Truusentruus.nl recensie van het spel: Der Weisse Lotus
Beoordelingscijfer : (7.0)

Auteur : Martin Wallace Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : TM-Spiele Maximum aantal spelers : 6
Jaar van uitgave : 2000 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 90 minuten Prijs : ca. 25 Euro

De opstand laadt op. Als provinciebestuurders veroverde de spelers tempels, paleizen, dorpen, vestingen en rijstvelden. Wie de meeste paleizen bezit wordt keizer- en is daar absoluut nooit gelukkig mee. In het geheim worden er al plannen gesmeed waar menig speler mee gemoeid is. Ze gaan namelijk samenwerken in het verbond van “de witte lotus” om de keizer in de val te laten lopen of hem tenminste een aantal landen te laten verliezen. De speler die de meest waardevolle gebieden bezit aan het einde van het spel wint, en ja, dat hoeft niet per se de keizer te zijn!

• 39 neutrale gebouwenfiches
• 96 ronde gebouwenfiches, 16 stuks in 6 spelerskleuren (rood, geel, blauw, groen en zwart)
• 1 zwarte houten keizerssteen
• 1 rode houten rebellensteen
• 18 overwinningspuntenfiches
• 30 houten gebiedsblokjes, 5 stuks in 6 spelerskleuren (rood, geel, blauw, groen en zwart)
• 6 kartonnen spelersborden in 6 kleuren
• 90 blauwe invloedskaarten
• 60 rode strijdkaarten
• 30 drakenkaarten, 5 stuks in 6 spelerskleuren
Dit spel heeft een prachtige oosterse uitstraling. De voorzijde van de doos prachtige afbeelding zien van een chinees landschap met lotusbloemen. Het speelbord laat eveneens een prachtige afbeelding zien van het Chinese landschap met zijn provincies. De achterzijde van de doos laat goed zien waar het spel over gaat.

Er is in dit spel veel aandacht besteed aan het spelmateriaal. Al het materiaal past prima in de daarvoor gemaakte vakjes in de doos. Het houtwerk, speelbord, de fiches en de kaarten zijn van een sublieme kwaliteit.

Het speelbord laat China zien. Het land is verdeeld in 35 provincies. In 3 provincies staat een drakensymbool afgebeeld.

De 39 neutrale gebouwenfiches zijn onderverdeelt in 17 x dorp, 5 x paleis, 5 x tempel, 6 x vesting en 6 x reisveld.

De 96 ronde gebouwenfiches zijn verdeelt in 6 spelerskleuren. Elke speler heeft 16 fiches. Deze zijn onderverdeelt in 3 x paleis, 4 x tempel, 5 x vesting en 4 x reisveld. Op de achterzijden staan de dorpen afgebeeld.

De spelersborden geven een overzicht van het spel en in het midden staat per gebouw de invloed-, strijd- en overwinningspunten aangegeven.

De 90 blauwe invloedskaarten zijn verdeelt in 6 x waarde 0, 24 x waarde 1, 30 x waarde 2 en 20 x waarde 3.

De 60 rode strijdkaarten zijn verdeelt in 60 x waarde 1, 20 x waarde 2 en 10 x waarde 3.
Er zijn best veel spelregels. Ze zijn echter prima te lezen en te begrijpen. Ik heb zelf even een kort overzichtje van de regels geschreven om kort na te slaan en het spel snel uit te leggen zonder de regels extra te hoeven lezen. Met verschillende voorbeelden worden de regels verduidelijkt. Het spel is door midden van het geven van enkele voorbeelden vrij makkelijk uit te leggen.

Elke speler krijgt een spelersbord, 5 gebiedsblokjes, 16 gebouwenfiches, 3 rode strijdkaarten met waarde “1”, een set drakenkaarten met de kleuren van de medespelers, 1 invloedskaart met waarde “0” en de kleur van de speler en een set invloedkaarten: 2 x waarde 3, 2 x waarde 2 en 2 x waarde 1. Alle kaarten die de spelers hebben gekregen, worden verdekt voor de spelers neergelegd. Alle overig kaarten worden open per soort en waarde gesorteerd. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Bij 6 spelers worden ook de donkerbruine gebieden gebruikt. Bij minder dan 6 spelers worden alleen de witte gebieden gebruikt. Van de neutrale gebouwenfiches worden de volgende gebouwen uitgezocht en geplaatst op de gebieden met een witte lotusbloem: 1 paleis, 1 tempel, 1 rijstveld, 1 vesting en 3 dorpen. De overige gebouwenfiches worden verdekt in stapels naast het speelbord geplaatst. De speler met de meeste grijze haren begint het spel en krijgt de keizerssteen.
Het spel wordt gespeeld in meerdere jaargangen. Elk jaar bestaat uit 6 fases:

1) Gebieden kiezen
2) Gebieden uitvechten
3) Keizer krijgt overwinningsfiche
4) Rebellie
5) Nieuwe kaarten
6) Nieuwe gebouwen

1) Gebieden kiezen
Elke speler plaatst om beurten een blokje op een gebied met een neutraal gebouw. Het moeten verschillende gebieden zijn. Als je in de vorige ronde een dorp hebt bemachtigd, mag je per dorp een extra blokje plaatsen. Je mag maximaal 2 extra blokjes plaatsen.

2) Gebieden uitvechten
Als eerste wordt het gebied met het paleis uitgevochten. Zijn hier meerdere blokjes van verschillende spelers aanwezig dan komt het tot een gevecht. De betrokken spelers spelen elk verdekt een drakenkaart. De drakenkaart geeft de speler aan welke volgens de speler moet vertrekken. Hierna spelen alle spelers verdekt 1 of meerdere invloedskaarten. Deze worden allen omgedraaid. De speler waar tegen de meeste invloedskaarten werd gespeeld moet verdwijnen. Hij neemt zijn blokje terug. Dit wordt herhaald totdat 1 speler nog over is gebleven in het gebied met het paleis. Hij wordt de nieuwe keizer en neemt de keizerssteen. Ook bepaald hij het volgende gebied waarin meerdere blokjes liggen. Alle gebieden met meerdere blokjes worden uitgevochten, totdat 1 speler over blijft. Uiteindelijk worden de neutrale fiches vervangen door dezelfde fiches in de kleur van de speler die het gebied heeft veroverd.

3) Keizer krijgt overwinningsfiche
De keizer pakt 1 overwinningsfiche

4) Rebellie
De keizer moet zijn imperium bewaken. Hij vraagt aan alle spelers of iemand een opstand tegen hem wil uitvoeren en daarbij rebellenleider wil zijn. Deze speler neemt de rebellensteen en legt deze voor zich. De rebellenleider dient echter minimaal 1 dorp te bezitten. De rebellenleider neemt het dus op tegen de keizer. Alle spelers hebben de macht om de kant van de keizer of de rebellenleider te kiezen. Hierbij spelen ze verdekt een drakenkaart waarbij de kleur van de kaart aangeeft tegen wie je speelt. Alle spelers inclusief rebellenleider en keizer leggen 1 of meerdere strijdkaarten verdekt op tafel. De kaarten worden hierna omgedraaid. De keizer telt bij de door hem verkregen strijdkaarten 2 punten op per paleis die hij bezit. De rebellenleider telt bij zijn verkregen strijdkaarten 1 punt op. De keizer of rebellenleider wint of verliest.

Wanneer de keizer wint neemt hij een gebied in van 1 van de verliezende spelers. Hij mag echter alleen een gebied nemen dat aan zijn eigen gebied ligt. Hierna is de speler met de meest gespeelde punten aan strijdkaarten aan de beurt. Ook hij mag een gebied innemen van een verliezende speler enz. Wanneer er spelers over blijven of als er geen gebieden ingenomen kunnen worden krijgen deze spelers 1 overwinningsfiche. Bij de rebellenleider werk dit hetzelfde. Hij neemt als eerst een gebied enz. De speler die op dan toe de meeste paleizen bezit wordt keizer en pakt de keizerssteen.

5) Nieuwe kaarten
Elke speler krijgt invloedskaarten met een waarde van 10 punten en strijdkaarten met een waarde van 2 punten. Bezitten ze speciale gebouwen, dan worden er extra kaarten gepakt volgens de spelersborden.

6) Nieuwe gebouwen
Elke speler, beginnend met de keizer pakt 1 nieuw gebouw en legt deze op een leeg gebied dat grenst aan een reeds veroverd gebied. Elke speler die een tempel bezit, mag per tempel 1 gebouw extra plaatsen.

Fase 1 t/m 6 worden herhaald totdat alle gebieden vol zijn. Nu eindigt het spel. Per gebied met een bepaald gebouw krijgt de speler een aantal punten. Tevens krijgt de speler met het grootst aaneengesloten gebied 3 overwinningspunten. Voor elk gebied met een drakensymbool krijgt de speler 2 overwinningspunten. Ook tellen natuurlijk de verkregen overwinningsfiches bij de eindtelling. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Prachtige oosterse uitstraling
• Vormgeving
• Tactisch
• Intriges
• Prachtig spelsysteem
• Duidelijke spelregels met goede voorbeelden
• Veel spelregels
• Alleen goed speelbaar met 4 spelers
• Geluksfactor met kaarten leggen
In Der Weisse Lotus kruipen de spelers in de rol van Chinese vorsten. Ze proberen gebieden in handen te krijgen die bezet zijn met waardevolle gebouwen. De keizer van China is de speler die de meeste paleizen bezit. Maar dit wil niet zeggen dat de keizer de uiteindelijke winnaar van het spel is. Er kunnen vorsten zijn die tempels hebben gebouwd die veel punten opleveren. Elk gebied met een gebouw levert punten op. Het aantal punten is afhankelijk van het type gebouw. Er zijn nog 2 dingen die belangrijk zijn bij een gebouw. Zo kan een gebouw invloedpunten en strijdpunten opleveren. Invloedpunten vergemakkelijken het in bezit nemen van een gebied. Strijdpunten zorgen er voor dat je sterker wordt in een gevecht. Ook zijn er tijdens het spel fiches te winnen die je krijgt als je mee doet aan een gevecht en geen gebied hebt veroverd. Tevens zijn er gebieden die een belangrijke macht hebben en meer punten opleveren. Ten slotte krijgt de speler met het grootste aaneengesloten gebied extra punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Aan het begin van het spel is er een startopstelling waarbij een aantal gebieden bezet worden met neutrale gebouwen. De spelers plaatsen er houten blokjes op. In een gebied waar maar 1 blokje staat geldt dat de bezitter van het blokje het gebied mag overnemen en er een gebouwenfiche van zijn kleur plaatst. Het gebouw komt dan overeen met het neutrale gebouw van dit gebied. Zo kun je makkelijk zien wie welk gebied bezit en welke gebouwen een speler bezit. Als er meer dan 1 blokje op een gebied wordt gezet volgt er een gevecht. Bij 2 spelers spelen de spelers tegen elkaar. Bij 3 of meer spelers hebben de speler de keuze tegen wie ze willen vechten. Dit bepalen ze door een drakenkaart te spelen met de kleur tegen wie ze willen vechten. Dit doen alle spelers. Daarbij worden invloedskaarten gespeeld. De speler met de meeste invloedskaarten tegen hem moet uit het gebied verdwijnen. Dit gaat door totdat er nog 1 speler over is. Hij mag dit gebied innemen met zijn gebouw. Het is allemaal afhankelijk van het aantal kaarten van een speler of hij wint of niet. Ook moet er een geluk meespelen dat andere spelers dezelfde speler willen uitschakelen. Vaak wordt eerst de speler met de meeste gebieden aangevallen. Je moet er dus zeker van zijn dat je voldoende invloedkaarten hebt om een gebied te kunnen veroveren. Bij invloedskaarten werkt het namelijk zo dat als je verliest en een gebeid moet verlaten je de helft van je invloedskaarten mag terugnemen. De andere spelers moeten hun kaarten afleggen. Als er dus meerder blokjes in een gebied liggen, kun je er vanuit gaan dat je meerdere rondes moet vechten met invloedskaarten en dat je dus voldoende invloedskaarten op handen hebt.

De speler die als eerste een paleis bemachtigd wordt keizer. Als je keizer bent en blijft krijg je elke ronde 1 overwinningspunt. Als een andere speler meer paleizen bezit dan de huidige keizer, dan wordt hij keizer. Keizer worden is op zich fijn, omdat dit als voordeel heeft dat jij als keizer de volgorde van gebieden bepaald waar gevochten wordt. Nadeel dat je als keizer hebt is dat je eerder aangevallen wordt.

Aanvallen kan namelijk ook want in elke ronde kan er een opstand uitbreken. Een rebellenleider staat op en bedreigt de keizer. De andere spelers kunnen er voor kiezen om de rebellenleider te steunen. Ook kunnen ze zich tegen de rebellenleider verzetten en kiezen hiermee dus de kant van de keizer. Ook dit gebeurt door het uitspelen van een gesloten drakenkaart. Deze kaart geeft nu wel aan tegen wie je wilt vechten. De winnaar (keizer of rebellenleider) neemt een gebied van een verliezende speler in. Voorwaarde is dat het gebied aan een eigen gebied moet liggen. Spelers die met veel strijdkaarten mee spelen mogen ook gebieden van verliezende spelers innemen. De drakenkaart is dus bepalend voor of je een gebied wint of verliest. Meevechten is een optie, het hoeft echter niet. Wil je kans maken om het spel te winnen of als je het spel gewoon spannend wilt laten verlopen dan vecht je natuurlijk mee. Verliezen is hierbij een gebied verliezen. Winnen is een extra gebied in handen krijgen. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een nieuwe keizer op staat.

Aan de hand van hun gebouwen krijgen de spelers extra invloedskaarten en extra strijdkaarten. Veel extra invloedskaarten zijn er voor de keizer en spelers die een tempel bezitten. Veel strijdkaarten zijn er voor spelers die een vesting bezitten. Het is dus raadzaam je niet op 1 type gebouw te richten, omdat je dan 1 van de 3 soorten kaarten mis loopt.

Je moet te allen tijde tijdens dit spel in de gaten houden welke gebouwen je bezit. Deze geven de kans aan van het veroveren van nieuwe gebieden, de kans waarmee je een gevecht wint en uiteindelijk het aantal overwinningspunten. Ook moet je tijdens het spel goed opletten hoe groot het aaneengesloten gebied van je medespelers is, vanwege de extra punten die je hier voor krijgt aan het einde van het spel. Bij de laatste ronde worden de gebieden met een rood drakensymbool belangrijk. Deze leveren extra punten op als je ze bezit.

In Der Weisse Lotus is het dus een enorme strijd om gebieden en om kaarten. Zonder kaarten geen nieuwe gebieden en dus geen gebouwen. Het spel zit prima in elkaar en werkt als een trein. Nadeel is wel dat het spel alleen echt tot zijn recht komt met 4 spelers. De speelduur is met 4 spelers prima en niet te lang als bij 5 of 6 spelers. Je kunt goed een gevecht aan gaan, omdat 2 spelers de keuze hebben om partij te kiezen. Bij dit spel zijn hardlopers vaak doodlopers. Een speler die gelijk keizer wordt, kan het wel schudden. Hij wordt als eerste aangevallen vanwege de voordelen van de keizer zijn. Ik heb vaak meegemaakt dat de keizer uiteindelijk toch niet wint, maar bijvoorbeeld een speler met veel tempels, het grootste gebied en veel extra punten voor fiches en rode draken.

Ik heb Der Weisse Lotus een aantal keer met veel plezier gespeeld. Het spel werk optimaal met 4 spelers. Je moet wel tegen je verlies kunnen. Iedereen is namelijk van plan alles in de strijd te gooien om te winnen.

Waardering: 70 punten = 7.