Truusentruus.nl recensie van het spel: Coerceo

Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 0 Euro

Coerceo is een strategisch bordspel voor twee spelers. “Coerceo” betekent “insluiten” in het Latijn.

• 18 witte plastic speelstukken
• 18 zwarte plastic speelstukken
• 19 zeshoekige tegels
• 1 spelregelboekje met spelregels in het Engels, Duits, Frans, Nederlands en Spaans.
Zoals vele zeer tactische spelen heft ook Coerceo dezelfde uitstraling. Aan de voorzijde van de doos kun je gelijk zien dat het om een tactisch spel gaat. Op de voorzijde zie je een afbeelding van het spel van heel dichtbij. Je ziet de zwarte en witte speelstukken op het speelbord staan. De doos is van een uitmuntend sterke kwaliteit. Bij de vormgeving van de achterzijde van de doos is toch wel enigszins afgekeken naar andere uitgevers in dit segment. Het is de bekende uitstraling en vormgeving van Gigamic. Op zich is dit niet erg, het spel valt in hetzelfde genre en dan is de gelijkende vormgeving niet storend. Op de achterzijde staan een viertal afbeeldingen die het spel al verduidelijken. Het gebruikte spelmateriaal is subliem. De driehoekvormige speelstukken zijn prachtig vormgegeven en kwalitatief hoog. Ook de kartonnen tegels zijn van een goede kwaliteit. Het geheel past prima in de vakken van de doos.

Elke tegel bestaat uit 3 zwarte en 3 witte driehoeken. De zeshoekige tegels lijkt in 6 stukken te zijn gesneden.
De spelregels van Coerceo zijn simpel. Je hebt de regels in 5 minuten gelezen en begrepen. Ze staan duidelijk uitgelegd met uitgebreide afbeeldingen van spelsituaties. Jammer is echter wel dat elke regel een aparte bladzijde voorziet, zodat het spelregelboekje vrij dik is geworden. Het is maar wat je gewend bent!

In de spelregels staat de “Laurentius” opstelling. De 19 tegels worden als een cirkel aan elkaar gelegd, waarbij de zwarte velden naar boven dienen te wijzen. Eigenlijk gelijk aan het opzetten van het Kolonisten van Catan eiland. De zwarte en witte speelstukken worden op de buitenste ring in groepen van 6 speelstukken in een ringvorm geplaatst. Zo ontstaat een rond speelbord met om en om een ring van 6 speelstukken, eerst zwart dan wit enz.
De speler die het laatste speelstuk van de andere speler slaat wint het spel. De spelers zij om beurten aan de beurt.

Een speelbeurt kan op 3 soorten manieren worden gespeelt:

Eerste soort:
1) Een speelstuk verplaatsen.
2) Indien van toepassing lege tegels pakken,
3) Indien van toepassing geslagen stukken verwijderen.

Of

Tweede soort:
1) Twee tegels inleveren.
2) Een stuk van de tegenstander verwijderen.
3) Indien van toepassing lege tegels verwijderen uit het spel
4) Indien van toepassing geslagen stukken verwijderen.

Of

Derde soort:
1) Passen.

De witte speelstukken mogen alleen op de witte velden verplaatst worden en de zwarte op de zwarte velden. Als je eens speelstuk zet, mag dit maar 1 veld verder zijn. Als je een speelstuk door middel van een zet insluit, mag je dit stuk slaan. Als je een speelstuk verplaatst naar een ingesloten veld, kan deze niet meer geslagen worden. Je kunt je eigen speelstuk in jouw zet niet laten slaan. Als een speelstuk als laatste een tegel verlaat wordt deze gepakt door de speler die het speelstuk verplaatste. Alle overige tegels moeten aan elkaar blijven liggen. Het is dus uigesloten om 2 speelvelden te maken. Je mag bij het inleveren van 2 tegels die je al eerder hebt bemachtigd een speelstuk van de tegenstander van het speelbord pakken. Als er dan een tegel vrij komt, gaat deze uit het spel.

De speler met overgebleven speelstukken op het speelbord wint.
• Prima vormgeving
• Uitmuntend spelmateriaal
• Enorm tactisch en strategisch
• Uniek spelsysteem
• Duidelijke spelregels
• Sommige spelers vinden het moeilijk om overzicht te houden
• Alleen voor spelers die van zeer tactische spellen houden.
Coerceo valt in het rijtje van enorm abstracte spellen, waarbij je moet denken aan schaken, dammen of go. Coerceo zou perfect passen in de Gipf serie.

In Coerceo bezit elke speler 18 speelstukken die als groepen op het met tegels aan elkaar gelegde speelbord geplaatst worden. Het speelbord bestaat uit zeshoekige tegels die op gelijke manier aan elkaar gelegd worden. Zo vormt een soort Catan eiland met witte en zwarte velden. In groepen van 3 groepen van 6 speelstukken worden deze op de velden geplaatst. En dan nu aanvallen maar!

Doel is het om alle stukken van de andere speler te slaan!

Je probeert in dit spel de stukken van een speler in te sluiten. Sluit je een stuk in na het verplaatsen van een eigen stuk, dan mag je het ingesloten stuk van het bord nemen. Ingesloten betekend dat een stuk in een hoek gedreven is en 2 stukken van de andere speler hem insluiten. Ingesloten wil ook zeggen dat er 3 stukken als een driehoek om het stuk heen staan. Een stuk slaan mag alleen als je met een eigen stuk een stuk van de ander insluit. Je bent dus telkens driehoekjes aan het voorstellen om zo een stuk van een andere speler in te sluiten. Dit is moeilijk, want je moet ook opletten dat als je een zet gedaan hebt, je jouw eigen stukken niet in gevaar brengt. Ook is het zo dat je moet opletten dat je niet in een patstelling terecht komt en geen enkel stuk meer kan verplaatsen. Zinvol net als bij dammen is het om 2 of meer stukken tegelijkertijd aan te vallen. Een tegenspeler moet hierop in spelen en zich voorbereiden op een gelijke ruil of een verlies. Je moet dit natuurlijk als speler uit de weg gaan, maar echt eraan ontsnappen is er niet!

Hiernaast is er bij Coerceo een ander aspect dat meespeelt. Het speelbord breekt af. Naarmate een tegel verlaten is neemt de speler die als laatste een stuk er van af verplaatste de tegel. Met 2 tegels kun je een beurt niet verplaatsen, maar mag je door middel van het inleveren van 2 tegels een stuk van de ander slaan. Je haalt hiermee moeilijke stukken uit het spel. Ook is het zo dat een speler met meer tegels een voorsprong heeft en je probeert natuurlijk tegen te gaan dat een speler een tegel kan nemen. Dit doe je door simpelweg een speelstuk op de lege tegel te plaatsen, voordat deze verlaten wordt. Ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak zie je dat Coerceo zich eerst op bepaalde stukken van het speelbord zich concentreert en dan uitbreid naar andere delen van het speelbord. Het speelbord wordt vanzelf kleiner en er is dan ook minder ruimte voor speelstukken om te verplaatsen.

Ik vind Coerceo subliem bedacht. Het spel speelt lekker weg en je hersens gaan er genoeg van kraken. Door de korte spelregels kun je het spel zo spelen. Zowel jong als oud kunnen het spel zonder enige moeite spelen. Je moet echter wel enorm van abstracte spellen houden. Coerceo is een absolute must voor spelers van abstracte spellen, die zich vooral gelukkig prijzen met spellen uit d Gipf serie of fan zijn van schaken en dammen. Een uniek project met een stortvloed aan mogelijkheden. Het prachtige en kwalitatief hoge spelmateriaal, het sublieme spelsysteem en de enorme tactiek en strategie maken Coerceo tot een meesterwerk.

Waardering: 83 punten = 8.5