Truusentruus.nl recensie van het spel: Aquileia
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.5)  
   
Auteur : Cielo d Oro Minimum aantal spelers : 3
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 90 minuten Prijs : ca. 40 Euro
 
1) Introductie:
Aquileia, de op een na belangrijkste stad van het Romeinse Keizerrijk, werd oorspronkelijk gesticht als voorpost tegen Barbaarse indringers. Later zou Aquileia zich ontwikkelen tot een belangrijke politiek en cultureel centrum, en dankzij een efficiënte haven aan de rivier tot een welvarende handelsstad. Er werden imposante monumenten gebouwd, zoals de gladiatorenarena, het paardenracestadium en het beroemde theatrum. Ambachtelijke werkplaatsen en aristocratische villa’s maakten het bouwkundig netwerk van de stad compleet.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 1 speelbord
• 22 servi-kaarten
• 17 equi et arma-kaarten
• 12 stadium-lauwerkranskaarten
• 6 theatrum-lauwerkranskaarten
• 4 blauwe houten dobbelstenen
• 3 rode houten dobbelstenen
• 39 goudfiches
• 39 zilverfiches
• 39 bronsfiches
• 25 houten pionnen, 5 stuks in 5 spelerskleuren (rood, geel, blauw, groen en oranje)
• 45 houten huizen, 9 stuks in 5 spelerskleuren
• 5 scorefiches in elke spelerskleur 1 stuks
• 5 tiebreakfiches in elke spelerskleur 1 stuks
• 5 krachtschildfiches in elke spelerskleur 1 stuks
• 1 startspelerfiche
• 1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
De voorzijde van de doos laat een prachtige afbeelding zien van een romein die op zijn strijdwagen door 2 paarden wordt voortgetrokken. Het is een prachtig tafereel. Ik vind de donkerblauwe kleur iets minder, deze kleur geeft het spel een wat duistere uitstraling. De achterzijde laat op een goede manier zien waar het spel over gaat, omdat er een duidelijke afbeelding van het spel staat weergegeven. Het spelmateriaal is van een prima kwaliteit. Jammer is echter wel dat ik de gebruikte ganzenbordpionnen nogal oubollig vind. Ik begrijp de reden wel. Speciaal gemaakte figuren zijn duurder, maar geven het spel toch meer uitstraling. Jammer. Ook jammer is dat er maar 1 zakje in het spel zit waar je al het losse materiaal in moet doen. Een extra zakje was geweldig geweest. Over de servi-kaarten is ook niet echt goed nagedacht. De voorzijde en achterzijde van de kaarten zijn bijna identiek. Het speelbord past niet goed in de doos, het is aan 2 zijden zo’n 1,5 cm te klein, waardoor het heen en weer schuift. Verder is de vormgeving prachtig. Het speelbord is kleurrijk en een genot voor het oog.

Op het eerste gezicht is het speelbord nogal chaotisch. Dit had ik ook de eerste keer dat ik het bord zag. Je moet hier even doorheen en als je het spel een keer gespeeld hebt, zie je dat het speelbord een prima vormgeving heeft. De rand van het bord heeft een scorespoor van 0 t/m 99. Hierbinnen zijn 6 velden. Op de velden worden verschillende acties uitgevoerd. De velden zijn genummerd van 1 t/m 6:
1) Mercatus
2) Arena
3) Stadium
4) Theatrum
5) Forum
6) Portus
Tevens zijn er 2 sporen. Het ene spoor is het krachtspoor, het ander het tiebreakerspoor.

De wat vreemde servi-kaarten hebben aan de achterzijde een slaaf. Aan de voorzijde hebben de kaarten 1 of 2 slaven. Je raakt helemaal in de verwarring wat nu de voor- en achterzijde is. Er zijn trouwens 11 kaarten met 1 slaaf en 11 kaarten met 2 slaven.

Ik vind de naam equi et arma-kaarten nogal moeilijk vandaar dat ik ze paard- en wapenkaarten noem. Deze kaarten hebben aan de achterzijde de afbeelding van een paard en de verschillende wapens. Op de voorzijde zijn er wapens en paarden. De 17 kaarten zijn verdeelt in: 3 x enkel zilver paard, 2 x dubbel zilver paard, 3 x enkel gouden paard en 2 x dubbel gouden paard, 3 x enkel wapen, 3 x dubbel wapen en 1 x trippel wapen.

De 12 stadiumlauwerkranskaarten zijn verdeelt in: 1 x 3, 1 x 5, 1 x 7 en 1 x 10 overwinningspunten en lauwerkransen met 4 verschillend kleurige achtergronden (2 kaarten vurig violet, 2 x kretablauw, 2 x lichtlichtlichtgrijs en 2 x eigeelgroen.

De 6 theatrumlauwerkranskaarten zijn verdeelt in lauwerkransen met 2 kleuren achtergronden (paars/wit, paars/blauw, paars/geel, geel/wit, geel/blauw en wit/blauw).

De blauwe en rode dobbelstenen hebben 2 x goud, 2 x zilver en 2 x brons op hun zijden afgebeeld.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
Ik moet een compliment geven voor de spelregels. Ze zijn kort, begrijpelijk, duidelijk en goed leesbaar. De uitleg van de regels zijn kort en worden verduidelijkt met voorbeelden waarbij alles helder en duidelijk is. Je bent een klein half uurtje aan het lezen en dan heb je het spel begrepen. Je kunt dan direct spelen, zonder de regels nog na te lezen. De regels vergen weinig moeite om ze aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en neemt zijn bijbehorende materiaal. Het scorefiche wordt op veld “0” geplaatst. Nu krijgt iedere speler 1 gouden, 1 zilveren en 2 bronzen munten. De slavenkaarten worden als verdekte stapel op het overeenkomende veld van mercatus gelegd. De paarden- en wapenskaarten worden ook bij mercatus gelegd. Hier worden er 3 van open gedraaid en open op de velden ernaast geplaatst. De stadium-lauwerkranskaarten worden op het stadium geplaatst. 1 van deze kaarten wordt open gelegd. De theatrum-lauwerkranskaarten worden verdekt op het theatrum geplaatst. De blauwe dobbelstenen komen op het veld “potentia”, de rode dobbelstenen naast het speelbord. Hierna wordt een startspeler bepaald.
5) Spelverloop:
Het spel verloopt over 6 ronden. De ronden worden bijgehouden door de 6 theatrum-lauwerkranskaarten. Elke ronde bestaat uit 2 fasen. Als eerste is er de inzetfase gevolgd door de actiefase.

Inzetfase:
De spelers zetten om beurten 1 van hun pionnen op de velden van het speelbord. Ook kunnen zij ipv een pion in te zetten 1 van hun tiebreakfiches inzetten. Dit gaat door totdat geen enkele speler meer een pion of tiebreakfiche heeft liggen. Nu volgt de actiefase.

Actiefase
Nu worden de 6 gebieden na elkaar afgehandeld.

1) Mercatus
a) Dolus:de speler werpt 2 rode dobbelstenen en ontvangt de uitkomst aan munten van de bank
b) Percunia: De speler mag geld wisselen en krijgt 4 punten. Geld mag je alleen wisselen bij Percunia en nergens anders in het spel. Voor het wisselen krijgt de speler eenmalig 4 overwinningspunten.
c) Equi et arma: Bij het linkerveld moet een speler 1 brons betalen aan de bank en krijgt de openliggende kaart en 1 gesloten kaart van de trekstapel. Bij het middelste en rechterveld moet de speler 1 brons betalen om de openliggende kaart te pakken. Kaarten blijven verdekt voor de andere spelers. Na deze worden nieuwe kaarten open gelegd op de 3 velden.
d) Servi: Bij servi zijn 3 velden: brons, zilver en goud. Bij brons mag een speler maximaal 1 kaart kopen voor 1 brons. Bij zilver mag een speler maximaal 3 kaarten kopen voor 2 zilver, of 1 kaart voor 1 zilver. Bij goud mag een speler 3 kaarten kopen voor 3 goud, 2 kaarten voor 2 goud of 1 kaart voor 1 goud. Hij pakt de bovenste kaart(en) van de trekstapel en neemt deze verdekt op handen.
e) Potentia: De speler krijgt 4 blauwe dobbelstenen. Deze mag hij gebruiken bij arena en of stadium. Hij mag elke dobbelsteen maar 1 keer gebruiken.

2) Arena
Er zijn 3 velden in de arena. 2 velden met waarde 1 en 1 veld met waarde 2. De spelers vechten om de overwinning. Elke speler telt de waarde van het veld op en werpt hierna de 4 blauwe dobbelstenen. De uitkomst (aantal bronzen zijden) wordt met de waarde van het veld op krachtspoor bijgehouden. De spelers doen dit na elkaar. Hierna hebben de speler de keuze om slaven en/of wapenskaarten te spelen. Elk symbool of slaaf verhoogt de score op het krachtspoor met 1. Nu mag de speler met de blauwe dobbelstenen nog kiezen of hij deze wilt inzetten. Hij kiest 1 of meerdere dobbelstenen en werpt deze. De uitkomst zet hij op het krachtspoor vooruit. De gebruikte blauwe dobbelstenen worden op Potentia teruggeplaatst. De winnaar wordt afgelezen op het krachtspoor. Bij gelijke stand bepaald het tiebreakfiche wie wint (voorste fiche is winnaar). De winnaar krijgt 3 bronzen munten en heeft verder de keuze of hij 1 slavenkaart neemt of hij de dubbele waarde van zijn krachtschild op het krachtspoor als overwinningspunten neemt. De tweede speler krijgt 2 bronzen munten en tevens krijgt hij de keuze die overbleef van de winnaar, dus de slavenkaart of de overwinningspunten. De derde speler krijgt 1 bronzen munt.

3) Stadium
Hier zijn 6 velden, verdeelt over 2 kanten, de zilveren- en gouden kant. Bij elke kant zijn er dus 3 velden gelijk aan de arena (2 velden met waarde 1 en 1 veld met waarde 1). De spelers mogen maar pionnen aan 1 kant zetten, dus op zilver of goud. Echter mogen ze meerdere pionnen neerzetten op de gouden velden als ze voor goud kiezen. Dit geldt natuurlijk ook voor de zilveren velden. Ook hier volgt hetzelfde als bij de arena, maar dan met inzet van paardenkaarten in kleur ipv slaven en/of wapenskaarten. De winnaar ontvangt 3 munten van de kant waar hij zijn pionnen heeft neergezet (goud of zilver) en daarbij pakt hij de open lauwerkranskaart en de bovenste gesloten lauwerkranskaart. Hij neemt 1 van beiden en geeft de andere kaart aan de tweede speler. De tweede speler krijgt 2 munten van de kant waar hij zijn pionnen heeft neergezet. De derde speler krijgt 1 gouden of zilveren munt.

4) Theatrum
De speler die hier een pion heeft gezet toont de bovenste kaart aan de andere spelers. Dit is een lauwerkranskaart met 2 kleuren. Hij start een veiling voor deze kaart door 1 munt in te zetten. De spelers die mee willen bieden moeten volgen. Ook zijn moeten dezelfde munt inzetten om mee te kunnen bieden, maar moeten tevens per bod 1 munt extra inzetten. De spelers die willen volgen moeten steeds dezelfde munten inzetten als hun voorgangers, maar dan met 1 munt extra. De speler die overblijft betaald zijn bod aan de speler die een pion plaatste. Heeft de speler met de pion zelf het hoogste bod, dan betaald hij aan de bank.

5) Forum
Bij dit veld maakt het niet uit waar je jouw pion neerzet. Dit mag op 1 van de 5 velden zijn. Door het inzetten van een pion geef je aan dat je een houten huisje wilt plaatsen. Er zijn dus 5 velden met elk een andere actie:
Veld 1) bouw 1 huis als eerste
Veld 2) bouw 1 huis en krijg gelijk het aantal aangegeven overwinningspunten voor dit huis
Veld 3) bouw 2 huizen
Veld 4) bouw 1 huis
Veld 5) bouw 1 huis en krijg gelijk het aantal aangegeven overwinningspunten voor dit huis
Spelers kunnen houten huizen inzetten als werkplaats (overwinningspunten), banken (munten) of villa’s (overwinningspunten). Het Forum heeft 2 wijken. De linkerwijk heeft 10 werkplaatsen en 4 banken, de rechterwijk heeft alleen villa’s. De linkerwijk levert alleen punten of munten op als je deze activeert bij het inzetten van een pion op veld 6 (Portus). De rechterwijk heeft 4 gebieden met elk een kleur. In het paarse gebied zijn 4 villa’s, in het blauwe, gele en witte gebied zijn telkens 5 villa’s beschikbaar. Elke villa heeft zijn eigen overwinningspunten. Je moet het zo zien: Aan het einde van het spel levert het totaal aantal overwinningspunten voor de villa’s in een wijk maal het aantal lauwerkranskaarten de totale overwinningspunten op. Je probeert dus zo veel mogelijk lauwerkranskaarten te bemachtigen van een wijk waar jij de meeste huizen hebt gebouwd. Stel dat in de blauwe wijk je 3 villa’s bezit met een totale overwinningspuntenwaarde van 19 punten en je hebt 4 blauwe kaarten dan is zijn de overwinningspunten aan het einde van het spel: 19 x 4 = 76 punten. De kosten voor banken, werkplaatsen en villa’s staan aangegeven. Dit kunnen een combinatie van verschillende munten met eventueel 1 of meerdere slavenkaarten zijn. De kosten worden betaald aan de bank.

6) Portus
In de Portus zijn 4 velden. Als eerste is er de Latro. Dit is een dief. De speler met een pion op de Latro werpt 2 rode dobbelstenen. De geworpen munten mag de speler pakken van de andere velden van de Portus als deze voorradig zijn. De 3 andere velden hebben elk een muntenwaarde aangegeven. De speler die op het veld met de bronzen munt een pion zet moet een bronzen munt onder zijn pion plaatsen. Dit geldt ook voor het veld met de zilveren en gouden munt. Ligt er echter nog een munt uit de vorige ronde, dan mag de speler gewoon zijn pion hierop inzetten, zonder een munt te hoeven betalen. Deze munt kan natuurlijk wel door de Latro gestolen worden. De pionnen op de velden activeren de huizen die een speler als bank of werkplaats heeft ingezet. Deze leveren dus munten en/of overwinningspunten op. Let wel op dat op de 3 velden alleen verschillende kleurige pionnen geplaatst mogen worden. Een speler mag dus niet 2 velden bezetten en 2 keer waarderen.

De speler waarvan zijn tiebreakfiche als voorste ligt wordt de nieuwe startspeler voor de volgende ronde. Ze pakken hun tiebreakfiches en pionnen terug.

Einde van het spel
Het spel eindigt na 6 of meer ronden (als er geen lauwerkranskaarten meer zijn). Nu volgt de eindwaardering:
• Stadiumkaarten met overwinningspunten (3,5,7 of 10 punten)
• Villa’s maal het aantal lauwerkranskaarten in de kleur.

De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Prachtige vormgeving
• Prima kwaliteit spelmateriaal
• Korte, duidelijke en begrijpelijke spelregels
• Vergt weinig moeite uit te leggen
• Prachtig spelsysteem
• Spannend
• Goede combinatie tussen geluk en strategie
7) Minpunten:
• Ganzenbordpionnen
• 1 opbergzakje
• Servikaarten voor- en achterzijde identiek
• Grootte speelbord
8) Samenvattend:
Ik had het geluk dit spel te spelen voordat het in de winkels lag. Toen was ik al onder de indruk van dit prachtige spel. Wat toen opviel was het enorme bord en de hoeveelheid informatie die het bord bevatte. Na een rondje spelen werd het me allemaal duidelijk. Soms heb je dat, dan duizelt een speelbord voordat je speelt. Ik was destijds erg benieuwd wanneer dit prachtige spel zou uitkomen. Eind november 2011 was het dan zover.

In Aquileia zetten de spelers 5 pionnen na elkaar in op velden op het speelbord. Allereerst worden deze pionnen dus na elkaar geplaatst. Er zijn 6 velden waar de spelers op in kunnen zetten. De 6 velden zijn nog onderverdeeld zodat elk veld 1 of meerdere plaatsen heeft waar een pion geplaatst kan worden. Hebben alle spelers hun pionnen geplaatst dan worden de velden achter elkaar afgewerkt. Beginnend met veld 1 natuurlijk. De spelers strijden om overwinningspunten die op het scorespoor bijgehouden worden. Overwinningspunten zijn op diverse manieren te verkrijgen, maar de meeste zijn te behalen met het bouwen van huizen in de wijken van de stad. Duurdere huizen leveren meer overwinningspunten op. De kosten voor een huis moeten in munten betaald worden. Er zijn bronzen, zilveren en gouden munten. De munten worden verkregen door gevechten of strijd met elkaar aan te gaan. Dit gebeurt in de arena, waar slaven tegen elkaar vechten met wapens en in het stadium waar paardenrennen worden georganiseerd. Door het innemen van goede plaatsen in de arena en het stadium heb je al een voorsprong. Hierna volgt de worp met de dobbelstenen, waarmee je nog sterker wordt en als laatste volgt het inzetten van wapens en sterke paarden.

Aquileia is dus een mix van verschillende onderdelen sparen en bemachtigen. Je spaart munten en kaarten, waarmee je weer huizen kunt bouwen, gevechten aan kan gaan en wedstrijden kunt winnen. Je probeert in dit spel de juiste mix te vinden. Wel is het zo dat de onderdelen van het spel goed op elkaar aansluiten. Zo krijg je eerste de kans om munten en kaarten te verzamelen die je later bij gevechten, wedstrijden en aankoop van huizen kunt gebruiken. Het spel is enorm goed gelanceerd. Het is spannend om steeds de strijd aan te gaan. Het is beter om huizen te bouwen en zo veel mogelijk lauwerkranskaarten van wijken waar jij veel huizen hebt gebouwd te sparen. Zo kun je overwinnen. Wat wel blijkt is dat je zowel villa’s, banken als werkplaatsen moet bouwen. Als je bijvoorbeeld geen bank of werkplaats hebt, heb je ook niets aan het veld “Portus” waarbij je jouw banken en werkplaatsen kunt activeren. Blijkt namelijk dat na meerder keer spelen je het niet bouwen van werkplaatsen en banken het je de kop kan kosten en het spel dus niet kan winnen. Vergeet niet dat het spel over overwinningspunten gaat en niet over munten en kaarten, deze leveren namelijk niets op aan het einde van het spel.

Ik heb dit spel met heel veel plezier gespeeld. Het valt onder de categorie speelstukken inzetten en daarmee acties uitvoeren. Het spel behoort in deze categorie tot de absolute top!

Waardering: 86 punten = 8.5

9) Tips:

• Zie samenvattend

Terug naar beginpagina