Truusentruus.nl recensie van het spel: Roma

Auteur : Stefan Feld Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Queen Games Maximum aantal spelers : 2
Jaar van uitgave : 2005 Talen : Nederlands en Duits
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 15 Euro

Heel Rome is in opstand. Senaat en garde zijn in felle ruzies verstrikt. Het volk is he t oneens. Het maakt niet uit of u uw macht en uw zegepunten met sterke kaarten zoals toren en pretorianen beschermt, of u liever deskundig de touwtjes achter de schermen met de consul en de tribuun trekt, vele wegen leiden naar Rome. Wie het nu lukt zijn relaties in te zetten en zijn kaarten slim uit te spelen die verdient de lauwerkrans.

• 52 speelkaarten
• 6 dobbelschijven
• 1 schijf “geld”
• 1 schijf “kaarten”
• 36 zegepunten
• Speelgeld
• 3 rode dobbelstenen
• 3 blauwe dobbelstenen
• 1 witte dobbelsteen
• 2 spelregelboekjes met Duitstalige en Nederlandstalige regels.
Roma zit verpakt in een stevig klein doosje. De voorzijde is voorzien van een afbeelding met een Romein en een strijdwagen. Een kleurrijk, maar on-gedetailleerd tafereel. De achterzijde van de doos laat goed zien waar het spel over gaat. Er is een duidelijke foto van het spel te zien.

Het speelmateriaal voldoet prima. Het is van een goede kwaliteit. Jammer is toch wel de ingewikkelde symbolen onderaan de kaarten. Deze geven niet goed weer wat exact de actie inhoud van de kaart. Ook de kleuren van de kaarten komen soms niet overeen met de spelregels. Zo staat er wel eens een groene kaart weergegeven, maar betreft het alle kaarten.

De speelkaarten zijn verdeelt in 2 groepen: personenkaarten (geel) en gebouwenkaarten (groen). Elke kaart heeft een naam en een afbeelding van een persoon of gebouw. Tevens staan de kosten van de bouw van de kaart aangegeven en zijn verdedigingswaarde. Ook staat er aangegeven of je voor een kaart een dobbelsteen nodig hebt. Onderaan elke kaart staan symbolen die aangeven welke actie bij de kaart hoort.

De 6 dobbelschijven hebben de dobbelsteenwaarde 1 t/m 6 afgebeeld staan. De schijf “geld” toont munten en de schijf “kaarten” toont kaarten.

De 36 zegepunten zijn verdeelt in 12 fiches met waarde 2 en 12 fiches met waarde 1.

Het speelgeld is verdeeld in 14 munten met waarde 1, 13 munten met waarde 2 en 13 munten met waarde 5.
De spelregels van Roma zijn kort en duidelijk geschreven. Door middel van voorbeelden en afbeeldingen worden de regels verduidelijkt. Je hebt de regels binnen 20 minuten gelezen en begrepen. Wat is echt schandalig vind is de Nederlandse vertaling. Het zit vol met vertaalfouten. Vooral bij de uitleg van de kaarten is het een verschrikking. Terwijl deze de drijfveer van het spel zijn. Bij de 25 verschillende kaarten zijn 20 kaarten verkeerd vertaald vanuit het Duits.

Nadat de Duitse vertaling is vergeleken met de Nederlandse en de fouten er uitgehaald zijn vergt het spel weinig moeite deze uit te leggen aan de andere speler. Neem wel alle kaarten, hun betekenissen en hun bijbehorende acties door!

De 6 dobbelschijven worden op volgorde naast elkaar tussen de spelers in gelegd. Aan beide uiteinden komen de schijf met kaarten en geld. Elke speler krijgt 10 zegepunten en 3 actiedobbelstenen in 1 kleur. Alle kaarten worden geschud. De spelers krijgen 4 kaarten. Deze bekijken ze en geven er 2 aan de medespeler. De resterende kaarten worden als gesloten trekstapel neergelegd. De jongste speler begint en lekt naar zijn keuze de 4 kaarten gesloten bij verschillende dobbelschijven. Daarna lekt zijn tegenstanden zijn 4 kaarten gesloten bij verschillende dobbelschijven. De jongste speler begint.
De spelers voeren afwisselend tijdens hun beurt 3 fasen uit. Deze worden in de volgende volgorde uitgevoerd:

1) Lege dobbelschijven bekijken
2) Dobbelstenen gooien
3) Acties uitvoeren

1) Lege dobbelschijven bekijken
Een speler moet aan het begin van zijn beurt voor elke dobbelschijf waar geen kaart ligt 2 zegepunten in de voorraad terugleggen.

2) Dobbelstenen gooien
De speler gooit zijn 3 dobbelstenen. Gooit de speler 3 stenen met dezelfde waarden, dan gooit hij nogmaals alle dobbelstenen

3) Acties uitvoeren
Als je als speler aan de beurt bent mag je de volgende 4 acties naar eigen keuze en hoeveelheid uitvoeren:

a) Kaarten spelen
b) Geld nemen
c) Kaarten nemen
d) Kaarten activeren

a) Kaarten spelen
Hier is geen dobbelsteen voor nodig, maar kost wel geld. Het aangegeven aantal moet aan de bank betaald worden. Hierna plaatst de speler de kaart aan een dobbelschijf. Een kaart mag ook geplaatst worden aan een schijf die al een kaart heeft. Deze kaart wordt dan op de aflegstapel gelegd.

b) Geld nemen
De speler legt 1 van zijn dobbelstenen op de schijf “geld”. De waarde van de dobbelsteen krijgt de speler aan geld uit de voorraad.

c) Kaarten nemen
De speler legt 1 van zijn dobbelstenen op de schijf “kaarten”. De waarde van de dobbelsteen krijgt de speler aan kaarten. Hij bekijkt deze, maar mag er slechts 1 op handen nemen. De overige kaarten komen op de aflegstapel.

d) Kaarten activeren
De speler legt 1 dobbelsteen met de overeenkomende waarde op een schijf met dezelfde waarde. Hierdoor wordt de aan deze schijf gelegde kaart geactiveerd. Als je meerdere dobbelstenen hebt met dezelfde waard, dan mag de kaart meerdere keren geactiveerd worden. Bij sommige kaarten volgt een gevecht. De speler die de aanval opent gooit met de witte dobbelsteen en geeft van tevoren aan welke kaart van de tegenstander hij aanvalt. Er wordt gekeken naar de verdedigingswaarde van de aangevallen kaart. Is het resultaat van de witte dobbelsteen gelijk of hoger dan de verdedigingswaarden, dan wordt de aangevallen kaart op de aflegstapel gelegd. Bij een lager resultaat gebeurt er niets.

Als de speler klaar is met zijn beurt is de andere speler aan beurt. De vorige speler pakt zijn dobbelstenen terug.

Einde van het spel
Het spel eindigt als ene speler geen zegepunten meer heeft of als alle zegepunten uit de voorraad zijn verbruikt en bij de spelers liggen. De speler met de meeste zegepunten wint het spel.
• Kleurrijk spel
• Prima kwalitatief hoog spelmateriaal
• Duidelijke, korte spelregels
• Makkelijk uit te leggen
• Spelmechanisme
• Veelzijdig spel met kaarten met verschillende bijzondere acties en mogelijkheden
• Illustraties en symbolen bij de kaarten
• Geluksfactor bij kaarten trekken en dobbelsteenworp
• Forumkaart is soms te sterk en beïnvloed het plotselinge speeleinde
• Spelregelvertaling
Roma is een spel voor 2 spelers. In Roma hebben de spelers in het begin van het spel 10 overwinningspunten. Tijdens het spel proberen ze door het uitspelen van kaarten en hun bijbehorende acties deze overwinningspunten van de andere speler af te snoepen. Ook proberen ze zelf veel overwinningspunten te halen. Het is namelijk zo dat de speler die geen overwinningspunten meer heeft verliest. Ook als de voorraad met overwinningspunten op is, wint de speler met de meeste overwinningspunten.

Het spel bestaat uit 8 schijven die tussen de spelers in worden gelegd. Er zijn schijven met dobbelsteencijfers 1 t/m 6. Ook is er een schijf waar geld en een schijf waar kaarten op staan. De schijven worden tussen de spelers in geplaatst. Aan de schijven met dobbelsteencijfers kunnen de spelers tijdens het spel kaarten plaatsen aan hun zijde. Er kunnen dus aan 2 kanten van de dobbelsteenschijven 1 kaart gelegd worden. Deze kaarten kunnen personen of gebouwen zijn. Elke kaart heeft een verschillende actie. Sommige kaarten beïnvloeden kaarten van de eigen maar ook van de andere speler. Gebouwen en personen kunnen door de acties van de kaarten te gebruiken worden vernietigd. Want… elke lege plek aan een dobbelsteenschijf kost de speler overwinningspunten die hij terug in de voorraad moet leggen.

Tijdens een beurt werpt de speler met zijn 3 dobbelstenen. De uitkomst van deze 3 stenen mag hij over de schijven verdelen. Echter mag bij een dobbelsteenschijf alleen een dobbelsteen gelegd worden met hetzelfde aantal ogen. Legt een speler een dobbelsteen op een dobbelsteenschijf, dan wordt de kaart die aan de kant van de speler ligt geactiveerd. Geactiveerd wil zeggen dat de bijbehorende actie van deze kaart uitgevoerd gaat worden. Naast het leggen van dobbelstenen op de dobbelsteenschijf kan een speler er ook voor kiezen om dobbelstenen op de schijf “geld” of “kaarten” te leggen. Het aantal ogen geeft het aantal geld aan wat een speler pakt, of het aantal kaarten dat hij mag pakken. Van de kaarten mag hij er echter maar 1 houden. Een speler kan dus 3 acties uitvoeren, waar hij dus 3 dobbelstenen voor gebruikt. Er is nog een extra actie waar geen dobbelsteen voor nodig is, dit is namelijk het leggen van kaarten aan schijven vanuit de hand. Hier dienen echter wel de aangegeven kosten voor betaald te worden.

Roma bestaat dus uit verschillende personen en gebouwenkaarten. Elke spel is anders en elke keer worden er andere kaarten gespeeld die telkens een andere actie met zich meebrengen. De verscheidenheid van deze kaarten maken het spel extra spannend. Met de kaarten kunnen bijvoorbeeld kaarten en gebouwen van de andere speler aangevallen worden. Ook kunnen overwinningspunten van de andere speler afgepakt worden en kunnen er overwinningspunten aangekocht worden.

Roma is telkens anders en telkens spannend. Er circuleren op internet suggesties dat bepaalde kaarten te sterk zijn, maar als je het spel meerdere keren hebt gespeeld, weet je dat dit niet zo is. De combinatie van dobbelen, acties zoeken en uitspelen maken Roma tot 1 van de beste spellen voor 2 personen. Een absolute topper voor € 15,00!

Waardering: 84 punten = 8.5

• Let goed op waar je een bepaalde kaart neer legt. Een forum bij schijf 6 heeft geen nut. 6 geld pakken is immers belangrijker. Een forum bij schijf 1 is ultiem!
• Turris is een geweldige kaart. Hij kost niets en versterkt alle kaarten.