Truusentruus.nl recensie van het spel: Die Burgen von Burgund
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (8.0)  
   
Auteur : Stefan Feld Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Alea Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 2011 Talen : Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 12 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 90 minuten Prijs : ca. 30 Euro
 
1) Introductie:
De vallei van de Loire in de vijftiende eeuw. Als invloedrijke vorsten zetten de spelers alles op alles om hun landerijen door verstandig handelsverkeer te laten openbloeien.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• 164 zeshoekige kaartjes
• 42 goederentegels
• 20 zilverlingen
• 30 arbeidersfiches
• 12 bonuskaarten
• 4 zegepuntfiches
• 8 speelstenen
• 9 dobbelstenen
• 1 speelbord
• 6 spelersborden
• 1 spelregelboekje
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Die Burgen von Burgund is deel 14 van de grote dozen serie van Alea Spiele (onderdeel van Ravensburger). Ook dit spel is net als een aantal van zijn voorgangers van de auteur Stefan Feld. Net als de hele serie heeft ook dit spel een prachtige uitstraling en is het materiaal van ongekende kwaliteit. De spelersborden zijn iets te dun, maar voldoen verder prima.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
Die Burgen von Burgund is deel 14 van de grote dozen serie van Alea Spiele (onderdeel van Ravensburger). Ook dit spel is net als een aantal van zijn voorgangers van de auteur Stefan Feld. Net als de hele serie heeft ook dit spel een prachtige uitstraling en is het materiaal van ongekende kwaliteit. De spelersborden zijn iets te dun, maar voldoen verder prima.
5) Spelverloop:
De spelers werpen met hun 2 dobbelstenen. Met de uitkomst mogen ze 2 acties uitvoeren, waarbij ze mogen kiezen uit de volgende 4 mogelijkheden:

1) Een dobbelsteen gebruiken om een zeshoekig kaartje te pakken van een depot van het speelbord en deze op een aflegveld op hun spelersbord te plaatsen. (depot = cijfer dobbelsteen)
2) Een dobbelsteen gebruiken om een zeshoekig kaartje uit hun aflegveld o hun vorstendom te plaatsen. (plaats op vorstendom = cijfer dobbelsteen)
3) Een dobbelsteen gebruiken om 1 of meerdere goederen te verkopen. (type goederen = cijfer dobbelsteen). Dit levert zilver en overwinningspunten op.
4) Een dobbelsteen gebruiken om 2 arbeidersfiches te pakken. Arbeidersfiches verhogen of verlagen de worp van een dobbelsteen.

De spelers plaatsen zo steeds meer zeshoekige kaartjes op hun vorstendom. Ze plaatsen schepen, dieren, burchten, mijnen, gebouwen en “kennis”. Ieder kaartje heeft na het plaatsen een bijbehorende actie. Als een speler het laatste veld van een kleur in zijn vorstendom belegd met een kaartje dan scoort hij overwinningspunten. Is hij de eerste of tweede die alle velden van een kleur heeft belegd, dan scoort hij een bonuskaartje met overwinningspunten.

Elke ronde komen er nieuwe kaartjes en na 5 ronden van 5 fasen eindigt het spel. De spelers krijgen nog punten voor goederen, zilverlingen en arbeidersfiches en uiteindelijk ook nog punten voor hun verzamelde “kennis”. Deze kennis kan een effect hebben tijdens het spel, maar kan ook aan het einde van het spel punten opleveren, zoals 4 punten per geplaatste wachttoren.
6) Samenvattend:
De spelers werpen met hun 2 dobbelstenen. Met de uitkomst mogen ze 2 acties uitvoeren, waarbij ze mogen kiezen uit de volgende 4 mogelijkheden:

1) Een dobbelsteen gebruiken om een zeshoekig kaartje te pakken van een depot van het speelbord en deze op een aflegveld op hun spelersbord te plaatsen. (depot = cijfer dobbelsteen)
2) Een dobbelsteen gebruiken om een zeshoekig kaartje uit hun aflegveld o hun vorstendom te plaatsen. (plaats op vorstendom = cijfer dobbelsteen)
3) Een dobbelsteen gebruiken om 1 of meerdere goederen te verkopen. (type goederen = cijfer dobbelsteen). Dit levert zilver en overwinningspunten op.
4) Een dobbelsteen gebruiken om 2 arbeidersfiches te pakken. Arbeidersfiches verhogen of verlagen de worp van een dobbelsteen.

De spelers plaatsen zo steeds meer zeshoekige kaartjes op hun vorstendom. Ze plaatsen schepen, dieren, burchten, mijnen, gebouwen en “kennis”. Ieder kaartje heeft na het plaatsen een bijbehorende actie. Als een speler het laatste veld van een kleur in zijn vorstendom belegd met een kaartje dan scoort hij overwinningspunten. Is hij de eerste of tweede die alle velden van een kleur heeft belegd, dan scoort hij een bonuskaartje met overwinningspunten.

Elke ronde komen er nieuwe kaartjes en na 5 ronden van 5 fasen eindigt het spel. De spelers krijgen nog punten voor goederen, zilverlingen en arbeidersfiches en uiteindelijk ook nog punten voor hun verzamelde “kennis”. Deze kennis kan een effect hebben tijdens het spel, maar kan ook aan het einde van het spel punten opleveren, zoals 4 punten per geplaatste wachttoren.

Terug naar beginpagina