Truusentruus.nl recensie van het spel: Vrijdag
Beoordelingscijfer : (8.0)

Auteur : Friedemann Friese Minimum aantal spelers : 1
Uitgever : 999 Games Maximum aantal spelers : 1
Jaar van uitgave : 2012 Talen : Nederlands
Speelduur : 25 minuten Prijs : ca. 13 Euro

Je bent Vrijdag en je brengt he dagen door op een onbewoond eiland. Als Robinson plotseling kapseist met zijn boot en aan wal komt op jouw strand, wordt je rust verstoord. Om Robinson een kans te geven het eiland weet te verlaten, leer jij hem nieuwe vaardigheden zodat hij zijn overlevingskansen tegen de gevaren van het eiland toenemen. Als Robinson er aan het einde van het spel in slaagt om twee piraten te verslaan, zal hij het eiland succesvol verlaten en heb jij de geliefde rust terug...

• 72 speelkaarten
• 22 groene houten levenspunten
• 3 voorraadtableaus
De vormgeving van Vrijdag is nogal kinderlijk. De getekende afbeeldingen maken het spel niet aantrekkelijk. Op de voorzijde van de doos staat Robinson Crusoe die vanuit zee het land op trekt. Op de achterzijde van het doosje staat alleen tekst, je kunt dus van tevoren niet zien hoe het spel eruit ziet. Ik vind dit jammer.

Het spelmateriaal en het doosje voldoen prima. Ze zijn van een goede kwaliteit en kunnen een stootje hebben. Zo kun je het spel blijven spelen zonder dat de kwaliteit verloren gaat.

De 72 speelkaarten zijn verdeelt in: 3 niveaukaarten, 19 Robinsonstartkaarten, 11 verouderingskaarten, 10 piratenkaarten en 20 gevaarkaarten.

De niveaukaarten hebben 3 kleuren, die de niveaus van het spel aangeven. Er wordt begonnen met een groene kaart, daarna een gele kaart en als laatste een rode kaart.

De 19 Robinsonstartkaarten hebben een tekening van Robinson die over een hek kijkt. Aan de blik van Robinson kun je de sterkte van de kaart zien. Zo staat er op elke kaart een titel, als “geconsenteerd”, “zwak” of “afgeleid”. De titel staat bovenaan in het midden van de kaart. Links bovenaan staat de gevechtswaarde van de kaart. Deze varieert in de Robinsonstartkaarten van -1 t/m 2. Er is bij de Robinsonstartkaarten maar 1 kaart met een speciale eigenschap, welke in het midden van de kaart staat afgebeeld. Rechts bovenaan de kaart staan de levenspunten voor vernietiging, die bij deze kaarten maar 1 levenspunt bevat.

Bij de 11 verouderingskaarten staat eigenlijk dezelfde afbeelding als bij de Robinsonstartkaarten afgebeeld, echter de achtergrond is blauw. Ook deze kaarten hebben een titel, gevechtswaarde van -5 t/m 0, speciale eigenschappen en levenspunten voor vernietiging die bij deze kaarten altijd 2 levenspunten is. Er zijn 2 soorten verouderingskaarten: normale (8 stuks) en moeilijke (3 stuks) kaarten.

De 20 gevechtskaarten hebben een boven- en onderkant. Je kunt de kaart dus draaien, net als een gewone speelkaart. Op de gevarenkant (bovenkant) staat een titel, het aantal kostenloze kaarten dat je voor deze kaart mag pakken en de gevechtswaarde per niveau. Aan de onderkant (kenniskant) staat de titel, gevechtswaarde, mogelijke speciale eigenschappen en levenspunten voor vernietiging. Deze kant is dus gelijk aan een Robinsonstartkaart.

De 3 voorraadtableaus (borden) zijn er in 3 kleuren:
• blauw, waarop de verouderingskaarten dicht komen te liggen;
• bruin, waarop de Robinsonstartkaarten komen te liggen;
• groen, waarop de gevechtskaarten komen te liggen.

De 10 piratenkaarten hebben een gevaarwaarde, het aantal kaarten dat je mag trekken en eventueel een speciale eigenschap.
De spelregels van Vrijdag zijn nogal omslachtig opgeschreven. Het duurt toch wel een half uur voordat je de regels hebt gelezen en begrepen. Je moet hierna telkens de regels naslaan om de gebeurtenissen tijdens het spel te volgen. Geen makkelijke opgave dus. Het is handiger om het spel uitgelegd te krijgen. Verder staan er in de regels wel duidelijke afbeeldingen en voorbeelden.

Leg de 3 voorraadtableaus naast elkaar, links blauw, midden bruin en rechts groen. Neem de 3 niveaukaarten en leg deze links. De groene kaart komt bovenop, hieronder vervolgens geel en rood. Je krijgt 20 levenspunten, de andere 2 punten leg je in het doosje. Sorteer alle kaarten op soort. Van de verouderingskaarten wordt de kaart “heel dom” uit het spel gehaald. Sorteer nu de verouderingskaarten op normaal en moeilijk. De 7 normale verouderigskaarten worden verdekt geschud, ook de 3 moeilijke verouderingskaarten worden geschud. De moeilijke kaarten worden onder de normale kaarten geschoven en vervolgens als een verdekte stapel op het blauwe bordje gelegd. De Robinsonstartkaarten worden ook verdekt geschud. Deze komen verdekt op het bruine bordje te liggen. Ook de gevarenkaarten worden geschud en als verdekte stapel op het groene bordje gelegd. Van de piratenkaarten trek je er 2 en leg deze open rechts naast het groen bordje.
Doel van het spel is met Robinson door 3 niveaus van gevaren en kennis te komen en uiteindelijk van de 2 piratenkaarten te winnen.

Tijdens een ronde voer je de volgende 5 stappen uit:

1) Trek 2 gevaarkaarten
2) Vecht tegen het gevaar
3) Win je dan…
4) Verlies je dan…
5) Beginnen met stap 1

1) Trek 2 gevaarkaarten
Je trekt de bovenste 2 gevaarkaarten van het groene bordje. Je bekijkt ze en kiest er 1 waar je tegen vecht. De andere kaart leg je verdekt achter het groene bordje. De gekozen gevaarkaart leg je open voor het groene bordje.

2) Vecht tegen het gevaar
Op de gevaarkaart staat links het aantal Robinsonstartkaarten aangegeven die je mag trekken (groen cijfer in wit rondje). Rechts staan de niveaus aangegeven door cijfers in een rood, geel of groen rondje. Per niveau staat er dus aangegeven wat de totale gevechtswaarde moet worden per niveau. Het werkt als volgt: speel je in het groene niveau en staat er bijvoorbeeld “0” in het groene rondje en “1” in het witte rondje. Dan mag je 1 kaart van het bruine bordje trekken en deze dient dan de waarde “0” te hebben. Als dit lukt win je het gevecht. Lukt dit niet dan verlies je het gevecht. De getrokken Robinsonstartkaarten worden links van de gevaarkaart neergelegd. Per getrokken kaart heb je de keuzen. Als je met 1 kaart al genoeg punten hebt om het gevaar te winnen dan heb je mazzel en win je. Als je aan de maximale getrokken Robinsonstartkaarten zit, dan heb je de keuze om 1 of meerdere extra kaarten te trekken. Deze kaarten kosten je 1 levenspunt per getrokken kaart. De levenspunten worden in het doosje gedaan. De extra getrokken Robinsonstartkaarten worden rechts van de gevaarkaarten neergelegd. Sommige getrokken Robinsonstartkaarten hebben een speciale eigenschap. Deze kun je gebruiken. Als je de eigenschap gebruikt draai je de kaart een kwartslag. Je kunt met de speciale eigenschappen bijvoorbeeld extra levenspunten krijgen, extra kaarten trekken, kaarten vernietigen, verdubbelen of kopiëren. Ook kun je er voor kiezen om gewoonweg het gevecht te verliezen.

3) Win je dan…
Win je het gevecht dan pak je de afgelegde Robinsonstartkaarten tezamen met de overwonnen gevaarkaart en leg je deze verdekt achter het bruine bordje.

4) Verlies je dan….
Verlies je het gevecht en dat kan opzettelijk zijn, dan lever je het verschil aan gevraagde gevechtswaarde aan levenspunten in en leg je in het doosje. Voor het aantal levenspunten dat je weg legt mag je open gespeelde Robinsonstartkaarten uit het spel halen en in het doosje leggen. Rechts bovenaan staat op elke kaart aangegeven hoeveel levenspunten je voor deze kaart dient in te leveren. Overige Robinsonstartkaarten leg je verdekt achter het bruine bordje en de niet overwonnen gevechtskaart gaat verdekt achter het groene bordje.

5) Beginnen met stap 1
Of je nu hebt gewonnen of opzettelijk hebt verloren. Je begint weer bij stap 1, het trekken van 2 gevechtskaarten

Verschillende niveaus
Als er nog 2 kaarten in de stapel met gevechtskaarten over zijn, dan kies je er 1 van en vecht je hier tegen. Nu schud je de aflegstapel met gevaarkaarten en begin je met het volgende niveau. Na niveau groen komt geel en als laatste rood. Na het overwinnen van niveau rood begin je met het vechten tegen de piraten.

Als er geen kaarten meer op het bruine bordje liggen?
Dan trek je de bovenste kaart van het blauwe bordje en schud je deze tezamen met de afgelegde kaarten die achter het bruine bordje liggen. Je vormt nu een nieuwe verdekte trekstapel op het bruine bordje. Let op! De kaart van het blauwe bordje is een verouderingskaart en deze kom je in de volgende ronde zeker tegen.

Gevecht tegen de 2 piratenkaarten
Als je niveau rood hebt overwonnen ga je tegen de 2 open piratenkaarten vechten. Je kiest 1 van de 2 kaarten en begint een gevecht. Je moet winnen van de piraten! Als je de tweede kaart hebt verslagen win je het spel.

Einde van het spel
Je verliest het spel onmiddellijk als je levenspunten moet betalen, maar deze niet meer hebt.

Puntentelling
Aan het einde van het spel tel je jouw overwinningspunten:

• Neem alle gevechtskaarten (voor en achter het bruine bordje) en tel de gevechtswaarden bij elkaar op. Elke verouderingskaart heeft nu een waarde van -5.;
• Tel 15 punten op voor elke piraat die je hebt verslagen;
• Tel 5 punten op voor ieder levenspunt dat je nog over hebt;
• Trek 3 punten af voor iedere gevaarkaart die nog achter het groene bordje ligt.
Noteer je eindscore en zie hoe je het deze keer is vergaan.
• Kwalitatief hoog spelmateriaal
• Spelmechanisme
• Makkelijk om mee te nemen
• Verslavend
• Balans
• Kinderlijke vormgeving
• Omslachtige spelregels
• Je hebt veel ruimte nodig, geen handig spel voor tijdens het reizen bijvoorbeeld.
Meestal denk je bij spelletjes voor 1 persoon aan een spel waarbij je aan 1 stuk moet puzzelen om tot een einduitkomst te komen. De auteur van vrijdag is denk ik diep aan het denken geweest voordat hij Vrijdag ontwikkelde. Het spel heeft namelijk een goed doordacht spelmechanisme. Ook heeft de auteur het spel zo gemaakt dat het verslavend werkt en dat je het telkens opnieuw wilt spelen om het spel zo goed mogelijk te winnen.

In Vrijdag probeer je de aangespoelde Robinson die eigenlijk in het begin van het spel nogal klungelig en dom is door verschillende gevaren te voeren en uiteindelijk van het eiland te laten ontsnappen door tegen piraten te vechten. Het spel bestaat uit een aantal kaarten, die elk een voorwaarde dragen. De voorwaarde is er in 3 niveaus en verschillende moeilijkheidsgraden. De spelers beginnen op het laagste en makkelijkste niveau en moeten steeds een niveau hoger proberen te halen om uiteindelijk tegen 2 piraten te moeten vechten. De voorwaarde staat op gevaarkaarten. De gevaarkaarten geven bijvoorbeeld aan dat je op het laagste niveau 3 kaarten mag trekken en totaal 2 aan gevechtswaarde moet bereiken om het gevaar te bestrijden. De gevechtswaarde staat op kaarten waar de spelers mee spelen, ik noem ze maar even Robinsonkaarten. Elke beurt heeft de speler de keuze uit 2 gevaarkaarten waaruit hij dus kan kiezen. Per ronde moet je dus bepalen of je voor een makkelijke of een moeilijke opgave wilt gaan. Soms heb je geen keuze omdat je dan gewoonweg 2 moeilijke gevaarkaarten trekt. Ook komt het voor dat je 2 makkelijke kaarten trekt. De keuze bij de laatste 2 is dus verdwenen.

De beginset van de Robinsonkaarten hebben alle lage waarden. Er is maar 1 kaart die 2 gevechtspunten heeft. De kunst is het om gevaren te winnen en de gewonnen gevaarkaarten aan je Robinsonkaarten toe te voegen. Je krijgt dan een sterker “deck”, omdat in de gevaarkaarten vaak kaarten zitten met hoge gevechtspunten. Je kunt de gevaarkaarten namelijk draaien en dit worden dan Robinsonkaarten. Bij moeilijke kaarten is de gevechtswaarde hoog en moet je veel kaarten spelen om de gevaarkaart te overwinnen. Bij makkelijke gevaarkaarten is deze gevechtswaarde aanzienlijk lager. Je ontwikkelt dus steeds een sterker “deck”. Soms moet je van een gevaarkaart verliezen. Dit is een optie waarbij je van je slechte kaarten kunt af komen. Hoe verder in het spel hoe meer slechte kaarten je moet wegspelen om te kunnen overleven.

Het spel werkt verder met levenspunten. Telkens als je aan een voorwaarde van een gevechtskaart niet kan voldoen kun je extra kaarten kopen door per kaart 1 levenspunt in te leveren. Ook kun je met levenspunten kaarten wegleggen bij het verliezen van een gevecht. Als je levenspunten op zijn eindigt het spel. Je moet dus voorkomen dat je zonder levenspunten komt te zitten.

Ten slotte is het leuke en spannende dat de Robinsonkaarten en de kaarten die van gevaarkaart naar Robinsonkaarten zijn verandert speciale eigenschappen hebben. Zo zijn er kaarten die andere kaarten vernietigen, kopiëren en laten ruilen. Met andere kaarten krijg je extra levenspunten en kun je bijvoorbeeld kaarten ruilen.

Ten slotte beschik je maar over een aantal Robinsonkaarten. Ook als je veel kaarten vernietigd worden dit er steeds minder. Elke keer als je alle kaarten hebt verbruikt moet je de kaarten schudden en een verouderingskaart toevoegen. In de volgende ronde kom je deze kaart dus tegen. Dit zijn vervelende kaarten. Deze kaarten hebben zo wie zo minpunten voor de gevechtswaarde en beïnvloeden vaak hoge kaarten of vernietigen levenspunten.

Het zo slim mogelijk kiezen van een optie tijdens je beurt, het opstellen van een middelgroot en sterk “deck” is een must om het spel te kunnen overleven. Je moet namelijk een sterk “deck” hebben om de piraten te kunnen verslaan, of het laatste niveau te kunnen overleven.

Vrijdag is een prachtig en spannend spel voor 1 persoon waarbij denkvermogen voorop staat en vooral tactisch inzicht benodigd is. Het spel is enorm goed bedacht en speelt lekker weg. Je wilt het spel telkens opnieuw spelen om te kijken hoeveel punten je nu hebt gescoord. Het enige minpunt is de kinderlijke vormgeving. Een leuk spel voor 1 persoon dat een absolute must is. Snel te spelen en veel plezier dus. En dat in je eentje!

Waardering: 81 punten = 8.

• Weeg telkens af wat je gaat doen, winnen of verliezen.
• Bij verliezen kun je slechte kaarten uit het spel halen