Truusentruus.nl recensie van het spel: Herders en Schapen
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (6.0)  
   
Auteur : Philippe des Pallieres Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2002 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 7 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 22 Euro
 
1) Introductie:
Geen angst voor de boze wolf! De jager zal hem onder schot nemen. Wie wilt winnen zal zijn de grootste groep schapen moeten insluiten. Het blijft spannend tot het einde.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 77 tegels
• 1 stoffen zak
• 1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Het spel heeft een speelse en leuke uitstraling. De voorzijde van de doos laat een landschap zien waar een wolf over schapen springt, een jager de wolf probeert te grijpen en boeren paaltjes slaan om de schapen in te sluiten. De afbeelding vormt een leuk tafereel. Op de achterzijde kun je goed zien waar het spel over gaat. Er staat een duidelijke foto met een spelsituatie. De tegels zijn van een prima kwaliteit en hebben een prachtige kleurrijke afbeelding.

De 77 tegels zijn verdeelt in:
• 1 starttegel met de afbeelding van een dorpscentrum met een bron. De voor en achterzijde zijn gelijk
• 4 vraagtekentegels met aan de voorzijde een groot vraagteken en aan de achterzijde een herder met rondom hem 4 schapen. De 4 tegels hebben 4 verschillende kleuren. De herders en schapen hebben de kleuren blauw, zwart, geel en rood.
• 4 markeringstegels met aan 2 zijden een herder met een lam en een schaap. Ook deze tegels hebben de 4 genoemde kleuren
• 68 tegels waarbij 2 zijden verschillend zijn. Er zijn 4 tegels die aan 1 zijde een wolf omringd door bos hebben afgebeeld staan. Ook zijn er 4 tegels met een jager omringd door bos. De overige tegels hebben 1,2, of 3 schapen in dezelfde kleur, 1 of meerdere hekken, bos of dorp en schapen in verschillende kleuren afgebeeld staan. De hekken eindigen altijd in 1 van de 4 hoeken.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels zijn eenvoudig. Ze zijn makkelijk te lezen en te begrijpen. Door middel van afbeeldingen worden de tegels verduidelijkt. Het doorlezen van de regels ben je zo’n 15 minuten mee bezig. De regels vergen weinig moeite om aan anderen uit te leggen.

Voorbereiding:
De starttegel wordt in het midden van de tafel geplaatst. De 4 vraagtekentegels worden zo neergelegd dat het vraagteken bovenop ligt. Elke speler trekt een vraagtekentegel en bekijkt deze. De kleur van de herder en schapen blijft voor de andere spelers geheim. De 4 markeringstegels worden apart neer gelegd. Elke speler trekt hierna 4 tegels uit de zak en neemt deze in de hand. Ook deze tegels mogen de andere spelers niet zien.
5) Spelverloop:
De speler die als laatste in een weiland stond begint het spel. Als een speler aan de beurt is legt hij eerst een tegel en trekt daarna een tegel uit de zak.

Aanleggen van een tegel
Een tegel moet altijd met minimaal 1 zijde aan een al liggende tegel worden geplaatst. Tegels moeten altijd passen. Er zijn 6 verschillende motieven: dorp, bos, en schapen in 4 kleuren. De aangelegde tegel moet altijd overeenkomen met de motieven van de tegels waar hij aangelegd wordt. Een speler moet altijd een tegel leggen. Kan hij geen tegel leggen, dan wordt hij overgeslagen en mag geen nieuwe tegel pakken uit de zak. Plaatst een speler een tegel, dan wordt er gekeken aan hoeveel kanten de nieuwe tegel aansluit. Het aantal kanten is het aantal nieuwe tegels dat een speler uit de zak mag trekken.

Spelen tijdens een beurt van een ander
De volgende acties mogen tijdens de beurt van een andere speler gespeeld worden:

a) Wolf en/of Jager spelen
b) Kleur bekennen
c) Uitstappen

a) Wolf en/of Jager spelen
Een speler mag zo veel jagers of wolven spelen als hij wil. Een wolf wordt naast een bos aangelegd. De schapen die aan dit bos liggen, tellen niet mee met de eindtelling. Een jager kan een wolf verjagen. Na het uitspelen van de tegel mag de speler tegels natrekken volgens de aanlegregels. Bij een jager mag een speler niets natrekken.

b) Kleur bekennen
Als een speler kleur bekent, draait hij zijn vraagtekentegel om. Bij het omdraaien komen 4 schapen en een herder in zijn kleur tevoorschijn. Hij mag nu de tegel plaatsen en volgens de regels tegels natrekken. Omdat hij kleur heeft bekend moet hij nog zijn overeenkomende markeringstegel pakken.

c) Uitstappen
Als een speler denkt dat hij niet meer kan bereiken in het spel dan stapt hij uit. Een speler die snel uitstapt krijgt bonuspunten.

Als er meerdere spelers willen onderbreken, dan begint de speler die de volgende beurt zou hebben, daarna met de klok mee. Een speler kan maar 1 keer per ronde door dezelfde speler worden onderbroken. De andere spelers mogen deze speler natuurlijk nog wel een keer onderbreken.

Einde van het spel
Het spel gaat door totdat er geen tegel meer over is, of tot dat alle spelers zijn uitgestapt. De laatste speler mag natuurlijk meerdere tegels na elkaar spelen, totdat hij uitstapt.

Waardering:
De speler die als eerste uitstapte krijgt 6, de tweede speler 3 en de derde speler 1 bonuspunt. Nu tellen alle speler de schapen in zijn grootste gesloten weide. Voor elk schaap krijgt een speler 1 punt. Weiden die aan een bos liggen met een wolf tellen niet. De speler met de meeste punten wint het spel.
6) Pluspunten:
• Leuke en speelse uitstraling
• Prima kwaliteit spelmateriaal
• Eenvoudige spelregels
• Lage instap en makkelijk uit te leggen
7) Minpunten:
• Tegels passen niet goed in de stoffen zak. De zak had iets groter moeten zijn.
• Op sommige tegels kun je het hele spel wachten. Doordat er te veel verschil is in bos/dorp/schapenkleuren zijn er te veel verschillende tegels. Een passende tegel is dus moeilijk te vinden.
8) Samenvattend:
Herders en schapen is een Carcassonne variant. Duidelijk is gekeken hoe het spel Carcassonne op een andere manier na te maken. In dit geval plaatsen de spelers tegels met schapen. De schapen hebben 4 kleuren. In het geheim spelen de spelers met een kleur. Deze maken ze pas later in het spel bekend. Het doel is om een zo groot mogelijke afgesloten weide te maken met zo veel mogelijk schapen in jouw kleur. In het begin is het dus even aftasten en moet je soms een kleur uitbreiden die niet van jezelf is. Later wordt al snel bekend wie met welke kleur speelt. Het spel is spannend doordat soms je eigen velden uitbreiden of afbreken tijdens een beurt van een ander. Het is dus slim spelen als je wilt winnen. Een weide van een speler zo uitbreiden dat hij hem niet meer gesloten krijgt is een optie. Zorgen dat jouw weide altijd gesloten kan worden een andere. Het verschil in de motieven en tegels is te uitgebreid om een grote weide te kunnen afsluiten. Vaak komt het voor dat speler aan het einde van het spel hun weide niet kunnen sluiten, omdat de te leggen tegel niet meer voorhanden is, of omdat er maar 1 tegel met dit soort bestaat. Geklungel dus en niet evenwichtig. De wolf en de jager brengen ook geen spanning in het spel.

Herders en schapen is een mislukte Carcassonne variant met een beetje Cluedosaus. Jammer, het idee van het spel was leuk, echter de uitvoering is droevig.

Waardering: 61 punten = 6.

9) Tips:

• Je kunt een weide sluiten, ook als is deze klein
• Een weide aan een bos heeft kans om er een wolf naast te krijgen en dus puntenloos kan worden.
• Je kunt de weide van andere spelers zo vergroten dat een speler ze niet meer gesloten kan krijgen.
• Er is geen plaatje met dorp en bos op 1 tegel

Commentaar van anderen :

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279