Truusentruus.nl recensie van het spel: Die Sieben Siegel
Beoordelingscijfer : (8.0)

Auteur : Stefan Dorra Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : Amigo Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2003 Talen : Duits
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 10 Euro

De toekomst een boek met 7 zegels! Niemand weet exact wat het boek zal brengen. Vooral niet als 1 van de spelers in de huid van de saboteur kruipt met maar 1 doel: De plannen van de andere spelers te dwarsbomen.

75 speelkaarten
27 zegels
1 saboteur
1 spelregelboekje

De zegels
De Saboteur
Die Sieben Siegel zit verpakt in een stevig doosje. Waarschijnlijk had de firma Amigo nog een doosje over want de zegels en de saboteur moeten in een ruimte geparkeerd worden die niet voldoet. Verder is er nogal een mysterieus thema bedacht rond dit kaartspel. De titel saboteur was helaas al vergeven. De zeven zegels is een passende titel rondom dit kaartspel waar je slagen moet halen en door middel van de zeven zegels je aantal slagen moet voorspellen.

De vormgeving is prima afgewerkt echter wel wat duister.

De 75 kaarten zijn er in 5 kleuren (rood, paars, geel, groen en blauw) met de waarden 1 t/m 15.

Er zijn 27 zegels. De zegels zijn vormgegeven als ronde fiches, elk voorzien van een ander teken. Er zijn 7 kleuren zegels. 5 x rood, 3 x geel, 3 x groen, 3 x blauw, 3 x paars,4 x wit en 6 x zwart.

De saboteur wordt afgebeeld als een duistere krijger die op zijn voetstuk staat.
De spelregels van Die Sieben Siegel zijn vrij simpel. Binnen een kwartier heb je de regels onder de knie. Ook zijn ze vrij simpel uit te leggen aan anderen.
Die Sieben Siegel is een kaartspelletje waarbij je slagen moet halen. De spelers moeten kleur bekennen en de speler met de hoogste kaart wint de slag. Rood is altijd troef, maar een slag hoeft niet per se ingetroefd te worden.

Vooralsnog klinkt dit als een bekend principe. Nu volgt de uitzondering op alle andere kaartspellen met slagen;

Bij Die Sieben Siegel moet je jouw slagen van tevoren inschatten. Dit doe je door je kaarten te bekijken en dan in te schatten met welke kaarten je een slag gaat pakken. Voor elke slag die je denkt te pakken neem je een zegel in de kleur van de slag. Dit doet de startspeler als eerste en de anderen volgen. Wil een speler een zegel pakken die er niet meer ligt, dan pakt hij deze bij een andere speler en geeft hem er een witte zegel voor terug.

In plaats van het pakken van een zegel mag een speler er ook voor kiezen om de saboteur te nemen. Als een speler dit doet mogen de andere spelers alleen nog maar zegels pakken. De naam zegt het al, de saboteur saboteert de slagen. De saboteur probeert te zorgen dat spelers slagen krijgen die ze niet horen te krijgen.

Als een speler een slag pakt moet hij een zegel van de kleur van de slag inleveren. Pakt hij de slag met troef, dan mag de speler kiezen welke zegel hij terug legt, de rode van de troef of de kleur waarin hij de slag heeft gepakt. Als een speler een slag moet pakken en hij heeft de juiste zegel in die kleur niet, moet hij een zwarte zegel pakken. De speler mag zijn witte zegel als joker gebruiken, deze geldt dus voor elke kleur.

Als alle kaarten zijn uitgespeeld en de laatste slag is genomen wordt de score opgemaakt. Er zijn alleen minpunten te vergeven! Voor elk zegel (rood, blauw, paars, geel of groen) die een speler nog in zijn bezit heeft krijgt een speler 2 minpunten. Voor elke witte zegel krijgt een speler 3 en voor elke zwarte zegel 4 minpunten. De punten worden genoteerd. De saboteur krijgt 4 minpunten, maar mag voor elke zwarte zegel die door de spelers zijn genomen 1 minpunt minder opschrijven. Er worden net zo veel ronden gespeeld als dat er spelers zijn. De speler met de minste minpunten wint het spel.
Prima spelmateriaal
Goed gekozen thema
Spannend
Apart spelmechanisme
Een ander troefkaartspelletje
Leuk dat je van tevoren je slagen moet voorspellen
Speelduur
De saboteur maakt het spel extra spannend.
Materiaal past niet netjes in het doosje
Niet voor spelers die niet van troefkaartspelletjes houden.
Die Sieben Siegel is een listig en spannend kaartspelletje. Het is heel anders dan andere troefkaartspelletjes. Dit komt omdat je van tevoren je slagen moet voorspellen. Voor elk te halen slag pak je vooraf een zegel en tijdens het spel lever je deze zegels weer in. Als je dus een blauwe slag pakt en je hebt deze van tevoren voorspeld door een blauwe zegel te nemen, mag je deze nu terugleggen.

Dit klinkt allemaal best simpel, maar dat is het natuurlijk niet. Soms valt een slag net even anders als dat je zou willen. Zo moet je ervoor zorgen dat je aan het einde van het spel geen zegels meer over hebt. Heb je deze wel, dan krijg je minpunten. Ook is het zo dat als je een slag pakt en je hebt geen zegel in deze kleur, dan moet je een zwarte zegel pakken die aan het eind van het spel veel minpunten oplevert. Je moet er dus voor zorgen dat je exact de slagen haalt waarvan je zegels hebt gepakt.

Nu komt het leukste van het spel, namelijk de saboteur. Komt het bijvoorbeeld voor dat je een vreemde hand met kaarten hebt dan kun je er voor kiezen om saboteur te worden. Je moet er dan voor zorgen dat spelers slagen krijgen die ze niet willen, omdat ze er geen zegels in die kleur van hebben. Hoe doe je dit? Je troeft slagen af en pakt slagen die anderen willen hebben. De saboteur gooit roet in het eten en bederft de soepel te behalen slagen.

Het van tevoren voorspellen en het inzetten van de saboteur maken Die Sieben Siegel een prachtig een spannend kaartspelletje. Het spel is elke keer anders en maakt het daardoor extra spannend. Een must voor elke speler die van troefkaartspelletjes houdt!

Waardering: 78 punten = 8

Probeer zo goed mogelijk je slagen te voorspellen.
Kies er af en toe eens voor om saboteur te zijn, er gaat een wereld voor je open! Je zult zien dat het spel ineens heel anders gespeeld kan worden.