Truusentruus.nl recensie van het spel: Dicke Kartoffeln
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (7.0)  
   
Auteur : Frank Nestel
/ Doris Matthaus
Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Abacus Spiele Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 1989 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 90 minuten Prijs : ca. 31 Euro
 
1) Introductie:
Met zeer bescheiden middelen, zoals een kleine boerderij, vijf akkers en een gering kapitaal moet elke speler zien te bewijzen dat hij niet de “domste” boer is en laten zien dat hij de dikste aardappel kan oogsten. Elke speeljaar moet de boer weer flinke beslissingen nemen. Welk soort aardappel zal dit jaar de grootste opbrengst te hebben? Op hoeveel akkers zal ik dit jaar gaan werken? Zal ik dit jaar gebruik maken van een goede soort mest, of zal ik chemische bestrijdingsmiddelen toepassen? Zal ik extra geld nodig moeten hebben? Voortdurend staat de boer midden in een spanningsveld tussen veel geld verdienen of milieubewust bezig te zijn. Want wie zal de rijkste boer worden, en wie zal de bio-boer worden? Of misschien zal een boer wel beide titels kunnen bemachtigen?
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

  • 4 boerderijen

  • 46 zonnebloemen

  • 80 regenwormen

  • 50 zakken zaaigoed

  • 20 zakken mest

  • 20 akkerplaatjes

  • 14 doodskoppen

  • 10 gifwolken

  • 3 aardappelkoersen

  • 12 pionnen in 2 kleuren

  • 4 jaaroverzichten

  • 16 persberichten

  • 1 blok met opbrengstenbewijzen

  • 1 stapel aardappelgeld

  • 1 stapel schuldbekentenissen

  • 1 spelregelboekje
  • 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Al het materiaal is van een prima kwaliteit, het gebruikte materiaal is degelijk en oersterk. De kleurstellingen op de verschillende onderdelen zijn erg flets, maar dat heb je eigenlijk met alles dat bijna 15 jaar geleden gemakt werd. Over het algemeen is alles erg duidelijk omschreven en zichtbaar gemaakt. Het is wel handig om alle losse fiches in een zakje te doen.
    4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
    De spelregels zijn duidelijk en overzichtelijk. De regels zijn makkelijk geschreven en simpel te begrijpen. Op het te volgen jaaroverzicht is alles nog eens simpel omschreven. Elke speler krijgt een jaaroverzicht om makkelijk te kunnen zien in welke fase van het spel wordt gespeeld. Het is wel aan te raden om 1 ronde te spelen en alles uit te leggen, en daarna het spel opnieuw te beginnen. Zo wordt alles duidelijk.

    Aan het begin van het spel krijt elke speler een boerderij, 800 mark, 3 regenwormen en 1 zonnebloem per akker. Ook krijgt iedere speler een opbrengstbewijs, waarop hij zelf zijn inkomsten en andere zaken moet opschrijven. In het midden van de tafel wordt hierna de overeenkomstige aardappelkoers neergelegd. Hierop wordt de op dat moment geldende koers bijgehouden van de 3 soorten aardappelen, het totale aanbod per soort, en de opbrengsten per normale of bio aardappel. Nu kunnen de spelers afspreken, hoeveel jaar er gespeeld gaat worden. Dit kan zijn tussen 4 en 6 jaar, waarbij 4 jaar staat voor een iets kortere speelduur en 6 jaar voor de echte spelfan.
    5) Spelverloop:
    Elk jaar verloopt in 12 ronden., namelijk:

    1)Compost maken
    De spelers pakken een aantal wormenfiches van hun velden en kunnen deze op composthoop nummer 1 leggen. Dit doen ze omdat de wormen in een latere fase kunnen worden verdubbelt, en de opbrengst van aardappelen afhankelijk is van het aantal regenwormen dat op een akker aanwezig is.

    2.1) Velden voor verbouwing beschikbaar maken
    Hier kunnen de spelers hun 5 akkers verbouwingsklaar maken, waarna er aardappelen op kunnen groeien. Dit doen ze door een bruin papiertje op hun akker te leggen met daarop de fiches die reeds op de akker lagen.
    2.2) Zaaigoed bestellen
    De spelers schrijven in het geheim op welk saaigoed ze willen hebben per akker. Er is keuze uit 3 soorten, Amalie, Biola of Chris. Wanneer ze dit gedaan hebben maken ze bekend wat ze willen hebben en betalen de overeenkomstige kostprijs van de aardappelkoers en leggen ze het overeenkomstige fiche op hun veld.

    3.1) Mest
    De spelers kunnen er voor kiezen om mest toe te passen op hun akkers. Voordeel is dat de aardappels als bloemkolen de grond uit schieten. Nadeel is dat de grond vervuilt wordt. Voor het verkrijgen van een mestfiche betaald men een som geld en legt het mestfiche op hun akker.

    3.2) Gif sproeien
    Gif beschermt de aardappelen tegen onverwachte invloeden. Deze invloeden worden in fase 5 met persberichten vernoemt. Het kan een enorm voordeel zijn, wanneer iedereen een slechte opbrengst krijgt en jij niet doordat je gif hebt toegepast. Voor het verkrijgen van een giffiche betaald men een som geld en legt het giffiche op hun akker.

    4) Zonnebloemen
    De zonnebloemen geven de gezondheid van de akkers aan. Wanneer een speler op een akker geen gif, mest of doodskoppen heeft liggen krijgt hij een extra zonnebloem. Wanneer dit wel het geval is verliest de speler alle zonnebloemen. Velden zonder wormen verliezen ook alle zonnebloemen.

    5)Persberichten
    Trek een bericht uit de stapel en voer uit wat er op staat. Dit is het deel van het spel waarop de spelers geen of weinig invloed hebben, maar andere spelers die achter liggen de kans geven om in te halen.

    6.1)Oogsten
    Conform de opbrengstentabel krijgt elke speler per akker een aantal zakken aardappelen. Dit verschilt per soort en of de aardappelen met mest verkregen zijn. De opbrengsten worden op het o1pbrengstenbewijs geschreven.

    6.2)Verkoop aanmelden
    De spelers melden in deze fase de verkoop van hun aardappelen. Akkers met 3 zonnebloemen kunnen bio-aardappelen produceren. Deze hebben een andere verkoopprijs dan gewone aardappelen. De spelers vullen op hun blad het aantal gewone en bio-aardappelen in.

    7) Nieuwe berekening prijs en aanbod.
    De spelers geven per soort aan hoeveel aardappelen ze willen verkopen. Conform een tabel gaat de navraag omhoog of omlaag en de aankoops- verkoopsprijs omhoog of omlaag.

    8) De verkoop
    Elke speler berekend en schrijft op zijn formulier op wat de opbrengst per soort is en krijgt de opbrengsten van de bank.

    9) Reactie van de bodem
    Akkers met mest of gif krijgen een doodskop. Elke akker met een doodskop, maar zonder gif of mest geeft de doodskop weer terug. Elke akker zonder zaaigoed met minstens 1 worm, krijgt een extra worm. Voor elk zaaigoed, mest of giffiche geeft de speler 1 wormenfiche af. Aan het einde van deze ronde geven de spelers alle fiches, met uitzondering van doodskoppen, zonnebloemen en wormen af.

    10) Compost opbrengst
    Van composthoop nummer 2 kunnen nu de regenwormen worden verkocht aan de bank of medespelers of op de akkers van de spelers geplaatst worden.

    11) Compost omleggen
    De in fase 1 gelegde wormenfiches verdubbelen zich en verplaatsen zich naar composthoop nummer 2.

    12) Einde van een jaar
    Elke speler met schulden, probeert deze af te lossen, of behoud hun schuld maar geeft een rente van 20% aan de bank. Wanneer het spel niet is afgelopen beginnen de spelers weer bij fase 1.

    Einde van het spel.
    Je kunt Dicke Kartoffeln op 2 manieren winnen., namelijk op de economische manier, of de ecologische manier. Volgens een bepaalde telling tellen de spelers de verkregen punten op of af. De spelers met de hoogste uitkomsten zijn de winnaars. Het kan voorkomen wanneer een speler goed geboerd heeft dat hij in beide winnaar is geworden.
    6) Pluspunten:
  • Leuk thema

  • Interactief

  • Tactisch

  • Voor goede planners
  • 7) Minpunten:
  • Lange speelduur

  • Spelverloop via overzicht
  • 8) Samenvattend:
    Wij hebben Dicke Kartoffeln echt met heel veel plezier gespeeld. Wat echter meteen gezegd moet worden is dat Dicke Kartoffeln een spel is waarbij spelers goed moeten plannen om zoveel mogelijk te verdienen. Ook het spelen via een formulier waarbij bij elke fase iets gebeurt is niet voor iedereen weggelegd. Ondanks alles vinden wij dit spel erg goed bedacht, alles is als een web in elkaar verweven en alleen echte goede planners kunnen dit spel winnen. Omdat het reeds 15 jaar geleden is uitgebracht vinden we het echt een topspel.

    9) Tips:

  • Let op de medespelers, ze verkopen op dezelfde markt.

  • Let goed op de opbrengsten per soort en per toegevoegd middel.

  • In het eerste speeljaar moet men niet meer dan 2 akkers bebouwen.
  • Commentaar van anderen :

    Terug naar beginpagina

    Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279