Truusentruus.nl recensie van het spel: Colossal Arena
Recensie door : Martijn van der Vlag  
Beoordelingscijfer : (6.5)  
   
Auteur : Reiner Knizia Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : PS Games Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2004 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 8 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 20 Euro
 
1) Introductie:
In dit opwindende gladiatorenspel wedden de spelers op strijdende monsters. Maar let op, elk monster heeft unieke krachten en je moet je strijdkaarten goed inzetten om je weddenschappen naar een maximale opbrengst te leiden. De spanning is hoog aangezien elke ronde een monster wordt uitgeschakeld. Zal jouw favoriet overleven? Of zal jouw kampioen verslagen worden en verlies je een fortuin?

Colossal Arena van Reiner Knizia is een heruitgave van Titan: The Arena uitgegeven door Avalon Hill in 1997. Deze editie bevat nieuwe illustraties en 4 nieuwe monsters, waarmee Colossal Arena een nieuwe spelerervaring geeft.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 25 weddenschapsfiches (5 voor elke speler)
• 5 beurtoverzichtskaarten (1 voor elke speler)
• 5 weddenschapwaardekaarten (1 voor elke speler)
• 12 monsterkaarten
• 132 strijdkaarten
• 11 toeschouwerkaarten
• 3 scheidsrechterkaarten
• 1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Colossal Arena bevat erg mooie gedetailleerde monsters die de sfeer van het spel goed tot verbeelding laat spreken maar helaas wel op een wat standaard achtergrond van een arena.

De kleurtinten van de kaarten zijn ongelukkig gekozen voor de 12 monsters en die zijn dus ook niet makkelijk uit elkaar te houden. Gelukkig staat de naam van elk monster duidelijk weergegeven op de kaarten.

De doos is groot uitgevallen en had wel de helft kleiner gemogen om de inhoud goed op zijn plaats te houden maar misschien had dan de prachtige geïllustreerde strijd van enkele monsters niet op de doos gepast. Ook is het formaat van de doos kenmerkend van meerdere uitgaven van spellen in die tijd.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels bevatten enkele onduidelijkheden maar zijn te overzien waardoor het spel niet lastig te begrijpen en uit te leggen is. De spelregels zijn kort en bondig toegespitst op acties en bevat duidelijke voorbeelden.

Elke speler kiest een kleur en neemt 5 weddenschapsfiches, een weddenschapwaardekaart en een beurtoverzichtskaart.

Je kiest willekeurig 8 van de 12 monsters uit die gaan strijden in de arena met de daarbij behorende strijdkaarten. Elk monster heeft strijdkaarten met waarde van 0-10 die gebruikt worden om te bepalen wie de strijd in de arena overleefd. De overige monsterkaarten en strijdkaarten van die monsters gaan uit het spel.

Schud alle strijdkaarten, scheidsrechterkaarten (Magister en Prefect) en toeschouwerkaarten en geef elke speler 8 kaarten. De rest van de kaarten vormt een trekstapel.

Toeschouwerkaarten zijn 11 verschillende monsters in de waarde van 0-10 te herkennen aan de in geel weergegeven naam van het monster op de kaart.

Leg de 8 willekeurig gekozen monsters in één rij naast elkaar.
5) Spelverloop:
Het spel bestaat uit 5 rondes waarin waardig door het monster gestreden gaat worden om een plek te behouden in de arena.

Een speler kan in elke ronde (tijdens één of meerdere beurten) bieden op hun favoriete monster(s) waarin ze vertrouwen hebben dat deze de eindstrijd zal gaan halen. Hoe eerder je bod is gedaan hoe meer punten dit op zal leveren mits je monster de strijd overleeft want je krijgt alleen punten van de biedingen op monsters die de strijd overleefd hebben maar als supporter van je monster(s) kun je des te beter de monsters in je voordeel gebruiken.

De weddenschappen leveren je goud op en bepaalt wie de supporter is van een monster. Je geheime weddenschap is 5 goud waard, ronde1 bieding is 4 goud waard en met rondes 2, 3, 4, 5 krijg je respectievelijk 3, 2, 1 en 0 goud. Diegene met de meeste weddenschapswaarde in goud is de supporter van het monster en kan de speciale kracht van het monster gebruiken waarneer diegene een strijdkaart bij het monster plaatst.

Elke speler kan per ronde één of meerdere beurten hebben. Gedurende de beurt van een speler in een ronde worden strijdkaarten gespeeld onder de bijbehorende monster kaarten die een strijdrij vormen. Elke ronde kan maar één strijdrij hebben en zo krijg je dus 5 rijen met kaarten. Nieuwe kaarten worden zo neergelegd dat ze de oude kaarten bedekken waardoor de bovenste kaart de actuele strijdwaarde van het monster bepaalt.

Als, aan het eind van de beurt van een speler, bij alle nog levende monsters een strijd- of een toeschouwerkaart is gespeeld in de actuele strijdrij, en er een monster is met als enige de laagste strijdwaarde in die strijdrij, dan wordt dit monster uitgeschakeld in het toernooi.

In elke beurt voert de speler 4 fases uit namelijk:

1. Een weddenschap aangaan
2. Een kaart spelen
3. Kaarten afleggen en trekken
4. Monster uitschakeling controleren

Je kunt een weddenschap aangaan door een weddenschapsfiche bij je monster van voorkeur te plaatsen in de actuele strijdrij, één geheime weddenschap aangaan tijdens het spel, je geheime weddenschap tonen of passen. Een geheime weddenschap kun je doen door op een gedekte strijdkaart van een monster uit je hand een weddenschapsfiche te plaatsen. Je kunt later in het spel je geheime bod bekend maken maar je moet voordat het eerste monster is uitgeschakeld in de eerste ronde je geheime weddenschap doen. Wanneer je een geheime weddenschap uitbrengt mag je geen kaart spelen in de tweede fase.

Kaarten speel je altijd in de actuele strijdrij. Je kunt een strijdkaart spelen die je plaatst bij het bijbehorende monster, een toeschouwerkaart kun je bij elk monster spelen waarmee je ervoor zorgt dat de speciale kracht van dat monster niet geactiveerd kan worden en een scheidsrechterkaart speel je eenmalig en voer je vervolgens uit.

Je mag kaarten afleggen van uitgeschakelde monsters. Daarna vul je aan tot 8 kaarten nadat je duidelijk hebt laten zien welke kaarten je hebt afgelegd.

Je gaat nu kijken of een monster uitgeschakeld is. Dit gebeurt als bij alle levende monsters een kaart ligt en er één monster is met de laagste strijdwaarde. Je draait dan de monsterkaart om zodat je kunt zien dat dit monster is uitgeschakeld. Je begint nu een nieuwe strijdrij (ronde).

Het spel eindigt aan het einde van de vijfde ronde of wanneer de laatste kaart van de trekstapel wordt getrokken. Alle spelers maken hun nog niet bekend gemaakte geheime weddenschappen bekend en berekenen de totale weddenschapswaarde van de monsters die niet uitgeschakeld zijn. De speler wiens weddenschappen het meeste waard zijn wint het spel. Bij gelijkspel wint diegene die als laatste aan de beurt is geweest.

Het staat de spelers overigens vrij om niet bindende afspraken te maken.
6) Pluspunten:
• Mooie kaarten met monsters die het thema volume geven
• Thema sluit goed aan bij de mechanismes die dit kaartspel biedt
• Het bieden en onderhandelen, geven het spel meerwaarde en zorgen ervoor dat je invloed uit kunt oefenen op je medespelers.
7) Minpunten:
• Het zal regelmatig gebeuren dat je dezelfde punten haalt
• De kaarten bepalen heel erg je mogelijkheden
• Je kunt heel makkelijk een speler uitschakelen in het spel
• Uitgeschakelde monster zijn moeilijk te herkennen omdat je de rij niet weg kunt halen vanwege biedingen en invloed van speciale krachten.
8) Samenvattend:
Wat me erg aanspreekt van Colossal Arena is de invloed die je uit kunt oefenen door op een bepaalde manier te bieden zoals proberen samen te spelen met anderen, je biedingen spreiden of aanpassen met de krachten van enkele monsters als collosus. Het thema spreekt mij wat minder aan maar is niet overdreven en past wel binnen het spel. De kaarten zijn daarentegen mooi en geven sfeer aan het spel.

Hier blijft het dan ook wel bij want Colossal Arena brengt veel geluk met zich mee met de kaarten die je krijgt. Je kunt er ook heel makkelijk voor zorgen dat een speler uitgeschakeld wordt of zelfs niet eens mee kan spelen in de laatste twee ronden. Het spel duurt namelijk in het begin heel wat langer maar naarmate er meer monsters uitgeschakeld zijn worden de rondes korter maar heb je ook minder mogelijkheden om wat aan slachtpartijen te doen en zie je als sneeuw voor de zon je winstpunten verdwijnen. Ook is het belangrijker in latere rondes om de juiste kaarten te hebben want anders begin je gewoonweg helemaal niks.

Waardering: 63 punten = 6,5

9) Tips:

• Spreid je biedingen maar niet te veel
• Biedt op dezelfde monsters als je medespelers zodat je samen een front kunt bieden
• Biedt op je monster van je geheime weddenschap maar niet als eerste want een medespeler moet je meehelpen naar de overwinning en onthul dan je geheime weddenschap op het juiste moment
• Hou je geheime weddenschap zolang mogelijk geheim en zorg dat het monster in de strijd blijft
• Onderhandel met andere spelers en sla op het juiste moment toe

Terug naar beginpagina