Truusentruus.nl recensie van het spel: Principato
Recensie door : Martijn van der Vlag  
Beoordelingscijfer : (6.5)  
   
Auteur : Touko Tahkokallio Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : White Goblin Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 20 Euro
 
1) Introductie:
Italie tijdens de Renaissance: iedere speler heeft een vorstendom en streeft naar prestige en welvaart. Ontwikkel je landbouw en breid je stad uit, investeer in cultuur en versterk je leger. De speler die na drie gespeelde jaren de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

4 vorstendommen
90 houten blokjes (39 voedsel, 39 geld en 12 gunst)
84 gebouwentegels (42 akkers/boerderijen en 42 palazzo s/banken)
56 militaire tegels (19 katapulten, 37 condottierres/milities)
45 cultuurtegels (15 monumenten, 15 boeken, 15 schilderijen)
110 kaarten (98 actiekaarten, 2 militaire waarderingen, 8 doelkaarten, 1 overzichtskaart en 1 startspelerkaart)
40 militaire punten-biljetten
1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Het vorstendom overzichtskaart is nogal dul en niet echt inspiratievol maar lekker praktisch en daar is niks mis mee maar werkt niet mee tot de verbeelding van het thema.

Al het materiaal is prima in orde, de kaarten zijn stevig en de kartonnen zijn dik en duidelijk de verschillen te herkennen vanwege de vorm. Alleen de militaire punten zien eruit als geld wat natuurlijk gewoon een productiefout is in mijn ogen.

Met het opbouwen van het vorstendom heb je plek voor akkers en boerderijen buiten de stadsmuur, milities en condottierres op de muur van je vesting, palazzos, banken en het paleis (voor de monumenten) binnen de stadsmuur. Daarnaast heb je nog een kerk binnen de stadsmuur waarop de gunst komt. Geld wordt gegenereerd met palazzos en opgeslagen in banken. Voedsel wordt gegenereerd door de akkers en opgeslagen op de boerderijen.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels zijn erg duidelijk, bondig en dient alleen het doel om het spel te kunnen spelen. Heerlijk als spelregels zo zijn opgezet dat je het even leest en je zo kunt beginnen met spelen.

Als voorbereiding zal het volgende opgezet moeten worden:
 Per speler:
. Vorstendom met daarop 1 akker, boerderij, palazzo en bank.
. 1 voedsel, geld en gunstblokje
. Twee startkaarten (S1 en S2 kaart)
. Twee doelkaarten (Niveau 1 en 2 kaart)
 Afhankelijk van het aantal spelers gaan er een aantal gemarkeerde kaarten in de doos. Met vier spelers zitten alle kaarten in het spel.
 De actiekaarten zijn in te delen in startkaarten (S1 en S2), jaarkaarten (1, 2 en 3). Schud de jaarkaarten per jaar apart met daarbij 1 militaire waardering voor de jaren 2 en 3.
 Draai afhankelijk van het aantal spelers een aantal kaarten van jaar 1 open in een rij. Deze rij is de aanbod kaarten die aangevuld wordt na elke spelersronde met een kaart van de trekstapel. Aan de andere kant van de rij wordt eerst een kaart afgelegd.
5) Spelverloop:
Het spel verloopt over 3 jaren. Na elk jaar volgt een militaire waardering. Een jaar is ten einde wanneer er geen kaart van de actiekaarten trekstapel meer bijgetrokken kan worden. Tijdens het 2e en 3e jaar volgt er een additionele militaire waardering wanneer de kaart wordt getrokken. Het spel wordt dan even hiervoor stilgelegd.

Je mag tijdens je beurt 2 acties uitvoeren in welke volgorde dan ook:
 Activeer een actiekaart
 Ruil een actiekaart
 Neem een gunstblokje

In het begin start je met 2 startkaarten, 1 S1 en 1 S2. De S1 is voor elke speler gelijk en de S2 is een actiekaart waarmee je akkers, boerderijen, palazzos en banken kunt bouwen.

Tijdens het spel hou je altijd twee kaarten voor je.

Activeer een actiekaart
Je gebruikt 1 van de twee actiekaarten voor je en gebruikt de actie. Je levert daarvoor de benodigde goederen.

Staat er een ruilsymbool op de kaart dan ben je verplicht de kaart met het aanbod te ruilen. Dit geldt als 1 actie en treed in werking wanneer je de kaart activeert.

Ruil een actiekaart
Je ruilt 1 van de twee eigen startkaarten met 1 kaart uit het aanbod. De geruilde kaart wordt niet geactiveerd!

Neem een gunstblokje
Neem een gunstblokje en leg deze op de kerk. Je mag maximaal 3 gunstblokjes op de kerk (in je vorstendom) hebben. Een gunstblokje kan gebruikt worden als vervanging van voedsel of geld om je acties te vervullen of om je leger te bevoorraden.

Militaire waarderingen

In het spel rekruteer je condottierres en milities, daarna plaats je katapulten. Condottierres en milities hebben respectievelijk geld en voedsel nodig om te gelden voor je militaire waardering en katapulten niet.

Allereerst bevoorraad je het leger, bepaal je de militaire kracht, verdeel je overwinningspunten, verwijder je de blokjes en naar keuze verwijder je ingehuurde condottierres en milities.

Alles gaat in volgorde van diegene met de meeste katapulten, condottierres en milities. Bij gelijkstand zal de startspeler eerst moeten bevoorraden en naar keuze ingehuurde condottierres en milities weghalen.

Je militaire kracht wordt bepaald door alle katapulten + condottierres (met blokje) + milities (met blokje) - condottierres (zonder blokje) - milities (zonder blokje).

Bijvoorbeeld: Je hebt 5 milities, 5 condottierres en 2 katapulten waarbij alleen de 5 milities bevoorraad zijn. Je krijgt dan 2 + 0 + 5 5 0 = 2. Dit is je militaire kracht.

Bij gelijkstand deel je de punten van alle plekken naar boven afgerond. De punten die je krijgt zijn afhankelijk van het aantal spelers waarbij de eerste speler de meeste punten krijgt en de laatste speler niks.

Einde spel

Nadat alle 3 de jaren zijn gespeeld, 5 militaire waarderingen zijn geweest is het spel ten einde en dan wint diegene met de meeste punten het spel.

Naast de militaire punten krijg je nog punten voor je doelkaarten en voor de cultuurtegels. De tiebreak is het aantal voedsel-, geld- en gunstblokjes die je nog over hebt.
6) Pluspunten:
Duidelijke spelregels en te onderscheiden acties
Snelle korte beurten met duidelijk uit te voeren acties (spelen, ruilen, blokje pakken)
7) Minpunten:
Teveel geluk door de volgorde van actiekaarten en de 2 additionele militaire waarderingen. Indien je op het juiste moment de juiste actiekaart bemachtigd levert dit nagenoeg direct punten op.
Te abstract als familiespel/expertspel. Het thema en de actiekaarten spreken niet echt tot de verbeelding.
Sommige doelkaarten zijn meer waard en beter te gebruiken, de verhouding is niet optimaal.
8) Samenvattend:
Principato is een makkelijk uit te leggen spel, dat totaal niet tot de verbeelding spreekt maar als je eenmaal speelt zit er meer in dan gedacht. Het speelt soepel, je bent daadwerkelijk je vorstendom aan het uitbreiden en kunt ondanks de geluksfactor nog aardig je tactiek bepalen en je vorstendom sturen in de richting waar jij heen wilt. Helaas speelt de geluksfactor toch een doorslaggevende rol waarbij die ene speler compleet zijn gang kan gaan en niet meer in te halen is.

Hierbij doel ik op de punten die behaald kunnen worden met schilderijen, boeken en monumenten. Als je bijvoorbeeld goed geinvesteerd hebt in banken en palazzos en je krijgt de eerste schilder dan kun je met gemak met daarbij een markt om de ronde 2 schilderijen kopen en duurt het dan ook nog even voordat een volgende schilder komt heeft die speler bij voorbaat gewonnen. Dit omdat ook militair zelfs nog makkelijk voldaan kan worden indien op juiste momenten (net voordat je schilderijen wilt kopen) fortuinlijk zijn.

Ik hoop van harte dat er nog een diepere tactiek en rode draad in dit spel zit want de basis is meer dan in orde. Laten we dit voor het Nederlands Kampioenschap dan maar eens even doorgronden.

Waardering: 63 punten = 6.5

9) Tips:

Zorg ervoor dat je alle akkers, boerderijen, palazzos en banken die je nodig denkt te hebben voor jaar 3 hebt gebouwd. Dit omdat deze kaarten niet meer in jaar 3 zitten.
Pak altijd en dan ook altijd de eerste schrijver, schilder en monument omdat deze maar 1 keer in jaar 2 zit en maar liefst drie keer in jaar 3. Als deze actiekaarten vroeg in jaar 2 komen dan pakt dit heel goed uit aangezien je dan de hoogste cultuurtegels (die met de meeste waarden) kunt bemachtigen. Nadeel zijn de benodigde blokjes dus zorgt voor een juiste basis van akkers, boerderijen, palazzos en banken aangezien je er meer markt en oogst is dan belastingheffing.
Probeer altijd een wisselkaart te bemachtigen die je nodig denkt te hebben. Het blijven zitten met twee actiekaarten zonder ruilsymbool forceert je om allereerst te ruilen.
Heb je een bank of een boerderij in het begin heft dan belasting (ontvang 1 groen en 1 geel blokje) en activeer dan de bank/boerderij om gelijk met een gunstblokje twee daarvan te bouwen. Opslag van voedsel en geld in belangrijker dan gebruik van de markt/oogst in het begin omdat er veel kaarten zijn in het begin waarbij je blokjes krijgt.

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279