Truusentruus.nl recensie van het spel: Die Minen von Zavandor
Beoordelingscijfer : (6.5)

Auteur : Alexander Pfister Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Lookout Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2010 Talen : Duits
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 25 Euro

In “Die Minen von Zavandor” kruipen de spelers in de rol voor het koningsschap. Omdat dwergen veel te lang leven wordt de opvolging al in een vroeg stadium in gang gezet. De opvolging van de koning door erfgenamen is al lang afgeschaft en vervangen door een drie jaar durende strijd om het koningsschap. Bij deze strijd moeten ze door de diepten van de berg dringen tot aan de Kroningshal, waar het spel eindigt. De speler die dan de meeste overwinningspunten bezit wint het spel.

• 1 speelbord met Koningsweg
• 2 speelborden met plaatsen voor de uitbreidingen
• 112 Edelsteenkaarten
• 56 Uitbreidingskaarten
• 4 speloverzichtskaarten
• 4 spelersborden
• 30 houten geldstukken (goud = 5 overwinningspunten, zilver = 1 overwinningspunt)
• 70 rode houten blokjes (waarderingsstenen)
• 1 gele houten startspelerfiguur
• 1 zwarte houten koningsfiguur
• 1 spelregelboekje met Duitstalige regels
Het spel heeft een prachtige uitstraling. Op de voorzijde van de doos zie je een dwerg die met een fakkel door de gangen van de berg loopt. Op de achterzijde kun je goed zien waar het spel over gaat. Er staat een leuke tekst over het spel en er zijn afbeeldingen van het spelmateriaal.

Het spelmateriaal voldoet prima. De kaarten zijn van een stevige kwaliteit. Er is veel aandacht besteed aan de uitstraling en duurzaamheid van het materiaal. Op de speelborden en de kaarten staan getekende afbeeldingen van dwergen, draken en edelstenen. Het geheel is in een soort stripvorm getekend.

Het speelbord met de Koningsweg heeft 2 kanten. Een kant met een tekening van een berg met daarin het gangenstelsel waar de spelers doorheen gaan. Elke kamer tussen de gangen heeft een edelsteen met een cijfer. Op de achterzijde van dit bord staat dezelfde gang, maar dan veel overzichtelijker.

De 2 speelborden met plaatsen voor de uitbreidingen geven 4 rijen waarop dwergen mijnwagentjes over rails duwen. Elke rij heeft een kleur waarop de 4 verschillende edelstenen vertegenwoordigd zijn. In elke rij zijn 3 plaatsen voor uitbreidingskaarten.

De spelersborden geven 6 plekken aan waar uitbreidingen geplaatst kunnen worden. Ook is er een overzicht aan de linkerzijde waar de opbrengsten worden bijgehouden. Ook is er een overzicht met waar de inkomstenbegrenzing kan worden stopgezet.

De 112 edelsteenkaarten hebben aan de voorzijde een mijnwagentje. Er zijn 4 soorten mijnwagens van 4 diverse materialen; hout, koper, ijzer en brons. Elk materiaal vormt een stapel mijnwagenkaarten. Boven de mijnwagens kun je zien welke edelstenen er in deze stapel kaarten zitten. De grootste afbeelding laat zien welke edelstenen er het meest in zitten. De kleinste laat zien waar er het minste van in zitten. Per stapel zitten er drie soorten edelstenen in. Er zijn echter 4 soorten edelstenen; Saffier (blauw), Smaragd (groen), Diamant (wit) en Robijn (rood).

De 56 uitbreidingskaarten hebben aan de voorzijde een lichtbruine of donkerbruine achtergrond. Op de voorgrond is 1 van de 4 edelstenen afgebeeld. Er zijn dus 8 verschillende voorkanten. Op de achterzijde staat de waarde van de kaart en de omschrijving. Elke kaart geeft een bepaald voordeel of inkomsten tijdens het spel.
De regels van dit spel zijn vrij pittig, maar ter verduidelijking worden in de rechteralinea voorbeelden gegeven. Je bent toch wel ruim een half uur aan het lezen. De regels echt begrijpen volgt pas bij het spelen. Ik heb zelf een 2 tal rondes alleen voorgespeeld om te zien hoe het spel verloopt. Na het lezen en spelen vergt de uitleg aan anderen niet veel moeite.

• Zet de koningsfiguur op het kasteel van het speelbord met de koningsweg
• De speelborden voor de uitbreidingen worden in het midden van de tafel geplaatst.
• De uitbreidingkaarten worden per achtergrondkleur en edelsteensoort gesorteerd, zodat er 8 verschillende stapels met kaarten zijn.
• Elke speler krijgt een spelersbord, waarop hij een waarderingssteen plaatst.
• Elke speler krijgt een “start-toverspreuk” en plaats deze op een veld naar keuze op zijn spelersbord. Ook op deze kaart komt een waarderingssteen.
• Elke speler krijgt een speloverzichtskaart.
• De uitbreidingskaarten worden per edelsteensoort gepakt. De donkerbruine kaarten worden op de lichtbruine kaarten gelegd. Nu worden ze omgedraaid en op de overeenkomstige rij in het linker vak op het uitbreidingsspeelbord geplaatst. De bovenste kaart wordt gepakt en geplaatst in dezelfde rij in het rechter vak. De kaart die nu als bovenste op de stapel ligt wordt in dezelfde rij in het middelste vak geplaatst. Zo volgen alle 4 rijen op deze manier
• De edelsteenkaarten worden per mijnwagen gesorteerd en verdekt naast het spel gelegd. Er zijn nu 4 stapels met 4 verschillende mijnwagens. De startspeler en zijn linker buurman krijgen 6 kaarten van de stapel met houten-mijnwagens. De overige spelers krijgen 7 kaarten van deze stapel.
• De houten blokjes en geldstukken worden naast de speelborden geplaatst.
• De kleinste speler is startspeler.
Een ronde bestaat uit 4 fasen:

1) Inkomsten
2) Handel
3) Veiling
4) Opwaardering

1) Inkomsten
Beginnend met de startspeler krijgt elke speler zijn inkomsten. De inkomsten zijn te zien op het spelersbord in de linker kolom. De waarderingssteen geeft aan welke inkomsten de speler krijgt. Soms mag een speler 2 kaarten van de houten-mijnwagens pakken, soms 3 en soms 2 kaarten en een waarderingssteen. Ook krijgen ze inkomsten uit hun uitbreidingskaarten die ze in de loop van het spel op hun spelersbord hebben liggen. Er is een maximuminkomsten aan kaarten en dat zijn 6 kaarten. De eventueel verkregen waarderingssteen mag nu ingezet worden. Als alle spelers inkomsten hebben gehad kunnen de spelers er voor kiezen om hun toverspreuk in werking te laten treden. Deze levert extra inkomsten op in de vorm van verschillende edelsteenkaarten.

2) Handel
De speler mogen met elkaar edelsteenkaarten ruilen. Ook mag er met de bank geruild worden. Hierbij geldt dat er 2 kaarten ingewisseld worden voor 1 edelsteenkaart naar keuze. De kaarten worden als eerste uit de aflegstapels van alle edelsteenkaarten gepakt. Is er geen aflegstapel dan wordt in de trekstapel gezocht naar de betreffende edelsteen.

3) Veiling
Tijdens de veiling kunnen de spelers uitbreidingskaarten kopen. Dit zijn de kaarten op het uitbreidingsbord die in de rechterkolom liggen. Alle 4 kaarten worden in 1 keer geveild. Elke speler neemt hiervoor een aantal edelsteenkaarten in zijn hand en houdt deze verdekt voor zich. Als alle spelers dit gedaan hebben worden de handen open gedraaid en de edelstenen per soort gesorteerd. Hierna wordt er gekeken wie de meeste edelstenen per soort heeft neergelegd. De winnaar per soort edelsteen krijgt de overeenkomstige uitbreidingskaart. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Als een speler 1 kaart van een soort heeft gespeeld en hiermee gewonnen, mag hij 1 overwinningspunt pakken in de vorm van een zilveren geldstuk. Bij overwinningen met 3 kaarten heeft de speler de keuze tussen 1 overwinningspunt of de uitbreidingskaart. Vanaf 6 t/m 9 kaarten (afhankelijk van soort edelsteen) heeft de speler de keuze uit een gouden geldstuk of 4 zilveren geldstukken en de uitbreidingskaart. Na de veiling van de saffierkaarten mag de winnaar het koningsfiguur 1 veld verder plaatsen op de koningsweg. De kaarten in de rijen van de uitbreidingspeelborden worden naar rechts geschoven. De winnaars betalen hun edelsteenkaarten, deze worden op de aflegstapels gelegd. De overige spelers behouden hun edelsteenkaarten.

4) Opwaardering
Beginnend met de startspeler heeft de speler de mogelijkheid om uitbreidingskaarten op te waarderen. Ook kan hij zijn inkomstenkolom opwaarderen of de kolom voor de inkomstenbegrenzing. Op de uitbreidingskaarten staat aangegeven wat een speler moet betalen om op te waarderen. De overeenkomstige edelsteenkaarten worden dan op de aflegstapel gelegd en de speler neemt een waarderingssteen en legt deze op de aangegeven plaats op de uitbreidingskaart. Om de inkomstenkolom of de kolom voor de inkomstenbegrenzing op te waarderen moet de speler net zoveel kaarten neerleggen als aangegeven wordt op de plaats waar het koningsfiguur staat. Staat deze op een plek waar 2 smaragd staan aangegeven, dan moet de speler dus 2 smaragdkaarten inleveren. De spelers nemen hierna al hun overige edelsteenkaarten terug op handen.

Belangrijk: Je mag in een ronde elk kaart of kolom maar 1 keer opwaarderen!!!!

Als de koning nog niet in de kroningshal is wordt de volgende speler startspeler en volgt een nieuwe ronde.

Einde van het spel.
Het spel eindigt na de ronde waarin het koningsfiguur in de kroningshal is aangekomen. Alle spelers kunnen nu 3 edelsteenkaarten omwisselen voor 1 zilveren geldmunt (=1 overwinningspunt). Ze tellen nu hun geldmunten en de overwinningspunten voor hun kolommen op hun spelersborden. Hierna worden ook alle compleet opgewaardeerde uitbreidingskaarten geteld. Uitbreidingkaarten die dus niet volledig zijn opgewaardeerd geven geen overwinningspunten.

De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meest overgebleven edelsteenkaarten. Is dit ook gelijk dan zijn er meerdere winnaars.
• Prachtige uitstraling
• Vrij gemakkelijk uit te leggen aan anderen
• Ook leuk met 2 spelers
• Leuk en aantrekkelijk thema
• Prijs
• Toch wel pittige spelregels om te lezen.
• Duitstalige kaarten
• Uitleg uitbreidingskaarten moet van Internet worden gedownload
• Mist mogelijkheden
In die Minen von Zavandor spelen de spelers een clan met dwergen. De dwergen proberen door middel van het graven van gangen, edelstenen te bemachtigen. Met deze edelstenen kunnen ze andere clans, draken, beelden en toverspreuken bemachtigen. Wie uiteindelijk de meeste van elk voor zich bemachtigt, wint het spel.

De spelers krijgen elk een speelbord waarop 2 tabellen staan afgebeeld. Op de eerste tabel worden de inkomsten bijgehouden. Deze worden betaald in edelstenen. Er is een tweede tabel die zorgt dat als je veel inkomsten krijgt, je ze niet hoeft af te staan. Het is namelijk zo dat als je deze tabel niet volledig vol hebt, je edelstenen moet afleggen als je er meer dan 6 als inkomsten ontvangt. Verder is er een grot waarin uitbreidingskaarten kunnen worden geplaatst. De uitbreidingskaarten worden met edelstenen betaald.

In een ronde volgt als eerste de inkomsten, dus nieuwe edelstenen. Met deze edelstenen wordt geruild tussen de spelers of met de bank. Hierna volgt de veiling van 4 uitbreidingskaarten. En ten slotte kunnen de spelers hun uitbreidingskaarten opwaarderen.

De tabellen en kaarten hebben elk een bepaalde soort opwaardering. De tabellen op de spelersborden worden opgewaardeerd door de plaats waar de koning zich op dat moment bevindt. De plaats van de koning geeft aan hoeveel edelstenen er betaald dienen te worden om de tabel op te waarderen. Met het opwaarderen van de tabellen en kaarten krijgen de spelers meer inkomsten en als een tabel of kaart helemaal vol is dan krijgen de spelers aan het einde van het spel een aantal overwinningspunten. Deze staan op de tabellen en de kaarten aangegeven. De kaarten kunnen tevens extra acties met zich meebrengen. Dit zijn bijvoorbeeld extra inkomsten, extra opwaarderingen, extra overwinningspunten of een voordeel bij het veilen van kaarten.

Bij het veilen van de kaarten mogen de spelers elk een gesloten bod met edelstenen neerleggen. Er zijn 4 soorten edelstenen. Per soort wordt er gekeken wie de meeste edelstenen heeft neergelegd. Deze persoon krijgt 1 of meerdere overwinningspunten en eventueel de uitbreidingskaart die hij op zijn spelersbord kan plaatsen. Deze kunnen hem dus extra overwinningspunten opleveren, mits hij ze voldoende opwaardeert.

In dit spel draait het dus om edelstenen verzamelen, aankopen doen en zo veel mogelijk op te waarderen om zo veel mogelijk overwinningspunten te verkrijgen. Wat maak dit spel uniek? Het spelmechanisme en het thema. Het spelmechanisme is apart van andere spellen. Je moet namelijk ten eerste goed nadenken over wat je wilt. Elke ronde zijn er namelijk verschillende opties voorhanden. Je moet edelstenen bemachtigen, maar ook er voor zorgen dat je bij het veilen niet te veel biedt. Met de edelstenen waarmee je niet bied, kun je namelijk later tabellen en kaarten mee opwaarderen. Ook de kaarten die je net aangekocht hebt. Je moet dus goed je inkomsten verdelen. Ik ken dit uit andere spellen, maar niet op deze manier. Verder is er het thema. Het spel voelt als een wereld met dwergen die keihard moeten werken voor de schaarse edelstenen. Er zijn meerdere groepen met dwergen die dat ook moeten doen. De speler die dat het slimst doet wint het spel.

Die Minen von Zavandor heeft een leuke uitstraling. Het spel speelt vlot en is niet echt moeilijk. Er zijn voldoende mogelijkheden die kunnen leiden tot de overwinning. Er is dus spanning van begin tot het eind. Enigszins moeilijk zijn de Duitstalige kaarten en de herspeelbaarheid van het spel. Ik denk dat ik het spel een aantal keer speel en dat het dan een tijd in de kast zal blijven liggen. Spanning is er namelijk genoeg in dit spel, maar je voelt dat je meer wilt doen, maar dat het onmogelijk is, omdat het simpelweg ontbreekt in dit spel. Dit klinkt raar, maar dat gevoel heb je gewoon als je het spel hebt gespeeld.

Waardering: 63 punten = 6.5

• Speel eerst een proefronde om het spel uit te leggen.