Truusentruus.nl recensie van het spel: De Koningsburcht

Auteur : Markus Brand
/ Inka Brand
Uitgever : The Game Master Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2008 Talen : Nederlands
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 40 Euro

Binnen de contouren van het hooggebergte worden de eerste ruwe omtrekken van een burcht zichtbaar. Een stroom handelaren baant zich een weg naar de poort. Werklieden die zoeken naar werk en loon worden aangetrokken door de bedrijvigheid in de burcht in aanbouw. In de koningsburcht aangekomen, treffen ze een levendige markt aan. De koning heeft plannen klaar liggen voor het oprichten van statige muren en vele prachtige gebouwen.

• 1 speelbord (2 zijdig. 1 kant met zomerbord en 1 kant met winterbord)
• 4 overzichtskaarten
• 23 bouwtekeningen
• 28 houten speelfiguren, 7 stuks in 4 spelerskleuren
• 4 houten blokjes in de 4 spelerskleuren
• 83 houten bouwmaterialen (20 x gele zandberg, 18 x donkerbruine houten balken, 15 x rode leemplaten, 15 x grijze steenblokken en 15 x zilveren staven).
• 32 karakterkaarten, 4 sets van 8 kaarten in de 4 spelerskleuren.
• 6 winterkaarten
• 1 zwarte houten startspelersfiguur
• 65 kartonnen goudstukken (51 x waarde 1, 8 x waarde 3 en 6 x waarde 5)
• 1 blad met voorbeeldspel

Overzichtskaart met waarden van de grondstoffen
Bouwtekening
De Koningsburcht is echt een prachtig spel. Aan de vormgeving en al het spelmateriaal is heel veel aandacht besteed. En dat is te zien, het is 1 van de mooiste spellen die ik ken.
De regels van dit spel zijn niet moeilijk. Het spel is goed in te stappen voor alle spelers. Je bent ruim een half uur bezig om de regels te lezen. Door middel van het voorbeeldspel wordt het spel verduidelijkt, maar dit is niet echt nodig. Je kunt het spel vrij makkelijk aan anderen uitleggen.

Voorbereiding voor een spel met 4 spelers:
De 12 rondevelden op het speelbord worden voorzien van een munt. Bij de wachttoren wordt 1 houtbalk, 1 zilverstaaf en 1 steenblok geplaatst. De bouwtekeningen worden op de overeenkomstige gebouwen op het speelbord geplaatst. Iedere speler kiest een kleur en neemt 1 houten blokje dat hij op veld “0” van het scorespoor plaatst. Tevens neemt hij 6 speelfiguren, een kaartenset, een overzichtskaart, 43 goudstukken, 1 zandberg en 1 houtbalk. De overige bouwmaterialen worden per soort gesorteerd bij de desbetreffende karren geplaatst.
Spelverloop bij een spel met 4 spelers:

Het spel verloopt over 12 ronden. Iedere ronde bestaat uit het doorlopen van de volgende fases:

1) De startspeler neemt de volgende munt van het volgende rondeveld.
2) Iedere speler kiest een karakterkaart en legt deze verdekt voor zich neer.
3) Iedere speler draait tegelijkertijd zijn kaart om.
4) Als er arbeiders zijn gekozen worden er nu bouwmaterialen op geplaatst.
5) De verschillende kaarten en hun karakters worden op een vastliggende volgorde behandeld. Iedere speler voert de overeenkomstige acties uit.

Na de laatste ronde volgt een eindwaardering. De speler met de meeste punten wint het spel.

In elke set kaarten zijn de volgende karakters aanwezig. Daarbij horen de volgende acties:

1) Bode.
De bode krijgt 8 goudstukken
2) Handelaar
Je mag een speelfiguur bij 1 van de karren op het bord plaatsen. Pas als de 4 karren zijn bezet mag je bij de zilverkoerier plaatsen of 1 van de andere speelfiguren aan de betreffende speler teruggeven en je eigen speelfiguur plaatsen. Als alle handelaren zijn behandelt krijgt elke speler zijn bouwmaterialen. Het aantal bouwmaterialen staat op het bord vermeld. Je moet alleen per soort 1 bouwmateriaal bij de wachttoren plaatsen. Elke ronde dat een handelaar is gespeeld krijgen de spelers die een speelfiguur bij een kar of koerier heeft geplaatst zijn betreffende bouwmaterialen. Dat is wel eenmalig per ronde!
3) Metselaar
De metselaar neemt 1 soort bouwmateriaal van de wachttoren. 1 soort betekend dat hij alle blokjes van deze soort mag nemen. Vervolgens mag een speler 2 gebouwen bouwen, door overeenkomstig de aangegeven bouwkosten aan bouwmaterialen gepast te betalen. Voor elke eenheid bouwmateriaal krijgt hij 1 munt van de bank. Als je minstens 1 gebouw hebt gebouwd, mag je nu 1 of 2 werklieden op 1 van de beschikbare plekken plaatsen, mits je de hoeveelheid munten bezit om deze te kunnen betalen.
4) Steenhouwer
Elke steenhouwer mag van elke arbeiderskaart maximaal 1 bouwmateriaal kopen voor 1 munt. Je mag echter niet het laatste bouwmateriaal van een arbeider kopen. Net als de metselaar mag de steenhouwer nu maximaal 2 gebouwen oprichten. Hij krijgt als beloning de aangegeven overwinningspunten. Ook de steenhouwer mag maximaal 2 werklieden plaatsen als hij minstens 1 gebouw heeft gebouwd.
5) Arbeider
Elke speler heeft 3 arbeiders waar verschillende bouwmaterialen op staan. In fase 4 worden de bouwmaterialen op de arbeiderskaarten geplaatst. In fase 5 mogen de spelers de overgebleven bouwmaterialen in hun voorraad nemen. Tevens mag een arbeider maximaal 2 gebouwen bouwen. Hij krijgt maar de helft van de aangegeven overwinningspunten. Een arbeider mag geen werklieden plaatsen!
6) Bouwmeester
De spelers spelen hun karakterkaarten zo dat ze elke ronde op elkaar gelegd worden. De gespeelde karakters moeten wel zichtbaar blijven. Elke ronde heb je dus 1 karakterkaart minder om uit te kiezen. Mits je de bouwmeester speelt, dan mag je alle kaarten weer oppakken en zijn ze opnieuw inzetbaar. Ook krijgt de bouwmeester 5 punten per gebouwd gebouw in deze ronde!

Werklieden in gebouwen leveren aan het einde van het spel extra overwinningspunten op. Er zijn de volgende gebouwen, en als je er een werker plaatst geeft hij aan het einde van het spel de volgende actie en overwinningspunten:
1) Uitkijkpost.
Elke onbezette plek waar een werker geplaatst kon worden levert je 3 punten op.
2) Taveerne
Je krijgt punten voor elke ingezette werker op het speelbord.
3) Stadspoort
Je krijgt 2 punten voor elk gebouwde toren.
4) Stal
Je krijgt punten voor elk gebouwd huis
5) Bediendewoning
Je krijgt een overwinningspunt voor elk “niet” opgericht gebouw.
6) Markt
Je krijgt overwinningspunten voor goudstukken die je aan het einde van het spel nog over hebt.
7) Paleis
Je mag maximaal 5 blokjes bouwmaterialen inleveren en krijgt hiervoor de waarde van het materiaal aan overwinningspunten.
8) Smidse
Je krijgt punten voor alle zilverstaven die in het spel zijn ingeruild. Een zilverstaaf kan als elk bouwmateriaal worden ingezet. Bij gebruik wordt deze in de Smidse geplaatst.

Aan het einde van de laatste ronde worden alle werklieden na elkaar behandelt en worden de overeenkomstige overwinningspunten op het scorespoor bijgehouden. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Goed verzorgd spelmateriaal
• Goed uitgewerkt thema
• Duidelijke spelregels
• Makkelijk te lezen en te begrijpen spelregels
• Evenwichtig spelprincipe
• Je wilt vaak meer, maar kan vaak niet meer
• Het is frustrerend als je meerdere keren na elkaar de verkeerde actie hebt gekozen.
De Koningsburcht is echt een prachtig spel. Het spelmateriaal is uitermate goed verzorgd en de vormgeving is van een meesterlijk niveau. Het spel zelf bevat alle kenmerken van een goed spel. De regels zijn duidelijk en niet al te moeilijk. Het spel is goed in te stappen voor alle spelers en makkelijk uit te leggen aan anderen.

In de koningsburcht draait het om het behalen van zo veel mogelijk overwinningspunten. Overwinningspunten kun je bemachtigen door gebouwen te bouwen en werkers in te zetten. Gebouwen kosten grondstoffen, werkers kosten geld. Met gebouwen kun je weer geld krijgen en met bepaalde werkers weer grondstoffen. Zo zie je dat al het gebruikte materiaal van de Koningsburcht als een web in elkaar verweven is. De speler die als beste met deze middelen om kan gaan, kan zich zeker de overwinning toeschrijven.

In de koningsbeurt kies je elke beurt een karakter uit een kaartenset met 8 karakters. Ieder karakter heeft zijn bijbehorende acties. Als je een karakter hebt gespeeld, mag je deze niet meer op handen nemen. Je speelt daarom alle karakters na elkaar, totdat je ze allemaal gespeeld hebt. Er is een karakter, de bouwmeester geheten, die als actie heeft om al je kaarten weer op te pakken en als bijkomende actie dat als er gebouwen gebouwd zijn, je 5 overwinningspunten krijgt per gebouw. Het is dus zinvol deze kaart alleen te spelen als er enkele gebouwen gebouwd worden. Het enige nadeel is dat je van tevoren niet weet of er wel of niet gebouwd gaat worden. Zo is er ook de steenhouwer, die bouwstoffen van arbeiders voor 1 munt koopt. Er moeten dan natuurlijk wel arbeiders gespeeld worden in deze ronde…

Iedere beurt zie je de spelers nadenken over hun volgende zet. Wat zal ik nu gaan spelen.. Bij de koningsburcht moet je echt goed nadenken over wat je gaat doen, want een verkeerde zet is fataal. Je moet natuurlijk voldoende grondstoffen hebben om te bouwen, want gebouwen leveren overwinningspunten of munten op. Met munten kun je weer werkers inzetten die aan het einde van het spel weer overwinningspunten opleveren.

Een echte tactiek heb ik nog niet ontdekt in dit spel. Wel is het zo dat je niet moet vergeten dat het spel om overwinningspunten draait. Dus je moet alles in werk stellen om punten te verzamelen. Zoals al eerder verteld moet je daarvoor voldoende grondstoffen en munten bezitten. Werkers leveren je uiteindelijk toch heel veel punten op. De werkers die bij gebouwen ingezet kunnen worden hebben aan het einde van het spel allemaal een andere actie. De acties verschillen van overwinningspunten voor de meest gebouwde torens en huizen tot het aantal ingezette werkers binnen de burcht. Zinvol is het om tijdens het gehele spel goed op te letten waar je jouw werkers gaat inzetten en welke plekken er nog onbezet zijn of vrij komen.

De Koningsburcht is een spel als geen andere. Ik heb het met meerdere spelers gespeeld en elke keer blijft het reuze spannend. Ik speel het spel met groot plezier, omdat je zo ongelofelijk goed moet nadenken over je acties. Het spel duurt niet al te lang en dat is ook een pluspunt. Met de Koningsburcht heeft The Game Master een prachtig spel uitgebracht.

Waardering: 83 punten = 8.5

• Let goed op welke karakterkaart je speelt en in welke ronde.