Truusentruus.nl recensie van het spel: Attika
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Marcel-André Casasola Merkle Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : 999 games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2003 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 30 Euro
 
1) Introductie:
Het klassieke Griekenland is de wieg van de Europese cultuur. De Grieken hebben ons een rijke erfenis nagelaten, waaraan onze samenleving veel meer te danken heeft dan men zich in het dagelijkse leven realiseert. Hun prestaties op het gebied van bouwkunst, schone kunsten en wetenschap zijn van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van alle latere beschavingen in Europa.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 22 landtegels
• 4 tempels
• 15 oranje houten amfora’s
• 4 bouwkaarten in 4 spelerskleuren
• 120 gebouwenfiches, 30 stuks in 4 spelerskleuren
• 60 landschapskaarten
• 1 spelregelboekje

3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
De afbeeldingen en vormgeving van Attika zijn prachtig. De doos en het spel hebben een prachtige uitstraling. Het spelmateriaal ziet er prima uit en voldoet uitstekend. De symbolen voor de landschapskaarten zijn duidelijk, zodat het spel een overzichtelijk geheel vormt.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels lezen prettig. De regels zijn duidelijk omschreven en goed te begrijpen. Het vergt niet veel moeite om de regels aan anderen uit te leggen. Het spel heeft korte regels, maar de mogelijkheden van dit spel zijn groots.

Voorbereiding:
De landkaarten worden geschud. Per spelersaantal worden er een aantal tegels in het midden van de tafel gelegd. Dit zijn bij twee spelers 4, bij drie 6 en bij vier spelers 8 tegels gebruikt. Tevens worden er bij twee spelers 2, drie spelers 3 en bij vier spelers 4 tempels op de hoeken van de tegels gelegd. Elke speler kiest een kleur en pakt het bijbehorende materiaal. Er worden 4 stapels gemaakt met verdekte gebouwenfiches. Het bovenste gebouw van alle 4 stapels wordt omgedraaid en op de overeenkomstige plaatsen op de bouwkaart gelegd. Van de landschapskaarten krijgt de startspeler 4 kaarten. De spelers naast hem krijgen vervolgens 5, 6 of 6 kaarten (afhankelijk van aantal spelers).
5) Spelverloop:
Doel van het spel is om alle 30 gebouwen te bouwen of 2 willekeurige tempels door middel van eigen gebouwen te verbinden. De speler die dit lukt, wint het spel.

Als je aan de beurt bent heb je 2 mogelijkheden:

1) twee dichte gebouwentegels omdraaien. Na het omdraaien mag de speler beslissen of hij het gebouw op het speelbord of op de bouwkaart wil plaatsen. Voor het plaatsen op de het speelbord moet de speler bouwkosten betalen. Dit gebeurt door middel van het uitspelen van landschapskaarten
2) drie gebouwen van de bouwkaart op het speelbord plaatsen.

Een speler mag ook bij de 2 mogelijkheden 1 actie verzaken, hiervoor krijgt hij een landschapskaart. Als je volledig past krijg je maximaal 3 landschapskaarten.

Je mag een gebouw op elk veld van het speelbord plaatsen, als je maar kaarten afgeeft. Als je een gebouw plaatst kijk je naar de omringende symbolen. Deze trek je van de bouwkosten zoals die op het gebouwfiche staan af en deze kaarten geef je af. Je mag ook 2 handkaarten naar keuze afgeven om als joker in te zetten. De bouwkosten vervallen echter als het gebouw in een logische volgorde wordt gebouwd. De volgorde staat op de bouwkaart aangegeven. Zo is een vesting gratis als je een steengroeve gebouwd hebt. Je moet echt het gebouw aan het gebouw van de logische volgorde plaatsen. Zo moet je dus de vesting aan de steengroeve bouwen. De eerste gebouwde weg kost 5 kaarten minus de aanwezige symbolen op het speelbord. Bouw je een weg aan een weg, dan is hij gratis.

Zo ontstaan er kuddes van gebouwen, die we uiteindelijk dorpen noemen. Het eerste dorp is gratis. Een volgende kost 1 handkaart extra per eigen dorp op het bord. Als je dus al 2 dorpen hebt liggen en je wilt een derde bouwen, dan kost je dit 2 landschapskaarten extra.

Op de bouwplaats staan verschillende categorieën aangegeven met 2 of meerdere gebouwen. Heb je van een categorie alle gebouwen gebouwd, dan krijg je een amfora. Met deze amfora kun je een extra actie doen. Je kunt een extra gebouwenfiche omdraaien, een gebouw bouwen of een kaart nemen.

Als een speler 1 van zijn stapels gebouwenfiches heeft uitgeput moet hij een nieuwe landtegel aan het bestaande speelbord bouwen. Hierdoor wordt het speelbord groter.

Zoals eerder gezegd heeft een speler gewonnen als hij al zijn 30 gebouwen heeft geplaatst of als hij 2 tempels met elkaar heeft verbonden.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving en uitstraling
• Prima spelmateriaal
• Korte speelduur
• Simpele spelregels.
• Korte spelregels
• Makkelijk uit te leggen aan anderen.
• Spannend
• Zowel tactisch als strategisch
7) Minpunten:
• Je moet goed bijhouden welke gebouwen je op het speelbord hebt geplaatst. Het was iets makkelijker geweest als je de gebouwde gebouwen op de bouwkaart kon afdekken met een houten schijfje.
• Als je in je eerste beurt je stad al hebt gebouwd, dan heb je een enorm voordeel, wat een enorme geluksfactor met het spel meebrengt.
8) Samenvattend:
8) Samenvattend:

In Attika moeten de speler gebouwen op het speelbord plaatsen. Liefst allemaal om te winnen. Het mag ook door 2 tempels met elkaar te verbinden, wat makkelijker is. Je hebt 4 gedekte stapels met gebouwen. Deze mag je op je bouwkaart plaatsen of gelijk op het speelbord als je voldoende betaald. De truck is om te beginnen met een ‘oorspronkelijk gebouw’. Dit is een gebouw dat vooraan staat in de logische volgorde. Een gebouw dat namelijk erop aan sluit is gratis. Dit kun je zien op de bouwkaart waar de logische volgorde van de gebouwen staat afgebeeld. Nadeel hiervan is dat een andere speler je kunt insluiten. Je kunt dan niet zomaar weer gratis verder bouwen. Je kunt altijd aanbouwen, maar dan moet je weer bouwkosten gaan betalen. Het meest logische is om met Stad te beginnen (dus Sparta enz) en van daaruit uit te bouwen. Dit geeft spelers die de stad in hun eerste beurt al in hun bezit hebben een voordeel. Het is namelijk zo dat het speelbord in het begin leeg is. Je kunt dus ongestoord verder bouwen. Eenmaal in het spel raakt het speelbord vol met allerlei gebouwen. Spelers zitten elkaar dwars om de doorgang naar 1 van de tempels te belemmeren. Dit houdt de spanning hoog. Een speler zal soms zijn stapel gedekte gebouwen moeten uitputten om een nieuwe landtegel te plaatsen om zo een omweg te kunnen nemen. Elke speler is er natuurlijk op gefocust om zo snel mogelijk 2 tempels met elkaar te verbinden. Met de juiste groep spelers kan dit even duren en kan het voorkomen dat een speler wint die als eerste zijn 30 gebouwen heeft gebouwd.

Attika is een enorm spannend spel dat zowel tactisch als strategisch is en dat met weinig regels en een enorme berg aan mogelijkheden een superspel op tafel zet.

Ik ben zelf behoorlijk onder de indruk van dit spel.

Waardering: 78 punten = 8

9) Tips:

• Probeer je stadtegel zo snel mogelijk op het speelbord te plaatsen
• Bekijk in je beurt jouw mogelijkheden en de mogelijkheden die een volgende speler heeft. Hij kan namelijk bij een inschattingsfout winnen.
• Vergeet de amfora’s niet. Deze kunnen je aan het eind extra acties geven waardoor je verassend kunt winnen.

Terug naar beginpagina