Truusentruus.nl recensie van het spel: Amazone
Recensie door : Martijn van der Vlag  
Beoordelingscijfer : (7.0)  
   
Auteur : Stefan Dorra Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2005 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 25 Euro
 
1) Introductie:
In het uitgebreide stroomgebied van de Amazone zijn expedities op zoek naar zeldzame plant- en diersoorten. De spelers sturen hun expedities van locatie naar locatie, om er hutten te bouwen. Ze verplaatsen zich met kanos over brede rivieren, of te voet langs paden in het dichte oerwoud. Maar pas op: er liggen gevaarlijke krokodillen en jaguars op de loer! De onderzoekers kunnen zich door deze gevaren niet laten ophouden, want hoe later ze op hun bestemming aankomen, hoe hoger de bouwkosten worden. Dan is er een geheime opdracht, die voor het einde van het spel moet zijn vervuld. Wie dit niet lukt, verliest een deel van zijn verworven roem...
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord
• 48 houten hutten
• 58 speelkaarten
• 64 expeditiefiches
• 28 goudstukken
• 16 zilverstukken
• 4 puntenfiches
• de spelregels
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Het spel vertoond zelfs na 6 jaar weinig slijtage en het spelmateriaal is ronduit van erg goede kwaliteit. De doos en de speelkaarten bevatten erg mooie en gedetailleerde illustraties die het oog strelen en het thema vormgeven.

De spelregels zijn uitgebreid, voorzien van illustraties en netjes afgewerkt maar redelijk wollig voor een makkelijk te begrijpen spel.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
Je krijgt willekeurig een opdrachtkaart waarop 4 locaties in de Amazone aangegeven staan die je ontdekt moet hebben aan het einde van het spel anders krijg je minpunten per locatie waarbij je dat hebt nagelaten.

De speler krijgt 3 goud, 12 hutten en 7 opbrengstkaarten in de spelerskleur. Goud, zilver en hutten legt de speler open voor zich neer en de opbrengstkaarten moeten op hand worden genomen.

Sorteer de expeditiefiches en leg die naast het speelbord. Leg de puntenfiches op een stapel van laag naar hoog. Schud de gebeurteniskaarten en leg deze gedekt naast het speelbord. Leg de volgordekaarten open naast het speelbord. Verwijder de volgordekaart met waarde 4 en het puntenfiche met waarde 5 in een spel met 3 spelers.

Het speelbord toont het Amazone gebied met paden over land en water. Vanuit elke locatie kun je alleen andere locaties bereiken die door de paden zijn verbonden. Bij elke locatie staan bouwplekken voor hutten aangegeven met gele stippen waarbij het aantal bouwkosten aangeven staat. Zo heb je bouwplekken die 3, 4 of 5 goud kosten. Elke 3 zilver stukken is één goud. Op elke bouwplek kan maar één hut worden gebouwd, dit varieert per locatie van 1 tot 3 plekken.
5) Spelverloop:
De jongste speler begint en zet vóór de eerste ronde een hut op een willekeurige locatie neer. Aangeraden wordt om een makkelijk te bereiken of een locatie te kiezen die één van je locaties ligt/is die op je opdrachtkaart staat. De speler betaalt vervolgens de aangegeven goudstukken en ontvangt het expeditiefiche. Alle spelers doen dit voordat het spel echt gaat beginnen.

Gebeurteniskaart omdraaien

De startspeler draait de bovenste gebeurteniskaart om die voor deze ronde geldt. Er zijn gebeurtenissen die voordelen en nadelen opleveren.

Opbrengstkaart spelen

Iedere speler kiest een opbrengstkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Als alle spelers dit hebben gedaan dan draaien ze allemaal tegelijk de kaart om en melden de waarde. De waarde is het aantal punten in de bovenhoek van de kaart plus het aantal, dat overeenkomen met de afbeelding op de opbrengstkaart. Gespeelde opbrengstkaarten blijven voor de speler liggen totdat ze allemaal gespeeld zijn want dan mag je ze weer op hand nemen.

Speelvolgorde bepalen

De speler met de hoogste waarde aan punten krijgt de volgordekaart met nummer 1, dan nummer 2 enz. Is er een gelijkstand dan biedt het beslissingsgetal (een uniek getal) in het midden van de opbrengstkaart uitkomst aangezien de speler met het hoogste nummer dan de volgordekaart met het laagste nummer krijgt.

Opbrengsten incasseren en hutten bouwen

De speler met de volgordekaart met het laagste nummer begint met zijn beurt en krijgt de waarde die eerder bepaald is aan zilver stukken. De speler mag alleen op locaties die aansluiten aan zijn hutten bouwen en betaald het aantal aangegeven goudstukken. Er mag maar één hut per locatie maar wel meerdere hutten per keer worden gebouwd.

Je zet de hut op de locatie neer, betaal het aangegeven goud en neemt het bijbehorende expeditiefiche. Dit doe je voor elke hut die je bouwt. Let op de gebeurtenis van die ronde want die kan invloed hebben op de opbrengst. Indien je de “Indio-” kaart hebt gespeeld ben je gevrijwaard van de gevolgen van de gebeurtenis.

Hierna is de volgende speler aan de beurt met dan het laagste nummer van de volgordekaart. Verzamel nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest de volgordekaarten want die bepalen opnieuw de volgorde in de volgende ronde.

Tussentijdse telling en einde spel

De speler die van alle verschillende expeditiefiches één van elke soort (behalve “Indio”) heeft verzameld krijgt het hoogst beschikbare puntenfiche,

Het spel eindigt na 18 speelronden, dit is wanneer de laatste gebeurteniskaart is gespeeld en alle spelers hun beurt hebben afgerond.

Je krijgt pas bij een set van 3 dezelfde expeditiefiches punten. Je krijgt dan één punt per fiche. Heb je minder dan 3 gelijke krijg je daarvoor geen punten. Hierbij tel je de punten van de gewonnen puntenfiches bij op. Vergeet niet de minpunten van je opdrachtkaart. De “Indio” fiches geven je punten voor waar je met deze fiches het laatst opbrengsten hebt verkregen.
6) Pluspunten:
• Overzichtelijk speelbord
• De rondes gaan snel
• Weinig keuzes maar toch diepgang
• Genoeg interactie met medespelers
7) Minpunten:
• Veel geluk door opdrachten, gebeurtenissen en positie op het bord
8) Samenvattend:
Amazone is leuk en spannend spel dat heel erg gelijk opgaat. Het is moeilijk om verschil te maken en daarbij komt toch enig geluk kijken en moet veel goed gaan. Er zitten leuke combinaties in om te spelen en je kunt enigszins tactisch te werk gaan maar op het eind moet wel alles zo op de plaats vallen dat je je punten kunt maximaliseren. Je zult je aan moeten passen aan wat tegenspelers doen die je in de weg zitten en de gebeurtenissen die komen en dat maakt dit spel spannend, vooral omdat je zelf invloed hebt om op het goede moment aan zet te zijn en je soms moet afwachten of de actie in gedachten nog lukt. Een spel dat niet complex is qua spelregels maar met genoeg diepgang.

Waardering: 72 punten = 7

9) Tips:

• Zet de eerste hut die als beginpositie geldt ergens neer waardoor je makkelijk andere plekken kunt bereiken of dicht/op een locatie die je moet ontdekken.
• Zorg dat je op het laatst de “Indio” fiches zo neerlegt dat deze je punten opleveren met 3 of meer gelijke expeditiefiches.
• De expeditiefiches bezorgen je extra inkomen dus hou deze molen op gang en gebruik hiervoor ook de “Indio” fiches.
• Focus niet op het verkrijgen van 3 gelijke van alle soorten expeditiefiches maar focus je op 3 soorten en haal alleen die andere expeditiefiches voor de puntenfiches die tussentijds vergeven worden.

Terug naar beginpagina