Truusentruus.nl recensie van het spel: Cherokee
Recensie door : Martijn van der Vlag  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Frederic Moyersoen Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : White Goblin Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 9 Euro
 
1) Introductie:
Na de dood van chief Yonaguska komt de cherokee stam bijeen om een nieuwe leider voor te dragen. Alle clans dingen mee (the Birds, the Blue, the Wild Potato, the Deer, the Wolf and the Long Hair). Zoals altijd bij de indianen, hebben de wijze oudjes de meeste invloed (voorgesteld door hun verentooi) en staan ze bovenaan in de hiërarchie. Gezien hun hoge leeftijd zijn ze ook kwetsbaar voor de jongeren die ook hun plaats willen veroveren en niet aarzelen om hun tegenstanders uit te dagen. Welke clan kan de meeste veren bemachtigen en kan aldus de nieuwe leider voordragen?
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

  • 106 speelkaarten

  • 1 spelregelboekje
  • 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Cherokee komt in een metalen box net als eerdere uitgaves van White Goblin Games. Er zit ook weer een reliëf in de deksel, wat erg mooi gedaan is. Persoonlijk heb ik liever de traditionele manier van het verpakken in een kartonnen doos, dit vanwege het stapelen van de spellen en de kaarten beter bij elkaar blijven maar moet zeggen dat de metalen behuizingen erg mooi zijn. De kaarten zijn van erg goeie kwaliteit en bevatten een soort patroon als je goed kijkt. Alleen de kleuren rood en oranje zitten wat te dicht bij elkaar waardoor het af en toe moeilijk is ze te onderscheiden en de clankaarten zijn te donker waardoor kleuren moeilijk te onderscheiden zijn.

    Iedere speler krijgt één van de clankaarten die tot het eind geheim is. Je hoeft niet perse met die clan (met bijbehorende kleur) te spelen maar je krijgt punten voor die kleur. De verenkaarten vormen de rijen van een piramide en de ledenkaarten worden naast een aantal in de hand van elke speler als piramide opgebouwd.
    4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
    De spelregels zijn kort en bondig en makkelijk te begrijpen en het spel is door kenners in een paar minuten uit te leggen.

    Er zijn 6 clans bestaande uit 6 mannen (met waarden 4 t/m 9) en 6 vrouwen (met waarden 3 t/m 8). Mannen zijn over het algemeen sterker maar vrouwen winnen in geval van gelijkspel.

    Schud de clankaarten en geef iedere speler een clan kaart. De speler houdt deze kaart geheim tot het einde van het spel. Je weet dus wel welke clan jij bent maar niet wat de andere spelers zijn. De overige clankaarten gaan in de doos.

    Schud de ledenkaarten en vorm een piramide. Begin met de basis van 8 kaarten en maak het 8 niveaus hoog, waarop je uiteindelijk 1 kaart aan de top hebt. Verdeel de overige kaarten evenredig onder de spelers
    5) Spelverloop:
    Kies een speler die het spel begint. Deze speler voert de volgende acties uit waarna de volgende speler aan de beurt is, net zolang alles handkaarten opgespeeld zijn en de eindtelling begint.

    1. Verjagen
    2. Opvullen lege ruimtes
    3. Kaart in basis leggen

    1) Verjagen

    Deze speler verjaagd een lid van een clan in de piramide door één of meerdere aangrenzend leden van een andere clan (niet noodzakelijk de jouwe) te kiezen met een hogere waarde. Je kunt van onder naar boven en zijdelings aanvallen, nooit van boven naar beneden. Je kunt ook met meerdere clanleden aanvallen mits van dezelfde clan en grenzend aan de te verjagen clanlid. De waarde van een clanlid dat aangevallen wordt neemt met één af wanneer ze van beneden worden aangevallen of in een combinatie aanval. Verwijder het verjaagde lid en leg deze op een aflegstapel en vervang deze door één van de aanvallers met de hoogste waarde (een vrouw bij gelijkspel).

    2) Opvullen lege ruimtes

    Op deze manier ontstaan er een lege ruimte die opgevuld moet worden. Onder de lege ruimte liggen 2 opvolgers (clanleden). Het clanlid die de opvolger wordt is diegene met de hoogste waarde, is dit ge lijk dan gaat de vrouw voor en zijn het twee vrouwen met dezelfde waarde dan mag de actieve speler kiezen. Doe dit net zolang er een lege ruimte in de basis (laagste rij van de piramide) ontstaat.

    3) Kaart in basis leggen

    Leg tenslotte een gekozen handkaart in de basis van de piramide.

    Aan het eind wanneer iedereen geen handkaarten meer heeft worden de clankaarten omgedraaid en bekend gemaakt wie welke clan is. Voor een plek van je clanlid in de basis van de piramide krijg je geen veren. Voor de overige rijen krijg je van onder naar boven respectievelijk 1 tot 7 veren per clanlid in die rij. Alle spelers tellen hun veren bij elkaar op en diegene met de meeste veren zal chief Yonaguska vervangen als leider van de Cherokee stam.
    6) Pluspunten:
    • Makkelijke regels en in een paar minuten uit te leggen
    • Een kaartspel met veel diepgang en interactie.
    • Hoge herspeelbaarheid door de verandering van spelersaantal, piramide opbouw, keuzes van tegenspelers en korte speelduur.
    7) Minpunten:
    • Vrij grote ruimte nodig voor een kaartspelletje vergelijkbaar met saboteur.
    • Het verschuiven van kaarten in de piramide voor het opvullen van plekken is tijdrovend en onhandig.
    8) Samenvattend:
    Cherokee is een interessant en veelzijdig kaartspelletje dat een hoge mate van herspeelbaarheid heeft en ondoorgrondelijke mogelijkheden. Je zult dus de eerste tijd niet alleen bezig zijn te zoeken naar een strategie, maar ook naar het oplossen van bepaalde situaties die je beter kunt voorkomen.

    Het geheimhouden van je clan is een belangrijk aspect want zo gauw als je medespelers ontdekken welke clan je bent zal je gaan verliezen. Dezelfde geheimhouding vind je bij het alombekende spel Saboteur, dat ook door Fréderic Moyersoen is ontworpen.

    Zelf heb ik het spel nog niet kunnen doorgronden en zal het daarvoor zeker vaker moeten spelen maar de tips zullen je op weg helpen om dit spel onder de knie te krijgen.

    Waardering: 76 punten = 7.5

    9) Tips:

    • Observeer de aanvallen van de andere spelers. Zodra je kan ontdekken welke de geheime clan is van je tegenstanders, heb je een groot voordeel.
    • Laat zo min mogelijk blijken welke clan je bent door indirect hogere posities te verwerven of door altijd met een andere clan te spelen dan je eigen.
    • Ook is het handig om in het achterhoofd te houden dat er een aantal clans niet meespelen. Indien je geen reactie krijgt na het verdrijven van een clanlid dan zou je kunnen concluderen dat deze niet van één van de medespelers is.
    • Leg nooit clanleden in de basis naast dezelfde clanleden tenzij je zelf een groep wilt creëren.
    • Val nooit een clanlid aan waardoor er onder je zojuist uitgevoerde aanval een groep gaat vormen van een clan want dan is de kans zeer groot dat het clanlid waar je net mee speelde ook verjaagd wordt tenzij je dit wilt natuurlijk.
    • Aan de randen van de piramide heb je minder aangrenzende clanleden, hier kunnen dus clanleden met een hogere waarde snel stijgen.
    • Meerdere clanleden in de middelste rijen van de piramide kunnen meer punten opleveren dan aan de top van de piramide.

    Terug naar beginpagina