan het eind van het spel het moeilijker is om aan edelstenen te komen, dan aan het begin van het spel.

Das Amulett is een plezierig spel om te spelen, omdat je niet lang hoeft te wachten. De regels zijn vrij simpel en elke speler begrijpt het doel van de biedingen. Het doel is dan ook om zo evenwichtig en doelgericht mogelijk te spelen. Zo is het hele spel spannend van begin tot eind. Elke speler met wie ik het spel heb gespeeld vond het een goed spel. Ook ik ben weg van het spel. Het is een genot om het spel op tafel te zetten en de spanning weer te proeven. Een topper.

Waardering 78 punten = 8

Zie samenvattend.