Truusentruus.nl recensie van het spel: Clans
Beoordelingscijfer : (6.0)

Auteur : Leo Colovini Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Winning Moves Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2002 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 18 Euro

In dit nieuwste spel van Leo Colovini proberen een aantal prehistorische clans samen dorpen te bouwen. In eerste instantie wordt er goed samengewerkt totdat de eerste stammenstrijd losbarst. Maar wie hoort nu bij welke stam? De spelers weten in dit spel niet van elkaar wie met welke kleur speelt. Er ontstaan vermoedens en langzaam kom je erachter. Zowel in Nederland als in Duitsland behaalde dit spel de 2e prijs bij de verkiezing tot beste spel van het jaar 2003

• 60 hutten in 5 kleuren

• 5 clanfiches

• 12 bonusfiches

• 5 houten fiches in 5 kleuren

• 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Clans heeft een mooie uitstraling. De doos lokt een ieder met een kijkje naar het ontstaan van een dorp. Ook de achterzijde van de doos ziet er goed uit en nodigt uit tot spelen. Het wat warrige taalgebruik geeft aan dat er nogal een behoorlijk moeilijk spel valt te verwachten. Voor de rest van het materiaal geld dat het degelijk is, van een goede kwaliteit en goede kleur. Het is nog wel een hele kunst geworden om zon groot bord in zon klein doosje te stoppen. Het materiaal is dus gewoon goed.
    Ja nou komt het, de spelregels. Wij beschikken over een Duitse versie, en ik moet bekennen dat als je eenmaal de regels kent, je deze totaal niet meer herkent in de regels. De regels zijn zo omslachtig geschreven en zo onduidelijk dat wij na het spelen van het spel dachten dat we het spel totaal verkeerd hadden gespeeld. Echter, na het uitdraaien van de Nederlandse vertaling bleek dat wij het spel toch goed gespeeld hadden. Ik heb ergens gelezen dat Identity games er een betere Nederlandse vertaling over heeft geschreven. Ik hoop het spel ook op een iets simpelere manier uit te leggen, want de uitleg aan anderen is vrij simpel.

Het spel begint door het bord uit te klappen en in het midden van de tafel te leggen. Deze toont 60 gebieden met 5 verschillende landschappen, elk verspreidt over het bord. De 60 gebieden zijn tevens verdeeld over 12 provincies. Tussen de gebieden liggen meren en rivieren, waarbij meren niet overgestoken mogen worden. Naast de gebieden ligt het tijdperkoverzicht. Deze toont 5 tijdperken met aan de ene zijde een vruchtbaar landschap en aan de andere zijde een vijandig landschap. Elk vruchtbaar landschap heeft in elk tijdperken, een cijfer van 1 tot en met 5. Deze laten zien hoeveel extra punten een speler krijgt voor het stichten van een dorp in dit landschap. Tevens is er in elke periode een aantal fiches te vergeven, deze fiches krijgt een speler die een dorp sticht. Om de tijdsperken loopt een scorespoor, waarop de 5 kleurige houten fiches vooruit gaan.

In elke provincie worden 5 hutten geplaatst, allen met een andere kleur. Daarna worden ze over de 5 gebieden verdeelt. Elke speler trekt een clansfiche en kijkt naar zijn spelerskleur. Deze houdt hij verdekt, want niemand mag weten met welke kleur een speler speelt.
    Speldoel : Elke speler probeert zo veel mogelijk punten te scoren voor de geheime kleur van zijn clan. Dit doet hij door dorpen te stichten. Wanneer zijn kleur in een dorp voorkomt krijgt de speler punten. De stichter van het dorp krijgt als bonus een fiche, die als extra punt telt bij de eindwaardering. Wie aan het eind van het spel de kleur van het fiche heeft wat het verst op het scorespoor vooruit geschoven is, wint het spel.

Een speler mag tijdens het spel maar 1 zet doen. Hij mag alle hutten van 1 gebied in een ander niet leeg gebied plaatsen. Als een groep hutten uit meer dan 7 bestaat, mag deze niet meer verplaatst worden. Wanneer een groep hutten is omgeven door alleen maar lege velden, wordt er over een dorp gesproken. Degene die dit dorp sticht pakt gelijk een fiche. Nu wordt er gecontroleerd of alle kleuren aanwezig zijn in het dorp. Is dit het geval, dan worden alle kleuren waar maar 1 hut van in het dorp staat verwijdert. Nu volgt de waardering, eerst wordt gekeken of het dorp in een vruchtbaar of vijandig gebied ligt. Is dit niet het geval, dan gaan alle kleuren het aantal hutten waaruit het dorp bestaat als punten vooruit. Is het dorp in een vruchtbaar gebied geplaatst, dan worden nog extra punten vergeven, dit hangt af van het betreffende tijdperk (1 tot en met 5 punten). Ligt het dorp in een vijandig gebied, dan wordt dit dorp niet geteld !!

Het spel eindigt na het waarderen van het 12e dorp. De spelers maken hun clankleur bekent en gaan met hun houten fiche nog hetzelfde aantal punten vooruit als dat ze fiches hebben verkregen. De speler met de meeste punten wint.
  • Redelijk simpel te leren

• Korte tijdsduur

• Degelijk materiaal

• Leuker met meer spelers
  • 7) Minpunten:
  • Moeilijk uitgelegde spelregels

• Je kan je kleur moeilijk geheim houden

• Niet boeiend

• Eenzijdig door de enkele actie
  • 8) Samenvattend:
    Ik kan er niet aan wennen, de spellen die gemaakt zijn door Leo Colovini hebben zeer veel mogelijkheden. Je weet eigenlijk nooit welke mogelijkheid je het beste kunt gebruiken tijdens 1 van zijn spellen. Zo ook bij Clans, je probeert een tactische zet te doen, maar achteraf blijkt dit helemaal mis te lopen. Het spel is echt totaal niet boeiend, als de vorige speler een domme zet doet, kan je misschien een dorp afbouwen. Nou nee, eigenlijk is dit niet ons spel.

• Plan niet te ver van tevoren

• Schuif niet te veel met 1 kleur