Truusentruus.nl recensie van het spel: Capitol

Auteur : Alan R. Moon
/ Aaron Weissblum
Uitgever : Schmidt spiele Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2001 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 0 Euro

Rome, het is 200 jaar voor de geboorte van Christus: Er liggen nog 7 heuvels. De rivier de Tiber kronkelt rustig door de stad en de meest belangrijke bouwwerken zijn opgericht. Het is het wachten totdat de bouw van andere vele gebouwen van start gaat. In deze bloeiende periode staan de spelers als adellijke families tegenover elkaar om de belangrijkste bouwposities op de heuvels te bemachtigen. De wedstrijd om de prachtigste villa’s van de stad te bouwen en daarmee de leiding over de wijken te krijgen gaat van start.

• 90 houten vierkante bouwstenen
• 40 houten daken in 4 kleuren
• 8 bronfiches
• 2 Amfitheaterfiches
• 2 Tempelfiches
• 62 actiekaarten
• 4 senatorkaarten in 4 kleuren
• 1 consulkaart voor de startspeler
• 4 waarderingszuilen in 4 kleuren
• 1 zuilfundament
• 1 spelregelboekje met Duitse regels

Dakkaart en bouwkaart
Bouwtoelatingskaart
Ik kan niets anders zeggen dan dat Schmidt zijn uiterste best heeft gedaan om van Capitol een prachtig spel te maken en dat is ze prima gelukt. De voorzijde van de doos geeft een goede indruk dat het hier gaat om een bouwspel, want de afbeelding laat zien dat er genoeg bouwlieden aanwezig zijn om iets groots te bouwen. De achterzijde van de doos geeft een prachtig overzicht van het spel en het materiaal. Er is een goede foto gemaakt van een spelsituatie.

Het speelbord geeft een prachtig overzicht van Rome, dat van bovenaf op de kaart is gezet. De Tiber loopt kronkelig door de stad en je kunt het Coloseum van bovenaf bekijken. Het speelbord heeft 9 wijken die zijn onderverdeelt in 3 kleuren (rood, zwart en wit). Elke wijk heeft een groot vierkant waar later een amfitheater of tempel gebouwd kan worden en 5 t/m 7 bouwplaatsen om huizen of bronnen te bouwen. Aan de zijkant van het speelbord zijn 12 veilingvakken afgebeeld; eerst steeds 2 bronnen en dan een amfitheater of tempel. Naast elke 3 veilingvlakken staat een Romeins cijfer afgebeeld, die de ronde aangeeft.

De zuilen en het zuilfundament zijn erg onhandig, omdat deze de punten van de spelers aangeven en deze makkelijk verschoven kunnen worden, zodat de puntentelling in de war kan raken. De zuilen moeten namelijk naar boven geschoven worden om de punten van elke speler aan te geven. Als je hoest heb je al 10 punten erbij en ben je dus vergeten waar de teller op stond.

De houten onderdelen zijn prachtig van kleur en voldoen prima.

Er zijn 62 actiekaarten die verdeelt zijn in:
• 14 dakkaarten met cijfert 1 t/m 7 (elke kaart komt 2x voor)
• 24 bouwkaarten met cijfers 1 t/m 8 (elke kaart komt 3x voor)24
• 24 bouwtoelatingskaarten met cijfers 1 t/m 8 in 3 kleuren van de stadswijken.
De spelregels van Capitol zijn kort en goed te lezen. Je hebt ze in ca. 20 minuten doorgelezen. Je begrijpt ze daarna. Ook vergt het dan weinig moeite om ze aan anderen uit te leggen.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Op de veilingvlakken worden de bronnen, amfitheaters en tempels klaargelegd. De kaarten worden per soort geschud en gesorteerd. Elke speler krijgt 9 kaarten; 2 bouwkaarten, 2 dakkaarten, 4 bouwtoelatingen en 1 senatorkaart in zijn kleur. De overgebleven kaarten worden open naast het speelbord gelegd. Verder krijgt elke speler 10 daken in zijn kleur en 6 bouwstenen. Met de daken en bouwstenen bouwt hij:
1 huis met 1 bouwsteen en een rond dak
1 huis met 1 bouwsteen en een puntdak
1 huis met 2 bouwstenen en een rond dak
1 huis met 2 bouwstenen en een puntdak
Verder wordt al het overige materiaal naast het speelbord gelegd.
De spelers proberen zo veel mogelijk bouwstenen te plaatsen in de 9 wijken. Dit doen ze door het uitspelen van kaarten. Met de overgebleven kaarten volgt een veilingronde waarin extra gebouwen geveild worden, die meteen op het speelbord geplaatst kunnen worden. Nu volgt de waardering van de stadswijken en de scores voor de spelers. De speler die aan het eind van de 4e ronde de meeste punten heeft wint het spel.

Er wordt een startspeler bepaald. Hij begint en daarna zijn de andere spelers met de wijzers van de klok mee aan beurt. De spelers spelen na elkaar 4 fases. Elke fase begint de startspeler gevolgd door de andere spelers. Daarna volgen de andere 4 fases waarin de startspeler weer begint etc. De volgende 4 fases worden afgewerkt.

Fase 1: Bouwfase
Fase 2: Veilingfase
Fase 3: Scorefase
Fase 4: Aanvulfase

Fase 1: Bouwfase
Tijdens deze fase spelen de spelers na elkaar kaarten uit tot ze allen hebben gepast. De spelers voeren in deze fase 1 van de 4 volgende acties uit:
1) Bouwkaart afleggen en 2 bouwstenen nemen uit de voorraad. De speler moet meteen beslissen of hij 1 of 2 nieuwe huizen bouwt of een bouwsteen tussen een ander huis plaatst die hij in zijn voorraad heeft (zonder dak!).
2) Dakkaart afleggen en een dak uit eigen voorraad op een huis plaatsen. Het huis is hiermee afgewerkt en mag niet meer verhoogd worden. Alleen afgewerkte huizen mogen op het bord geplaatst worden.
3) Bouwtoelatingskaart afleggen en een afgewerkt huis op de betreffende wijk plaatsen. Het soort dak geeft aan welke huizen in deze wijk gebouwd mogen worden. Als een speler een huis met een rond dak plaatst in een wijk, mogen er alleen maar huizen met een rond dak geplaatst worden in deze wijk. De spelers moeten wel opletten dat in elke wijk beide daktypes aanwezig zijn. Het eerste huis van een wijk moet steeds 1 bouwsteen hoog zijn. De daarna geplaatste huizen moeten gelijk of 1 hoger zijn dan de op dat moment hoogste huis.
4) Passen, waarbij de speler niets meer mag doen deze ronde.

Fase 2: Veilingsfase
In deze ronde worden de volgende gebouwen geveild:
Ronde 1: bron + bron + amfitheater.
Ronde 2: bron + bron + amfitheater.
Ronde 3: bron + bron + tempel.
Ronde 4: bron + bron + tempel.

De spelers plaatsen hun stop kaart tussen hun overgebleven kaarten. De kaarten die hier bovenop liggen bepalen hun bod. Er wordt geboden met de cijfers op de kaarten. De speler die het hoogste bod heeft wint het gebouw. De spelers mogen ook hun stopkaart bovenop leggen. De spelers draaien om beurten 1 kaart om beginnend met de startspeler. Als het niet meer mogelijk is om een hoger bod te maken wint de speler met het hoogste bod. Bij gelijke stand wint de speler met de op dat moment laagste score. De kaarten die deze speler bood voor het gebouw, legt hij af en plaatst het gebouw op 1 van de velden op het bord. De andere spelers nemen al hun kaarten op handen, ook die van hun bod. De volgende veiling volgt, totdat alle gebouwen zijn geveild.

Fase 3:Scorefase
In deze fase worden de bouwstenen geteld. Wie in een wijk de meeste bouwstenen heeft of de op 1 na meeste scoort punten:

• Wie de meeste bouwstenen heeft in een wijk krijgt 2 punten en 1 punt per aanwezige bron. Als een speler als enige is in een wijk scoort hij alleen de punten. De 2e plaats vervalt. Bij een gelijke stand in een wijk, wint de speler met het hoogste huis. De andere speler krijgt dan de 2e plaats.
• Wie als 2e eindigt krijgt 1 punt per bron. Bij een gelijke stand, krijgen alle spelers 1 punt per bron.
• Wanneer in een wijk een tempel staat verdubbelt deze de punten in de wijk.
De spelers schuiven hun zuilen zo ver naar boven als het aantal punten wat ze hebben gekregen.

Fase 4: Aanvulfase
Beginnend met de startspeler mogen de spelers elk 6 kaarten trekken van de 3 open stapels. De spelers pakken om beurten 1 kaart. Wie de meeste bouwstenen heeft in een wijk met een amfitheater neemt 2 kaarten extra. De speler die de op 1 na meeste bouwstenen heeft pakt 1 kaart extra.

Na deze fase wisselt de startspeler en beginnen de spelers weer met fase 1. Na de 4e telfase is het spel ten einde. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Korte en duidelijke spelregels
• Spelregels zijn makkelijk uit te leggen
• Spannend spel
• Strategisch
• Geweldig spelmechanisme
• Veel interactie tussen de spelers
• De zuilen, om punten mee bij te houden zijn onhandig. Ze zijn snel te verschuiven, waardoor spelers vaak hun score vergeten doordat de zuilen zijn verschoven.
• Niet echt goed speelbaar met 2 spelers.
Capitol is een spel waarbij de spelers proberen een meerderheid aan bouwstenen in 1 of meerdere wijken te krijgen. Het speelbord bestaat uit 9 wijken, die dan weer bestaan uit 3 kleuren. Elke wijk is weer onderverdeeld in 5 t/m 7 velden. Op de velden bouwen de spelers gebouwen die bestaan uit 1 of meerdere bouwstenen en een dak. Er zijn 2 soorten daken, een rond en een puntdak. Als een speler in een wijk als eerste bouwt en plaatst er bijvoorbeeld een puntdak, dan moeten de andere spelers in deze wijk ook gebouwen bouwen met puntdaken. De speler die dus als eerste bouwt bepaald het soort gebouw dat er komt te staan. Het eerste gebouw in een wijk moet 1 bouwsteen hoog zijn. Ook is het zo dat, wanneer een andere speler in deze wijk wil bouwen, hij ook een gebouw met hetzelfde soort dak moet bouwen, maar hij moet ook net zo hoog of 1 bouwsteen hoger bouwen als het hoogste gebouw wat in die wijk al gebouwd is. Ook is het zo dat per kleur (dus 3 wijken) er altijd 2 soorten daken aanwezig moeten zijn. Een speler moet dus goed bepalen waar hij zijn gebouw wil bouwen en welk daktype hij neemt.

Door het uitspelen van kaarten in het spel mogen de spelers steeds 2 bouwstenen nemen, waarbij ze meteen moeten kiezen of ze een nieuw gebouw willen bouwen of een gebouw wat al in hun voorraad staat willen verhogen. Met deze actie verklappen de spelers al vaak welke strategie ze willen volgen. Met het uitspelen van dakkaarten maken de spelers hun gebouwen af. Ze plaatsen uit hun voorraad een dak op een gebouw met bouwstenen. Nu verklappen ze helemaal wat ze willen gaan doen. Bezit je bijvoorbeeld een gebouw in een wijk die veel punten oplevert en is jouw gebouw 2 hoog en heeft een puntdak, en heeft een speler een gebouw van 3 bouwstenen en een puntdak liggen, dan bestaat de kans dat hij dit gebouw in jouw wijk gaat plaatsen. Het is dus elke keer goed kijken waar de spelers hun gebouwen gaan plaatsen en hoe hoog ze zijn. Belangrijkste is om in de gaten te houden welke daken ze bezitten en op hun bouwstenen gaan plaatsen. Het dak en de hoogte bepaald de plaats van het gebouw. Er is een wijk met 2 bronnen, die het meest aantrekkelijk is vanwege het aantal punten wat hier te scoren is, maar er zijn ook meerdere wijken met 1 bron, die natuurlijk ook aantrekkelijk zijn. Soms is de keuze aan de speler of hij in een nieuwe wijk gaat bouwen, met het risico dat een ander zich daar ook snel gaat vestigen of dat een speler probeert een wijk van een ander over te nemen. Een andere strategie is dat je overal op de 2e plaats probeert te staan, zodat je altijd een paar puntjes meepikt. Welke strategie het beste is, is per spel verschillend en ligt ook aan de medespelers. Natuurlijk ben je afhankelijk van de andere spelers, maar je hebt je eigen strategie toch zelf in handen. Wat speel je voor kaarten in deze ronde? Bouw je een nieuw gebouw of verhoog je een bestaand gebouw in je voorraad? Plaats je al een dak en geef je aan wat je gaat doen? Of plaats je een gebouw dat klaar is op het bord? Deze vragen komen elke beurt weer terug en maken het spel uitermate spannend.

Wat ik zelf ook een geweldig spelmechanisme vind is de keuze tussen veel kaarten spelen en dus veel aan je gebouwen kunt doen of juist kaarten bewaren en er in de veilingronden flink mee te scoren. Want bezit je eenmaal een wijk die niet makkelijk over te nemen is, dan is het handig om de waarde door het plaatsen van bronnen te verhogen. Ook is het superhandig om aan het eind van de ronde meer kaarten dan je medespelers te mogen pakken, doordat je tijdens een veilingronde een amfitheater hebt kunnen bouwen. Ook is het goed dat je kunt zien welke kaarten een speler pakt, zo kun je zien wat een speler de volgende ronde kan uitspelen. De tempels zijn uiteindelijk de grootste van alle gebouwen en geven de spelers in de laatste 2 ronden dubbele punten voor een wijk waarin ze gebouwd zijn. Wat je wel moet beseffen is dat je beter 4 ronden een wijk voor jezelf hebt, dan in de laatste ronde 1 wijk met dubbele punten.

Elke keer is het weer spannend tijdens een veiling wat de spelers gaan doen en welke kaarten ze nog over hebben gehouden. Na de eerste veiling weet je vaak al welke kaarten de medespelers bezitten en waar je op moet letten bij de volgende veiling. Elke ronde zijn er 3 veilingen en de spelers moeten goed nadenken wanneer ze kaarten met veel punten inzetten. Je kunt dit natuurlijk meteen bij het eerste bron doen, maar als je slim speelt kun je zelfs 2 bronnen of een bron en een amfitheater bemachtigen.

Wat ik zelf subliem vind aan Capitol is de meerdere keuzes die de spelers hebben en het stiekem laten zien wat een speler gaat doen. De spelers kunnen goed inschatten wat de andere spelers voor actie kunnen doen en wat ze uiteindelijk zelf moeten doen. Wie dit het beste beheerst wint het spel en scoort uiteindelijk elke ronde de meeste punten.

Capitol is een superspannend spel dat vrij snel te spelen is en dat een enorme diepgang heeft. Het is een spel voor de wat beoefende spelers en je moet het spel ook een keer gespeeld hebben om het goed te begrijpen. Capitol is voor mij een goed spel uit de hoogste categorie, maar je moet het niet te vaak spelen. Eens in de zo veel tijd een potje Capitol is echt plezier en pure spanning!

Waardering 75 punten = 7.5