Truusentruus.nl recensie van het spel: Bongo

Auteur : Bruno Faidutti Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Heidelberger Spiele Verlag Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2000 Talen : Duits
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 8 Euro

Bongo is een dobbelspel waarbij de spelers letterlijk een safari maken door de steppen van Afrika. Wie goed kijkt naar de dobbelstenen en het goede dier roept wint. De spelers zijn op zoek naar Bongo (antilope), Rhino (Neushoren) of Gnu (Gnoe). Voor het goede dier te krijgt de spelers trofeestokjes met de kleur van het dier. Voor echte safari-jagers is er een uitgebreide versie.
  • 1 ronde kartonnen koker

• 5 houtkleurige dierdobbelstenen

• 2 rode stropersdobbelstenen

• 2 gele bamboedobbelstenen

• 30 trofeestokjes (10 van elk in 3 kleuren)

• 1 spelhandleiding (Duits)

• 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Bongo zit in een kartonnen koker van 14 cm hoog. Op de koker staat een fraaie afbeelding van een van de steppen van Afrika. De koker is van een goede kwaliteit en zal niet snel sneuvelen. De dobbelstenen zijn tevens van een goede kwaliteit en er staan duidelijke figuren op afgebeeld. De trofeestokjes zijn wat onhandig, maar noodzakelijk voor het spel.
    Voor dat men met Bongo begint is het zinvol om de spelers uit te leggen welk dier welke naam heeft. Zo voorkomt men dat tijdens het spel er geen spelers zijn die zeggen “O ja, hoe heet ie ook alweer !” of “Neushoorn !”. Voorbereiding van het spel is niet nodig. De uitleg is redelijk te doen. Begin met het basisspel uit te leggen. Speel dit enkele keren en leg daarna het gevorderde spel uit. Wat handig is en eigenlijk noodzakelijk is, is om een kopie van de spelhandleiding te maken, waarop elk dier staat met zijn naam. Zo kunnen spelers altijd zien welke naam welk dier heeft.
    Basisspel :

Hiervoor hebben de spelers de 5 houtkleurige dierdobbelstenen en de 2 gele bamboedobbelstenen nodig. De dobbelstenen worden in de koker gedaan, geschut, en over de tafel gerold. Nu wordt het uitzoeken welk dier er wordt gezocht tijdens deze ronde.

Vraag 1 (Hoeveel dieren ?)

De bamboedobbelstenen geven aan hoeveel dieren van een soort worden gezocht. Geven beide dobbelstenen het gelijke aantal bamboestengels aan (dus 1, 2 of 3 bamboestengels) dan wordt er tijdens deze ronde gezocht naar een diersoort waar er op dat moment 1, 2 of 3 van op tafel liggen. Bij elke andere worp met de bamboedobbelstenen (dus ongelijke), wordt er gekeken naar het aantal wat niet op de dobbelstenen vermeldt staat. Voorbeeld: in een worp wordt staat op een bamboedobbelsteen 3 bamboestokjes en op de ander 2 bamboestokjes. Op geen enkele bamboedobbelsteen staat 1 bamboestokje, dan wordt deze gezocht, dus 1 van een diersoort.

Vraag 2 (Welk dier ?)

Er wordt dus aan de hand van de bamboedobbelstenen gekeken naar een aantal van een diersoort. Zoekt men naar 2 dieren van een diersoort dan wordt er gekeken naar de houtkleurige dobbelstenen of er 2 Bongo’s, 2 Rhino’s of 2 Gnu’s liggen. Ziet een speler het aantal, dan wordt de naam van het dier geroepen. Dus als een speler 2 Bongo’s ziet, roept hij / zij “Bongo !”.

Uitzondering 1:

Als er gezocht wordt naar 2 dieren van 1 soort, en er liggen 2 dieren van 2 soorten op tafel, dan wordt er naar de derde soort gezocht. Dit klinkt moeilijk, maar dat is het niet.

Uitzondering 2:

Het komt voor dat er helemaal geen dierenaantal op tafel ligt. Dan wint degene die “Niets !: roept.

Voor elk goed geraden dier krijgt men een trofeestokje in de kleur van het dier. Wanneer een speler “Niets !” heeft geroepen, en dit klopt, dan mag deze 1 trofeestokje naar keuze nemen. Is een bepaalde kleur op, dan neemt men het trofeestokje van de speler die er de meest van heeft !. Hebben 2 spelers het hoogste aantal, dan mag er tussen deze gekozen worden.

Straf !

Wanneer een speler het verkeerde dier heeft geroepen, dan moet deze speler een trofeestokje uit zijn voorraad aan een medespeler geven. Wanneer er “Niets !” door een speler is geroepen en dit fout was, dan moet de speler al zijn trofeestokjes teruggeven.

Wie wint ?

1) Wanneer een speler 2 trofeestokjes van elke kleur bezit of:

2) Wanneer een speler 6 trofeestokjes van 1 kleur bezit.

Degene die dit alles nog steeds te makkelijk vind, komt aan zijn trekken in de gevorderdenversie “Pas op de stropers komen !” In deze versie worden ook de 2 rode stropersdobbelstenen gebruikt. Wanneer alle dobbelstenen geworpen zijn, schieten de beide stropers de dieren af die ze afbeelden. Bij gelijke dieren schieten de stropers slechts 1 dier van dit soort af. Bij verschillende diersoorten wordt het derde niet afgebeelde dier afgeschoten.
  • Leerzaam;

• Vol met plezier;

• Bevorderd het inzicht;