Truusentruus.nl recensie van het spel: De Bruggen van Shangrila
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Leo Colovini Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : 999 games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2003 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 35 Euro
 
1) Introductie:
Shangrila ligt voor de rest van de wereld vertopt in het hooggebergte. Dit legendarische land wordt bewoond door bergvolken, die hun leer uitdragen door jonge mannen en vrouwen tot wijsgeren op te leiden. En als gezellen naar aangrenzende dorpen te sturen. De gezellen uit het sterkere dorp vestigen zich daar als wijzen en nemen de macht over. Omdat gezellen van andere volken ook door het land zwerven, wisselt de macht in de dorpen van Shangrila nogal eens. Daar kunnen de spelers wel wat aan doen, maar pas op: na iedere zwerftocht worden gebruikte bruggen, die de dorpen met elkaar verbinden afgebroken en zijn voor eeuwig van elkaar gescheiden. Welk volk zak uiteindelijk de meeste wijzen tellen?
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord
• 168 kartonnen fiches, verdeelt in 42 stuks met 4 kleuren
• 23 houten bruggen
• 12 groene glazen stenen
• 4 startopstellingen (2 x voor 3 spelers, 2 x voor 4 spelers met op de achterzijde een samenvatting van de regels.
• 1 spelregelboekje met Nederlandstalige regels

Wijsgeren (geleerden) of Gezellen (leerlingen)
Wijsgeren (geleerden) of Gezellen (leerlingen)
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Dit spel heeft een prachtige maar donkere uitstraling. Het thema is geweldig, het past prima bij het spel. Het thema is ook erg goed uitgelegd aan de achterzijde van de doos, zodat de spelers weten waar het spel over gaat. Het gebruikte spelmateriaal voldoet prima.

Het speelbord laat 13 dorpen zien. De dorpen zijn verbonden door wegen met elkaar. Op elke weg tussen 2 dorpen is plaats voor een brug. In elk dorp zie je 7 symbolen staan die voor de verschillende wijsgeren (filosofen).

Er zijn 168 fiches die verdeelt zijn in 4 kleuren. Per kleur zitten er dus 42 fiches in het spel. De 42 fiches zijn verdeelt in 7 symbolen die de verschillende wijsgeren voorstellen. In de regels staat dat er van elk symbool 6 stuks fiches zijn, maar dat klopt niet. Per kleur zijn ze verschillend verdeeld. Daarom heeft blauw bijvoorbeeld meer fiches met een drakentemmer er op. Ze zijn dus ongelijk verdeelt.

Er zitten 4 startopstellingen in de doos (ipv de 2 stuks die in de spelregels genoemd zijn). Op de achterzijde is duidelijk uitgelegd hoe het spel verloopt.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De regels zijn best even pittig om door te lezen. Het is verstandig om er even rustig voor te gaan zitten. Je bent toch al ruim een half uur bezig om ze goed te begrijpen. De regels zelf zijn niet echt moeilijk en het vergt wel enige moeite om ze aan anderen uit te leggen. Dit natuurlijk ook vanwege alle uitzonderingen.

Voorbereiding (voor 4 spelers):
De bruggen worden op de aangegeven plekken op het bord geplaatst. De spelers nemen een kleur en pakken hun fiches. Het is handig om ze per symbool te sorteren, zodat je weet hoeveel fiches je nog bezit per symbool.

Nu plaatsen de spelers om beurten 1 van hun wijsgeren op het bord, totdat elke speler 7 wijsgeren op het bord heeft staan. Er mogen bij het plaatsen niet meer dan 3 wijsgeren in een dorp staan en niet meer dan 2 van dezelfde kleur.
5) Spelverloop:
In dit spel wordt gesproken over wijsgeren en gezellen. Ik vind deze titels nogal zwaar, vandaar dat ik de wijsgeren als geleerden zal benoemen en de gezellen als leerlingen.

Doel van het spel is om aan het eind van het spel zo veel mogelijk geleerden te bezitten. In het begin hebben de spelers 7 geleerden. Door het plaatsen van nieuwe geleerden en hun leerlingen breiden de spelers hun macht uit. Ook kunnen ze geleerden en leerlingen van dorp naar dorp laten trekken. Na hun reis wordt de brug tussen de 2 dorpen verbroken, zodat dorpen isoleren. Als een dorp geïsoleerd is, wordt er een groene glazen steen op gelegd.

Als de spelers van dorp naar dorp reizen, wint het dorp met de sterkste geleerden. In het verliezende dorp sneuvelen geleerden en leerlingen. Als een speler er voor kiest om een reis te maken, dan neemt hij automatisch de andere spelers mee. Hierover later meer.

Als een speler aan beurt is moet hij 1 van de volgende 3 acties uitvoeren:
1) Plaats een nieuwe geleerde in een dorp waar je al een geleerde hebt staan.
2) Neem 2 leerlingen aan, waarbij de spelers fiches met dezelfde symbolen bovenop al liggende fiches plaatsen. Het bovenste fiche van de 2 fiches is de leerling. De leerlingen mogen in 1 dorp, maar ook in verschillende dorpen geplaatst worden. De symbolen moeten echter overeen komen.
3) Reizen, door een dorp en een aangrenzend dorp te kiezen en daar naartoe te reizen. De speler moet echter in het dorp van waaruit gereisd wordt minstens 1 geleerde hebben staan. De brug tussen de dorpen wordt nu verwijderd. Als een dorp geïsoleerd is wordt er een glazen steen op gelegd.

Wanneer er van dorp naar dorp wordt gereisd, gelden de volgende regels:
- Alle leerlingen vertrekken uit het dorp, ook de leerlingen van de andere spelers.
- Alle geleerden blijven in het vertrekkende dorp achter.
- Het dorp dat er het sterkst voor staat wint. Sterkte wordt bepaald door de som van de aanwezige geleerden en leerlingen bij elkaar op te tellen.
- Het is natuurlijk alleen zonvol om een dorp aan te vallen wat zwakker is, maar dit hoeft natuurlijk niet.
- Wanneer een leerling in een dorp aan komt en de plek van zijn betreffende symbool is leeg, dan wordt deze plek ingenomen, dit geldt ook voor leerlingen van je medespelers. De leerlingen worden dan vanzelf geleerden in het nieuwe dorp.
- Wanneer een leerling in een dorp aan komt en de plek is bezet door een eigen geleerde, dan wordt de leerling op de geleerde geplaatst en wordt zo een leerling in het nieuwe dorp. Dit geldt ook voor leerlingen van medespelers.
- Wanneer een leerling in een dorp aan komt en de plek is bezet door een eigen geleerde en een leerling, dan wordt de leerling in de doos gelegd en is dus uit het spel. Dit geldt ook voor leerlingen van medespelers.
- Wanneer een leerling in een dorp aan komt en de plek is bezet door een vreemde geleerde (en evt. leerling), dan wordt deze (of beiden) in de doos gelegd en zijn dus uit het spel. Dit geldt ook voor leerlingen van je medespelers.
- Wanneer het dorp waar vanuit vertrokken wordt zwakker is, dan worden lege plekken ingenomen en alle leerlingen die op een bezet veld terecht komen worden in de doos gelegd.
- Bij een patstelling in stekte wordt gekeken naar de hoeveelheid geleerden. Het dorp met de meeste geleerden is het sterkst. Is er nog steeds een patstelling, dan is het dorp waar naartoe gereisd wordt het sterkst.

Het spel eindigt als de laatste van de 12 glazen stenen geplaatst is. De speler die de meeste velden bezet heeft wint het spel.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving en uitstraling
• Prima thema
• Goed spelmateriaal
• Duidelijke spelregels
• Erg tactisch
• Geen geluksfactor!
7) Minpunten:
• Donkere uitstraling
• Regels zijn moeizaam door te lezen
• De doos is erg groot
• Moeilijk om een goede tactiek te vinden
• Soms moet je lang wachten voordat je aan de beurt bent.
8) Samenvattend:
De Bruggen van Shangrila is een enorm tactisch spel. Het spel heeft geen geluksfactor. Ook kent het spel geen genade, hiermee bedoel ik dat spelers elkaar lekker dwars kunnen zitten en het spel voor de andere spelers goed kunnen verzieken. In dit spel draait het om uitbreiding. Je begint allemaal met 7 fiches op het bord. Je probeert de fiches uit te breiden over de 13 dorpen. In elk dorp zijn 7 plekken die zijn voorzien van symbolen. Op elk symbool is slechts plek voor 1 fiche van een kleur (een geleerde). Wat ook mag is een dubbel fiche van dezelfde kleur plaatsen (leerling), zodat er wordt uitgebreid. Om in andere dorpen te komen kunnen de spelers reizen. Reizen doe je door alle leerlingen (bovenste fiches van de dubbele fiches), dus ook van je medespelers, vanuit het ene dorp naar het andere te verplaatsen. Een dorp dat sterker is dan het andere wint en verovert nieuwe en bezette plekken. Het kan ook zijn dat een dorp zwakker is, waardoor je er voor kunt zorgen dat fiches van medespelers worden verwijderd. Je moet echter in een vertrekkend dorp minstens een fiche hebben! Meereizen met andere spelers is dus een must om uitbreiding buiten je eigen beurt mogelijk te maken. In een beurt kun je er voor kiezen om een nieuwe geleerde in een dorp met al een geleerde van jezelf te plaatsen, of 2 leerlingen te plaatsen (fiche op al liggend fiche) waardoor je later kunt reizen. Als derde is er het reizen van het ene naar het andere dorp.

De spelers prakkiseren zich rot tijdens het spel om telkens als ze aan de beurt zijn de meest gunstige zet te maken. Slechte zetten worden namelijk meteen afgestraft. Spelers moeten 1 ding als doel houden en niet uit het oog verliezen; zoveel mogelijk plekken veroveren op het speelbord.

Leuke bijkomstigheid is dat als er van dorp naar dorp wordt gereisd, de brug die tussen 2 dorpen ligt wordt afgebroken, waardoor dorpen geïsoleerd worden. Geïsoleerde dorpen zijn veilig, er wordt een glazen steen op gelegd. Bewegingen en opnieuw plaatsen in deze dorpen is dus niet meer mogelijk en de spelers kunnen hun stand opmaken. De speler met de meeste bezette plekken in dit dorp heeft het meeste voordeel, omdat hij de meeste punten vergaart. Je probeert dus bij het isoleren, zoveel mogelijk punten te behalen.

De Bruggen van Shangrila is een spannend spel met vrij simpele regels. Spelers genieten echt van dit spel door zijn eenvoud en spanning. Ik vind het telkens een genot om te spelen!

Waardering: 75 punten = 7.5

9) Tips:

• Weeg elke zet zo goed mogelijk af en kijk of dit de beste is.
• Denk vooruit en voorzie wat er gaat gebeuren.
• Probeer zo veel mogelijk mee te reizen, zodat jouw leerlingen, geleerden worden in andere dorpen.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279