Truusentruus.nl recensie van het spel: Machi Koro
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Masao Suganuma Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : White Goblin Games Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2014 Talen : Nederlands
Leeftijd vanaf : 7 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 15 Euro
 
1) Introductie:
Welkom in Machi Koro. Het spel uit Japan dat de hele wereld verovert! Je bent gekozen tot burgemeester van de stad. Je kunt direct aan de slag. Want de inwoners hebben een flink wensenlijstje: een pretpark, een paar kaasfabrieken en zelfs een Tv-station. Dat is een flinke klus gezien het feit dat je stad nu nog slechts bestaat uit een korenveld, een bakkerij en een dobbelsteen. Met een beetje geld en je dobbelsteen ga je aan de slag om van Machi Koro de grootste stad in de regio te maken. Geld verdien je door bezienswaardigheden en gebouwen te bouwen. Maar ook door je medespelers wat geld afhandig te maken. Zorg er alleen wel voor dat ze dat ook niet bij jou doen!
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 108 kaarten
• 54 munten
• 2 dobbelstenen
• 1 spelregelblaadje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Machi Koro heeft een superleuke vormgeving. De vormgeving is in een Japanse tekenstijl die er leuk en aantrekkelijk uit ziet. Dit geldt eigenlijk voor de doos en alle kaarten.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
De spelregels zijn erg simpel en je kunt het spel vrij gemakkelijk aan anderen uitleggen.
5) Spelverloop:
Het doel van het spel is om zo snel mogelijk je 4 bezienswaardigheden in je stad te bouwen. Deze bezienswaardigheden kosten munten, maar leveren een bijzonder effect op als je ze gebouwd hebt.

Tijdens dit spel gooien de spelers met 1 dobbelsteen. De uitkomst geeft aan welk gebouw er opbrengsten oplevert. De speler of spelers kunnen dus inkomsten krijgen als ze een gebouw met dit cijfer hebben gebouwd. Elke speler begint met 2 gebouwen; 1 graanveld en 1 bakkerij. Na de inkomsten mag de speler precies 1 gebouw of bezienswaardigheid bouwen. Hierna is de volgende speler aan beurt.

Er zijn 4 soorten gebouwen. Elk gebouw heeft een cijfer dat als het geworpen wordt zijn effect gebruikt wordt. Tevens staat per gebouw de kosten van het gebouw genoemd. Elk soort gebouw heeft zijn eigen kleur:

Blauw: goederen; ze leveren munten op in jouw beurt en in de beurt van alle anderen.
Groen: commercieel gebouw: ze leveren munten op in jouw beurt.
Rood: horeca gebouwen: ze leveren munten op als een andere speler dit getal gooit.
Paars: grote gebouwen: Krijg munten van alle spelers in jouw beurt.

De 4 bezienswaardigheden hebben het effect om met 2 dobbelstenen te werpen, gebouwen te verhogen, bij dubbele worp nogmaals aan de beurt en je beurt overgooien.

De speler die als eerste zijn 4 bezienswaardigheden heeft gebouwd wint het spel.
6) Samenvattend:
Ik lees wel eens wat op internet over beurzen e.d. Op een Amerikaanse spellenbeurs van 2014 was Machi Koro een regelrechte hit. Ik was niet de enige die hier iets van opstak, want het spel was binnen een mum van tijd wereldwijd verkocht. Ook waren alle uitgevers in de verschillende landen al op de hoogte en hadden hun bestellingen gedaan voor dit spel in hun eigen taal. Het was dus even wachten totdat White Goblin met de eigen Nederlandstalige versie kwam. Gelukkig hield De spellenwinckel uit Amersfoort me op de hoogte en was ik de eerste bezitter van dit spel in de eerste lichting.

Inmiddels zijn we meer dan 100 potjes Machi Koro verder. Dit is zo’n spel waarvan je denkt. Wat simpel, waarom ben ik er niet op gekomen! Alle spelers die dit spel hebben gespeeld vinden het leuk en makkelijk. De regels zijn simpel en de instap laag. Het spelplezier: … hoog!

Als je aan de beurt bent gooi met de dobbelsteen. Je bekijkt de uitkomst en de cijfers op jouw kaarten. Soms krijg je inkomsten. Hierna mag je een gebouw bouwen. De sterkste gebouwen zijn de blauwe gebouwen want deze leveren in jouw beurt en in de beurt van de andere spelers inkomsten op. Verder heb je de vrije keuze om gebouwen te kopen waarmee je andere spelers flink dwars kan zitten. Maar het gaat er natuurlijk wel om, om zo snel mogelijk veel munten te verzamelen. De gebouwen zijn er met de cijfers 1 t/m 12. Als je namelijk de goedkoopste bezienswaardigheid bouwt; het treinstation, heb je daarna de keuze om met 1 of 2 dobbelstenen te werpen. De gebouwen met de hogere cijfers hebben vaak betrekking op andere gebouwen. Elk gebouw heeft namelijk een symbool en bij sommige kaarten mag je dezelfde symbolen keer een aantal munten pakken. Voorbeeld hiervan is een kaasfabriek die 3 munten oplevert per koe-symbool. Zo kan het zijn dat je 15 munten in 1 worp ontvangt. Het spel heeft wel een vrij abrupt einde.

Na meer dan 100 potjes kan ik dit spel echt aanbevelen. Zowel voor jong als oud goed speelbaar met een korte speelduur, simpele spelregels en voldoende diepgang door tactiek. Een verzamelkaartenspel met een tikje geluk en een flinke dosis tactiek en dit voor een klein prijsje. Ben je om? Koop dan gelijk de uitbreiding erbij die, die maakt het na 100 potjes nog steeds spannend en is nog afwisselender.

Waardering: 82 punten = 8.

Commentaar van anderen :

Naam:
Snorlaxion
Commentaar:
Ik vind dit spel echt niet leuk. Ik begrijp de hype niet. Ik heb nog nooit met een tweede dobbelsteen gegooid. Dan had er al weer iemand gewonnen. Ziet er wel mooi uit. Dat dan weer wel.
5

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie406.php on line 261