Truusentruus.nl recensie van het spel: Diamonds Club
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Rudiger Dorn Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Ravensburger Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2008 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 35 Euro
 
1) Introductie:
Engeland aan het eind van de 19e eeuw: Vanuit Londen heerst het British Empire over een gebied dat een kwart van het vasteland van de aarde omvat. Een rijk waar de zon nooit ondergaat. Op oudejaarsavond 1899 ontmoeten in de Londense Diamonds Club in de buurt van de St. James Street, drie Lords en een Lady die hun vermogen aan de diamanthandel danken, elkaar. In de salon ontbrandt een heftige discussie over de vraag wie van hen het meest succesvol was in de handel van robijnen, smaragden en diamanten en dus het meeste recht heeft om de Diamonds Club voor te zitten. Als om middernacht de klokken van de Big Ben het nieuwe jaar inluiden, sluiten de kemphanen een historische weddenschap, om de nieuwe voorzitter te bepalen: wie in het nieuwe jaar met zijn zaken de meeste winst maakt en daarmee het mooiste park van Engeland laat aanleggen, die zal zich voortaan “Lord (of Lady) of Diamonds” mogen noemen!
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 4 speelborden
• 1 speelbord, bestaande uit 4 delen
• 12 markstroken (tweezijdig bedrukt)
• 2 stroken “gesloten markt (closed)”
• 56 plastic munten
• 100 plastic edelstenen (20 blauwe, 20 gele, 20 doorzichtige, 20 rode en 20 groene)
• 40 plastic speelstenen, 10 stuks in de 4 spelerskleuren
• 84 landschapsfiches (21 x bron, 21 x oranjerie, 21 x paviljoen en 21 x rosarium) met op de achterzijde ‘bos’ afgebeeld.
• 21 dierfiches (7 x vijver, 7 x wildpark en 7 x volière)
• 56 ondernemingsfiches (16 x mijn, 20 x exploratierecht en 20 x schip)
• 8 bonuskaarten
• 4 samenvattingen
• 1 blad met spelvoorbereiding
• 1 spelregelboekje

Ondernemings-, landschap- en dierfiches
Bonuskaart en ondernemingsfiche 'mijn'
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Diamonds Club heeft een prachtige vormgeving. De doos ziet er prima uit en al het spelmateriaal is goed verzorgd. Ravensburger heeft veel aandacht besteed aan het materiaal. Minpuntje is het zoeken van het juiste gebouw bij het juiste symbool.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels goed te lezen. Via de internetsite is een PDF bestand met Nederlandstalige spelregels te downloaden. De regels zijn overzichtelijk en makkelijk te begrijpen. Je kunt het spel vrij gemakkelijk aan anderen uitleggen.

Voorbereiding:
Elke speler neemt een speelbord en zijn 10 speelstenen. Ook pakt hij een samenvatting, 1 rode, 1 blauwe, 1 gele en 1 groene diamant. Hiernaast neemt hij ook 10 munten. Van de 10 speelstenen worden er 3 op het bovenste velden van de ontwikkelingskolommen gelegd. Verder wordt al het materiaal gesorteerd en naast het speelbord gelegd. Het speelbord wordt in elkaar gezet.
5) Spelverloop:
Er wordt een startspeler bepaald. Hij plaatst 1 van zijn speelstenen op de eerste plek van de ranglijst voor startspeler. Vervolgens doet zijn linkerbuurman hetzelfde enz.

Het spel verloopt over 5 fasen:

1. Marktstroken leggen
2. Fiches kopen
3. Diamanten verdelen
4. Edelstenen verwerven
5. Bouwen

1. Marktstroken leggen
Er zijn 2 kleuren marktstroken. Van elke kleur worden er net zoveel stroken gepakt als er spelers zijn. Deze worden in het speelbord gelegd. De resterende ruimte wordt opgevuld met gesloten marktstroken.

2. Fiches kopen
Beginnend met de startspeler leggen de spelers telkens 1 munt op een onbezet veld van de marktstroken en pakken/nemen het bijbehorende fiche of nemen de bijbehorende actie. Je hebt de beschikking over de fiches / acties:
a) Mijnfiche nemen en deze voor je neerleggen
b) Exploratiefiche nemen en deze voor je neerleggen
c) Schipfiche nemen en deze voor je neerleggen
d) Startspeler: Je verplaatst je pion zoveel velden naar rechts als er hoeden staan aangegeven. Op sommige ondernemingsfiches staan ook hoeden aangegeven.
e) Dierfiche nemen en deze op een onbezet veld in je park leggen.
f) Bos: Verplaats je speelsteen 1 veld naar beneden in de ontwikkelingskolom “bos”. Hiermee wordt de waarde van de geplaatste bomen in je park aangegeven.
g) Techniek: Verplaats je speelsteen 1 veld naar beneden in de ontwikkelingskolom “Techniek”. Bij elke uitkering van edelstenen krijg je de aangegeven edelstenen als bonus.
h) Geld: Verplaats je speelsteen 1 veld naar beneden in de ontwikkelingskolom “geld”. Hiermee wordt aangegeven met hoeveel munten je de volgende ronde mag starten
i) ?: Kies een ontwikkelingskolom naar keuze en verplaats er je speelsteen 1 veld naar benenden.

3. Diamanten verdelen
Nadat alle spelers hebben gepast en dus geen munten meer willen inzetten worden er voor diamanten (transparante stenen) verdeelt, namelijk voor:
• 1 diamant voor elke speler, die de meest overgebleven munten heeft.
• 1 diamant voor de speler wiens steen het meest vooruit staat op de ranglijst voor startspeler.

4. Edelstenen verwerven
Beginnend met de startspeler mogen de spelers nu edelstenen verwerven. Dit doen ze door een combinatie van 3 fiches in te leveren, namelijk 1 mijn-, 1 exploratierecht- en 1 schipfiche in te leveren. De kleur van het mijnfiche geeft de kleur van de edelsteen aan. Van de andere 2 fiches geeft het cijfer aan hoeveel edelstenen een speler krijgt. De laagste waarde is het aantal wat een speler krijgt. Je mag na het inleveren maar maximaal 2 fiches behouden en dit mogen niet dezelfde soort zijn.

5. Bouwen
In deze fase mogen de spelers, beginnend met de startspeler 1 landschapsfiche bouwen of passen. Als een speler past, is hij niet meer aan de beurt. Op het speelbord zijn een aantal prijspanelen aangegeven. De speler aan beurt plaatst onder 1 van de afbeeldingen een speelsteen en legt de overeenkomstige edelstenen af. Hij pakt daarna het bijbehorende landschap en legt deze in zijn park. Onder elke afbeelding is plek voor een speelsteen van iedere speler. Dit wil zeggen dat een speler niet 2 keer dezelfde afbeelding kan kiezen. Wat dit ook wil zeggen is dat als er onder een afbeelding al een speelsteen van een andere speler ligt de volgende die er een speelsteen legt, 1 edelsteen meer moet betalen. Als alle speler gepast hebben eindigt deze fase.

Einde van een ronde:
Alle spelers nemen hun munten en speelstenen weer terug. De speelsteen die het verst op de ranglijst voor startspeler staat is de nieuwe startspeler en plaatst zijn pion op het eerste veld. In zitvolgorde worden de andere speelstenen geplaatst.

Einde van het spel.
Het spel eindigt in de ronde waarin een speler 14 velden heeft bezet. De spelers die de 3 verplichte velden niet hebben gebouwd komen niet delen niet mee in de waardering.

Waardering.
• Elk bouwwerk levert 4 punten op.
• Elk bos levert het aantal punten op die op de ontwikkelingskolom staan afgebeeld van deze speler.
• Elke combinatie van 3 verschillende dierfiches levert 10 punten op.
• Elk los dierfiche levert 1 punt op.
• Bonuskaarten leveren de aangegeven punten op.
• Bij een aantal velden in de ontwikkelingskolommen zijn 1,2 of 3 punten te verdienen.

De speler met de meeste punten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving en goed verzorgd spelmateriaal.
• Goed leesbaar en te begrijpen spelregels
• Makkelijk uit te leggen aan anderen
• Speelbaar voor alle doelgroepen
• Goede diepgang ondanks vrij simpele regels
• Spelmechanisme
• Goed speelbaar met alle spelersaantallen
7) Minpunten:
• Symbolen van gebouwen zijn erg klein en onduidelijk.
• Je moet het spel een keer gespeeld hebben om de strategie te begrijpen
• Sommige spelers hebben wat moeite met de startspelervolgorde
• Thema is niet echt geweldig
8) Samenvattend:
In Diamonds Club probeer je edelstenen en diamanten te verzamelen om gebouwen te kopen en deze in je park te plaatsen. Ook kun je bomen en dieren plaatsen, die je eveneens overwinningspunten opleveren. Het aantal overwinningspunten geeft de winst in dit spel. In elke ronde proberen de spelers zo goedkoop mogelijk aan waardevolle fiches te komen, waarmee ze edelstenen kunnen kopen. Ook proberen ze hun ontwikkeling bij te houden. Deze ontwikkeling geeft meer punten voor de bomen, meer edelstenen en diamanten en meer munten om weer fiches etc mee te kopen. Na deze fase komt het tot het inruilen van stenen en het kopen van gebouwen. De gebouwen leveren overwinningspunten op, maar wie uitblinkt in het bouwen krijgt 1 of meer bonussen. Elke beurt ben je weer goed aan het nadenken wat je nu weer wilt kopen en welke zaken je ervoor nodig hebt.

Ik ben erg gecharmeerd van Diamonds Club. Dit heeft 2 oorzaken. De eerste is dat het spel niet al te moeilijk is en dat je het met alle doelgroepen kan spelen. Ten tweede is het de veelzijdigheid van dit spel. Je kunt werkelijk van alles doen in dit spel. Je werkt aan een goede strategie om te winnen en bekijkt goed wat anderen doen. Diamonds Club is erg interactief en blijft spannend van begin tot eind. Eigenlijk is er nog een derde oorzaak waarom ik Diamonds Club erg goed vind en dat is dat elke speler kan winnen en dat de winst tot het eind nog niet inzichtelijk is. Ook zijn de verschillen in puntenscores van de spelers nihil en vaak denk ik dan echt dat het een goed spel is. Spanning en onwetendheid tot het eind en dan de ontlading… jammer net niet gewonnen… Diamonds Club is een goed familiespel en zeker ook geslaagd voor de doorgewinterde spelletjesliefhebber.

Waardering: 77 punten = 8

9) Tips:

• Het schijnt dat veel bomen sparen, en ze dan veel waard te laten worden door op de onderste rij van de ontwikkelingskolom ‘boom’ te gaan staan met een speelsteen, bijna altijd tot winst leidt.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279