Truusentruus.nl recensie van het spel: Dixit

Auteur : Jean-Louis Roubira Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : Libellud Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2010 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 30 Euro

Houd je adem in! De afbeeldingen worden onthuld. Ze hebben 1 ding gemeen: een raadselachtige zin. Maar let op: slecht 1 van de 5 afbeeldingen is de juiste. Aan jou om met doorzicht en intuïtie de juiste afbeelding te vinden zonder in de val van je tegenstanders te trappen. Dixit: een verassend, gezellig en grappig spel waar je vrienden en/of familie van kan genieten.

• 1 speelbord (in de doos)
• 84 kaarten
• 36 stemfiches, 6 stuks in 4 spelerskleuren
• 6 houten konijnen
• 1 spelregelboekje met spelregels in diverse talen
Dixit heeft een prachtige vormgeving. De doos is voorzien van kleurrijke tekeningen. Het gebruikte materiaal is stevig en van een goede kwaliteit. De kaarten zijn een genot voor het oog, elke kaart is een waar kunstwerk. De kaarten sieren het spel.

Als je de doos open doet zit er een verhoging in de bodem. Hierop loopt en scorespoor waar de speler door middel van houten konijnen hun score op bijhouden.

De stemfiches zijn er met cijfers 1 t/m 6. Voor elke speler is er een aparte set met een andere kleur.

De speelkaarten zijn werkelijk opzienbarend mooi, elke kaart is een waar kunstwerk. Ze laten echt prachtige afbeeldingen zien van de meest verschillende onderwerpen. Ze zijn stevig van kwaliteit en gaan dus wel even mee.
De spelregels van Dixit zijn simpel. Binnen 10 minuten heb je de regels gelezen en begrepen. Het vergt dan ook niet veel moeite ze aan anderen uit te leggen.

Elke speler kiest een kleur. Hij krijgt een set met stemfiches en een konijn. Het konijn plaatst hij op veld “0” van het scorespoor. Afhankelijk van het aantal spelers gebruikt men de volgens stemfiches:

4 spelers = 1 t/m 4
5 spelers = 1 t/m 5
6 spelers = 1 t/m 6

Nu krijgt elke speler 6 kaarten, de resterende kaarten worden als trekstapel neergelegd.
Om beurten is een speler ‘de Verteller’. De verteller kiest 1 van zijn 6 handkaarten uit, legt deze op tafel en geeft hierbij een tekst of geluid. De andere spelers kiezen een kaart uit hun hand die het beste bij deze tekst of dit geluid hoort. Ze geven hun kaart aan de verteller. De verteller schudt de kaarten en legt ze open naast elkaar op tafel. De linkse kaart is nummer 1 enz. De overige spelers proberen nu de kaart van de verteller te raden. Dit doen ze door een stemfiche gesloten voor zich neer te leggen. Ze mogen niet op hun eigen kaart stemmen. Op het stemfiche staat het nummer van de gekozen kaart. Nu worden alle stemfiches omgedraaid en op de vermelde kaarten geplaatst.

Score

• Alle spelers hebben de kaart van de verteller gevonden = spelers 2 punten, verteller 0 punten.
• Geen enkele speler heeft de kaart van de verteller gevonden = spelers 2 punten, verteller 0 punten.
• Alle andere gevallen = spelers die kaart van verteller hebben gevonden = 3 punten, verteller = 3 punten.
• Op jouw kaart gestemd? = 1 punt voor jou. (geldt niet voor verteller).

De spelers verplaatsen hun konijn op het scorebord. Elke speler vult zijn handkaarten aan tot 6 kaarten. De volgende spelers is nu de verteller. Het spel wordt doorgespeeld tot de laatste kaart is getrokken. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Stevig materiaal en van een goede kwaliteit
• Kaarten zijn kunstwerken
• Makkelijk aan anderen uit te leggen
• Origineel
• Bevordert de creativiteit
• Na een paar potjes Dixit ken je alle kaarten
• Soms erg moeilijk door de verscheidenheid in kaarten en afbeeldingen
• Niet met 2 spelers speelbaar
• Minder spannend met 3 spelers
Bij Dixit krijgen de spelers 6 kaarten. Op elke kaart staat een nogal vreemde artistieke afbeelding getekend. Een speler (verteller) kiest een kaart en zegt hierbij een zin of woord of maakt een geluid. Dit heeft met de kaart te maken. Bij een kaart met een huilende man kun je bijvoorbeeld “verdriet” roepen. De andere spelers hebben ook 6 kaarten en proberen een kaart te zoeken die zo goed mogelijk aansluit bij de omschrijving die de speler heeft gegeven. Deze kaart leggen ze net als de verteller gesloten op tafel. De verteller schudt de kaarten en legt ze open naast elkaar op tafel, waardbij de meest linkerkaart kaart “1” is enz. Je zou dus kunnen stellen dat er nu 4 kaarten met bijvoorbeeld “verdriet” open liggen. Nu moeten alle spelers, buiten de verteller om, een stemfiche neerleggen met het cijfer waarvan zij denken dat de kaart van de verteller is. De fiches worden tegelijkertijd omgedraaid en op de kaarten gelegd.

Doel van de verteller is om een omschrijving van zijn kaart te geven, waarbij een deel van de spelers de kaart raad. Hij moet voorkomen dat alle spelers zijn kaart raden, maar moet ook voorkomen dat geen enkele speler zijn kaart raad. Hiermee kan hij namelijk de meeste punten verdienen. Ik kan je zeggen dat dit supermoeilijk is. Het is namelijk al moeilijk om een passende omschrijving bij de kaarten te bedenken. En dan moet het ook nog een omschrijving zijn die niet iedereen raad.

Doel van de medespelers is om de kaart van de verteller te raden. Ze moeten ook nog een heel geschikte kaart bedenken die ze neerleggen om stemmen van andere spelers aan te trekken. Ze moeten dus zien dat andere spelers op hun kaart stemmen. Je kunt zomaar een kaart opgooien en er voor zorgen dat alle andere spelers zo wie zo de kaart van de verteller kunnen vinden, maar de meeste punten kun je scoren door de kaart van de verteller zelf te vinden en alle andere spelers op jouw kaart te laten stemmen. Soms lukt dit en dat geeft een supergevoel.

Zie voor de puntenscore onder spelverloop en score.

Dixit is een spel dat je aan het denken zet. Je moet als je aan de beurt bent bij een kaart een omschrijving zien te vinden. Dit is moeilijk. Het wordt een stuk makkelijker als je het spel al een aantal keer gespeeld hebt. Zeker als dit met dezelfde groep is, wordt het spel minder leuk, omdat je dan steeds aan dezelfde omschrijving bij een kaart moet denken. Met andere groepen spelen is een betere optie. Dan blijft het spel spannend en uitdagend.

Leuk is om te zien welke omschrijving een speler bij een bepaalde kaart heeft gevonden en dan te raden welke kaart hij bedoelt. Als je dit goed hebt geeft dit een goed gevoel. Als je echter de stemmen van de andere speler naar je toetrekt door ze op jouw kaart te laten stemmen, geeft dit nog een beter gevoel.

Dixit is een leuk, kort spel waarbij je innovatief moet zijn met het bedenken van een tekst of omschrijving van een kaart. Het spel is best moeilijk, omdat het afbeeldingen op kaarten betreft die je niet dagelijks tegen komt. Als je een te duidelijke omschrijving geeft zullen andere spelers jouw kaart te snel raden. Dus je blijft denken aan een omschrijving die je niet makkelijk zal raden of waarvan je weet dan een bepaalde speler precies weet welke kaart je daarmee bedoelt. Je hersens blijven dus kraken tijdens dit spel. Het stemmen is leuk en spannend. De puntenscore is apart, maar dit is juist de kracht van het spel.

Dixit zal ik nog vaker spelen, maar dan telkens met andere groepen.

Waardering: 74 punten = 7.5