Truusentruus.nl recensie van het spel: Auf Heller und Pfennig
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Reiner Knizia Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Hans im Gluck Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 1994 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 9 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 0 Euro
 
1) Introductie:
Op de marktplaats van een grote, middeleeuwse stad is er altijd wat aan de hand. Aan kleine en grote kramen worden goedkope dingen aangeboden, zodat zelfs de koningin af en toe een bezoek brengt om haar inkopen te doen. Dat niet alles koek en ei is zorgen de ongeziene gasten wel voor. Deze zorgen wel dat ze hun deel krijgen. De spelers kruipen in de rol van handelaren, die op de markt elk hun eigen verschillende kraampjes opbouwen. De spelers hebben natuurlijk een voorkeur voor het opbouwen van hun kraam, het liefst bouwen op de meest drukke stukken van de markt. En wanneer dit lukt, kunnen de spelers zich rustig in de handen wrijven…
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:• 1 speelbord
• 40 houten schijven met cijfers, 10 stuks in 4 spelerskleuren
• 22 fiches
• 1 rondeteller
• geldfiche in 5 verschillende groottes
• 1 spelregelboekje met Duitstalige regels
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Auf Heller und Pfennig ziet er een beetje knullig uit. De voorzijde van de doos laat een getekende afbeelding zien van een koopman en een boze vrouw. De tekening ziet er zielig uit en geeft het spel niet de uitstraling die het verdient. Dit terwijl het spel door 1 van de allerbeste tekenaars is uitgevoerd. De achterzijde laat echter wel goed zien waar het spel over gaat. Er staat namelijk een prachtige foto van een spelsituatie. Het spelmateriaal voldoet prima. De gebuikte afbeeldingen zijn net als de voorzijde van de doos kinderachtig, ouderwets en zielig.

Het speelbord heeft een veld met 5 x 6 vierkante velden. Hier worden de fiches op geplaatst. Om het veld liggen huisjes, een stadsmuur en kerken, zodat in het midden van het bord een markt ontstaat. Aan 1 kant staan de cijfers 1 t/m 3, die de huidige ronde aangeven.

De houten schijven stellen de marktkraampjes voor. Ze hebben de waarde 1 t/m 4. De waarde geeft het aantal koopwaren aan die worden verkocht. Hoe hoger de waarde hoe strategischer het fiche is.

De 22 fiches zijn verdeelt in:

• 12 figuren met zwarte cijfers (waarde 1 t/m 6). Dit zijn de koopkrachtigste klanten. Ze betalen 1 t/m 6 munten per koopwaar;
• 6 figuren met rode cijfers (waarde 1 t/m 6). Deze klanten verminderen de koopwaren met 1 t/m 6 munten per koopwaar;
• 2 vuurfiches. Deze fiches delen een marktrij in tweeën.
• 1 fiche met een geldzak. Deze verdubbelt de waarden van de koopwaar in de rij waarin het fiche ligt. Verdubbeling kan zowel positief als negatief zijn.
• 1 fiche met boze blik. In de rij of kolom waarin dit fiche ligt tellen de fiches met zwarte cijfers niet.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels van dit spel zijn kort en simpel. Het spel is ook makkelijk aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
Elke speler neemt houten schijven in een kleur die hij open voor zich neer legt. De spelers nemen zo wie zo de schijven met waarde 2, 3 en 4. Bij 2 spelers nemen de spelers 4 schijven met waarde 1, bij 3 spelers 3 schijven met waarde 1 en bij 4 spelers 2 schijven met waarde 1. Het geld wordt naar waarde gesorteerd en naast het speelbord gelegd. Elke speler krijgt 50 geld. De fiches worden verdekt geschud en naast het speelbord geplaatst. Elke speler trekt 1 fiche, bekijkt deze en legt hem vervolgens gesloten voor zich neer. De rondeteller wordt op het cijfer 1 op het speelbord geplaatst. Hierna wordt een startspeler bepaald.
5) Spelverloop:
Een spelletje ‘Auf Heller und Pfennig’ gaat over 3 ronden. Wie aan de beurt is moet 1 van de 3 volgende acties uitvoeren:

1) Leg een eigen schijf op een vrije plek op het speelbord
2) Neem een verdekt fiche en leg deze op een vrije plek op het speelbord
3) Neem het verdekte fiche wat voor je ligt en plaats deze op een vrije plek op het speelbord.

Let op als een speler geen van deze acties kan uitvoeren, mag hij passen.

Waardering:
Elke rij of kolom wordt geteld als deze vol is. De telling wordt gedaan voor spelers die een schijf op deze rij of kolom hebben staan. Elk fiche wordt dus 2 keer geteld, zowel voor de rij waarin hij ligt, als de kolom. Bij de telling worden de positieve en negatieve fiches bij elkaar op geteld. Dit getal wordt vermenigvuldigd met de waarde van de schijf. De fiches met boze blik, vuur en geldzak hebben een speciale uitwerking (zie uitleg materiaal). Een positieve waardering wordt aan de speler door de bank betaald. Bij een negatieve waardering moet de speler het geld aan de bank geven. Zo wordt elke rij en kolom gewaardeerd, totdat de laatste rij en kolom vol zijn. Er is dus geen vrij veld meer op het speelbord. Hiermee eindigt een ronde.

De 2e en 3e ronde.
Aan het begin van de 2e en 3e ronde wordt het speelbord geleegd en de rondeteller 1 veld verder geplaatst. Elke speler krijgt zijn schijven met waarde 1 terug. De overige schijven gaan in de doos. De fiches worden weer verdekt geschud en elke speler trekt een nieuw fiche, die hij verdekt voor zich neerlegt. Aan het eind van de 3e ronde wint de speler met het meeste geld.
6) Pluspunten:
• Prima spelmateriaal
• Korte simpele spelregels
• Korte speelduur
• Veelzijdig, omdat het spel iedere keer anders is
• Tactisch legspel
• Goed spelmechanisme
• In zijn tijd een origineel spel
• Ook goed met 2 spelers speelbaar
• Snelle voorbereiding
7) Minpunten:
• Mislukte uitstraling
• Kinderachtige, ouderwetse en zielige afbeeldingen
• Rekenwerk tijdens het spel
8) Samenvattend:
In Auf Heller und Pfennig kruipen de spelers inde rol van marktkoopmannen. Door middel van schijven plaatsen ze kraampjes op het speelbord. De kraampjes heb je in verschillende waarden, namelijk van 1 t/m 4. Ook worden op het speelbord fiches geplaatst die klanten moeten voorstellen. Ook de klanten hebben een waarde. Er zijn koopgrage klanten die veel geld willen besteden bij jouw kraampje, maar ook bij kraampjes van de andere spelers. Zelfs de koning en koningin komen op bezoek. Zij hebben natuurlijk een behoorlijke zak met geld te besteden. Zij zijn de koopgrage klanten die positieve punten opleveren (waarde 1 t/m 6). Ook zijn er klanten die erg vervelend zijn zoals de belastinginspecteur. Dit soort klanten wil je niet bij jouw kraampje hebben, omdat ze negatieve punten opleveren (waarde -1 t/m -6).

Op het speelbord staan 30 vierkante velden waar de kraampjes en klanten op geplaatst moeten worden. Er zijn 5 rijen met 6 velden en natuurlijk 6 kolommen met 5 velden. De spelers plaatsen een marktkraam of een klant op 1 van de velden. Op een gegeven moment is een rij of kolom vol, deze wordt dan gewaardeerd. In de rij of kolom worden eerst de klanten bij elkaar opgeteld of afgetrokken. Dit positieve of negatieve getal wordt vermenigvuldigd met de waarde van elke marktkraam. De bezitter krijgt bij een positief resultaat de waarde in geld uitgekeerd. Bij een negatief resultaat moet de speler de waarde in geld aan de bank betalen. Je moet er dus voor zorgen dat jouw marktkraam in een rij of kolom ligt met een zo hoog mogelijke positieve waarde. Ook is het handig om in een rij of kolom met een extreem hoge waarde een marktkraam te plaatsen met een zo hoog mogelijk waarde, het liefst waarde 4 natuurlijk. Het is soms niet te voorkomen om geld terug te moeten geven, maar probeer dit wel te beperken. Ook zijn er 4 speciale fiches die de rijen in waarde kunnen veranderen. Zo is er de geldzak die de waarde van een rij verdubbelt en is er een boze blik die de positieve klanten wegjaagt in de rij en kolom waarin hij gelegd wordt. Ten slotte is er het vuurfiche. Deze splitst een rij en kolom in tweeën.

De spelers mogen voordat het spel begint een dicht fiche met een klant trekken. Dit is een leuk idee, omdat dit fiche, ongeacht of hij positief of negatief is, ingezet kan worden op het moment dat de speler dit wil. Ook kan het zijn om een rij of kolom te redden en er nog iets positiefs uit te slepen. Ook kan het zijn dat het fiche als pestfiche wordt ingezet om andere spelers negatieve waarde te laten verkrijgen.

In het begin van 1 van de 3 ronden is het altijd aftasten wat je doet. Als je een marktkraam legt is de kans groot dat een andere speler een negatief fiche ernaast plaatst. Leg je een positief fiche, dan is de kans groot dat andere spelers marktkramen om dit fiche heen leggen. Naarmate het bord voller wordt, wordt het steeds moeilijker te bepalen of je een fiche of marktkraam neer legt, omdat er steeds minder velden over zijn. Het is gewoon goed inschatten, en een fout die je in het begin maakt kun je later nog goed maken. Maar aan het eind ingezette fiches zijn meestal fataal voor sommige spelers.

Leuke aan dit spel is dat de marktkramen een waarde hebben (1 t/m 4). Als je bijvoorbeeld een kraampje met waarde 4 in een kolom legt met 10 positieve punten dan wordt deze vermenigvuldigd met 4 en krijg je dus 40 geld. Ook kun je er voor zorgen dat in een rij of kolom meerdere van jouw marktkramen komen te liggen, zodat deze nog meer opleveren, als de rij of kolom positief is. Wat voor de spelers wel jammer is, is dat ze tijdens het spel hun marktkramen met waarde 2 t/m 4 maar 1 keer kunnen inzetten. Wanneer een nieuwe ronde begint worden deze namelijk verwijderd en krijgen de spelers deze niet meer terug. Je krijgt dus als spelers alleen maar de marktkramen met waarde 1 terug bij een nieuwe ronde. Je moet dus als speler echt overtuigd zijn wanneer je een marktkraam met waarde 4 in een rij of kolom plaatst.

Al met al is het elke ronde veel denkwerk, maar is het denkwerk geen regelrechte hersenkraker. De regels van dit spel zijn simpel en elke speler, zowel jong als oud kan aanschuiven bij dit spel. De simpele regels, maar flinke diepgang maken dit spel spannend en leuk van begin tot eind. Het spel heeft enige tactische mogelijkheden, door het bedenken van een juiste zet. De geluksfactor bij het trekken van de fiches is nihil, omdat zowel positieve als negatieve fiches een voordeel kunnen opleveren.

Auf Heller und Pfennig is een simpel spel met veel diepgang, dat kort duurt en nog spannend is ook.

Waardering 73 punten = 7.5

9) Tips:

• Zie samenvattend

Terug naar beginpagina