Truusentruus.nl recensie van het spel: 1655 - Habemus Papam
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.0)  
   
Auteur : Christoph Bauer Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 15 Euro
 
1) Introductie:
Rome, 1655 Anno Domini. Een boodschap heeft alle christenen geschokt - Paus Innocentius X is dood. In een mum van tijd reizen Kardinalen naar Rome, het centrum van de religieuze macht en intriges. Spannend wordt het als de spelers in hun rol als pauskandidaat, proberen zo veel mogelijk stemmen te bemachtigen. Hiervoor wordt omkoping, bedrog en tactische berekeningen gebruikt. Aan het einde zal namelijk de paus die de meeste stemmen kan kopen en ook op het politieke vlak sterk is verenigd is, paus worden. Een ding is zeker, als de witte rook stijgt, zal er weer geschreeuw worden: "Habemus Papam - we hebben een nieuwe paus!"
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 8 opdrachtkaarten
• 2 camerlengo-kaarten
• 54 geldkaarten
• 20 kardinaalskaarten
• 18 politieke kaarten
• 18 actiekaarten
• 52 edelstenen
• 1 plastic voetje
• 4 zichtsschermen
• 1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Persoonlijk vind ik de vormgeving van dit spel maar niets. Er staat een saaie onaantrekkelijke tekening op de voorzijde van de doos. De achterzijde laat een summiere afbeelding zien van het spel. Ook de tekst is niet aantrekkelijk. De vormgeving van het spel nodigt niet uit tot spelen.

Het spelmateriaal is echter wel van een goede kwaliteit. De kaarten zijn stevig en goed verzorgd. De edelstenen zijn leuk om te zien. En de vormgeving van de kaarten is prima. De randen van de kaarten leiden af, ik had zelf voor een egale kleur gekozen.

Er zijn 8 verschillende opdrachtkaarten, die ik later zal uitleggen. Elke kaart heeft een tekst of een aantal symbolen. Deze geven de voorwaarde aan voor het behalen van 2 of 3 stemmen. De te behalen stemmen staan op de onderzijde van elke opdrachtkaart aangegeven door kroonsymbolen.

Er zijn 2 verschillende camerlengo (kamerheer, de machtigste persoon tijdens de dood van een paus) kaarten. De ene kaart wordt in het plastic voetje gestoken en dient ervoor om de startspeler aan te geven. De andere kaart is een actiekaart en kan genomen worden om de volgende startspeler te worden, samen met een afgebeelde beloning van 1 rozijn, 1 saffier en 1 barnsteen.

De 54 geldkaarten zijn verdeelt in: 20 x waarde 1, 10 x waarde 2, 10 x waarde 5, 10 x waarde 10 en 4 x waarde 20.

Er zijn in principe 18 kardinaalskaarten. Elke kaart heeft een symbool, een stem, een goudzak en een leeftijd. Daarnaast is er nog een afbeelding van de kardinaal, zijn naam en waar hij vandaan komt op de kaart afgebeeld. Naast deze 18 kaarten is er een kaart met zwarte rook en een kaart met witte rook.

Ook in de 18 politieke kaarten zitten 3 kardinalen. Daarnaast zijn er 2 gebeurteniskaarten: liegende schaar en de dood. Ook zijn er nog 13 persoonskaarten:3 x Felipe IV (koning van Spanje), 5 x Jules Mazarin (regerend minister van Frankrijk) en 5 x Louis XIV (koning van Frankrijk).

De 18 actiekaarten zijn verdeelt in 14 kaarten met een daadwerkelijke actie en 4 kaarten met fractievoerders.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De basisregels van dit spel zijn goed te lezen en te begrijpen. Ook moet je door de 9 bladzijden met kaartuitleg worstelen om enige kennis van het spel te vergaren en te weten wat de betekenis is van elke kaart. Na een keer spelen ben je het spel echter meester en vergt jet niet te veel moeite het aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
Alle kaarten worden op rugzijde gesorteerd. De 18 politieke kaarten en de 18 actiekaarten worden verdekt geschud en neergelegd. Uit de 20 kardinaalskaarten worden de kaarten ‘witte rook’ en ‘zwarte rook’ gehaald, waarna de overige 18 kaarten worden geschud. De kaart ‘zwarte rook’ wordt ongeveer in het midden van de stapel gestoken. De 3 onderste kaarten worden samen met de kaart ‘witte rook’ geschud en onder de stapel geschoven. De 3 stapels worden samen met de ‘Camerlengo-kaart’ naast elkaar gelegd. Elke speler krijgt een zichtscherm, waarachter hij 4 diamanten, 1 robijn, 2 saffieren, 3 barnstenen en 20 goudstukken plaatst. Goudstukken worden verdeeld per speler: 1 x 10, 1 x 5, 1 x 2 en 3 x 1. De Camerlego-kaart die op een voetje staat gaat naar de rustigste speler, deze wordt hiermee startspeler. De 8 opdrachtkaarten worden geschud. Elke speler krijgt 2 opdrachtkaarten.
5) Spelverloop:
Doel en uitleg van het spel:
De paus is dood! De spellers kruipen in de huid van een kardinaal. Deze hebben goede kans om de volgende paus te worden. Ronde na ronde bieden de spelers met kostbare edelstenen om de meest waardevolle kaarten uit de uitgelegde kaartenrij te bemachtigen. Het doel is om zo veel mogelijk kardinalen naar jouw kant te krijgen, omdat elke kardinaal aan het einde van het spel als een stem telt. Maar ook de politieke machthebbers moet je proberen aan jouw kant te krijgen. Zij brengen namelijk geld mee en extra stemmen. Met het geld kunnen namelijk andere kardinalen worden aangekocht. Actiekaarten helpen bij het bieden en roven middelen van andere spelers. De Camerlengo is de man om naar je toe te trekken als je edelstenen nodig hebt. Als aan het einde van het spel de witte rook de lucht in gaat, wint de speler met de meeste stemmen.

Spelverloop:
Het spel wordt gespeeld in maximaal 18 ronden. Elke ronde gaat over 4 fasen. Bij het opendraaien van de kaart “zwarte rook” wordt het spel even onderbroken. Hierbij krijgen de spelers extra financiële middelen en moeten 1 van hun 2 opdrachtkaarten inleveren. De 4 fasen zijn:

1) Bovenste kaarten van de 3 trekstapels openleggen
2) Actiekaart spelen
3) Bieden
4) Kaart nemen

1) Bovenste kaarten van de 3 trekstapels openleggen
De bovenste 3 kaarten worden door de huidige camerlengo open gelegd.

2) Actiekaart spelen
Elke speler mag maximaal 1 actiekaart spelen. Dit doen ze door een actiekaart voor hun zichtscherm te leggen en gelijktijdig om te draaien. Beginnend met de camerlengo zijn de spelers kloksgewijs aan de beurt.

3) Bieden
De spelers bieden met edelstenen op de 4 openliggende kaarten (3 kaarten van de stapels en de camerlengo-kaart). Alle spelers bieden 0 t/m 3 edelstenen. Deze pakken ze vanachter hun scherm en nemen deze in hun vuist. Alle vuisten worden dan op tafel gelegd en alle spelers laten gelijktijdig zien hoeveel ze geboden hebben. De speler met de meeste edelstenen heeft als eerste de keuze om 1 van de 4 kaarten te pakken. Hebben spelers het zelfde aantal edelstenen, dan volgt de volgorde van waarde. Waardevolst is de diamant, daarna robijn, saffier en barnsteen. Nadat de volgorde bekend is worden de geboden edelstenen in de voorraad terug gelegd.

4) Kaart nemen
In de bepaalde volgorde pakken de spelers telkens een kaart. Bij kardinaalskaarten worden deze voor het zichtscherm van de spelers geplaatst. De politieke kaarten leveren meestal gelijk geld op Ook moet de eigenschap van deze kaart gelijk benut worden. De politieke kaarten worden tevens voor de zichtschermen geplaatst. Wie een actiekaart neemt, moet tot de volgende ronde wachten om hem uit te spelen. Actiekaarten gaan achter de zichtschermen. Als een speler de camerlengo-kaart neemt, word hij startspeler. Ook krijgt hij direct een bonus van 1 robijn, 1 saffier, 1 barnsteen en 1 goudstuk. Dit is de enige mogelijkheid om aan nieuwe edelstenen te komen.

Zwarte rook
Als de kaart ‘zwarte rook’ wordt getrokken, wordt deze kaart eerst apart gelegd, waarna een nieuwe kardinaalskaart wordt omgedraaid. Het spel wordt onderbroken. De spelers krijgen voor elk symbool met een goudzak op hun kaart 5 goudstukken. Tevens moeten ze 1 van hun 2 opdrachtkaarten inleveren.

Witte rook
Als de kaart ‘witte rook’ wordt getrokken, wordt deze kaart eerst apart gelegd, hierbij wordt het einde van het spel ingeluid. Alle dichte kaarten worden nu open gedraaid. De spelers moeten de ronde nog afmaken. De overige kaarten gaan uit het spel. Hierna tellen de spelers hun stemmen.

Telling van de stemmen
Als eerste krijgen de spelers nog goudstukken voor hun resterende edelstenen, dit is wel afhankelijk van de spelers die een ‘Felipe-kaart hebben. Deze spelers krijgen namelijk als enige geld voor hun edelstenen.

De telling zelf:
• Opdracht vervult: 2 of 3 stemmen;
• Aantal helmsymbolen op de kardinaalskaarten en fractievoerders: 1 stem
• Aantal Louis XIV kaarten: 1 t/m 8 stemmen;
• Aantal goudstukken (afhankelijk van aantal ’Mazarin’ kaarten: 1 stem voor iedere 5 t/m 15 goudstukken;
• Twee kaarten met hetzelfde symbool: 1 stem;
• Kardinaal Barberini: 1 of 2 stemmen;
• ‘Squadrone Volante’-kaart : 3 stemmen.

De speler met de meeste punten wint het spel. Zijn er spelers gelijk dan wint de speler met de oudste kardinaal of fractievoerder.
6) Pluspunten:
• Goed spelmateriaal
• Eenvoudige spelregels
• Spannend van begin tot einde
• Korte speelduur
• Kleine verpakking
• Prijs
• Leuk bied- en verzamelspel
7) Minpunten:
• Saaie vormgeving
• Thema niet van deze tijd, trekt dus niet echt aan om te spelen volgens bepaalde spelers.
8) Samenvattend:
In 1655 – Habemus Papam kruipen de spelers in de huid van een kardinaal. Dit doen ze omdat de huidoge paus is overleden en er gezocht wordt naar een nieuwe paus. De spelers doen dit door kardinalen en andere gelovigen aan zich te binden en daarmee stemmen te verkrijgen.

Het thema is wat zwaar voor de huidige tijd. Natuurlijk is dit niet zo als je geďnteresseerd bent in het thema ‘Geloof’ of ‘Geschiedenis’. Ik zelf vind het thema van dit spel wel interessant, maar weinig andere spelers lopen er echt warm voor. De kaarten in dit spel hebben namen van verschillende kardinalen en belangrijke personen in de periode rond 1655. Als je hier doorheen kijkt en het spel gewoon mee speelt kom je tot de conclusie dat het een heel aantrekkelijk spel is.

De spelers draaien kaarten om en bieden met edelstenen. Bij de voorbereiding van dit spel krijgen de spelers 10 edelstenen in verschillende kleuren. Er zijn 3 verdekte stapels met kaarten en 1 losse kaart (Camerlengo-kaart). De bovenste kaarten van de 3 stapels worden om gedraaid. De spelers bieden met hun verkregen diamanten op de kaarten. Je mag 0 t/m 3 diamanten bieden. De speler met het meest aantal diamanten heeft de eerste keuze uit de 4 openliggende kaarten. Is er een gelijk aantal in diamanten dan geeft de kleur de doorslag. Diamant is waardevoller dan robijn, robijn is waardevoller dan saffier en saffier is waardevoller dan barnsteen. Je kunt tijdens het spel robijnen, saffieren en barnsteen verkrijgen met de Camerlengo-kaart maar geen diamanten. Diamanten zijn dus zeldzaam en je moet je er op behoeden ze op het juiste moment in te zetten. Bij een gelijk bod aan diamanten en gelijke kleuren geeft de Camerlengo-kaart de doorslag. Deze begint bij de startspeler en volgt kloksgewijs.

De spelers zijn hun diamanten kwijt. Je moet dus goed opletten wanneer je welke edelstenen in zet. Ook het aantal is bepalend. Kan het je niet veel schelen hoeveel edelstenen je in zet, dan bied je geen edelstenen. Dit doe je zeker als je startspeler bent of links naast hem zit, omdat je dan toch al als 1 van de eerste een keuze mag maken uit de openliggende kaarten.

Elke speler heeft aan het begin van het spel een opdracht. 7 van de 8 opdrachtkaarten geven duidelijk aan wat er gespaard moet worden. De symbolen op de kaarten geven de te verzamelen symbolen aan. Voorbeeld: spaar 3 Franse symbolen. De symbolen komen voor op de kardinaalskaarten. Ook zijn er fractievoerders die 2 symbolen hebben en dus enorm belangrijk zijn. Bij 3 spelers is het spel iets simpeler, omdat dezelfde kaarten worden gebruikt als bij 4 spelers. Je hebt bij 3 spelers dus meer kans om je opdrachtkaart te voltooien. Onder de opengedraaide kaarten zijn ook actiekaarten, waarmee je het spel een andere draai kunt geven. Je kunt bijvoorbeeld kardinaalskaarten met een medespeler ruilen of de oudste kardinalen laten overlijden, zodat ze het spel uit gaan. Ook zijn er actiekaarten die bij de biedronde worden gebruikt. Zoals dat je mag wachten met bieden totdat alle andere spelers hebben geboden. Ook zijn er een aantal kaarten met 3 robijnen als bod erop, je hoeft hierbij geen edelstenen te bieden. De actiekaarten kun je dus bemachtigen met een bod met edelstenen, je mag ze echter pas in de volgende ronde, voor het bieden inzetten. Elke speler mag 1 actiekaart inzetten.

Ook zijn er persoonskaarten die een bepaald voorrecht geven. De Louis XIV kaarten geven extra stemmen als je er een aantal bezit. Hoe meer je er bezit, hoe meer stemmen je krijgt aan het einde van het spel. De Jules Mazarin kaarten geven aan hoeveel geld je moet betalen aan het einde van het spel om stemmen te kopen. Hoe meer kaarten je van deze persoon bezit, hoe minder je moet betalen voor een stem. Ook is er dan nog de Felipe IV kaart, die een bepaalde bescherming geeft voor kardinalen.

Het is dus heel belangrijk om de juiste kaarten te sparen. Met alleen kardinaalskaarten ben je er niet. Je moet ook zorgen dat je 1 of meerdere fractievoorzitters bezit, deze dragen namelijk 2 symbolen en kunnen niet gewisseld worden of bij je afgepakt worden. Ook zijn de actiekaarten belangrijk om weer aan betere kaarten te komen. De speler die het beste inzicht heeft in de juiste verhouding van kaarten sparen wint vaak het spel.

Nadat de kaart met zwarte rook wordt getrokken wordt het spel even stil gelegd. De spelers moeten dan 1 van hun 2 opdrachtkaarten inleveren. Voor het trekken van deze kaart hebben de spelers dus de keuze uit 2 opdrachten, waarop ze zich moeten focussen. Na deze kaart is de keuze dus verdwenen en moeten ze voor hun overgebleven opdracht gaan. Ook krijgen de spelers geld dat als symbool op bepaalde kardinaalskaarten staan afgebeeld.

Nadat de kaart met witte rook is getrokken is de laatste ronde ingeluid. De spelers leggen alle resterende kaarten open en mogen hiervan nog 1 kaart nemen na de biedingsronde. Uiteindelijk worden de stemmen geteld. De opdrachten worden bekeken of ze behaald zijn. Daarna worden de kardinaalskaarten met een stem geteld en de speciale kaarten worden bekeken. Aan het einde hiervan kunnen de spelers nog hun geld inruilen. Hierbij komt de kaart ‘Mazarin’ aan bod. Deze geeft namelijk aan hoeveel geld een speler moet uitbetalen om een stem te kopen. Dit geeft meestal de definitieve uitslag van het spel.

1655 – Habemus Papam is een leuk biedspelletje met een enorme diepgang voor zo’n klein spel. Het spel is van begin tot het eind spannend. Dit komt door de biedingen en het sparen en verzamelen van kaarten. De actiekaarten geven het spel een leuke draai. Minder is tocht wel het thema, maar dat moet je liggen. Kijk je door het thema heen, dan ontstaat een prachtig verzamel en biedspel, dat niet te lang duurt en dat makkelijk speelbaar is.

Waardering 68 punten = 7.

Let op dit spel is pas leverbaar vanaf 15 april 2011 !!!

9) Tips:

• Zie samenvattend

Terug naar beginpagina