Truusentruus.nl recensie van het spel: Asara
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Wolfgang Kramer
/ Michael Kiesling
Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Ravensburger Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2010 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 9 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 30 Euro
 
1) Introductie:
Asara, het land van duizend torens, opent zijn poorten. Treed binnen en beland in een sprookjesachtige wereld met steden die voornamelijk uit paleizen bestaan, met torens en muren die uit wit albast en koepels van goud. Waar je in de weelderige steden kijkt, zie je bouwactiviteiten. Wonderbaarlijke hijstoestellen die met gemak loodzware lasten naar duizelingwekkende hoogten verplaatsen, zijn al van verre aan het werk te zien. De uitnodiging van de Kalief om deel te nemen aan een wedstrijd ter verfraaiing van het land is tot ver over de grenzen gehoord. En dus zijn ook jullie op pad gegaan om je met andere bouwmeesters te meten….
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord, bestaande uit 9 delen.
• 100 bouwelementen
• 4 houten telstenen in de 4 spelerskleuren
• 1 oranje houten jarenteller
• 4 zichtschermen
• 1 fiche “Gunst van de Kalief”
• 45 kaarten met inkopers in 5 kleuren
• 52 Asaramunten
• 15 verlichte vensters
• 1 spelregelboekje met regels in diverse talen, waaronder Nederlands
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Asara heeft een buitengewone vormgeving. Het spel is voorzien van prachtige afbeeldingen die het spel een overweldigende uitstraling geven. Het spelmateriaal is prima verzorgd. Er is veel aandacht aan het materiaal besteed. Opgesomd is Asara een lust voor het oog.

Het speelbord bestaat uit een kruis met daaromheen 4 driehoeken. In het midden van het kruis bevindt zich de markt voor de bouwvergunningen. Op de 4 zijden van het kruis bevinden zich ook 4 marktdelen. Op deze markten worden vensters, middenelementen, basiselementen en torenspitsen verkocht. De markt voor de bouwvergunningen heeft 7 plaatsen waar inkopers geplaatst kunnen worden. Op elke plaats staat een cijfer van 1 t/m 7 afgebeeld. Op markten aan de zijden zijn 4 of 5 plaatsen voor de inkopers. Tevens zijn er een aantal velden (7 of 8) waar onderdelen verkocht worden, de zogeheten aanbiedingen. Op de markten staat tevens aangegeven wat de kosten voor de bouwonderdelen zijn (3 t/m 8 asaramunten). Op de driehoeken zijn plaatsen voor ‘De Gunst van de Kalief’, ‘Huis van de Spion’, inkopers en de bank. Om de markten heen loopt een scorespoor.

De 100 bouwelementen zijn verdeelt in 20 basiselementen, 20 middenvensters, 25 vensters en 20 torenspitsen. Een aantal hebben goudversieringen. De bouwelementen zijn er in 5 kleuren: bruin, groen, rood, zwart en wit.

De zichtschermen bestaan uit 3 onderdelen die je in elkaar kan schuiven. Aan de binnenzijde staat links een uitleg over de jaarlijkse puntentelling. In het midden staat de slotpuntentelling en rechts de kosten voor de bouwelementen afgebeeld.

De kaarten met inkopers zijn er in 5 kleuren: blauw, groen, paars, zeegroen en oranje.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels zijn goed te lezen en te begrijpen. Ze staan in duidelijk Nederlands geschreven. De regels zijn voorzien van diverse afbeeldingen en voorbeelden om ze te verduidelijken. Het spel vergt weinig moeite om ze aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
Stel het speelbord samen. Sorteer de bouwelementen en plaats deze gesloten op de overeenkomstige plaatsen op het bord bij de betreffende markt. Van elke stapel worden er zo veel elementen gepakt als er plaatsen zijn voor de aanbiedingen. Op elk veld wordt een element geplaatst. Elke speler neemt een zichtscherm, 4 telstenen en 20 asaramunten. De telstenen worden op veld 0 van het scorespoor geplaatst. De jarenteller wordt op veld 1 geplaatst. De gunst van de kalief gaat naar de startspeler, die de spelers zelf moeten bepalen. De startspeler heeft zijn 20 asaramunten, zijn linkerbuurmannen krijgen telkens 1 asaramunt meer. Afhankelijk van het aantal spelers ontvangen de spelers 7 t/m 9 inkopers.
5) Spelverloop:
De startspeler begint. Hij mag 2 handelingen uitvoeren. Daarna is zijn linkerbuurman aan beurt. De handelingen zijn:

1) Inkoper op pad sturen;
2) Actie uitvoeren.

1) Inkoper op pad sturen
Als je aan de beurt bent plaatst je 1 van je inkopers op een veld naar keuze. Dit kunnen de marktvelden zijn, maar ook de velden op de driehoeken. De eerst gelegde inkoper geeft de kleur van de kaarten aan die daar verder gespeeld moeten worden. Wil een andere speler op dezelfde markt inkopen doen, dan moet hij dus dezelfde kleur kaart als de eerste speler neerleggen. Als er dus al een blauw inkoper ligt, mag hij hier alleen blauw spelen. Dit is van toepassing op alle markten. Als hij de kleur van de inkoper niet heeft, mag hij 2 willekeurige kaarten als joker inzetten en alsnog de plaats innemen.

2) Actie uitvoeren
Afhankelijk van de markt waar de inkoper geplaatst is kan de speler de volgende actie uitvoeren:
a) Torenelement kopen
Koop een bouwelement uit de betreffende markt en geef de overeenkomstige asaramunten aan de bank. Het bouwelement wordt achter het zichtscherm geplaatst.

b) Torenbouw
De speler heeft een inkoper op een veld van een bouwvergunning geplaatst. Het veld met bijbehorend cijfer geeft aan hoeveel asaramunten een speler moet betalen. Tevens geeft dit getal aan hoeveel bouwdelen een speler mag bouwen. Hij pakt deze bouwdelen en legt deze naast zijn zichtscherm. Daarbij geldt dat de torens uit 1 kleur moeten bestaan, een toren moet minstens een basiselement en een torenspits hebben. Je mag eventueel ook bouwelementen in bestaande torens toevoegen, die je in een eerdere ronde hebt gebouwd. Er mogen alleen complete torens gebouwd worden. De speler krijgt tevens voor elk gebouwd bouwelement 1 prestigepunt. Als een veld op de markt niet voorhanden is bij de bouwvergunningen, dan moet de speler een hoger veld nemen en deze kosten betalen, ook als bouwt hij minder bouwdelen als staat aangegeven.

c) Extra geld
Er zijn 3 velden waar extra geld te verkrijgen is (8 t/m 12 asaramunten). Hierbij moet kleur bekend worden van de al liggende inkoper. Tevens is er een veld waarbij alle kleuren gespeeld mogen worden, de opbrengst is echter 5 asaramunten.

d) Omkoping
Dit zijn 2 velden die asaramunten kosten. Het ene veld kost 3 en het andere veld 5 asaramunten om er gebruikt van te maken. Voor het veld geldt dat de speler een stapel gesloten bouwelementen mag nemen en er zelf 1 van uitkiezen. Hierna betaalt de speler de overeenkomstige asaramunten voor het bouwdeel. Hij plaatst deze achter zijn zichtscherm.

e) De gunst van de Kalief
Wie hier een inkoper plaatst, mag zich benoemen tot de volgende startspeler.

Een jaar eindigt als alle spelers hun inkopers hebben gespeeld. Hierna volgt de jaartelling. De jaartelling geeft prestigepunten voor:

• Ieder gebouwde toren = 1 prestigepunt
• Ieder torenelement met goudversiering = 1 prestigepunt
• De gunst van de kalief = 1 presigepunt

De punten worden op het scorespoor bijgehouden. Na de jaartelling volgt een nieuw jaar waarbij alle inkopers van het bord gaan, lege velden met bouwelementen worden gevuld, alle spelers 20 asaramunten ontvangen en de jaarteller 1 veld vooruit gaat.

Na het vierde jaar volgt er eveneens een jaartelling. Aansluitend vind de slottelling plaats. De telling is als volgt:

• Hoogste en op 1 na hoogste gebouw in 1 van de 5 kleuren = 2 t/m 12 prestigepunten
• Allerhoogste toren = 8 punten. Op 1 na allerhoogste toren = 4 prestigepunten (onafhankelijk van kleur)
• Meeste torens = 12 prestigepunten, op 1 na meeste torens = 6 prestigepunten.
• Voor elke 10 asaramunten = 1 prestigepunt

De speler met de meeste prestigepunten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Buitengewoon prachtige vormgeving
• Prima spelmateriaal
• Een lust voor het oog
• Duidelijk leesbare en begrijpelijke spelregels
• Spelregels voorzien van goede afbeeldingen en voorbeelden.
• Makkelijk uit te leggen
• Spannend
• Tactisch
• Korte speelduur
• Lage instap
7) Minpunten:
• Geluksfactor bij verkrijgen van kaarten
• Zichtschermen als losse onderdelen
8) Samenvattend:
Mijn verwachtingen van Ravenburger waren toch enigszins gedaald na het uitbrengen van het zwakke “Seeland” en het mindere “The name of the Rose”. Ik kom hier gelijk op terug, want Ravensburger is weer helemaal terug met het spel “Asara”.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van dit spel nadat ik het voor de eerste keer speelde. Asara is toegankelijk voor alle spelers en geeft voldoende spanning en keuzemogelijkheden die een spel supersterk maken. De spelregels zijn simpel en je kunt eigenlijk gelijk beginnen met spelen.

In Asara bouwen de spelers toren. De torens hebben minimaal een grondstuk en een spits. Hiertussen kunnen middenelementen geplaatst worden. Het spel verloopt over 4 jaren, waarbij elk jaar gekeken wordt naar het aantal torens, middenelementen met goudversieringen en wie de startspeler is. Hier krijgen de spelers prestigepunten voor. Je moet dus in het begin zo veel mogelijk torens proberen te bouwen en hierbij zo veel mogelijk elementen met goudversieringen bouwen. Bij het aanschaffen van de torendelen worden inkopers ingezet. Deze worden ook gebruikt om extra geld te verkrijgen en startspeler te worden. Leuke hieraan is dat je verschillende markten hebt met verschillende elementen. De eerst geplaatste kleur van de inkoper geeft aan welke kleur een volgende speler op dezelfde markt moet plaatsen. Ligt er bijvoorbeeld een blauwe inkoper, dan moet de volgende speler een blauwe inkoper plaatsen om hier een element te kopen. Zet je bij meerdere markten dezelfde kleur in dan bevorder je dat andere spelers dubbele inkopers moeten inzetten. Ook kun je met de inkopers bouwvergunningen kopen. Je moet dan betalen om gekochte bouwelementen vanachter je scherm ernaast te plaatsen. Je krijgt dan ook nog eens prestigepunten voor elk deel dat je bouwt of verbouwd.

Je moet dus goed opletten wat de andere spelers voor bouwelementen inkopen om prestigepunten te verkrijgen tijdens de jaartellingen. Alle voordeel heeft zeker het inkopen van bouwelementen met goudversieringen. Hier hoef je niet voor te doen, ze leveren je echter elk jaar 1 prestigepunt op. Naarmate het spel vordert, zul je jezelf meer moeten concentreren op de diverse kleuren van de torens, de hoeveelheid en de hoogte. Dit met oog op de slottelling.

Asara is een vrij gemakkelijk spel dat niet al te lang duurt en dat je kunt spelen met spelers van bijna alle leeftijden. Voor beginners is het een kennismaking met tactiek en strategie. Voor de gevorderde spelers is het een spel waarbij je met weinig regels veel inhoud krijgt. Asara is een topper!

Waardering: 73 punten = 7.5

9) Tips:

• Koop zo veel mogelijk bouwelementen met goudversieringen.
• Probeer niet in alle, maar het liefst in 2 onderdelen van de slottelling uit te blinken.
• Leg soms dezelfde kleur inkopers op aparte markten, hiermee verplicht je de andere spelers om dubbele inkopers te spelen.
• Startspeler heeft voordeel bij inkopen, blijf dus niet steeds laatste speler.
• Let op overgebleven en aangeboden kleuren van bouwonderdelen, koop deze en voorkom dat andere spelers dezelfde kleur bouwen.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279