Truusentruus.nl recensie van het spel: Bibliogamo
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Todd Sanders Minimum aantal spelers : 1
Uitgever : Maximum aantal spelers : 1
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Engels
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 0 Euro
 
1) Introductie:
Bibliogamo is een spel over het verzamelen en verkopen van boeken
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord
• 54 kaarten
• 26 zwarte houten blokjes
• 16 rode houten blokjes
• 1 houten pion (Librarian)
• 1 spelregelblaadje

Arbeiderskaart
Waarderingskaart
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Bibliogamo heeft een leuke uitstraling met kleurrijke goed gedetailleerde kaarten. Het materiaal voldoet prima. Je kunt dit spel van internet downloaden. Hierbij is het speelbord, de kaarten en de spelregels beschikbaar. Resterend materiaal zal je zelf moeten toevoegen.

Het speelbord laat een stad (Bibliogamo) zien met een stadsmuur. Op 7 verschillende plaatsen staat 7 verschillende zwarte cirkels. Hier wordt de pion over verplaatst. Verder staat er bij elke cirkel (of toren) een naam (Atlas, Poetry, History, Bestiary, Drama, Arts en the Grand Library Tower.) Bij deze torens worden verschillende boeken geproduceerd die door 3 ambachtslieden worden gemaakt. Er zijn in totaal 4 soorten ambachtslieden: illustratoren (groen), binders (geel), schrijvers (blauw) en onderzoekers (rood). Per toren verschillend de ambachtslieden. Ook staat bij elke toren aangegeven hoeveel ambachtslieden van een soort nodig zijn om het boek te vervaardigen. Naast de stad zijn 3 soorten sporen aangegeven op het speelbord. Als eerste is er het tijdspoor dat loopt van dag 1 t/m 40. Als tweede is er het boekenspoor van 1 t/m 20, waarbij het aantal geproduceerde boeken wordt aangegeven. En als derde is er het geldspoor 1 t/m 45 waarbij het aantal florijnen wordt aangegeven.

Er zijn 47 verschillende arbeiderskaarten. Elke arbeiderskaart heeft 1 t/m 3 arbeiders erop afgebeeld. De kleuren kunnen gelijk zijn, maar er zijn ook kaarten waarbij de kleuren verschillen. Zoals bij het speelbord vernoemde arbeiders staan deze kleuren ook op deze kaarten aangegeven. Er staat tevens een zwart symbool met die de waarde -1,0 of 1 kan hebben. Deze geeft aan hoeveel stappen de Librarian voor- of achteruit gezet dient te worden. Bij 0 blijft hij natuurlijk staan. Onder het zwarte symbool kan een symbool staan die aangeeft welke arbeider er deze ronde niet gespeeld mag worden. Aan de linkeronderzijde van de kaart staan 4 waardes aangegeven van 1 t/m 6, deze geven aan hoeveel florijnen een bepaald boek op brengt als je het produceert. Aan de rechterkant staat een geel symbool, als je deze naast een andere kaart legt, kun je aan de hand van dit symbool de waarde zien die de Librarian betaald voor een geproduceerd boek.

Ook zijn er 7 waarderingskaarten. Op deze kaart staat een bepaalde collectie aangegeven. De collectie heeft bij het behalen van de genoemde voorwaarde een aantal overwinningspunten 4 t/m 7. Hieronder staan het type boeken dat geproduceerd dient te worden 3 t/m 6 en hierachter het aantal boeken per type.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels van Bibliogamo zijn vrij simpel. Ze zijn omschreven op totaal 1 a4 blaadje. Binnen een kwartier heb je ze doorgelezen en begrepen. Ze zijn in duidelijke taal omschreven, zodat je de regels goed kan begrijpen.

Voorbereiding:
Plaats het speelbord voor je. Neme 20 zwarte houten blokjes naast het bord als je voorraad. Trek hierna 5 kaarten en leg de rest als verdekte trekstapel naast het bord. Plaats 6 zwarte blokjes aan de rechterzijde van het bord. Plaats 1 rood blokje op de zandloper boven het tijdspoor, 1 rood blokje op het boeksymbool boven het boekenspoor en 1 rood blokje op het geldspoor op waarde 5. Hierna plaats je het houten speelfiguur (Librarian) op de Grand Library Tower. Nu trek je 1 van de 7 waarderingskaarten en leg je deze open op de Grand Library. Dit is je doelkaart voor dit spel.
5) Spelverloop:
Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen:

1) Een dag vooruit;
2) Librarian bewegen;
3) Bepaalde arbeider mag niet gespeeld worden;
a) Librarian extra verplaatsen;
b) Boekverkoop;
c) Arbeiders inzetten;
4) 5) Kaarten trekken.

1) Een dag vooruit
Verplaats het rode blokje 1 dag verder.
2) Librarian bewegen
Verplaats het houten speelfiguur (Librarian) 3 velden vooruit. Doe dit met de klok mee. Trek nu de bovenste kaart van de trekstapel met arbeiderskaarten. Ga nu de waarde van het zwarte symbool op deze kaart voor of achteruit. Bij waarde 0 blijft hij staan.
3) Bepaalde arbeider mag niet gespeeld worden.
Bekijk de zojuist getrokken kaart. De kleur van het kleine symbool onder het zwarte symbool geeft aan welk type arbeider er deze beurt niet gespeeld mag worden. Je kunt dit tegen gaan door een handkaart met hetzelfde symbool te spelen en je tenslotte nog 4 handkaarten over hebt.
4) Je mag de volgende acties uitvoeren, maar wel in volgorde van a t/m c.
a) Librarian extra verplaatsen;
Je mag voor 1 Florijn het speelfiguur 1 plaats verder of terug plaatsen. Het aantal plaatsen is onbeperkt, als je maar betaalt.
b) Boekverkoop
Als je op een plaats op het speelbord de aangegeven aantal arbeiders per type bezit en het speelfiguur op deze plek staan, kun je een boek maken en het verkopen. Dit doe je door de bovenste 2 arbeiderskaarten om te draaien. De tweede kaart leg je rechts van de eerste kaart. Nu kun je op het gele symbool zien wat de Librarian je wilt betalen voor het boek. Je mag eventueel een extra kaart pakken als de prijs je niet bevalt. Deze kaart leg je op de rechterkaart. Er ontstaat een nieuwe prijs. Je moet echter wel voor het pakken van elke kaart een dag extra op het tijdspoor vooruit gaan. Ga je akkoord met het bod voor het boek, dan lever je de arbeiders in. Deze plaats je bij je voorraad. Op het geldspoor ga je het aantal velden dat je aan Florijnen voor je boek hebt gekregen vooruit. Tevens ga je op het boekspoor 1 veld vooruit. Ook mag j een rood blokje plaatsen op de waarderingskaart als je een boek in het overeengekomen type hebt verkocht. Als laatste leg je alle gebruikte kaarten op de aflegstapel.
c) Arbeiders inzetten;
Leg 1 handkaart op de aflegstapel. De aangegeven kleuren mag je als arbeiders bij 1 toren plaatsen. Je moet echter 1 handkaart extra afleggen. Je mag dit nog een keer doen, zodat je 0 (bij inzet van niet te plaatsen arbeider) of 1 handkaart over hebt. Als je bij een toren al het aangeven aantal hebt staan in een kleur, mag je de overige arbeiders niet bij een andere toren plaatsen! Bij een tweede zet mag je arbeiders in dezelfde of in 1 andere toren plaatsen.

5) Trek van de stapel arbeiderskaarten net zo veel kaarten totdat je weer 5 handkaarten hebt.

Als het speelfiguur op de Grand Library toren beland, mag je 1 handkaart afleggen. Het aantal aangegeven arbeiders zijn de arbeiders die je van 1 toren naar een andere toren mag verplaatsen. Je doet dit na fase 4 en voor fase 5. De kleuren van de arbeiders hoeven niet overeen te komen. Het aantal arbeiders dat op een kaart staat geeft gewoon aan hoeveel je er mag verplaatsen. Ook de kleuren spelen geen rol. Na dit moet je bij fase 5 weer je handen aanvullen tot 5 kaarten.

Telkens als je op het geldspoor bij waarde 15,30 of 45 komt mag je 1,2 of 3 extra zwarte blokjes (arbeiders) pakken van rechts naast het speelbord en deze mag je bij je voorraad plaatsen. Maar als je weer terugplaatst op het geldspoor moet je de overeenkomende arbeiders weer terug plaatsen, dus uit je voorraad rechts naast het bord plaatsen.

Het spel eindigt als het tijdspoor dag 40 aangeeft en je deze ronde hebt uitgespeeld. Voor elk boek dat je hebt geproduceerd ontvang je 1 punt. Voor elke 5 Florijnen op het geldspoor krijg je ook 1 punt. Hiernaast krijg je natuurlijk punten als je een waarderingskaart hebt behaald. Het is verstandig om je totaalscore bij te houden. Zo kun je elk spel zien of je het beter of slechter hebt gedaan dan het vorige.
6) Pluspunten:
• Leuke uitstraling
• Gedetailleerde kaarten
• Prima spelmateriaal
• Gratis te downloaden
• Simpele spelregels
• Snel speelbaar
• Origineel spelsysteem
• Spannend
7) Minpunten:
• Alleen speelbaar met 1 speler
• Heen en weer geschuif van arbeiders als je bij waarde 45 bent van het geldspoor.
• Zelf in elkaar knutselen
8) Samenvattend:
Ik kwam dit spel tegen op Boardgamegeek. Het zag er interessant uit. Toen ik de spelregels las, dacht ik gelijk… dit spel moet ik maar eens gaan maken. Dit zeker omdat het een spel betreft dat je alleen kunt spelen en dat er nog spannend en leuk uit ziet ook. Na wat geknutsel en geplak was mijn spel snel klaar. Nog even een paar houten blokjes en een speelstuk lenen uit een ander spel en ik kon beginnen.

In Bibliogamo probeer je als speler boeken samen te stellen en te verkopen. Het speelbord toont een stad met 1 grote bibliotheek (Grand Library) en 6 torens. Bij de torens worden verschillende type boeken gemaakt. Naast elke toren geven 3 symbolen aan hoeveel arbeiders je nodig hebt om een bepaald boek te maken en te verkopen. Er zijn dan 3 verschillende kleuren arbeiders. Het aantal vierkante velden achter elke kleur geeft aan hoeveel arbeiders je van deze kleur nodig hebt. Het spel verloopt over 40 dagen of ronden die op een tijdspoor worden bijgehouden. Ook wordt er bijgehouden hoeveel boeken je hebt verkocht en wat het aantal aan geld is wat je bezit. Bij de verkoop van een boek gaat het boekspoor en geldspoor natuurlijk vooruit.

Aan het begin van het spel trek je een waarderingskaart. Deze kaart geeft aan welke type boeken je dient te verkopen om extra punten te verdienen. De waarde van de kaart varieert tussen de 4 en de 7 punten. Bij 4 punten is het makkelijker, omdat je dan van elk type maar 1 boek hoeft te verkopen. Bij 7 punten moet je van elk type 2 boeken verkopen.

Een ronde begint als volgt. Je beweegt het spelfiguur 3 velden vooruit. Het speelfiguur geeft de plaats aan waar hij boeken wilt kopen. Hierna draai je een kaart om. Op deze kaart staat een arbeider die je deze beurt niet mag spelen. Dit gooit natuurlijk roet in het eten, omdat je net van plan was om een boek af te ronden met dit soort arbeider. Je kunt dit echter tegen gaan door een handkaart te spelen met hetzelfde symbool. Je moet deze natuurlijk wel voorhanden hebben.

Voor 1 Florijn mag je het speelfiguur 1 plaats verder of terug plaatsen. Op zich is dit vrij duur, maar als je het speelfiguur zo kan verplaatsen dat hij op een plaats komt te staan waar jij alle arbeiders hebt geplaatst en een boek kan verkopen is dit natuurlijk een must. Je houdt wel in gedachten dat als je betaald om te verplaatsen het verkochte boek natuurlijk wel voldoende dient op te leveren. Als je een boek verkoopt ga je op het boekenspoor 1 veld vooruit, krijg je geld erbij en als je een boek die voorkomt op je waarderingskaart verkoopt, ben je weer een stap dichter bij je doel. Je waarderingskaart voltooien levert natuurlijk veel punten op.

De volgende actie is arbeiders inzetten. Uit je handkaarten kies je een kaart. De aangegeven arbeiders mag je op 1 toren plaatsen. Er zijn echter extra kosten, omdat je een handkaart extra moet inleveren. Er zijn kaarten waar je 1,2 of 3 arbeiders mee kan inzetten. De kleuren van de arbeiders zijn ofwel gelijk of totaal verschillend. Je kunt in 1 beurt nooit een toren volledig met arbeiders inzetten, dus je kunt in een lege toren nooit in 1 beurt een boek voltooien en verkopen. Het inzetten van een kaart en arbeiders plaatsen mag je echter 2 keer per beurt doen. Je houdt hierna 1 of geen kaarten over.

Ook kan het voorkomen dat het speelfiguur op het bovenste veld wordt geplaatst, de zogenaamde Grand Library. Als dit gebeurd mag een handkaart inzetten. Het aantal arbeiderssymbolen op de handkaart geeft aan hoeveel arbeiders je mag verzetten van 1 toren naar een andere toren. Je kunt op deze manier dus arbeiders verplaatsen, zodat de kans groot is dat je een boek kunt voltooien.

Bibliogamo is een leuk en spannend spel voor 1 persoon. Leuke is dat het geheel gratis is, je moet het alleen even in elkaar zetten. Elk spelletje probeer je natuurlijk beter dan de vorige te doen. Je bent eigenlijk continu bezig punten te scoren. Je plaatst arbeiders op torens en voltooid boeken die je verkoopt. Je hebt het spel zelf helemaal in handen. Uitzonderlijk aan dit spel is dat je veel bezig bent met denken en dat de acties die je moet ondernemen leuk en spannend zijn. De geluksfactor in dit spel is niet bepalend. Ook kies je er telkens zelf voor een bepaalde actie te ondernemen en ben je niet gedwongen om een bepaalde actie te doen. Als je dus een fout maakt is het je eigen schuld. Je moet er rekening mee houden dat je je waarderingskaart behaald en dat je zo veel mogelijk boeken voor zo veel mogelijk geld verkoopt. Jammer is echter wel dat het geldspoor niet verder gaat dan 45. Je bent dus telkens arbeiders aan het inzetten en teruggeven uit je voorraad.

Een spannend spel voor 1 speler!

Waardering: 74 punten = 7.5

9) Tips:

• Voor de download van het spel zoek op “ boardgamegeek” en “Bibliogamo”.
• Ga verder op het geldspoor bij waarde 1 als je over waarde 45 bent gekomen.

Terug naar beginpagina