Truusentruus.nl recensie van het spel: De beer is los!
Beoordelingscijfer : (7.0)

Auteur : Rudi Hoffmann Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : 999 games Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 2000 Talen : Nederlands
Speelduur : 40 minuten Prijs : ca. 20 Euro

Hier wordt op de jager gejaagd! Een speelt de rol van houthakker en jager. De andere kruipt in de pels van de vos en de beer. Beiden jagen op eenden en fazanten – en elkaar! Nu ligt het vredige woud nog vol gedekte tegels. Hoe meer er echter omgedraaid worden, hoe hectischer en gevaarlijker het wordt! Houthakkers maken overuren om een vrij schootsveld voor de jagers te maken. Maar pas op! Gevaarlijke beren drijven hen – en de jagers – in het nauw. De kansen zijn gelijk verdeeld: in het begin over heerst het geluk, maar hoe langer de jacht duurt, hoe tactischer het spel wordt!

• 8 tegels met een blauwe achtergrond (2 beren en 6 vossen)
• 10 tegels met een bruine achtergrond (2 houthakkers en 8 jagers)
• 30 tegels met een groene achtergrond (7 eenden, 8 fazanten en 15 bomen)

De bruine en blauwe tegels
De neutrale tegels
De beer is los komt uit de 2 persoonsserie van 999 games. (oorspronkelijk uitgebracht in het Duits door Kosmos). Deze serie bestaat uit een aantal spellen voor 2 personen die allen zijn verpakt in doosjes met dezelfde grootte. Hierdoor ontstaat een serie spellen voor 2 personen.

De beer is los heeft een mooie vormgeving. De voorzijde is voorzien van een tekening, waarop een beer een jager aanvalt. De tekening en spelnaam geven aan dat het spel gaat over een beer die losbreekt. Op de achterzijde wordt dit met tekst verduidelijkt en blijkt dat het spel bestaat uit een aantal die op een speelbord liggen. De gehele vormgeving is grappig door de leuke fleurige afbeeldingen.

Het spelmateriaal voldoet prima. Het spelbord en de tegels zijn gemaakt van een stevig materiaal waardoor het lang meegaat.

Het speelbord bestaat uit 49 vierkanten (7 x 7 vakjes). Het speelbord laat een stuk bos van de bovenzijde zien. Op het speelbord worden de 48 tegels verdekt geplaatst.
De spelregels zijn vrij makkelijk en goed te leren. Binnen 10 minuten heb je de regels doorgelezen en begrepen. Let vooral op de uitzonderingen die tijdens het spel niet vergeten mogen worden.

Het speelbord wordt tussen de 2 spelers gelegd. Hierop worden de 48 tegels verdekt geplaatst. Het middelste veld blijft leeg. De spelers kiezen of ze als eerste blauw (beren en vossen) of bruin (houthakkers en jagers) zijn.
Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen. Punten verzamel je door neutrale tegels of tegels van de andere speler te slaan. 1 speler speelt met de bruine tegels, de ander met de blauwe tegels. Dus 1 speler probeert met de beer en de vos zoveel mogelijk houthakkers en gevogelte te slaan en de andere speler probeert met zijn houthakker en jager zoveel mogelijk bomen, beren, vossen en gevogelte te slaan.

Als een speler aan beurt is moet hij 1 van de volgende 2 acties uitvoeren:
1) Een tegel omdraaien.
2) Een reeds omgedraaide tegel verzetten.

De volgende regels zijn hierbij van kracht: Bomen mogen niet verplaatst worden. Tegels mogen niet over tegels verzet worden. Tegels mogen niet diagonaal verplaatst worden. De beer en de houthakker mogen maar 1 plaats per keer verplaatst worden. De andere dieren en jager mogen een onbeperkt aantal plekken horizontaal of vertikaal verplaatst worden. Heen en weerzetten is verboden. De door de andere speler omgedraaide groene tegel mag de volgende beurt niet door de andere speler verplaatst worden. De jager slaat alleen dieren die in de richting van zijn geweer staan.

Zodra de laatste tegel is omgedraaid krijgen beide spelers nog 5 beurten. Je kunt deze fase naast tegels slaan ook eigen tegels uit het spel laten lopen, door ze uit 1 van de 4 uitgangen te laten lopen. Als een speler geen tegels meer op het bord heeft eindigt het spel meteen. De spelers tellen hun punten bij elkaar op. De tegels hebben de volgende waarden:

Beer: 10 punten
Vos, houthakker en jager: 5 punten
Fazant: 3 punten
Eend en boom: 2 punten

Wie de meeste punten heeft wint deze ronde. Nu worden de rollen omgedraaid en spelen de spelers het spel nog een keer. Dit keer draaien ook de rollen om en speelt de speler die eerst bruin was nu blauw en omgekeerd. Aan het eind van deze ronde volgt een eindtelling en heeft de speler met de meeste punten gewonnen.
• Mooie en grappige vormgeving
• Regels zijn makkelijk uit te leggen
• Korte speelduur
• Leuk thema
• 2 foutjes of onduidelijkheden in de Nederlandse vertaling.
• Geluksfactor bij omdraaien van tegels. De 2 beren kunnen in het begin van het spel al omgedraaid worden.
De beer is los is een combinatie van schaken en ‘kat en muis’. De spelers draaien tegels om en moeten proberen met de reeds omgedraaide tegels de tegels van de andere speler, of neutrale tegels te slaan. Hier zit de geluksfactor. Het kan voorkomen dat er een aantal tegels achter elkaar omgedraaid worden die aan 1 van de spelers voordeel geeft. Dit stoort soms, maar maakt het spel daarom niet minder spannend. Het spelmechanisme verloopt vlekkeloos en anders dan het gelukselement met omdraaien, maar is evenwichtig doordat beide spelers met dezelfde kleur een keer spelen. Het element schaken kom je tegen in de velden die een speler kan slaan met zijn figuren. Het ‘kat en muis’ element kom je tegen als de beer los is en de jagers op de beer jagen en omgekeerd. De beer is los is spannend van begin tot eind. Het spel duurt niet lang en de regels zijn vrij simpel. Storend is de vertaling van de Duitse regels. Er staat dat een speler een actie mag uitvoeren. Een speler moet een actie uitvoeren! Hij mag niet passen! Ook staat er niet duidelijk dat een speler bij de slotfase tegels van zichzelf uit het bord mag laten lopen. Ook dat de uitgangen aan 4 kanten van het bord liggen staat niet vermeld.

Wat ik persoonlijk erg goed vind aan het spel is de regel dat je niet terug mag verplaatsen. Hierdoor is een patstelling onmogelijk. Ook de regel dat een neutrale tegel niet meteen door de andere speler verplaatst mag worden is prachtig. Dat een speler aan het eind van het spel nog zijn eigen figuren van het bord kan verplaatsen is een prima eindmogelijkheid om nog aan punten te komen.

De beer is los is spannend en leuk om te spelen. Blijkt wel dat de speler die beter nadenkt en tactischer is het spel wint.

Waardering 68 punten = 7

• Bekijk goed je mogelijke verplaatsingen als je aan beurt bent.