Truusentruus.nl recensie van het spel: Bus

/ Joris Wiersinga
Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : Splotter Spellen Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 1999 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 14 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 150 minuten Prijs : ca. 38 Euro

Shit! Alweer de bus gemist! Als ik het in deze stad voor het zeggen had, zou ik het wel weten… Nou, laat maar zien dan. Want dat is waar het in Bus om draait: iedere speler probeert een bloeiend OV-bedrijf op te bouwen in een snel groeiende stad. Het gaat erom zo veel mogelijk passagiers te vervoeren. Dat lijkt eenvoudig, want die lui leiden een monotoon leven: dag in dag uit gaan ze om acht uur naar het werk, om vijf uur naar de kroeg, en dan om tien uur weer naar huis. Maar of dat het nou gemakkelijker maakt om ze op tijd te vervoeren?

• 1 actiebord
• 120 houten staafjes (28 stuks in 3 kleuren en 18 stuks in 2 kleuren)
• 105 houten keuzeblokjes, 21 stuks in 5 kleuren
• 5 houten scoreschijven in 5 kleuren
• Gebouwfiches
• 15 oranje houten passagiers
• 5 glazen klokstenen
• 1 blanco houten tijdwijzer
• Startspelbus met plastic voetje
• Spelregelboekje met Nederlandstalige en Engelse of Duitse regels.
De vormgeving kan ik duidelijk in zijn: kleurrijk, stom, kinderlijk en afstotend. Dit spel moet het absoluut niet van zijn vormgeving hebben. Terwijl het gebruikte materiaal juist van een hele goede kwaliteit is en prima voldoet. Er zit veel hout materiaal in het spel. Ook de fiches en de glazen stenen zijn van een prima materiaal.

De voorzijde van de doos laat een drukke stad zien met een bus die hier doorheen raast. De achterzijde van de doos is leeg.

Het speelbord laat een stadskaart zien. Er zijn straten, plaatsen voor gebouwen, 2 stations en er staan een hoop tekeningen op met namen van reeds bestaande spellen. De plaatsen voor gebouwen hebben de letters A t/m D en zijn verdeelt over de stadskaart. In het centrum bevinden zich de meeste plaatsen voor gebouwen met de letter A terwijl de stadsrand meer letters D bevat. Om de stadskaart loopt een scorespoor.

Het actiebordje is wat knullig, maar wel duidelijk weergegeven. Naast elkaar staan 7 acties. Drie acties hebben 1 veld onder zich, vier acties 6 velden. Wat de acties inhouden lees je onder spelverloop.

De gebouwenfiches zijn verdeelt in: huizen, kantoren en kroegen.
De spelregels van bus zijn best zwaar. De regels zijn echter heel goed en duidelijk te lezen en te begrijpen. Het duurt toch wel ruim een half uur voordat je de regels hebt doorgelezen en hebt begrepen. De pittige regels zijn verduidelijkt met voorbeelden. Van de 3 gebruikte afbeeldingen bij de voorbeelden zijn er 2 duidelijk, De laatste afbeelding is vrij onduidelijk, maar de tekst maakt deze weer begrijpelijk.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst. Elke speler kiest een kleur en pakt zijn houten onderdelen. De scoreschijven worden op veld 0 van het scorespoor geplaatst. Op het actiebord, op de klok worden bij 3 spelers 4 glazen klokstenen geplaatst, bij 4 of 5 spelers 5 klokstenen. De houten tijdwijzer wordt op “huis” geplaatst. Op kruisingen van de straten op de stadskaart met een paarse stip wordt een passagier geplaatst. Er staan nu dus 4 passagiers. Er wordt een startspeler bepaald, hij krijgt de bus op het voetje. Op het 2e veld van het actiebord, veld “Bus” worden van elke speler een houten blokje geplaatst. Hiermee heeft elke speler 1 buslijn. Nu plaatst de startspeler 2 gebouwen op een 1 van de velden met een letter “A”. Met de klok mee plaatsen de andere spelers ook 2 gebouwen op velden met een letter “A”. Nu leggen de spelers om beurten een houten staafje op een straat, totdat elke speler 2 staafjes heeft geplaatst. De staafjes van een kleur moeten aan elkaar geplaatst worden.
Een ronde bestaat uit 2 delen. Als eerste plaatsen de spelers blokje op het actiebord en bepalen hiermee hun acties. Als tweede worden de acties 1 voor 1 uitgevoerd.

Per ronde moet elke speler minimaal 2 acties uitvoeren, maar dit mogen er meer zijn. Als je keuzeblokjes namelijk op zijn, is het spel voor jou afgelopen. De startspeler begint en plaatst een keuzeblokje op 1 van de velden van het actiebord. Dit gaat door totdat elke speler 2 blokjes heeft geplaatst. Sommige acties kunnen maar 1 blokje bij geplaatst worden. Dit betekend dat 1 speler deze actie mag uitvoeren. Een speler mag na 2 blokjes passen, maar mag ook nog een blokje plaatsen als hij dit wil. Als je gepast hebt mag je geen blokje meer plaatsen.

Er zijn 7 acties mogelijk:
1) Lijn uitbreiden (meerdere velden)
2) Bus kopen (1 veld)
3) Passagiers in het spel brengen (meerdere velden)
4) Nieuwbouw (meerdere velden)
5) De klok (1 veld)
6) Rijden met de bus (meerdere velden)
7) Startspeler (1 veld)

1) Lijn uitbreiden
De speler met een blokje op veld A mag als eerste buslijnen neerleggen. Dit aantal is gelijk aan het aantal bussen van de speler met de meeste bussen. Je mag het houten staafje (buslijn) aan de kop of aan de staart van jouw buslijn plaatsen.

2) Bus kopen
Als een speler hier een keuzeblokje plaatst, koopt hij hiermee een extra bus. Een extra bus wil zeggen dat een speler 2 buslijnen heeft. Hij kan dan ook 2 passagiers vervoeren. De speler met de meeste bussen geeft tevens aan hoeveel buslijnen, passagiers en gebouwen er geplaatst mogen worden in een ronde.

3) Passagiers in het spel brengen
De spelers mogen passagiers plaatsen op de stations. Het aantal passagiers is gelijk aan de meeste bussen. Je mag de passagiers over de 2 stations verdelen.

4) Nieuwbouw
De spelers mogen hier nieuwe gebouwen plaatsen. Ook dit is weer afhankelijk van de meeste bussen. De keuze van de gebouwen is vrij. Als eerste worden alle velden met de letter A bezet, daarna B enz.

5) De klok
Deze actie mag maar door 1 speler gekozen worden. Hij bepaalt of de tijd doorloopt of blijft stilstaan. Als de speler de tijd stil zet blijft de tijdwijzer op hetzelfde gebouw staan. Hij moet hiervoor 1 kloksteen pakken, deze levert hem 1 minpunt op aan het eind van het spel. Als een speler er voor kiest om de tijd verder te laten gaan, wordt de tijdwijzer 1 gebouw verder geplaatst.

6) Rijden met de bus
De spelers mogen nu passagiers van kruispunten naar hun bestemming brengen. Hun bestemming is het gebouw wat op dat moment aangegeven staat door de tijdwijzer op de klok. Als een passagier op een kruispunt staat waar een gevraagd gebouw aan vast ligt, wordt de passagier erbovenop geplaatst. Voor reizigers die doelloos op een kruising staan kunnen de spelers gebruik maken van hun bussen en buslijnen. Het aantal bussen dat een speler heeft geeft het aantal passagiers aan dat de speler mag vervoeren. Dit moet over zijn buslijnenstelsel zijn en eindigen op een vrij gebouw. Voor elke passagier die een speler naar zijn bestemming brengt krijgt hij 1 punt. Deze punten worden op het scorespoor bijgehouden. Als een speler deze actie 2 keer kiest kan hij dezelfde bussen en lijnen nog een keer gebruiken.

7) Startspeler
Deze actie mag maar door 1 speler gekozen worden. Hij is de volgende startspeler en ontvangt de startspelersbus.

De volgende ronde
Als alle acties zijn uitgevoerd begint de volgende ronde. Alle keuzeblokjes die op de velden staan worden verwijderd en terug in de doos geplaatst. De speler met de startspelersbus begint de volgende ronde.

Het spel eindigt direct als het laatste kloksteentje als actie bij de klok is genomen. Ook eindigt het spel aan het einde van de ronde waarin 1 speler nog een keuzeblokje of keuzeblokjes heeft. Wie de meeste punten heeft wint het spel.
• Duidelijk geschreven spelregels met voorbeelden.
• Briljant spelmechanisme
• Zeer tactisch
• Uniek
• Kinderlijke en afstotende vormgeving
• Zware spelregels
• Lange speelduur
Splotter is een kleine uitgeverij uit Arnhem. Onder beginnende spelers is deze uitgever onbekend, maar voor de fanaten onder ons is het een uitgever die prachtige, maar vaak complexe spellen uitgeeft. Jarenlang stonden mensen op de beurzen in de rij voor hun nieuwe uitgaven. Bij Bus was dat toch iets minder denk ik, omdat jaren na de eerste uitgave er nog steeds exemplaren te koop stonden bij hun stand op de beurs. Wat wel vaak opviel waren de vaak hoge prijzen, maar dat is niet zo gek voor een kleine uitgeverij. Tijdens een spellendag, denk ik 2003, kreeg ik mijn eerste kennismaking met Bus. Ik speelde het toen met ontwerper Jeroen Doumen. Ik was toen behoorlijk onder de indruk van het spel en zijn diepgang. Ik heb het spel uiteindelijk pas in 2010 gekocht.

In Bus bouwen spelers buslijnen in een stad. Het is een wirwar van straten. De spelers bouwen een buslijn die door deze stad voert. De bus doet stations aan, kantoren, huizen en cafιs. Aan de hand van het tijdstip van het spel hebben de passagiers die met de bus willen reizen een voorkeur. ’s Ochtends willen ze naar kantoor, ’s middags naar de kroeg en ’s avonds naar huis. Het doel van de spelers is om een netwerk te maken van bussen en zo veel mogelijk passagiers te vervoeren de plek waar ze op dat moment naar toe willen.

De vormgeving van bus is afstotend, wie dit echter naast zich neer legt, ontdekt een meesterlijk spel dat een prachtig spelmechanisme heeft. De spelers hebben namelijk in totaal 20 acties tot hun beschikking tijdens het spel. Ze moeten proberen hun acties zo veel mogelijk te verspreiden. De houten blokjes stellen de acties voor. Zijn de blokjes van een speler op, dan zijn de acties van een speler ook op en eindigt het spel voor hem. Dit wil je als speler natuurlijk niet, zeker aan het einde van het spel, omdat andere spelers dan nog snel met hun extra blokjes acties kunnen ondernemen om snel nog even wat punten te scoren.

Wat ook leuk aan dit spel is, is het verdelen van de acties. Er zijn in principe 7 verschillende acties mogelijk, waarvan er 3 slechts voor 1 speler beschikbaar zijn. De andere 4 acties zijn beschikbaar voor meerdere spelers. Deze acties hebben dus meer vakjes waar spelers hun houten blokjes op kunnen plaatsen. De eerste speler die 1 van deze acties kiest zet een blokje op veld “a”. De tweede speler op “b” enz. Tijdens het uitvoeren van de acties kan het zijn dat veld “a” als eerste aan de beurt is, maar het kan ook voorkomen dat veld “a” als laatste aan de beurt is. Ook is het zo dat de speler van veld “a” net zoveel keer deze actie mag uitvoeren dan het aantal aan bussen van de speler met de meeste bussen. Speler “b” mag de actie 1 keer minder uitvoeren enz. Dit betekend dus dat de speler die als eerste een blokje plaatst de meeste acties mag uitvoeren. Hierbij profiteert de startspeler, omdat hij als eerste een blokje mag plaatsen. Als 3 het getal van de meeste bussen is, zal de speler die als derde een blokje heeft geplaatst dus ook nog een actie kunnen uitvoeren.

Wat ook uniek is, is de klok. Het veranderen van de tijd waarmee de passagiers in de stad een nieuwe locatie willen is goed bedacht. Dit is waar de speler rekening mee moeten houden. Ze moeten zorgen dat ze elke ronde zowel voldoende buslijnen en bussen hebben als dat de juiste gebouwen beschikbaar zijn waar de passagiers over jou buslijn heen geplaatst kunnen worden. Voor elke nieuwe ronde moet je als speler eerst goed kijken welk gebouw de volgende ronde belangrijk wordt. Slim is om dit soort gebouwen aan jouw buslijn te plaatsen. Hier scoor je namelijk punten mee en dit is de kern van het spel. Dit kan echter helemaal in de war worden geschopt als een speler de tijd stil zet.

Bus speelt leuk en is spannend van begin tot het eind. Trek er even de tijd voor uit, maar dan wordt je wel beloond met een prachtig spel!

Waardering: 83 punten = 8.5