Truusentruus.nl recensie van het spel: Am Fuss des Kilimandscharo
Recensie door : guido  
Beoordelingscijfer : (6.0)  
   
Auteur : Reiner Knizia Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Hans im Gluck Maximum aantal spelers : 4
Jaar van uitgave : 1995 Talen : Duits
Leeftijd vanaf : 7 jaar Nog verkrijgbaar? : nee
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 0 Euro
 
1) Introductie:
Aan de voet van de met sneeuw bedekte top van de Kilimandjaro ontplooit zich een groots natuurschouwspel. Savannes en rimboegebieden wisselen elkaar af, en ook een rivier vormt zich een weg door het oerwoud. Vier expedities banen zich een weg door de rimboe. Maar wat is nu de beste voortbewegingmanier: met de kano op de snelstromende rivier, op de rug van een koppig muildier, te voet met kapmes of toch liever per jeep? Een gezonde mix van deze manieren is toch het beste, om als eerste het basiskamp van de voet van de Kilimandjaro te bereiken.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

  • 56 voortbewegingskaarten in 4 verschillende kleuren met 2 keer de waarde van 1 tot en met 7.

  • 16 gebeurtenisfiches (8 x bananen, 4 x leeuwen en 4 x plaats wisselen)

  • 4 speelfiguren

  • 1 spelregelboekje
  • 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Het spel ziet er erg verzorgt uit. Persoonlijk vind ik de gebuikte tekeningen niet echt aantrekkelijk. Het gebruikte materiaal is stevig. Alles past prima in de iets te grote doos.
    4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
    De regels zijn vrij simpel en goed uit te leggen aan anderen.

    Het spel begint met het plaatsen van de speelfiguren in het dorp met het cijfer 1. De gebeurtenisfiches worden geschut en verdeeld onder de spelers. Elke speler bekijkt de verdekte fiches en legt deze om beurten op een plaats op het bord. Ze mogen niet naast elkaar of op een dorp geplaatst worden. Elke speler krijgt verdekt 3 kaarten die hij weer open naast elkaar neer legt. Verder krijgt hij nog 3 kaarten die hij verdekt als houdt.
    5) Spelverloop:
    Doel van het spel is om als eerste het basiskamp aan de voet van de Kilimandjaro te bereiken of bij het einde van het spel voorop te liggen.

    De speler links van de deler begint, hij speelt een kaart ui zijn hand en heeft daarbij de volgende 2 mogelijkheden:

    1) Hij legt de kaart bovenop 1 van zijn eigen kaarten
    2) Hij legt de kaart bovenop 1 van de kaarten van een medespeler (alleen als deze het dichts bij het doel is, of dichter bij het doel is als zijn eigen speelfiguur)

    De vier kleuren van de kaarten geven de voortbewegingsmanier weer, voor het aantal velden dat je met je speelfiguur vooruit mag zijn er 3 mogelijkheden:

    1) De kaarten hebben dezelfde kleur (de speelfiguur wordt de som van alle kaarten vooruit gezet)
    2) 1 kaart heeft een andere kleur, de som van de beide andere kaarten is het aantal velden dat de figuur vooruit mag.
    3) Alle kaarten zijn van een verschillende kleur, de speler zet zijn speelfiguur het aantal velden vooruit van de hoogste kaartwaarde.

    Na het uitspelen van een kaart zet de speler zijn speelfiguur overeenkomstig zijn aantal velden vooruit. Als laatste pakt hij 1 kaart van de stapel.

    Gebeurtenisfiches.

    Als een speler exact op een gebeurtenisfiche komt, voert hij gelijk de gebeurtenis uit. Er zijn 3 soorten gebeurtenissen:

    1) Banaan, de speler mag hetzelfde aantal velden vooruit, waarmee hij zojuist dit veld heeft bereikt.
    2) Leeuw, de speler moet terug naar het laatste dorp.
    3) Plaats ruilen, de speler ruilt plaats met een ander speelfiguur.

    Eenmaal opengedraaide gebeurtenisfiches blijven open op het bord liggen. Met uitzondering van het plaatsruilfiche, deze verdwijnt van het bord.

    Speleinde

    Het spel kan op 2 manieren aflopen:

    1) Een speelfiguur bereikt het basiskamp.
    2) Alle kaarten van de verdekte stapel zijn verspeelt en uit de hand gespeelt. De speler die het dichts bij het basiskamp met zijn speelfiguur staat wint het spel.
    6) Pluspunten:
  • Goed materiaal

  • Leuk

  • Makkelijk

  • Goed geschikt voor jonge spelers

  • Korte speelduur

  • Simpele regels
  • 7) Minpunten:
  • Hoge geluksfactor

  • Weinig diepgang
  • 8) Samenvattend:
    Am fuss des Kilimandscharo is een racespelletje voor 2 tot 4 spelers. Het spel is uitermate geschikt voor jonge spelers, door zijn simpele regels en simpele spelmechanisme. De spelers beginnen met zijn allen in een dorp. Door het lot van de kaarten bewegen de spelers hun figuur vooruit. Hoe je kaarten komen te liggen tijden jouw beurt heb je deels zelf in handen. Ook andere spelers kunnen jouw vooruitgang be´nvloeden, door het uitspelen van hun kaart op jouw openliggende kaarten. Door slim gebruik te maken van de gebeurtenisfiches kun je een heel eind komen. Een aantal van deze fiches heb je namelijk in het begin van het spel gezien en ergens neergelegd. Balen is het natuurlijk wel als je met je figuur naar het laatst bezochte dorp moet!

    Het spel heeft weinig diepgang, maar blijft toch erg interessant. De keuze tussen zelf goed vooruitgaan of een tegenspeler dwarszitten blijft een moeilijke keuze. Wij hebben het spel toch ervaren als een makkelijk, leuk en goede tijdverdrijfver.

    9) Tips:

  • Probeer ook eens de variant
  • Terug naar beginpagina