Truusentruus.nl recensie van het spel: Carcassonne Mayflower

Auteur : Klaus-Jürgen Wrede Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : 999 games Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2009 Talen : Nederlands
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 25 Euro

In 1620 vertrokken 102 Engelse pelgrims aan boord van de Mayflower om zich in de Nieuwe Wereld te vestigen. Na een barre tocht van 66 dagen landden ze aan de Oostkust van Noord-Amerika, waar ze de nederzetting Plymouth stichtten. Na een gruwelijke winter begonnen de ongeveer 50 overlevenden met hulp van een indiaan maïs te planten en op jacht te gaan. Men begon steeds meer landinwaarts te gaan en nieuwe gebieden te ontdekken. Er werden dorpen gesticht en wegen gebouwd. Men leefde van de landbouw en de jacht.

• 95 tegels
• 30 houten kolonisten (6 stuks in 5 spelerskleuren)
• 2 witte houten grootgrondbezitters
• 1 speelbord met scorespoor en kuststrook
• 1 overzichtsblad
• 1 spelregelboekje met Nederlandstalige spelregels.
De vormgeving van Carcassonne Mayflower ziet er prachtig uit. Het spel is zeer gedetailleerd en er is veel aandacht besteed aan het spelmateriaal.
De spelregels zijn prima te lezen en te begrijpen. Je hebt de regels in ca. 20 minuten doorgelezen. Je kunt ze hierna probleemloos aan anderen uitleggen. Zeker als je 1 van de andere Carcassonne’s hebt gespeeld zijn deze regels makkelijk te begrijpen. Let wel even op de uitzonderingen en lees het stuk over de grootgrondbezitters aandachtig.

Het speelbord met de kuststrook wordt zo ver mogelijk naar rechts neergelegd, zodat er links een grootte ruimte ontstaat om tegels te plaatsen. De grootgrondbezitters komen om het bovenste en onderste veld van het speelbord. De tegels worden geschud en als verdekte stapel neergelegd. Iedere speler kiest een kleur en zet 1 van zijn speelfiguren op veld “0” van het scorespoor. De andere 5 speelfiguren worden als voorraad voor de spelers neergelegd. De jongste speler bepaalt wie er mag beginnen.
Tijdens dit spel worden er tegels aan de kuststrook geplaatst. Hierdoor ontstaan steden, wegen boerderijen en velden. Elke beurt legt een speler een nieuwe tegel aan de kuststrook of aan de bestaande tegels. De speler mag hierna 1 van zijn speelfiguren op de zojuist geplaatste tegel plaatsen. Hij mag hem op verschillende manieren inzetten. Je kunt een speelfiguur als outlaw op een weg plaatsen, als sheriff op een stad, als pelsjager op een veld of als boer in een boerderij. Als door het plaatsen van een tegel een boerderij, weg of stad wordt gesloten en er staan 1 of meerdere speelfiguren op, dan volgt een waardering. De pelsjagers die op de velden liggen blijven tot het eind van het spel liggen. De waardering levert punten op die op het scorespoor worden bijgehouden. De speelfiguren gaan terug naar de spelers. Na een waardering schuift 1 van de grootgrondbezitters een veld naar links. Dit gaat om beurten, zodat ze beiden in 1 kolom of in 2 kolommen naast elkaar blijven staan. De kolonisten (speelfiguren) die geen pelsjager zijn en achter de grootgrondbezitters in het oosten achter blijven worden verwijderd. Als de laatste tegel is geplaatst volgt de eindwaardering. Hierbij worden onafgebouwde wegen, steden en boerderijen geteld. Als laatste volgt de score voor de pelsjagers, die bepaald wordt door de hoeveelheid aanwezige dieren in zijn veld. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Eenvoudige en duidelijke spelregels
• Spannend door gebruik van extra onderdeel “grootgrondbezitters”
• Had beter als aanvulling voor het basisspel uitgebracht kunnen worden ipv als zelfstandig spel.
• Niet origineel
Lees mijn recensie van Carcassonne om een indruk van het eerste spel in deze reeks te krijgen!

Carcassonne Mayflower is het zoveelste nieuwe spel dat als basis ‘Carcassonne’ heeft. Ik was dan niet echt enthousiast bij het doorlezen van de regels, omdat ik vond dat het spel echt veel te veel op het basisspel leek. Tot ik bij de regels over de grootgrondbezitters kwam en dacht… ook dit voegt niet veel toe aan het basisspel. Ik had echter ongelijk. In Carcassonne Mayflower verloopt het spel als het basisspel. Verandering is dat er van rechts naar links gespeeld wordt, de tegels worden dus van oost naar west geplaatst. Ze worden ook naar boven en onder geplaatst, zodat het spel voldoende uitbreidt. Verandering bij dit spel zijn de grootgrondbezitters. Telkens als er een onderdeel wordt afgesloten volgt een waardering, waarop 1 van de grootgrondbezitters naar het westen trekt. De overgebleven kolonisten die in het westen achterblijven worden verwijderd. Dit schept meerdere mogelijkheden: ten eerste worden spelers gedwongen om een waardering uit te stellen, ten tweede worden spelers verplicht om naar boven en onder uit te breiden. Maar het allerbelangrijkste is wel dat een speler de keuze heeft om te waarderen, een grootgrondbezitter te verplaatsen en een waardevol speelfiguur van een ander te verwijderen, waarna je de kans hebt om een belangrijke stad of weg alsnog in bezit te nemen en er met zijn punten vandoor te gaan. Wat ik bedoel is dat een speler bijvoorbeeld een grote stad bouwt en zijn speelfiguur verliest, waarna een andere speler een speelfiguur in dezelfde stad plaatst en alsnog de punten pakt.

Ik lees veel kritiek over dit spel, omdat volgens vele Mayflower niets toevoegt aan het basisspel, maar mijn inziens hebben de spelers het spel te weinig gespeeld, om echt de diepgang van dit spel te kunnen bereiken. Als alle spelers zich er namelijk van bewust zijn dat je meer punten kunt scoren door noordelijk en zuidelijk uit te breiden volgt er een heel ander spel. Ook wordt de volgende regel vaak vergeten: “EEN SPELER MAG EEN KOLONIST OP EEN ZOJUIST GEPLAATST TEGEL TEN OOSTEN VAN DE GROOTGRONDBEZITTERS INZETTEN”. Dit is natuurlijk wel gevaarlijk omdat deze wordt verwijderd bij een telling, maar dat maakt het juist extra spannend.

Ik vind Carcassonne Mayflower een prachtig spel met veel diepgang. Je moet het spel wel een paar keer gespeeld hebben om de echte diepgang te doorgronden. Na een paar keer spelen valt je op dat je niet zo snel naar het westen hoeft te trekken. Wat ik wel jammer vind is dat dit spel als nieuw spel is uitgekomen en dat het principe van Carcassonne wordt uitgemolken. Aan de andere kant weet ik dat deze van origine Amerikaanse versie is geïntroduceerd om de Amerikanen aan het Carcassonnen te krijgen, omdat het basisspel niet van de grond kwam in Amerika…..

Waardering: 73 punten = 7.5 (lager dan het basisspel, vanwege het ontbreken van originaliteit)

• Lees de samenvatting