Truusentruus.nl recensie van het spel: Bora Bora

Auteur : Stefan Feld Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Alea Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2013 Talen : Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 120 minuten Prijs : ca. 45 Euro

De geheimzinnige eilandenwereld van de Zuidzeewereld van Bora Bora verwacht jullie. Richt hutten op en koloniseer ze met vrouwen en mannen van je eigen stam. Zend priesters naar de tempel en huldig de goden met offergaven. Streef naar hoger aanzien en meer macht!

• 18 offergaven
• 36 schelpen
• 12 visfiches
• 36 fiches vrouw
• 36 fiches man
• 60 opdrachtfiches
• 24 opsmukfiches
• 7 actiekaarten
• 10 oppergodfiches
• 24 bouwfiches
• 4 spelersvolgordefiches
• 30 houten grondstoffen
• 60 godenkaarten
• 4 x 12 houten hutten
• 4 x 4 houten priesters
• 4 x 2 houten markeerstenen
• 4 x 3 dobbelstenen
• 4 spelersborden
• Spelregels in Frans, Duits en Engels.
Bora Bora is deel 15 uit de grote dozenserie van Alea. Ook dit spel is net als een aantal van zijn voorgangers van de auteur Stefan Feld. Net als de hele serie heeft ook dit spel een prachtige uitstraling en is het materiaal van ongekende kwaliteit. De spelersborden zijn iets te dun, maar voldoen verder prima.
Er zijn veel spelregels. Je doet er wel even over om ze te lezen, te leren en te begrijpen. Trek er dus even de tijd voor uit. De regels zelf zijn duidelijk en goed beschreven in de spelregels. Overal is even een voorbeeld van gegeven en alle tegels worden verduidelijkt.
Bora Bora gaat over het behalen van overwinningspunten. De spelers spelen 6 rondes die over 3 fasen gaan. In de eerste fase dobbelen de spelers met hun 3 dobbelstenen en zetten deze in op de verschillende actiekaarten. Na het inzetten van 1 van hun dobbelstenen, voeren ze gelijk de actie uit die hier bij hoort. Zo verzamelen ze fiches, grondstoffen, kaarten en zetten hutten in op het speelbord met de eilanden. Alles is met elkaar verbonden en het spel vormt een duidelijk geheel. In de tweede fase mogen 2 extra acties uit de verzamelde fiches worden gekozen en uitgevoerd. In fase 3 worden overwinningspunten gegeven en extra fiches en opdrachten verkocht. De spelers dienen tijdens het spel minimaal 1 opdracht per ronde af te handelen. Hiervoor krijgen ze overwinningspunten. Aan het einde van het spel mogen ze de 3 opdrachten die nog voor hen liggen na elkaar afhandelen.
6) Samenvattend:
Bora Bora is weer zo’n spel dat 1001 mogelijkheden kent en waarbij meerdere wegen naar Rome leiden. Je kunt op meerdere manieren overwinningspunten scoren, echter kan je in het spel niet alle manieren uitvoeren. Je moet dus een keuze maken waar je de punten vandaan wilt halen. Ga je bijvoorbeeld voor het plaatsen van de 12 hutten en het vervullen van alle 9 opdrachten?

Het spel is zwaar en stelt je steeds op de proef om de juiste keuzes te maken. Je wordt gelukkig gedwongen om iedere ronde een opdracht te behalen die je keuzes wat vergemakkelijkt. Je hebt namelijk 3 opdrachten waarvan je er 1 moet uitvoeren. Een opdracht zou kunnen zijn om bijvoorbeeld 3 grondstoffen van 1 soort te bezitten. Hiermee wordt je gedwongen grondstoffen te verzamelen.

Uitzonderlijk aan Bora Bora is het inzetten van de dobbelstenen op de actiekaarten. Het getal van de dobbelsteen geeft aan hoeveel keer of met welke voorwaarde de actie uitgevoerd mag worden. Een volgende speler mag alleen een dobbelsteen neerleggen op dezelfde actie als de waarde van de worp lager is. Dit dwingt spelers soms om een actie te kiezen die ze niet leuk vinden. Echter hebben we ook nog de mogelijkheid van de godenkaarten, die het hele spel weer op zijn kop gooien en grenzen die dicht bleken, open te stellen.

Bora Bora is een echte doordenker. Er zijn heel veel acties die je kunt ondernemen, en elk spel is het weer een keuze welke acties je gaat uitvoeren en of je dit naar de overwinning zal leiden. Een prachtig ingewikkeld spelsysteem dat perfect werkt. Voor sommige spelers is Bora Bora een te zware kost. Geef het spel een paar potjes en je bent verkocht aan de mogelijkheden. Een spel voor de doorgewinterde veelspeler!

Waardering: 86 punten = 8.5