Truusentruus.nl recensie van het spel: Abracadabra
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.0)  
   
Auteur : Bruno Cathala
/ Serge Laget
Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : University Games Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2008 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 8 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 30 Euro
 
1) Introductie:
Wat doen heksen als ze stiekem in het donkere woud bij elkaar komen? Ze houden een bezemrace! Met al hun trucs en de nodige koelbloedigheid proberen ze de aandacht op zichzelf te vestigen. Om de overwinning op zichzelf te vestigen. Om de overwinning te behalen, is alles toegelaten: zo snel mogelijk naar de finish vliegen, punten behalen met acrobatische trucjes of zelfs proberen om tegenstanders dwars te liggen.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 26 zeshoekige routekaarten.
• 6 plastic miniatuurheksen in 6 kleuren
• 1 vloekfiche
• 9 dobbelstenen
• 54 formulekaarten, 6 sets van elk 9 kaarten in 6 verschillende kleuren
• 27 actiekaarten
• 1 toverboek
• 1 spelregelboekje

Formulekaarten
Routekaarten
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Abracadabra ziet er prachtig uit. Het spel zit verpakt in een boekvorm, dat erg origineel is en dat ik alleen bij dit spel ken. Je kunt het boek openklappen. In het midden van het boek zit 1 bladzijde. Je kunt aan beide kanten van het boek materiaal opbergen. Het wordt dan wel een beetje warboel, omdat alles door elkaar raakt. Ik raad dan ook aan om al het materiaal, of in zakjes, of met elastiekjes aan elkaar te bewaren.

De vormgeving van dit spel is bijzonder. Het spel is prachtig vormgegeven met allerlei sprookjesachtige afbeeldingen.

Ook de zeshoekige tegels, waarmee de route wordt gemaakt hebben dezelfde bijzondere afbeeldingen. Wat ik wel vind is dat ik de tegels erg dof vind. De tegels hebben de cijfers 1 t/m 22, -1 en -2. Een tegel heeft de tekst “Start”. De laatste heeft de tekst “Finish” erop staan.

De 9 dobbelstenen hebben 9 verschillende symbolen, die elk in 2 kleuren voorkomen.

De 54 formulekaarten bezitten dezelfde 9 symbolen als op de dobbelstenen staan aangegeven. Er zijn 6 sets voor 6 spelers.

Het gebruikte materiaal voldoet prima en ziet er geweldig uit.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels van dit spel zijn vrij simpel. Je hebt ze binnen een minuut of 20 doorgelezen. De regels zijn niet moeilijk om te begrijpen. Ook zijn ze niet moeilijk om aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
Leg de tegels tegel elkaar zodat een slang ontstaat die begint bij -2, daarna -1, daarna “start”, daarna 1 t/m 22 en als laatste “finish”. In het midden van deze slang wordt het boek open gelegd. Iedere speler kiest een kleur en pakt zijn formulekaarten. Ook zet hij zijn heks op de starttegel.
5) Spelverloop:
Het spel verloopt over meerdere ronden. Tijdens elke ronde zijn er 4 fasen:”

1) De speler die als laatste in het parcours staat, werpt de dobbelstenen in het boek. Zodra een speler denkt een toverformule uit de dobbelstenen te hebben gehaald, draait hij de bladzijde in het boek om, zodat de dobbelstenen niet meer zichtbaar zijn.
2) Iedere speler pakt nu zijn formulekaarten en legt zijn toverformule, gevormd door 1 of meerdere kaarten verdekt op tafel. Een speler concentreert zich op een formule die alleen bestaat uit oranje of zwarte symbolen.
3) De dobbelstenen worden gecontroleerd. Wat gebeurt er precies? Alle gelijke symbolen, ongeacht hun kleur worden apart gelegd. Verwijder vervolgens de symbolen die zowel in zwart als in oranje voorkomen. Als er hierna nog symbolen in dezelfde kleur liggen, dan moet je 1 symbool laten liggen. De rest van deze symbolen worden verwijderd. Wat overblijft zijn 2 toverformules; 1 toverformule voor oranje en 1 voor zwart, bestaande uit 1 of meerdere symbolen.
4) Nu wordt de toverformule gecontroleerd met de gelegde formulekaarten van de spelers. Als eerste wordt er gekeken bij de speler die het boek sloot. Er kunnen zich 3 situaties voordoen:
a) De formulekaarten bevatten tenminste 1 verkeerd symbool -> als dit de speler was die het boek sloot krijgt hij 2 minpunten. Bij andere spelers blijft hun heks op de tegel staan.
b) De formulekaarten zijn goed, maar de volledige formule is niet gemaakt -> de heks gaat zoveel stappen vooruit als er kaarten zijn gespeeld.
c) De formulekaarten zijn perfect voor een bepaalde kleur -> de speler gaat net zoveel velden vooruit als er kaarten gespeeld zijn. Bij een oranje formule krijgt de speler een bonus van 2 punten vooruit. Bij een perfecte zwarte formule mag de speler als bonus net zoveel actiekaarten pakken als uitgespeelde formulekaarten. Hij mag ze daarna bekijken en houdt er 1.

Tevens wordt er een vloek op de leidende heks gelegd. Dus de heks die het meest vooraan staat. De vloek is dat deze speler geen bonussen kan krijgen.

Er zijn 2 soorten actiekaarten. Er zijn acrobatiekkaarten, waarbij er bonuspunten aan het eind van het spel worden vergeven aan de speler. Ook zijn er toverkaarten, die een speler tijdens het spel kan inzetten.

Het spel eindigt als 1 of meerdere spelers tijdens een ronde over de finish zijn gevlogen. De eerste die over de finish vliegt krijgt 25 punten, de tweede 24 en alle anderen die over de finish vlogen 23 punten. De spelers die met hun heks nog op een tegel met een cijfer staan, krijgen dit cijfer als puntentotaal. Nu worden nog de acrobatiekkaarten bij de punten opgeteld. De speler met de hoogste punten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Prachtige uitstraling
• Originele vorm
• Bijzondere vormgeving
• Prima spelmateriaal
• Simpele spelregels
• Korte speelduur
• Voor alle leeftijden
7) Minpunten:
• Warboel door ontbreken zakjes en elastiekjes
• Lijkt te veel op ‘Bongo’, zie andere recensie
8) Samenvattend:
Abracadabra heeft een prachtige vormgeving. Het spel valt meteen op door het gebruik van een boekvorm als speeldoos. Al het gebruikte materiaal ziet er prachtig uit en geeft het spel een enorme sprookjesachtige uitstraling.

Abracadabra is een spel dat om spanning en stress draait. De spelers zoeken tussen de geworpen dobbelstenen naar de uitkomst. Dit kan in 2 kleuren zijn; oranje en zwart. Aan jou de keuze. Je probeert er zo snel mogelijk achter te komen welke dobbelstenen blijven liggen, door de gelijke van elkaar af te trekken. Je moet dit gewoon zien. Net als bij een spel als ‘Set’ of ‘Confusion’ maakt het per speler uit of je het wel of niet ziet. Voordeel bij Abracadabra is dat je een deel van de uitkomst mag onthouden. Dus 1 of 2 van de 3 of 4 dobbelstenen. Je krijgt dan minder punten, maar je doet wel gewoon mee. De lijdende speler wordt gestraft en krijgt geen bonus, zo kunnen de anderen door hun bonus de lijdende speler gemakkelijk inhalen.

De actiekaarten en de bonus van 2 extra punten geven de spelers een extra zet om beter hun best te doen. Abracadabra is een spannend spel, dat geschikt is voor alle leeftijden, doelgroepen en spelersaantallen.

Waardering: 67 punten = 7.

9) Tips:

• Probeer een systeem op te bouwen, waarin je snel de toverformule kunt vinden.
• Concentreer je soms op zwart en soms op oranje
• Soms is het beter om op een kleur te concentreren waar er minder in de toverformule zitten.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279