Truusentruus.nl recensie van het spel: Colorado County

Auteur : Reinhard Staupe Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Schmidt Spiele Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 1999 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 45 minuten Prijs : ca. 0 Euro

De grootste uitdaging van de nieuwe wereld!

We schrijven het jaar 1876. 100 jaar daarvoor tekende de president de onafhankelijkheidsverklaring - maar nog altijd is Amerika in tweeën gedeeld. Het ene deel is geciviliseerd, het andere is wild; de 98e lengtegraad is de grens. In de hoop op een beter leven op de weidse vlaktes in het westen, gaan we met 14, 15 mijlen per dag voor een grote trek op weg. Want de "thuislandwet" uit 1862 draagt aan iedereen die het land cultiveert, dat stuk land kosteloos over. En als men de beloftes gelooft, dan is het beste land dat men zich maar kan voorstellen. Kortweg: we zijn op weg in...

Na vele, vele weken modder en stof bereiken we Colorado County. Wat een aanblik: sappige grasvelden en weelderige bossen zover als men kan zien, alles opgedeeld in enkele percelen, zeker en beschermt door gigantische bergen rondom. Vanaf hier is ieder zijn geluk gesmeed: want met hulp van zijn cowboys gaat het er nu om, om meer en meer land in bezit te nemen. Met de heerschappij over hele meren en het bezit van beschermde grensvelden aan de voet van de bergen, krijgt men net zo goed punten als met de vereniging van enkele percelen tot machtiger grondgebied. Of de verwachtingen een bittere teleurstelling worden, omdat niet iedereen vruchtbaar land houdt, wat er was beloofd, of dat men tot de machtigste heerser over Colorado County en daarmee tot winnaar is geworden, laten de grondbezittingen op het succespad na vier waarderingen zien. Duidelijk, wie hier bij het speeleinde helemaal vooraan ligt, is de winnaar.

• 1 Spelbord

• 4 zichtschermen

• 6 merenfiches

• 66 cowboyhoedfiches

• 4 speelfiguren in 4 kleuren

• 160 markeerstenen (40 stuks per kleur, in 4 kleuren)

• 16 “for sale” fiches

• 48 kaarten

• 12 houten stenen met vlaggen

• 1 zak

• 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    De doos van Colorado County is kleurrijk, mar niet echt aantrekkelijk, de afbeelding op de voorzijde laat wel zien waar het spel over gaat, maar geeft geen nieuwsgierigheid. De achterzijde is wel heel duidelijk, hier is goed te zien hoe het spel is opgebouwd. Dit wordt gedaan door middel van een duidelijke foto en een overzicht van het spelmateriaal. Het gebruikte materiaal is van een zeer goede kwaliteit. Het spelbord is duidelijk, de kartonnen delen zijn duurzaam, de speelstukken stevig, de stoffen zak handig en alles kan goed opgeruimd worden in een vak in het midden van de doos.
    De spelregels zijn in een verhaalvorm geschreven, dit maakt het niet echt duidelijk. Wanneer je niet op de verhaallijn let, maar gewoon doorleest, merk je toch dat het spel goed uitgelegd is. Met allerhande voorbeelden en een overzichtsblad wordt het spel duidelijk uitgelegd. Het vergt even tijd, maar de regels blijven nagenoeg vers hangen in je gedachten, ook na een tijdje niet meer te hebben gespeeld. De uitleg aan anderen is wel even pittig. Het doel van het spel is even vreemd uitleggen, vanwege de regels en de fases. Al met al zijn de regels duidelijk.

Het speelbord bestaat uit 150 velden, daaromheen loopt het scorespoor. Elke speler kiest een kleur, neemt zijn markeerstenen en plaatst zijn speelfiguur op het “go” veld. De merenfiches worden over het spelbord verdeeld. Ieder zet een zichtscherm voor zich neer. Alle cowboyhoedfiches gaan in de zak en elke speler trekt er 15 en legt deze achter zijn scherm. Iedere speler krijgt 5 landverkoopkaartjes. De landkaarten worden gesorteerd per kleur en geschud. Er vormen zich 4 stapels. Van elke stapel worden de bovenste 3 kaarten genomen en deze worden met elkaar geschud, dus totaal 12 kaarten. De 12 kaarten worden apart gelegd. De houten stenen met vlaggen worden onder de spelers verdeeld, waarbij een speler zo veel mogelijk verschillend kleurige vlaggen krijgt. Om de beurt plaatsen de spelers de houten stenen met vlaggen op het bord.
    De bedoeling van het spel is om na een bepaalde fase, tijdens de waardering zo veel mogelijk punten te scoren. De punten worden verkregen door het al dan niet uitblinken in het inzetten van markeringsstenen. Bij elke fase en waardering zijn er weer andere punten te vergeven, maar telkens komen dezelfde voorwaarden terug. Tijdens het spel plaatsen de spelers markeringsstenen volgens de afbeelding van de zojuist veroverde kaart. De kaart geeft een specifieke vlaggenkleur en legwijze aan. Soms mag je 1 markeringssteen neerleggen, maar meestal 2. De plaats waar dat mag is op het bord aangegeven door de houten stenen met vlaggen. De kaart is dan in overeenstemming met met de houten steen. Zo veroveren de spelers hun plaatsen op het bord.

Punten kun je verdienen met:
  • de meeste grensvelden

• 2 na de meeste grensvelden

• de meeste velden rond een meer

• 2 markeerstenen naast elkaar

• Grootste samenhangende vlak met markeerstenen.

• 2 na grootste samenhangende vlak met markeerstenen.

• Zo verzamelen de spelers dus elke fase punten, deze gaan ze met hun speelfiguur op het scorespoor vooruit. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft is de winnaar.

Een ronde loopt als volgt:

1) Kaarten omdraaien.
    De bovenste 2 kaarten (bij 4 spelers 3 kaarten) worden omgedraaid. 2) Cowboys inzetten
    De spelers nemen een aantal cowboyhoedfiches achter hun scherm vandaan en doen dit gesloten in hun hand. Tegelijkertijd maken de spelers hun hand open. De speler met de meeste fiches mag als 1e een kaart pakken. De op 1 na meeste fiches mag de 2e kaart pakken, de 3e speler heeft pech, maar mag wel 1 cowboyhoedfiche uit de zak trekken als troost. Op de cowboyhoedfiches staan ook nummers, bij een gelijk bod aan fiches geeft het hoogste nummer de doorslag. Je maag ook geen cowboyhoedfiches bieden, je mag als je dat doet 2 cowboyhoedfiches uit de zak pakken en je voorraad aanvullen. 3) Velden bezetten.
    De speler die de eerste kaart pakt mag meteen volgens de vlagkleur en de plaatsbepaling op het spelbord zijn markeringsstenen plaatsen. Daarna de 2e speler enz.

Deze volgorde wordt herhaald totdat de 12 kaarten zijn verdeelt. Nu volgt een waarderingsronde. De spelers gaan op het scorespoor vooruit. Na dit worden van de 4 stapels met kaarten weer 3 kaarten per stapel gepakt. De volgende fase gaat in. Na de 4e fase en laatste waardering eindigt het spel en is de speler met de meeste punten de winnaar.

Je kunt tijdens het spel cowboyhoedfiches tekort komen, je kunt daarom 5 stukken land met jouw markeersteen te koop aan bieden. De spelers mogen op dit vlak een bod doen met cowboyhoedfiches, ze bezetten daarna het stuk land met hun eigen markeersteen. Wanneer geen enkele speler interesse heeft koopt de bank het stuk grond.
  • Zeer tactisch met 2 spelers

• Duidelijke regels

• Degelijk materiaal

• Goed spelmechanisme

• Goed speelbaar met 2,3 en 4 spelers.
  • 7) Minpunten:
  • Vorm van de spelfiguren

• Uitstraling

• Verhaallijn in regels

• Thema

• De “for sale” fiches worden bijna niet gebruikt
  • 8) Samenvattend:
    Over Colorado County is niet echt veel geschreven. Het is een dergelijk spel dat aangeschaft wordt en eigenlijk in een hoekje van de kast verdwijnt zonder het te spelen. Soms heb je van die spellen dat als je ze speelt, je ze ineens helemaal geweldig vindt. Nou is dat niet echt het geval bij dit spel, maar het spel zit goed in elkaar, is een genot om te spelen, ziet er mooi uit en verloopt soepel. Het spel is zwaar ondergewaardeerd. Wij vinden het spel telkens leuk, met welke spelers dan ook.

Het spel heeft zo veel verschillende mogelijkheden, en deze sluiten zo prefect op elkaar aan dat wij vinden dat Colorado County echt tot de goede spellen behoort. En ja als het thema wordt aangepast en het verdwijnt in een aantrekkelijker jasje kan het wel eens een topspel worden.

• Let op je voorraad cowboyhoedfiches

• Let op de te behalen punten bij de waarderingen, soms zijn andere voorwaarden aantrekkelijker

• Let op de meren, deze hebben aan het eind van het spel veel waarde.