Truusentruus.nl recensie van het spel: La Isla

• 60 houten blokjes, 12 stuks in 5 kleuren
• 4 kaarthouders
• 5 paarse markeerstenen
• 2 overzichtskaarten
• 1 startspelerkaart
• 3 spelregelboekjes met Duitse, Engelse en Franse spelregels
La Isla is nummer 10 van de middelgrote dozen serie van de uitgever Alea. Ook deze doos past perfect naast zijn 9 broers. La Isla heeft een kleurrijke uitstraling. Er is veel aandacht besteed aan het spelmateriaal. Het spelmateriaal is kleurrijk, goed speelbaar en verzorgt. Ik krijg maar amper alle onderdelen weer terug in de doos.
De spelregels zijn vrij eenvoudig en vormen weinig moeite. Voorbereiding begint met het in elkaar zetten van het eiland. De tienhoek wordt in het midden gelegd en alle overige eilanddelen worden om deze tienhoek geplaatst. Op elk veld met een cijfer wordt een dierplaatje geplaatst. Het overig materiaal wordt klaar gelegd en aan de spelers overhandigd.
Doel van het spel is om tijdens en aan het einde van het spel punten te verzamelen. Tijdens het spel doe je dit door speelfiguren te plaatsen op het eiland, zodat indien een veld met een dierplaatje volledig omsloten is door jouw speelfiguren, je dit dierplaatje mag pakken. Aan het einde van het spel leveren 2 blokjes nog 1 punt op, een set van 5 verschillende dierplaatsjes nog 10 punten en elk dieplaatje levert nog afzonderlijk zijn punten op, overeenkomstig met de waarde van dit plaatje op het speelbord.

Het spel verloopt over meerdere ronden. Iedere ronde bestaat uit een kaartenfase en 4 actiefasen. In de kaartenfase leggen de spelers de door hen getrokken 3 kaarten onder actie A, B of D van hun kaartenhouder. Hierna voeren ze tegelijktijdig actie A en B uit. In actie A mogen de spelers de gekozen kaart bij hun actie A in hun kaartenhouder steken. Op elke kaart staat een speciale functie. Deze functie is vanaf nu actief. Bij fase B pakken ze gezamenlijk een blokje overeenkomstig met het blokje welke op hun gekozen kaart staat omschreven. Bij fase C moeten alle spelers 1 speelfiguur om beurten op het bord plaatsen. Het veld waarop ze hun speelfiguur plaatsen moet overeenkomen met 2 blokjes van dezelfde kleur die ze inleveren. Spelen ze een speelfiguur zo dat alle velden om een dierplaatje met eigen speelfiguren zijn omringd, dan mag het dierplaatje genomen worden. Op een kaart die een speler bij actie D neerlegt staat een dier afgebeeld. De paarse markeersteen wordt nu op het speelbord in de overeenkomstige rij 1 veld naar boven geschoven. Voor elk overeenkomstig dierplaatje wat deze speler bezit krijgt hij 1 punt.

Elke speelkaart heeft dus een speciale functie, een gekleurd blokje en een afbeelding van een diersoort. Voorbeelden van de speciale functies kunnen een extra blokje, overwinningspunten of extra waardering zijn bij het plaatsen van een speelfiguur op een veld met overeenkomstig symbool of kleur.

Het speelbord laat de actuele stand zien op een waarderingsspoor. Ook Is hier op aangegeven hoe vaak een diersoort in gewaardeerd. Hoe meer hij gewaardeerd wordt, hoe meer dit soort waard wordt aan het einde van het spel.

Het spel eindigt als de waarde van de diersoorten op het speelbord een bepaald getal hebben behaald. Nu krijgen de spelers nog hun punten voor blokjes en dierenplaatjes. De speler met de meeste punten wint het spel.
• Kleurrijke uitstraling
• Uniek spelmechanisme
• Spel met diepgang
• Vereist goede planning
• Waar voor je geld.
• Geluksfactor bij kaarten trekken.
Het allernieuwste spel van Stefan Feld en hij is nog maar net uit als ik deze recensie schrijf. Ik ben in de wolken, want ik ben een enorme fan van deze auteur. Dit komt door zijn diepwerkende unieke spelmechanismen die elke spel uit van zijn hand heeft. Bij dit spel is het de bedoeling dat spelers fiches met dieren verzamelen. Ze plaatsen hun speelfiguren op het bord, en als deze een fiche insluiten mogen ze deze pakken. Een verkregen dierfiche levert gelijk punten op. Tijdens het spel mag elke iedere ronde 1 blokje nemen, 1 speelfiguur inzetten en 1 diersoort waarderen. De blokjes komen overeen met de velden op het bord. Je moet namelijk 2 blokjes inzetten van dezelfde kleur om een speelfiguur te plaatsen.

Elke speler heeft een kaartenhouder, waar hij 3 kaarten open in mag steken. Deze 3 kaarten geven hem speciale functies tijdens het verloop van het spel. Elke ronde moet de speler bij actie A een nieuwe kaart in zijn kaartenhouder steken, hiermee vervalt dus een vorige functie en openbaart zich een nieuwe. Het is natuurlijk wel een beetje geluk hebben, want je hebt maar de keuze uit 3 kaarten. De speciale functies maken het spel spannender en drijven een speler een bepaalde kant op. Als voorbeeld heeft de speler de volgende 3 speciale functies.

Als een speler een speelfiguur op een veld met een tent plaatst, krijgt hij een extra blokje, Als een speler een bruin blokje kiest om te nemen, krijgt hij 1 bruin blokje extra en als een speler een dodo waardeert mag hij een extra waardering uitvoeren.

Je ziet al dat een speler nu op een bepaalde manier moet gaat spelen. Extra waarderen is erg goed en een extra blokje is super handig. Je moet elke ronde bekijken wat je volgende zet wordt, welk figuur je plaatst en welke plekken op het eiland je in beslag wilt nemen. Makkelijkste is natuurlijk je speelfiguren rond het eiland laten gaan, waardoor je telkens zo snel mogelijk nieuwe fiches krijgt. Dit lijkt goed te werken, alleen is er ook nog aan het einde de waardering dat je voor elke set van 5 verschillende fiches 10 punten krijgt, en dat kun je vergeten als je lukraak fiches opraapt. Stefan Feld heeft met La Isla weer een spel ontwikkeld waarbij je verschillende manieren hebt om het spel te winnen. De beste manier hangt af van je kaarten en de keuzes die je maakt. Dit heb je volledig zelf in de hand. Je moet als speler proberen met rust gelaten te worden door de andere spelers om zo veel mogelijk fiches te bemachtigen, maar dit blijkt veel moeilijker dan het is.

Ik heb La Isla met veel plezier gespeeld. Het spel speelt het beste met 2 of 4 spelers. Met 3 spelers maken 2 ruzie en gaat de derde er met de winst vandoor. Het spel heeft een diepgaand spelmechanisme met ruim voldoende keuzes. Het spel beschikt over een kleine geluksfactor en een vereist van spelers een goede planning. Een leuk en spannend spel, met veel diepgang en naarmate je het meer speelt telkens spannender wordt. Waar voor je geld! Waardering: 77 punten = 7.5