Truusentruus.nl recensie van het spel: Alhambra
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Dirk Henn Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Queen Games Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2003 Talen : Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 8 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 20 Euro
 
1) Introductie:
De spelers willen allen hun bouwkunsten tonen. Ze bouwen elk hun eigen Alhambra, hun eigen grote stad. Om de centrale bron heen start de bouw van tuinen, paviljoenen en torens, waarvoor natuurlijk werklieden nodig zijn. Deze komen uit alle windstreken van de wereld. Probleem is dat ze het liefst in hun eigen valuta betaald worden. Wie het meest exclusieve ontwerp maakt en ook nog eens een enorme muur bouwt wint uiteindelijk het spel.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

  • 6 startkaartjes

  • 54 gebouwenkaartjes in 6 soorten

  • 1 bouwerf

  • 1 telbord

  • 12 pionnen

  • 108 geldkaarten in 4 munteenheden

  • 2 waarderingskaarten

  • 6 reservevelden

  • 1 stoffen zak

  • 1 spelregelboekje in het Duits



  • Geldkaart en startkaartje
    Het bouwerf
    3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Het complete spel is van een uitzondelijk goede kwaliteit versiert met rijk geillustreerde afbeeldingen. Queen games heeft bij dit spel wel gedacht aan de indeling van de doos. Al het materiaal past er precies in en kan netjes worden opgeruimt. Alle kleuren zijn goed duidelijk.
    4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
    Het spel is binne 5 minuten klaargelegd. Ook de uitleg aan anderen is een makkelijke opgave.

    5) Spelverloop:
    Speldoel: De speler die aan het einde van het spel de meeste punten heeft wint het spel. Punten kunnen verkregen worden door op het juiste moment de meeste gebouwenkaartjes van een type te bezitten, of door een lange stadsmuur te bouwen. De punten worden tijdens 3 tellingen vergeven.

    Elke speler mag in zijn beurt 1 van de volgende 3 akties doen:
    1) Geld nemen
    2) Gebouwenkaartjes kopen en plaatsen
    3) Het verbouwen van Alhambra.

    1) Geld nemen.
    De speler neemt eeen willekeurige kaart, die hij kan uitkiezen uit 4 open kaarten. Hierbij mag hij 1 kaart nemen of meerder kaarten (als de som maar niet hoger dan 5 is). De kaarten hebben 4 verschillende kleuren en tekens, die aangeven om welke munteenheid het gaat. De waarde van de kaarten is van 1 tot 9. Met deze kaarten kunnen gebouwenkaartjes gekocht worden.

    2) Gebouwenkaartjes kopen en plaatsen
    Op het bouwerf liggen 4 open kaartjes met gebouwen. De gebouwen zijn er in 6 verschillende soorten met elk hun eigen kleur, omschrijving en waarde. Het bouwerf heeft 4 vlakken waarop de 4 verschillende munteenheden staan afgebeeld. De waarde van het gebouwenkaartje wat bovenop zo'n vlak komt te liggen geeft aan hoeveel er voor betaald moet worden. De speler kan hiervoor 1 of meerdere geldkaarten van de overeenkomstige geldeenheid afgeven. Wisselgeld wordt echter niet teruggegeven, maar .... Wanneer een speler gepast betaald dan mag hij nog een kaartje kopen, net zolang dat hij niet gepast betaald en dan is zijn beurt voorbij. De gekochte kaartjes worden of meteen aan Alhambra vastgebouwd, of op het reserveveld van de speler geplaatst.

    Op de meeste gebouwenkaartjes zijn aan de randen stadsmuren getekend. Dit kaan aan 1 of meerdere vlakken zijn. De gebouwenkaartjes dienen namelijk zo geplaatst te worden dat, of stadsmuren tegen elkaar liggen, of open vlakken. Zo kan men een lange muur uitbouwen, wat later weer geld oplevert.

    3) Het verbouwen van Alhambra.
    Hier zijn 3 mogelijkheden:
  • 1 gebouwenkaartje van het reserveveld aan Alhambra vastbouwen

  • een deel van Alhambra afbreken en deze op het reserveveld leggen.

  • een gebouwenkaartje van het reserveveld uitwisselen met een kaartje dat reeds aan Alhambra gebouwd is.


  • Aan het einde van de beurt worden ontbrekende geldkaarten en gebouwenkaartjes opnieuw neergelegd en dan is de volgende speler aan de beurt.

    In de stapel geldkaarten zitten op een vooraf bepaalde plaats 2 waarderingskaartjes. Wanneer deze worden getrokken, maakt de aktieve speler zijn beurt af en volgt er een telling. Tijdens de telling worden de verschillende types gebouwen gewaardeerd en de punten vergeven. Daarna volgt voor elke speler punten voor zijn stadsmuur. De eindwaardering volgt als het bouwerf niet meer aangevuld kan worden met gebouwenkaartjes. De winnaar is degene met de meeste punten.
    6) Pluspunten:
  • toegankelijk

  • mooie vormgeving

  • vlot

  • goed spelmateriaal

  • korte speelduur
  • 7) Minpunten:
  • hoge geluksfactor

  • minder leuk met meerdere spelers

  • weinig interaktie
  • 8) Samenvattend:
    Al met al is Alhambra een geweldig spel, dat de spelers echt voor zichzelf spelen. Daardoor is het wachten vaak onaangenaam, zeker wanneer er met meerdere spelers gespeeld wordt. Wat echter toch gebleken is, is dat als men lukraak gebouwenkaartjes koopt men meer punten scoort. Ook is er een te hoge geluksfactor die de de keuze van de munt en gebouwenkaarten beperkt. Alhambra is wel een spel wat gewoon leuk wegspeelt. Zowel geschikt voor oudere en jongere spelers. Zeker een aanrader en een terechte winnaar van"het "spiel des jahres" (Duitse spellenprijs)

    9) Tips:

  • pak ook lagere geldkaarten om zo gepast te kunnen betalen.

  • ga zeker voor de exclusievere gebouwenkaartjes

  • bouw zoveel mogelijk aan je bestaande Alhambra en vergeet het reservevled

  • kijk goed naar de gebouwenkaartjes en hun stadsmuren.
  • Commentaar van anderen :

    Terug naar beginpagina

    Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279