Truusentruus.nl recensie van het spel: De Grote Dalmuti

Auteur : Richard Garfield Minimum aantal spelers : 4
Uitgever : PS Games Maximum aantal spelers : 8
Jaar van uitgave : 2007 Talen : Nederlands
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 10 Euro

Het leven is onrechtvaardig …. En zo is het precies bij de Grote Dalmuti. In een ronde kan men een koning zijn, in de volgende weer een dienaar, De spelers zitten in een ronde zoals de rollen zijn verdeelt, van de Grote Dalmuti tot aan de Grote Dienaar. Ze proberen zo snel mogelijk hun kaarten weg te spelen. Hierna volgen de nieuwe rangen. Het kan zo zijn dat je op je koninklijke troon zit als Grote Dalmuti en dat de Grote Dienaar je van de troon af stoot. Dat klinkt onrechtvaardig en dat klopt… je werd namelijk gewaarschuwd!

• 80 speelkaarten

De Grote Dalmuti
De nar
De Grote Dalmuti heeft een vreemde vormgeving met kaarten met vreemde afbeeldingen. Eigenlijk hoort dit bij het spel, de afbeeldingen stellen namelijk de rangen van het spel voor.

De 80 speelkaarten zijn verdeelt in:

• 1 Dalmuti met waarde 1
• 2 Aartsbisschop met waarde 2
• 3 Hofmaarschalk met waarde 3
• 4 Barones met waarde 4
• 5 Abdis met waarde 5
• 6 Ridder met waarde 6
• 7 Naaister met waarde 7
• 8 Metselaar met waarde 8
• 9 Kokkin met waarde 9
• 10 Herderin met waarde 10
• 11 Steenhouwer met waarde 11
• 12 Boeren met waarde 12
• 2 narren
De spelregels zijn goed door te lezen. Ze zijn voorzien van duidelijk uitgelegde voorbeelden, waarbij de regels nogmaals verduidelijkt worden. Je kunt de regels makkelijk aan anderen uitleggen.

Alle kaarten worden geschud. De spelers trekken een kaart. De speler die de kaart met de laagste waarde trekt is de Grote Dalmuti. Links naast de Grote Dalmuti komt de Kleine Dalmuti te zitten. Dit is de speler met de op 1 na laagste kaart. Dit gaat door totdat er maar 1 speler over is, deze wordt de Grote Dienaar. Bij gelijkspel worden nogmaals kaarten gepakt.

De Grote Dienaar neemt alle kaarten, schudt ze en verdeelt ze onder de spelers beginnend bij de Grote Dalmuti. Als alle spelers hun kaarten in bezit hebben, geeft de Grote Dalmuti 2 kaarten naar keuze aan de Grote Dienaar. De Grote Dienaar geeft echter zijn 2 laagste kaarten terug. Zo gaat dit ook bij de Kleine Dalmuti en de Kleine Dienaar, maar dan met 1 kaart.

Als een speler 2 narren heeft mag hij een revolutie uitroepen. Hierdoor worden er geen kaarten geruild.

Heeft de Grote Dienaar 2 narren, dan volgt er een opstand. Hierbij wisselen de spelers van rol.
De Grote Dalmuti begint met het spelen van 1 kaart of een set kaarten. Bij meerdere kaarten moeten de kaarten dezelfde waarde hebben. Met de wijzers van de klok mee mogen nu de andere spelers kaarten uitspelen. De kaarten moeten echter hetzelfde aantal hebben als de kaarten die de Grote Dalmuti uitspeelde. Daarbij dienen de gespeelde kaarten een hogere waarde te hebben. Een speler mag ook passen. Een slag eindigt als alle spelers gepast hebben. De speler die de hoogste set kaarten uitspeelde mag de volgende slag beginnen. De narren tellen als joker als ze samen met een set andere kaarten gespeeld worden. Als ze als losse kaart worden gespeeld heft de nar een waarde van 13 (laagste waarde). Heeft een speler zijn laatste kaart gespeeld, dan wint hij deze ronde en is hij daarmee de Grote Dalmuti van de volgende ronde. De volgende speler die al zijn kaarten kwijt is wordt de Kleine Dalmuti enz tot de Grote Dienaar.

Na een ronde wisselen de spelers van plek en begint de Grote Dalmuti met de volgende ronde. Wanneer een speler geen kaarten meer heeft om een slag te beginnen dan is de volgende speler aan beurt om als eerste kaarten neer te leggen. Na een ronde krijgen de spelers punten. Bij 4 spelers ontvangt de Grote Dalmuti 4 punten en de rest op rang 1 punt minder. Het spel eindigt na 10 ronden.

Leuke is om de rol een beetje mee te spelen. De Grote Dalmuti mag de Grote Dienaar opdrachten geven, zoals:

- Deel de kaarten
- Haal even wat drinken voor me
- Schenk voor ieder wat drinken in
- Masseer mijn voeten
- Enz enz.
• Spelmechanisme
• Leuk, grappig en hilarisch
• Prima kwaliteit
• Geluksfactor bij kaarten delen
• Oud spel in een nieuw jasje, dus niet echt origineel
De Grote Dalmuit is een kaartspel en rollenspel in 1. De speler moeten kaarten spelen om een hogere rol te bereiken. De hoogste rol is die van Grote Dalmuti. Hij deelt de lakens uit en gebruikt de Grote Dienaar als zijn slaaf.

De Grote Dalmuti is een spel dat je met veel spelers moet spelen. Hoe meer spelers er mee doen, hoe leuker en hilarischer het spel wordt. Het spelmechanisme van de Grote Dalmuti is spannend. Je hebt als speler die een slag begint veel keuze uit verschillende kaarten. Je moet goed nadenken welke kaarten je speelt. Natuurlijk is het vanzelfsprekend om eerst je laagste kaarten te spelen. Wat natuurlijk ook kan is, dat je jouw lage kaarten als set bewaart. Hiermee kun je dan je voorlaatste of laatste slag halen. Ik vind het uitspelen van 1 kaart of een set kaarten erg leuk. Hiermee voorkom je dat andere spelers met goede kaarten de slag of ronde winnen. Het spel is zo dubbel, soms blijven de rangen gehandhaafd, soms worden alle rollen omgedraaid.

Het is wel belangrijk dat je dit spel speelt met een leuke groep mensen speelt die zich helemaal in het spel inleven. Zo komt het spel echt tot zijn recht en ben je absoluut verzekerd van een te gek spel, vol spanning, hilariteit en enorm gelach.

Waardering 74 punten = 7.5

• Zie samenvatting