Truusentruus.nl recensie van het spel: 1000 plekken die je echt gezien moet hebben
Beoordelingscijfer : (2.0)

Auteur : Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : University Games Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2007 Talen : Nederlands
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 25 Euro

Alle spelers gaan op wereldreis; ze moeten minimaal 5 bestemmingen in vijf verschillende werelddelen bezoeken en proberen vervolgens als eerste in hun geboorteland terug te keren. Als bewijs moet elke bestemming een ansichtkaart, die meer over die plaats vertelt, gestuurd worden. Hou er maar alvast rekening mee dat je reis niet geheel volgens planning zal verlopen; er zijn altijd lastige medereizigers die je trip opzettelijk proberen te vertragen!

Reis mee naar de meest prachtige en bewonderenswaardige bestemmingen. Allen rijk aan cultuur, geschiedenis, schoonheid of een combinatie ervan.

• 135 bestemmingskaarten
• 45 reiskaarten
• 6 speelfiguren
• 1 dobbelsteen
• 1 spelregelboekje met Nederlandstalige spelregels

Achterzijde van 1 van de bestemmingskaarten
De doos is vrij saai vormgegeven. Op de voorzijde van de doos is de naam van het spel goed te zien doordat het met gigantische letters vermeld staat. De tekst beslaat bijna de halve doos, die al vrij groot uitgevallen is. Verder zijn er een aantal foto’s van prachtige bestemmingen te zien op een achtergrond van een oude landkaart. De achterzijde van de doos laat wel goed zien waar het spel over gaat.

Het speelbord is van een prima materiaal. Het laat onze aarde zien met een afbeelding van alle continenten. Elk continent heeft een eigen kleur en de belangrijkste bestemmingen staan met rode punten en teksten aangegeven. Hierbij valt al meteen op dat de bestemmingen in het Engels zijn en de bestemmingskaarten in het Nederlands. De stippen liggen zo dicht op elkaar dat je met je speelfiguren niet kunt zien op welke strip je nu precies staat. Dit is echt storend en belachelijk dat dit zo is vormgegeven. De diverse rode stippen zijn met lijnen, oftewel routes met elkaar verbonden. Tussen de rode stippen liggen zwarte stippen, die steden voorstellen. Op het bord staan tevens de meridianen aangegeven. Jammer is alweer dat de zones waar de spelers hun bestemmingen moeten bezoeken niet overeenkomen met de meridianen. Ook dit is echt een blunder, maar het ergst stoort toch wel dat je niet eens kan zien op welke bestemming je speelfiguur staat, zodat je het spel eigenlijk niet kan spelen.

Op de bestemmingskaarten staan prachtige foto’s afgebeeld van de meest mooie, prachtige, exotische en adembenemende bestemmingen die er op de wereld zijn. Op de achterzijde zie je de achterkant van een postkaart. Links staat een tekst waarin op een postkaartachtige manier de voorzijde van de kaart wordt toegelicht met tekst. Verder staat een code aangegeven die de zone aangeeft waar de bestemming ligt.

Er zijn 6 verschillende reiskaarten die elk hun actie met zich meebrengen:
1) Paspoort verloren. De speler moet een beurt overslaan.
2) Gratis reis voor een vriend. Je neemt een vliegtuig van een andere speler en zet deze naast die van jou.
3) De reisplanning van een medereiziger is veranderd. Je moet een bestemmingskaart met een andere speler ruilen.
4) Gratis vlucht om een vriend te bezoeken. Je pakt je vliegtuig en zet deze naast een vliegtuig van een andere speler.
5) Nachtvlucht. Je moet meteen naar de aangegeven bestemming reizen.
6) Gratis vlucht. Je mag meteen naar 1 van je bestemmingen reizen.
De regels zijn simpel en makkelijk door te lezen. Er staan echter een aantal tegenstrijdigheden in de regels. Het spel is makkelijk uit te leggen aan anderen.

Alle spelers zetten een vliegtuig op een plaatst die het dichtst ligt bij hun geboorteplaats. Hierna worden alle kaarten geschud en wordt aan elke speler 5 kaarten uitgedeeld. Je moet de kaarten met de bestemming naar boven voor je neerleggen, als je een bestemming bereikt hebt draai je de kaart om. De overige kaarten worden op het aangegeven vak op het speelbord gelegd.
De jongste speler begint het spel. Je moet als je aan de beurt bent 1 van de volgende acties uitvoeren:

1) De dobbelsteen gooien;
2) Een kaart nemen.

1) De dobbelsteen gooien.
Je gooit met de dobbelsteen en loopt met jouw vliegtuig over de stippen op het bord, totdat je een bestemming hebt bereikt. Heb je een bestemming bereikt, dan draai je jouw bestemmingskaart om.

2) Een kaart nemen.
Je neemt een kaart van de gesloten stapel en legt deze met de afbeelding naar boven voor je neer.

De winnaar is de speler die in alle 5 zones minstens 1 bestemming heeft bezocht en naar zijn startpositie is gereisd.
• Prachtige kaarten
• Prima materiaal
• Saaie vormgeving.
• Doos is te groot.
• Speelfiguren voldoen niet
• Bestemmingen staan in het Engels op het bord en in het Nederlands op de kaarten.
Het is niet te begrijpen dat een uitgever zo’n ongelovelijk slecht spel kan uitgeven. Werkelijk waar, er klopt echt niets in dit spel. Het doel van het spel is om 5 bestemmingen in 5 zones te bezoeken. Als je dit zo stelt dan heeft de persoon die kaarten met bestemmingen heeft die vlak bij elkaar liggen voordeel. Dit is dus zo bij dit spel. Wat logischer zou zijn, is 5 bestemmingen in 5 verschillende zones, in 5 verschillende werelddelen te bezoeken. Dit zou het spel veel tactischer en moeilijker maken. Maar goed het is in dit spel niet zo. Het begin van het spel is al erg storend en dom. De spelers moeten hun vliegtuig op een stad zetten die dicht bij hun geboorteplaats ligt. Nou is Nederland piepklein, zodat als je alle vliegtuigen op Amsterdam wilt neerzetten, dit absoluut niet past. De vliegtuigen zijn dan ook door heel Europa verspreid. Het is zo wie zo niet mogelijk om te zien op welke plek je met je vliegtuig staat, omdat het bord te klein is, of je vliegtuig te groot. Het is een rommeltje en je baalt dat je niet kunt zien op welke stad je staat. Wat ook erg stoort is dat er op de voorzijde niet de locatie staat aangegeven, zodat je telkens de achterzijde van de kaarten moet raadplegen om te kijken waar het ligt.

Een spelletje verloopt als volgt; De spelers dobbelen totdat ze een bestemming hebben bereikt. Ze nemen dan kaarten om bestemmingen te bemachtigen die vlak bij deze bestemming liggen. Degen met het meeste geluk wint.

Het spel is niet spannend en irriteert omdat het niet speelbaar is.

Vanwege de prachtige kaarten, waarbij je je afvraagt waar ze liggen, en de nieuwsgierigheid ervan heeft het spel van mij geen 1 punt, maar 2 punten gekregen.

Waardering 16 punten = 2