Truusentruus.nl recensie van het spel: Cuba
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (9.0)  
   
Auteur : Michael Rieneck
/ Stefan Stadler
Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : The Game Master Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2008 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 120 minuten Prijs : ca. 35 Euro
 
1) Introductie:
Het Cuba van voor de Revolutie: onder turbulente omstandigheden streven de dorpen van het eiland naar de onafhankelijke welvaart en invloed. Wie slaagt er in producten en goederen op een winstgevende wijze op de interne markt te verhandelen of van het eiland te verschepen? Wie stuurt de juiste afgevaardigde naar het parlement om de politieke besluitvorming te beïnvloeden, of weet op tijd distilleerderijen, hotels en banken te bouwen, die zijn dorp voordelen opleveren?
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord
• 5 plantageborden
• 25 karakterkaarten
• 15 scheepskaarten
• 1 startspelerskaart
• 24 kleine statutaire kaarten
• 25 gebouwtegels
• 1 stemtegel voor het raadhuis
• 1 vetotegel voor de kerk
• 5 houten speelfiguren in 5 kleuren
• 5 houten puntenmarkers in 5 kleuren
• 18 houten producteenheden in kleur wit (suikerriet)
• 18 houten producteenheden in kleur oranje (citrusvruchten)
• 18 houten producteenheden in kleur groen (tabak)
• 15 rode houten rumflessen
• 15 bruine houten sigarendozen
• 15 houten bouwmateriaaleenheden in kleur blauw (water)
• 15 houten bouwmateriaaleenheden in kleur rood (steen)
• 15 houten bouwmateriaaleenheden in blank hout (hout)
• 60 munten
• 6 houten zwarte markers
• 4 speloverzichten
• 1 spelregelboekje in het Nederlands

Gebouwtegel
Scheepskaart
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Dikke pluim voor Eggert Spiele en The Game Master voor het uitvoeren van het materiaal. Cuba is prachtig en bestaat uit perfect materiaal. De uitstraling is adembenemend. Het spel is duidelijk vormgegeven, zodat spelers een goede indruk krijgen. Het speelbord is alweer een genot voor het oog en al het ander materiaal voldoet prima. The Game Master heeft voor een speelbord gekozen met Spaanse teksten, maar dit is niet echt storend. Er zit hier en daar wat kleurverschil tussen de afbeeldingen en het materiaal maar ook dat stoort niet.

Het speelbord bestaat uit een gigantisch bord die een overzicht geeft van een stad op Cuba. Er is een haven te zien waar 3 schepen aanmeren. De stad is weergegeven in kleine typisch Cubaanse straatjes en auto’s. In het midden van het bord ligt de markt en bovenaan het parlementsgebouw. Om de stad loopt een scorespoor. Op het speelbord zijn 3 karakters afgebeeld waarbij de spelers acties kunnen uitvoeren.

Ook krijgt elke speler zijn eigen plantagebord, die is opgebouwd uit 4 horizontale en 3 verticale velden, in totaal dus 12 velden. Veld 1 is al voorzien van een gebouw, namelijk een magazijn. Boven de velden is een erf afgebeeld, waar de spelers bouwmaterialen en producten kunnen plaatsen. Elke plantagebord bezit teven een meer waar water te halen is, 2 bergvelden, 2 bossen, 2 tabaksvelden, 2 suikerrietvelden en 2 citrusvelden.

Elke speler krijgt een set karakterkaarten in zijn kleur. De set bestaat elk uit 5 identieke karakters; De arbeider, De handelsvrouw, De architect, De voorman en de burgemeester. Op de kaarten staat een afbeelding van het karakter met daaronder de actie die een speler mag uitvoeren als hij deze kaart uitspeelt. Tevens staat er een handje met een cijfer, deze geeft het aantal stemmen in het parlement weer.

Er zijn 15 scheepskaarten met elk een afbeelding van een schip. Onder staan 5 goederen afgebeeld die dit schip kan vervoeren.

De kleine statutaire kaarten hebben aan de achterzijde een cijfer van 1 t/m 4. Elk cijfer heeft 4 kaarten. De kaarten vormen belasting, douane, subsidie en overige wetten.

De gebouwtegels hebben een afbeelding van een gebouw. Boven aan de tegel staan de kosten om een gebouw te bouwen (vb. 1 water, 1 hout en 1 steen). Onder aan de tegel staat de actie afgebeeld die kan worden uitgevoerd bij de actie “voorman”. (voorbeeld: wissel maximaal 2 producten in voor 1 overwinningspunt per product)
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De regels zijn echt goed omschreven en duidelijk te lezen. Je moet ze zeker 2 keer lezen om niet over bepaalde belangrijke onderdelen heen te lezen. Na een keer ronde spelen heb je het spel door en kent elke speler zijn regels. Probeer vooral goed de regels uit te leggen aan andere spelers, door middel van het geven van voorbeelden en vertel wat wel en niet mag.


Voorbereiding:
Het speelbord wordt in het midden op tafel gelegd. De 25 gebouwtegels worden in 5 rijen van 4 tegels naast het speelbord neergelegd. Leg luxegoederen, goederen en bouwmaterialen apart als voorraad. Houd ze gescheiden. Plaats 3 eenheden goederen en 2 eenheden luxegoederen op de markt op het speelbord. Er worden 2 scheepskaarten op de aanlegplaatsen 1 en 2 van het speelbord geplaatst en een derde wordt op zee geplaatst. Verdeel de statutaire kaarten in 4 stapels met elk 6 kaarten. De Romeinse cijfers geven aan in welke stapel de kaarten thuis horen en waar ze gelegd dienen te worden. De startspeler wordt bepaald en krijgt de startspelerskaart. Elke speler kiest daarna een kleur en krijgt de volgende onderdelen:
1) speelfiguur en puntenmarker, die hij op zijn magazijn en op het veld “0” van het scorebord plaatst.
2) Een plantagebord, waarbij de spelers gezamenlijk kiezen met welke kant van het bord ze spelen
3) 10 peso’s aan munten
4) 2 eenheden bouwmateriaal naar keuze.
5) 2 eenheden producten naar keuze
6) Een set karakterkaarten behorende bij de kleur van de speler.
5) Spelverloop:
Het spel verloopt over 6 ronden. Elke ronde bestaat uit 5 fasen, namelijk:
1) Wetsvoorstellen
2) Actiefase
3) Parlementsfase
4) Statutaire fase
5) Einde van de ronde

1) Wetsvoorstellen
De bovenste 4 kaarten van de statutaire kaarten worden omgedraaid. De spelers kunnen nu zien welke wetten er eventueel bij fase 3 en 4 van kracht worden.

2) Actiefase
De spelers spelen 1 van hun 5 kaarten uit waarbij de volgende acties mogelijk zijn:
a) De arbeider; de speler mag zijn speelfiguur over zijn plantagebord verplaatsen. De velden die horizontaal als vertikaal liggen ten opzichte van het speelfiguur leveren goederen of bouwmaterialen op. Van de goederen heeft de speler slechts de keuze om er 2 van te nemen. Als er 3 beschikbaar zijn kan een speler voor een blauw blokje deze ook nog nemen.
b) De handelsvrouw; de speler mag zo veel mogelijk producten of luxegoederen kopen of verkopen als hij wil. De prijs staat op de markt aangegeven. Als alternatief mag een speler ook een bouwmateriaal of product naar keuze uit de voorraad nemen.
c) De architect; de speler kiest een gebouw en betaald de overeenkomstige bouwmaterialen aan de voorraad. Hij plaatst het gebouw op 1 van zijn velden van zijn plantagebord. Als alternatief mag een speler ook 2 of 1 overwinningspunt nemen.
d) De voorman; het speelfiguur wordt hierbij niet verplaatst maar blijft gewoon staan op de plek waar hij stond. De gebouwen die zowel horizontaal als vertikaal zijn gebouwd aan de kanten van het speelfiguur worden geactiveerd. Zo kan een speler ruilen, overwinningspunten verkrijgen, bouwmaterialen of producten ontvangen en nog veel meer. Een speler mag er ook voor kiezen om 1 gebouw te activeren, dit is dan een gebouw wat niet horizontaal of vertikaal ten opzichte van het speelfiguur staat.
e) De burgemeester; de speler kiest een schip naar keuze. Hij mag die volstoppen met producten en luxegoederen. Dit doet hij echter in 1 schip. Hiermee zijn 1,2 of 3 overwinningspunten per geleverd product of goed te verdienen. Als alternatief mag de speler ook 4 of 2 peso’s nemen.

De spelers spelen om beurten een kaart uit en voeren hun actie door. Dit gaat door totdat elke speler 4 kaarten heeft uitgespeeld. Nu wordt er gekeken wie de hoogste kaart als 4e kaart heeft uitgespeeld. Deze speler wordt de nieuwe startspeler. Mochten meerdere spelers dezelfde warde hebben open liggen, dan wordt de speler die zijn kaart las laatste heeft gespeeld de nieuwe startspeler.

3) Parlementsfase.
Elke speler heeft nog een kaart over, zijn 5e kaart. Op de kaart staat het aantal stemmen aangegeven die een speler heeft bij deze fase. De speler met de hoogste waarde kiest 2 nieuwe wetten uit en plaatst die vanuit de stapels op het speelbord. Extra stemmen kunnen worden verkregen door geld te bieden. Alle spelers nemen hun geld in handen en maken een vuist met daarin het geld dat ze willen bieden. Daarna maken ze gelijktijdig hun vuist open en de speler die dan de meeste stemmen heeft kiest 2 nieuwe wetten uit. Alle spelers zijn echter hun geld kwijt.

4) Statutaire fase
Nu worden de huidige wetten van kracht. Dit kunnen er maximaal 4 zijn. Bij de eerste 2 wetten moeten de spelers geld en producten betalen om overwinningspunten te verkrijgen. Voldoe je aan 1 wet krijg je 2 overwinningspunten en voldoe je aan beide wetten dan krijg je 5 overwinningspunten. De derde wet geeft extra overwinningspunten voor dat wat een speler op dat moment bereikt heeft, bijvoorbeeld punten voor elk gebouw wat hij heeft gebouwd of punten voor elke 3 peso’s die hij heeft. De vierde wet kan extra goederen op de markt plaatsen of juist weghalen en het kan zijn dat er beperkingen zijn bij het uitvoeren van acties in de volgende ronde.

5) Einde van een speelronde
Alle producten op het erf van de spelers gaan naar de algemene voorraad. De spelers die hun producten dus niet in hun magazijn hebben opgeslagen verliezen ze. Bouwmaterialen en luxegoederen blijven echter op het erf liggen. Volgeladen schepen verdwijnen uit de haven en er wordt geschoven totdat er op elk veld een nieuw schip ligt.

Een nieuwe ronde begint en eindigt na de 6e ronde.

Einde van het spel:
Na de 6e ronde eindigt het spel en krijgen de spelers voor elk gebouw wat ze hebben gebouwd nog 2 overwinningspunten. De winnaar is degene met de meeste punten.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving en uitvoering
• Goede en duidelijke spelregels
• Soepel en perfect werkend spelmechanisme
• Spannend van begin tot eind
• Spel met eindeloze mogelijkheden
7) Minpunten:
• The Game Master heeft gekozen voor het originele speelbord, waardoor er Spaanse teksten bij de karakters staan
• Er staat een foute tegel op het speelbord afgebeeld
• Vrij lange wachttijd voor de spelers
• Niet echt origineel
• Geen familiespel
8) Samenvattend:
Allereerst moet ik mijn complimenten geven aan het prachtige uiterlijk van Cuba. The Game Master heeft met Cuba een topspel uitgebracht. Jammer is echter dat er veel invloeden van andere spellen terug te vinden zijn in Cuba. Zo is er veel vergelijking met Puerto Rico en Caylus. Op zich is dit niet erg, want Cuba staat op zichzelf en is een spel dat lekker speelt en vooral erg spannend is.

Cuba is een spel waarbij de spelers handel drijven en zoveel mogelijk overwinningspunten moeten behalen. De overwinningspunten zijn op vele manieren te behalen, maar de belangrijkste zijn toch wel het verschepen van goederen en het aan de juiste wet vereiste middelen te betalen. De spelers kiezen tijdens hun beurt steeds de voor hen beste mogelijkheden. Soms worden deze mogelijkheden voor je neus weggekaapt, zodat je een andere strategie moet bepalen. Enig minpuntje hierbij is dat spelers vaak lang aan het denken zijn voordat ze een actie uitvoeren.

Vanwege de verschillende acties zijn er honderden mogelijkheden die een speler kan uitvoeren tijdens zijn beurt en het is in het begin even zoeken naar de beste mogelijkheid. Vergeet hierbij niet dat het spel om overwinningspunten draait en niet om wie de meeste goederen of geld heeft.

Wat ook een sterk pluspunt is, is dat elke speler dezelfde acties voor handen heeft en het spel daardoor gelijkmatig verloopt. Het spel is daardoor spannend vanaf begin tot eind en het komt zelden voor dat het einde niet spannend is. Bij het einde van het spel liggen de spelers vaak dicht bij elkaar op het scorespoor, zodat de acties in de laatste ronde en het bouwen van zo veel mogelijk gebouwen de doorslag geeft.

Cuba is er voor geoefende spelers die het niet erg vinden om een paar uur onderweg te zijn. Het is geen familiespel dat je met opa en oma doet. Het spel beschikt over voldoende strategie en tactische mogelijkheden om het gelijk te houden voor de spelers, zodat elke speler in principe kan winnen. Voor speler van spellen als Puerto Rico en Caylus is dit een must om te hebben en te spelen. En voor wat je krijgt voor je geld is het absoluut de moeite waard om aan te schaffen.

Met Cuba zet The Game Master een prachtig, goed werkend en uitermate spannend bordspel neer, dat elke keer weer een genot is om te spelen. Cuba is wat mij betreft geslaagd en behoort tot de top van alle spellen.

Waardering 89 punten = 9

9) Tips:

• Vergeet niet dat het spel om overwinningspunten gaat
• Weeg elke speelbeurt af wat je gaat doen, om een zo goed mogelijke beurt te maken.
• Vergeet niet dat je met je 4e kaart startspeler kan worden’
• Vergeet niet dat je 5e kaart de stemmen voor de nieuwe wetten bepalen
• Bekijk aan het begin van je beurt welke wetten er eventueel van kracht zullen zijn aan het eind van de ronde en spaar de gevraagde goederen, bouwmaterialen of munten.

Commentaar van anderen :

Naam:
Leon
Commentaar:
Bedankt voor de heldere en uitgebreide recensie. Het lijkt me een geweldig spel, maar misschien komt dat omdat ik Puerto Rico heel graag speel. Hoewel je het al aanstipt, toch de vraag: Vind je Cuba meer van hetzelfde in een andere jas? Of anders geformuleerd: Hoeveel procent Cuba komt uit Puerto Rico?
8
Naam:
Stijn D
Commentaar:
Heb Cuba gisteren voor het eerst gespeeld. Schitterend spel! Qua tactiek overstijgt het zelfs Caylus en dat wil wat zeggen. Toch moet je dit spelen met mensen die erg van het genre tactische spelen houden. Ik denk dat het zwaar kan tegenvallen voor anderen: je moet immers 2 uur lang geconcentreerd zitten. En fouten maken doe je! Ongetwijfeld zitten er elementen in van Puerto Rico, Caylus en de kathedraal, maar ik vind het spel op zich toch vernieuwend aangezien het een geslaagde mix is van voorgenoemde spellen. Ik kijk al uit naar een volgende sessie!
9
Naam:
Laura
Commentaar:
Als echte spelliefhebber stond Puerto Rico voor mij al een hele tijd op nummer 1. Daarom was ik ook benieuwd of Cuba een nieuw spel zou zijn of een kopie van Puerto Rico. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het eerste het geval is. Natuurlijk zijn er enige overeenkomsten, maar ik kan het spel van harte aanbevelen en vindt het zeker geen kopie van Puerto Rico!
9
Naam:
Karina
Commentaar:
We hebben net voor het eerst Cuba gespeeld, superleuk spel, maar twee spelers die al eerder Puerto Rico hebben gespeeld vonden veel dingen erg bekend voorkomen. Ik vond de gebouwen erg verwarrend. Moeten er nu steeds 5 op het bord liggen waar je uit kunt kiezen en worden ze dan aan het eind van een hele speelronde pas weer aangevuld? Dit is in de spelregels niet terug te vinden, maar de opbouw van het bord suggereert van wel. Weet iemand dit?
9
Naam:
Jaap
Commentaar:
Vanavond Cuba kado gekregen! Van 20u tot nu 22.30u bezig geweest met 5 volwassenen. Kunnen niet echt op gang komen. Zijn er nu zat van!
Heeft iemand tips om het gemakkelijk aan te leren?????

Vriendelijke groeten,

Jaap
6
Naam:
marije
Commentaar:
Bedankt voor de makkelijke en betere uitleg want op de doos en in het spel wordt er niet egt heel er makkelijk uit gelegt Nogmaal hartllijk dank
8
Naam:
Léon
Commentaar:
Het spel Cuba heb ik nu zo'n 8 keer gespeeld samen met mijn vrouw.
Ik heb de volgende beoordeling:
- De wetten voegen weinig toe in het spel, je kan niet vastlopen doordat er een bepaalde wet is aangenomen.
- Er zijn veel te veel gebouwen. degene die je nodig hebt zijn puur om een grondstof naar een product om te zetten.
- De markt ziet er mooi uit maar eigelijk heeft het een veel te kleine rol in het spel.
- om overwinnings punten binnen te halen is het puur een kwestie van zo snel mogelijk de boten laden met producten.

mijn mening is negatie.
Dit kan komen omdat ik het spel alleen nog maar met z'n tween heb gespeeld.

(nog een vraag over de spelregels)
hoeveel producten mag je opslaan in je magazijn? dat is beperkt andes was het kaartje met uitgebreid magazijn niet nodig.
7
Naam:
Ivan
Commentaar:
We hebben het spel al 2 keer met zijn vieren gespeeld en het is heel leuk. Telkens paar uur speelplezier!

De eerste keer speelden we stap voor stap, zonder echt te gaan voor de overwinning. Dus puur technisch. Het is de snelste en makkelijkste manier om de spelregels en de tactiek die je moet gebruiken onder de knie te krijgen.

De tweede keer was dus wel om te winnen en het is tot op het einde heel spannend.

Om Overwinningspunten te behalen is het beste om de boten zo snel mogelijk te beladen en om in de laatste ronde zoveel mogelijk gebouwen te plaatsen op je veldbord.

De wetten zijn iets te braaf, ze dragen niet echt bij tot meer tactisch denkwerk.
Dat geldt ook voor de marktplaats.

PS: om het stemmen spannender te maken en de wetten belagnrijker:
Degene die de wetten gekozen heeft hoeft de belastingen niet te betalen en krijgt zo de 5 OP's. Echt een dictator;)
Op die manier wordt het aantal stemmen dat je bijkoopt veel belangrijker en dus ook het geld.

Er moet inderdaad een beperking van opslag van je goederen in je eigen magazijn zijn, maar ik vind er ook geen uitleg over.
Dus spelen we dat je maar van elk goed 1 stuk in je magazijn mag bewaren.

Ik heb een vraagje over de arbeider en de voorman. Mag je je pion in 1 ronde dan 2 keer verplaatsen op je veld? Eén keer als je je arbeider speelt en de tweede keer als je je voorman speelt? Dat is ook iets waar we niet echt uit zijn. Wij spelen nu dat je pion gedurende de ganse ronde niet mag verplaatsen eens hij op een bepaald veld staat.
9
Naam:
Hansolio
Commentaar:
Hallo,

Ik heb gisteren dit spel gespeeld, en dit zijn mijn opmerkingen:
-Tegen elkaar opbieden om de wetten te kunnen kiezen is niet de moeite; het is namelijk zeer voor de hand liggend welke wetten gekozen zullen worden (en ze gelden voor iedereen, dus geven niet direct voordeel aan iemand)
-Er is te weinig liquiditeit in het spel: het is moeilijk om aan geld te geraken, en moeilijk om aan grondstoffen te komen. Hierdoor wordt de marktplaats (op zich een goed idee) nauwelijks gebruikt.
-De helft van de gebouwen zijn echt niet de moeite waard om te kopen: ze kosten veel, bezetten een veld, en leveren nauwelijks iets op...

Eenvoudig samengevat: laad zo snel mogelijk de boten vol, en win zo (buiten proportie veel) overwinningspunten.

Dit spel krijgt een 6/10 van mij: heel veel mogelijkheden, waar je eigenlijk niets mee bent.

Hans
6
Naam:
raoullo
Commentaar:
Erg leuk spel, als Puerto Rico fan nu eens een gelijkwaardig spel. Met vijf mensen gespeeld, het was even zoeken hoe het moest lopen, maar daarna was het allemaal erg logisch. Lange stiltes op het eind omdat iedereen aan het denken was hoe verder te spelen, leuk!
Wat betreft de kaartjes, magazijn kan belangrijk zijn als je voorman niet in 'lijn' staat met het centrale magazijn. Want staat hij daar niet, kan je geen goederen op slaan. En dus is het belangrijk waar je je arbeider neer zet, die bepaald waar je voorman kan gaan produceren. Zonder arbeider kan een voorman niet produceren, je denkt toch niet dat hij gaat werken?!?
Je kan ook goed punten verdienen met de gebouwen, kwamen wij laat achter. Wij dachten in eerste instantie dat 3 maal sigarendozen 2 punten opleverde. Maar je mag maximaal 3 keer sigarendozen inlveren om maximaal 6 punten op te strijken. Met die wetenschap wil ik nog wel een keer Cuba aandoen!
9
Naam:
Tonny
Commentaar:
Wij als liefhebbers van Puerto Rico vinden het spel Cuba nu na Puerto Rico het leukste spel om te spelen. Het bord, de kaarten en de uitvoering windt het met glans van Puerto Rico. Dat was namelijk mijn enige kritiek op Puerto Rico de sobere uitvoering.
Maar qua spel ben ik er nog niet helemaal uit wat het beste is. Puerto Rico kennen we goed daarom spelen we het in een lekker tempo en is iedereen volop bezig. Bij Cuba duurt het nog wel eens lang omdat er teveel keus is in gebouwen en dit niet gewoon een geldbadrag kost maar allemaal verschillende grondstoffen. Hierdoor loopt het wat stroever. Ook lijken mij veel gebouwen niet echt zinvol, is mijn ervaring dat we weinig bieden voor de wetten en dat de marktplaats (te) weinig gebruikt wordt. Het kan aan onze onervaring met het spel liggen waardoor we nog niet alle tactieken kennen en hebben uitgeprobeerd maar het kan ook een zwakte in het spel zijn. De keuzemogelijkheden zijn voor mijn ge voel soms te groot wat ten koste gaat van de snelheid van het spel. Maar wellicht dat door meer ervaring met het spel dit ook wat soepeler gaat verlopen. Maar een topspel is het en het is een lust voor het oog.
9
Naam:
Han en Elma
Commentaar:
Wie kan ons helpen met de spelregels? We hebben totaal geen ervaring met dit soort spellen. Alles goed doorgelezen en klaargezet, maar begrijpen niet hoe te beginnen.
7
Naam:
Tonny
Commentaar:
Tip aan Han en Elma

Gewoon stap voor stap beginnen en de handleiding precies volgen. Niet te snel opgeven daarbij. Wij hebben bij ons eerste moeilijke spel Puerto Rico er ook een keer of 10 over moeten doen om het exact goed te spelen. Het voordeel echter is dat het daarna niet snel zal vervelen omdat er zo enorm veel aan strategie en tactiek in zit. Bijkomend voordeel is dat je andere gecompliceerde spelen ook eerder zult doorgronden. Dus houd vol! Het is de moeite waard! Handig is ook om het een keertje met ervaren spelers te spelen. Zij kunnen je ook verder op weg helpen.
9
Naam:
Tonny
Commentaar:
Duidelijke Video Uitleg van spel is te vinden op http://www.spelregeluitleg.nl/
9
Naam:
Ronald
Commentaar:
Gisteren voor het eerst gespeeld met 5 man. Fantastisch spel. De eerste ronde duurde erg lang, vanwege dat we de regels en mogelijkheden nog niet kenden, maar daarna verliep het steeds soepeler. Achteraf gezien hier en daar verkeerde keuzes gemaakt, maar na een paar keer spelen wordt het tactisch gezien ook steeds duidelijker. Het spel biedt in ieder geval zeer veel mogelijkheden. De handleiding is op zich duidelijk, maar moet je wel een paar keer gelezen hebben om te weten wat wel en niet mag en kan. Maar dat is geen probleem.
9
Naam:
arjan
Commentaar:
voor Leon: Je ""moet"" dit spel echt met 5 (4) personen spelen, om het potentieel volledig te benutten. Met twee personen is het te gemakkelijk om je doelen te bereiken. Je mag overigens een ONBEPERKT aantal goederen opslaan in je magazijn. Je kan alleen van de functie van het magazijn gebruik maken als de voorman dit magazijn activeert, wat uit tactische gronden niet altijd mogelijk is. Vandaar een extra magazijnkaartje.

Karina: Alle gebouwen zijn beschikbaar vanaf het spelbegin. De illustraties zijn alleen om aan te geven dat je ALLE gebouwen rechts van het speelbord neer kan leggen. (wel verwarrend overigens)
Ivan: De pion ( arbeider) mag alleen verplaatst worden door het spelen van arbeiderkaart. De voorman kan alleen 1 of meerdere gebouwen activeren, afhankelijk van de positie van de arbeider.
Blijft een mooi spel, met telkens de zoektocht naar nieuwe tactieken.. met ""alleen de boten volgooien"" kom je niet ver tegen ervaren tegenspelers.

mvg Arjan
8
Naam:
moira
Commentaar:
ik vind het een leuk spel!,
wij hebben nu ook de uitbreiding er bij wat het nog ingewikkelder maakt en spannender

Groetjes Moira
10
Naam:
ptrstr
Commentaar:
Cuba is een heel erg mooi uitgevoerd spel. De spelconcepten komen uit verschillende spellen en zijn dus niet erg origineel. (Misschien de wetten, maar die vind ik juist het zwakste punt van het spel.) De spelregels zijn duidelijk en het spel ‘draait’ goed en redelijk vlot. Het uitspelen van de rollen is aangenaam. Toch is er niet de fraaie afstemming van de verschillende speelmogelijkheden als in Puerto Rico. Het verschepen ligt voor de hand; vermarkten gebeurt weinig; omloop van het geld gering; veel gebouwen niet lucratief; wetten zijn geforceerd. Ongetwijfeld zal het aantal spelers daarvan op invloed zijn. De eerste keer het spel gespeeld met 2 anderen en (tot mijn stomme verbazing) eindigden we alledrie op 40 punten!?!? Eindoordeel: 8. Ben benieuwd naar de uitbreiding.
8
Naam:
Sofie
Commentaar:
@Ivan & Leon
Er is geen beperking van het aantal goederen in je magazijn. Normaal gesproken moet je met het spelen van de Voorman-kaart kiezen tussen
- opslag in magazijn
- activeren van gebouwen op je land

Met de extra magazijn-kaart kun je dus beide doen (met activeren van gebouwen zet je goederen in je extra magazijn)

Leuk spel! Duurt wel even voordat je de regels begrijpt, maar dan is het per ronde steeds weer keuzes maken en inspelen op verschillende omstandigheden.
Nu al zin in het volgende avondje Cuba-en!
9
Naam:
ginnegap
Commentaar:
Leuk spel met veel mogelijkheden. vraag me alleen af of de spullen in je magazijn meerde ronden mogen blijven staan of dat je ze de eerst volgende ronde gelijk moet gebruiken
8
Naam:
Peter
Commentaar:
Ginnegap, in de handleiding staat: producten in het magazijn blijven liggen voor de volgende spelronde(s).
9
Naam:
Peter
Commentaar:
Als we Cuba met 2 personen spelen, laten we het 3e schip weg (in de 1e ronde 1 schip in de haven, en in de overige rondes 2 in de haven). Hierdoor voorkomen we dat de focus teveel op de schepen ligt.
9

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279