Truusentruus.nl recensie van het spel: Die magier von pangea
Beoordelingscijfer : (6.0)

Auteur : Ralf Burkert Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Queen Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2001 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 25 Euro

In het verre verleden, toen magie en toverkunst het gezicht van de wereld veranderden, traden de machtige tovenaars aan, om de 5 magische amuletten te vinden. Ieder van deze mysterieuze kunstschatten brengt grote krachten met zich mee. Alleen diegene die het lukt deze in zijn toren te bezitten, kan zich deze macht benutten. De machtige amuletten zijn alleen te verkrijgen door vriendelijke handel en van andere tovenaars en hun stammen. Ze worden niet door oorlog en geweld verkregen. Zo begint de geheimzinnige strijd om de amuletten. Diegene die als eerste de 5 amuletten in zijn toren bezit is de winnaar.

• 5 overzichtstabellen in 5 kleuren
• 40 stammenfiches, 8 stuks in 5 kleuren
• 5 houten tovenaarstorens in 5 kleuren
• 15 landschapstegels
• 5 stoffen zakjes
• 5 houten markeerstenen in 5 kleuren
• 5 toverspreukfiches in 5 kleuren
• 25 houten amuletten in 5 verschillende vormen
• 1 spelregelboekje in het Duits

Het overzichtstabel
De landschapstegels
Die magier von Pangea is prachtig vormgegeven. De voorzijde van de doos is voorzien van een prachtige, kleurrijke en avontuurlijke afbeelding van een mysterieus landschap. Ook is dit terug te zien op het speelbord en de landschapstegels.

De achterzijde van de doos laat, zoals ik het gewend bij spellen van Queen games, duidelijk zien waar het spel over gaat. Het laat in het kort een aantal spelsituaties zien met bijbehorende uitleg.

Het speelbord is prachtig, het laat een kruisvorm zien met 29 vierkanten Enkele van de vierkanten zijn voorzien van een cijfer. Op de zijkanten van dit kruis zijn 4 uitgangen getekend. Op de hoekpunten staan prachtige torens afgebeeld. Tevens staat er nog een opsomming van alle landschappen die op de landschapstegels voorkomen.

De 5 overzichtsbladen zijn er in 5 kleuren, voor elke stam, of elke speler. Het laat als eerste de kleur en de stam zien. Er zijn 3 tabellen. Op de eerste tabel staat aangegeven hoeveel stammenfiches er zijn en met welk landschap ze vertrouwd zijn. Op de tweede tabel staat aangegeven hoeveel amuletten de speler bezit en hoeveel goederen een speler moet betalen tijdens de aankoop van nieuwe amuletten. Op de derde tabel staan de hoeveelheid goederen aangegeven die een speler bezit. De overzichtsbladen hebben allen een enorm slechte afbeelding van een stam, die totaal niet bij de rest van het spel past. De vraag is dan ook of de vormgever van de doos, het speelbord en de landschapstegels dezelfde is als de lelijke figuren op de overzichtsbladen.

Voor elke stam zijn er 8 stammenfiches. De voorzijde van het fiche heeft de afbeelding van de stam met daaronder het type landschap waarin hij vertrouwd is. De achterzijde laat dezelfde afbeelding zien, maar dan omgeven met een kader.

Er zijn 15 landschapstegels in 5 verschillende soorten (moeras, woud, gebergte, woestijn en grasland). Er zijn dus 3 tegels per landschap. De 3 tegels verschillen in het cijfer wat er op afgedrukt staat. Het cijfer geeft aan hoeveel stammenfiches er maximaal op mogen staan om eventueel te produceren. Ook staat er op elke soort een symbool aangegeven van het soort amulet er te verkrijgen is.

Verder is er nog hout materiaal wat prima voldoet en de 5 stoffen zakjes. Het materiaal is prima verzorgd.
De regels zijn best vrij pittig. Je leest ze in een goed half uur door. Soms moet je een stuk 2 keer lezen om echt te begrijpen wat er stond. Op zich is het spel niet moeilijk om uit te leggen, zeker nadat je het een keer hebt gespeeld.

Elke speler kiest een stam en neemt daarbij het behorende materiaal. Elke speler legt daarbij een markeersteen op veld “0”van zijn goederentabel. De landschapsplaatjes worden verdeeld over de vierkanten van het speelbord waar een cijfer op staat. Volgens een tabel worden de torens geplaatst op alle velden me cijfer 4. Alle stammen worden geplaatst, ook van de kleuren van de stammen die zijn overgebleven, deze doen als neutrale stammen mee in het spel. Naast elke toren worden 3 stammenfiches geplaatst, die men verdekt uit de stoffen zakken trekt.
De spelers proberen 5 verschillende amuletten te verzamelen om zo de hoogste overwinning te halen. Je kunt ook winnen als je 4 amuletten en 10 goederen hebt of 3 amuletten met 20 goederen, maar deze overwinningen zijn zwakker dan de eerste. Je kunt amuletten verkrijgen op landschapstegels waar andere stammen produceren. Een stam produceert als deze geplaatst is op een landschapstegel die overeen komt met hetgeen onder zijn afbeelding staat op het stammenfiche. Dus naam stammenfiche komt overeen met landschap waarin het staat. Je moet zelf ook een stammenfiche in dit landschap hebben om een amulet te kopen. Tevens moeten er maximaal zo veel fiches staan als op het cijfer van de tegel staat aangegeven, anders wordt er niet geproduceerd. Tevens moet een speler goederen inleveren om een amulet te kunnen kopen. Bij de eerste amulet is dat 1 goederen, bij volgende amuletten wordt de prijs steeds 1 hoger. Je moet dus voldoende goederen bezitten om een amulet te kunnen aanschaffen. Hoe kom je nou aan goederen? Van je eigen stammenfiches worden aan het eind van je beurt gekeken hoeveel er produceren. Dus je kijkt naar de stammenfiches die produceren op het bord en neemt het aantal aan goederen erbij. Als je eenmaal een amulet hebt, dan moet je deze naar je toren brengen, op deze manier wordt de 2e tabel gevuld. Tijdens je beurt mag je met elk stammenfiche van jezelf 1 over 1 landschapstegel verplaatsen. Zo loop je dus met je stam naar plekken waar je produceert en waar amuletten worden gemaakt. Daarbij moet wel gekeken worden op welke plekken welke amuletten worden gemaakt en of er een stam is die produceert. Afhankelijk van het aantal verkregen amuletten mag je meerdere acties doen.

Tijdens een speelbeurt heb je de volgende acties:
1) Toverspreuk opheffen (zie onder 6)
2) Aan de hand van het aantal amuletten van een speler mag hij de volgende acties 1 of meerdere keren uitvoeren:
a) Een eigen nieuwe stam plaatsen op het veld met je eigen toren’.
b) Een landschapstegel verplaatsen naar een vrij veld. Dit mag ook van het bord af naar de andere kant van het bord!
c) Een neutrale stam bijplaatsen op het veld met de betreffende toren.
d) Een stammenfiche van een neutraal volk 1 tegel verplaatsen.
3) Al je eigen stammenfiches mogen 1 tegel verplaatst worden.
4) Een amulet kopen.
5) Je eigen stammen die produceren leveren goederen op. Deze worden op je tabel bijgeteld.
6) Toverspreuk neerleggen. De toverspreuk wordt op een leeg veld geplaatst. Er mogen naar dit veld geen tegels verplaats worden.

Elke speler voert deze 6 acties achter elkaar uit. Als een speler 1 van de 3 overwinningen heeft behaald zijn de andere spelers nog 1 keer aan beurt. Wie nu de hoogste overwinning heeft behaald wint het spel.
• Prachtige kleurrijke en avontuurlijke vormgeving
• Prachtig verzorgd materiaal
• Uniek spelsysteem door verplaatsen tegels.
• Bij minder dan 4 spelers kun je aan de overige stoffen zakjes niet zien welke stam erin zit.
• Lelijke afbeeldingen van de stammen op de overzichtsbladen en stammenfiches.
• Vrij moeilijke spelregels.
• Vrij saai
• Het duurt vrij lang voordat je weer aan beurt bent, zeker met meerdere spelers.
• Als je meer amuletten hebt heb je voordeel omdat je meer acties kunt ondernemen. Dit is niet echt eerlijk.
• Je maakt snel een spelregelfout binnen dit spel door de complexe regels.
In de magier von pangea proberen de spelers amuletten te verzamelen. Deze zijn te verkrijgen door 1 van je stammenfiches naar een gebied te verplaatsen waar een stammenfiche van een andere speler staat die op dat moment produceert. Het produceren kun je herkennen als het landschap hetzelfde is als de naam van het landschap op het stammenfiche zelf. Ook kun je het herkennen aan het fiche zelf. Als er een kader om het fiche staat wil dit zeggen dat de stam niet produceert. Is het kader verdwenen, dan produceert deze stam. Je kunt dan bij stam een amulet kopen die op het landschap staat afgebeeld. De bedoeling is om zo veel mogelijk verschillende amuletten te verkrijgen. Amuletten kosten goederen, deze goederen spaar je op doordat je eigen stammen die produceren aan het einde van jouw beurt goederen opleveren. Met deze goederen kun je later amuletten kopen.

Zodra je een amulet bezit, moet je deze naar jouw toren brengen. Als een stammenfiche een amulet bezit dat naast de tegel staat waar jouw toren op staat is hij natuurlijk dichtbij. Het kan ook zijn dat het stammenfiche aan de andere kant van het bord ligt. Per beurt mag je jouw stammenfiches maar 1 tegel verplaatsen. Zo kun je al gauw zien hoeveel beurten je nodig hebt om de amulet naar jouw toren te krijgen. Als je de amulet het hele bord over moet brengen ben je toch al gauw een aantal beurten verder. Nu is het zo dat je ook landschapstegels mag verplaatsen die dit dus een stuk makkelijker maken. Je kunt zelfs de landschapstegel over het bord heen naar de andere kant van het bord verplaatsen, zodat hij dichterbij jouw toren staat. Tegen het verplaatsen kunnen de andere spelers ook iets doen. Elke speler bezit een toverspreuk die hij aan het eind van zijn beurt op het bord mag plaatsen. Zo voorkom je dat een tegel verplaatst wordt.

Ook is er de optie om neutrale stammenfiches te verplaatsen naar gebieden waar ze produceren. Zo ben je er verzekerd van dat je bij deze stam een amulet kan kopen. De spelers kunnen hier een stokje voor steken, door het landschap zo vol te zetten met stammen, dat niemand produceert.

Al met al lijkt het spel in het begin nogal simpel, maar je vergist je in de mogelijkheden die het spel biedt. Zowel tactisch als strategisch zijn er veel mogelijkheden. Als een speler deze uit het oog verliest, loopt hij al snel de kans niet te kunnen produceren, geen amuletten te kunnen kopen of een landschap te kunnen verplaatsen.

Toch blijft het elke beurt weer inschatten wat jouw mogelijkheden zijn. Verlies daarbij je doel niet voor ogen en dat is natuurlijk amuletten verkrijgen. De ronden van het spel verlopen best vlot. De ronden duren natuurlijk langer met meer spelers, zodat spelers al gauw hun geduld verliezen.

Erg irriterend is dat als je meer amuletten bezit je meer acties kunt uitvoeren. Dit is natuurlijk wel handig als alle overige spelers in jouw nadeel spelen. Je hebt namelijk minder snel de kans om te winnen, door de vele acties die deze speler kan uitvoeren.

De magier von pangea is een spannend spel. Dit komt door de vele mogelijkheden die het spel biedt. Voor sommige spelers is het spel saai, omdat ze het verplaatsen van de fiches maar erg saai vinden.

Waardering: 57 punten = 6.

• Zie samenvattend.