Truusentruus.nl recensie van het spel: Die Sieben Weisen

• 36 grote kristallen

• 13 kleine kristallen

• 2 getallenrijen

• 2 speelfiguren

• 1 spelregelboekje in het Duits
  • 3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
    Dit spel uit de Alea serie is zoals gebruikelijk bij deze serie uitmuntend fraai en goed vormgegeven. De gebuikte afbeeldingen zijn fraai van kleur en helder. Het gebuikte materiaal is degelijk en oerstevig.
    Die Sieben Weisen is een behoorlijk pittig spel om uit te leggen, maar na het spelen van 1 ronde hebben de spelers aardig door hoe het spel gaat. Het is dus verstandig om eerst een proefronde te spelen, waarbij de spelers duidelijk gemaakt wordt hoe het spel gaat.

Als voorbereiding op het spel worden de 11 ceremonieplaatsen geschud. De finitum-plaats wordt samen met de onderste 4 ceremonieplaatsen geschud. Deze luidt namelijk het speleinde in. De 3 bovenste ceremonieplaatsen worden open gelegd. De rollenkaarten worden klaargelegd, waarbij er bij minder dan 5 spelers rollen en machtskaarten verdwijnen. De machtskaarten worden geschud en verdekt op tafel gelegd. De toverkaarten worden tevens geschud en verdekt neergelegd. Elke speler neemt 6 machtkaarten en 1 toverkaart. De getallenrijen worden naast de drie openliggende ceremonieplaatsen gelegd. 1 speelfiguur wordt tussen de 2 getallenrijen geplaatst, de ander komt op de bovenste ceremonieplaats. De grote kristallen worden verdekt geschud en er worden bij 3 en 4 spelers 2 kristallen en bij 5 spelers 3 kristallen op elke ceremonieplaats gelegd. De 13 kleine kristallen blijven voorlopig apart liggen.
    Het spel verloopt over maximaal 11 rondes, iedere ronde verloopt als volgt.

1) rollenkeuze
    2) onderhandeling over een verbond
    3) machtskamp
    4) punten vergeven
    5) nieuwe ceremonieplaats plaatsen

1) Rollenkeuze

De startspeler kiest 1 van de openliggende rollenkaarten, daarna pakken kloksgewijs alle andere spelers 1 van de overblijvend rollenkaarten.

2) Onderhandeling over een verbond

Nu wordt er onderhandeld tussen de spelers. De spelers mogen met elkaar onderhandelingen maken, afspraken maken en elkaar kaarten uit hun hand tonen. Wanneer 2 spelers het zien zitten met elkaar te spelen dan sluiten ze een verbond. Dit doen ze door beiden hun kleine rollenkaart aan 1 zijde van de getallenrij te plaatsen. Bij 5 spelers kan een 1 speler zich nog bij dit verbond aansluiten. De overige spelers vormen samen het andere verbond.

3) Machtskamp

Het verbond dat aan het einde de meeste machtspunten heeft wint de kristallen op de huidige ceremonieplaats. Op elke ceremonieplaats staat aangegeven welke rollenkaart er als hoogste in rang is, deze speler begint kloksgewijs gevolgd door de andere spelers. Als speler mag je 1 van de volgende 2 acties doen:
    a) 1 kaart aanleggen
    b) Passen

a) 1 kaart aanleggen
    De speler mag 1 van zijn machtskaarten spelen die hoort bij zijn rol, of een willekeurige uilenkaart spelen of een toverkaart spelen. Je mag tijdens je beurt maar 1 toverkaart spelen. Door het uitspelen van een machtskaart zet de speler het getal op de kaart aan punten met het speelfiguur vooruit aan zijn kant. De kant wil zeggen de kant van het verbond, dus waar zijn rollenkaart ligt en die van zijn bondgenoot. Als een speler van het andere verbond een kaart speelt, dan wordt het speelfiguur eerst teruggezet op de getallenrij van het andere verbond, waarna het speelfiguur op de getallenrij van het andere verbond terecht komt. Dit wordt gedaan totdat alle spelers passen. De kant van het verbond waar op dat moment het speelfiguur staat wint de ronde.

b) Passen
    De eerste speler die past mag geen kaarten meer neerleggen. Hij of zij neemt de 5 bovenste kaarten en geeft er 3 aan de volgende die past (deze pakt tevens 2 kaarten). Alleen de laatste speler krijgt 3 kaarten en mag dus geen kaarten pakken.

4) Punten vergeven

Van het verbond dat heeft gewonnen neemt de hoogste in rang als eerste een kristal, waarna de andere speler het overblijvende kristal neemt.

5) Nieuwe ceremonieplaats

Deze laagste in rol mag het speelfiguur dan ook nog verzetten naar een aanliggende ceremonieplaats. Op de plaats waar de kristallen zijn verdeelt wordt een nieuwe ceremonieplaats geplaatst.

Zodra de “Finitum-plaats” omgedraaid wordt er geen nieuwe ceremonieplaats meer aangelegd. De spelers mogen kiezen of ze het spel meteen eindigen of dat ze nog een laatste ronde spelen. Nu worden nog de resterende handkaarten gewaardeerd. Voor elke rol waarvoor de speler de hoogste som in handen heeft krijgt hij of zij nog 1 punt. Dit geldt ook voor elke uilenkaart. De speler met de meeste punten wint.
  • Fraaie vormgeving

• Verbluffend

• Hoog herspeelbaarheidsfactor
  • 7) Minpunten:
  • Minder geschikt voor 3 en 5 spelers
  • 8) Samenvattend:
    Die Sieben Weisen is echt een geweldig spel, mits je het met 4 personen speelt. Het leukste element uit dit spel is toch wel het sluiten van een verbond. Hierbij maken de spelers soms afspraken of laten elkaar kaarten zien, die ze later niet nakomen of uitwisselen. De toverkaarten geven het spel een extra dimensie door van rol te wisselen of iemand flink te grazen te nemen. Het gehele spel bestaat uit het in de maling nemen van andere spelers en om er zelf het beste uit te slepen. Het is natuurlijk leuk als je een spel niet wint maar toch het gevoel hebt dat je alles eraan gedaan hebt om het de ander zo moeilijk mogelijk te maken. Dit gevoel geldt absoluut voor Die Sieben Weisen. Persoonlijk vind ik dit 1 van de betere spellen uit de Alea serie.

• Bekijk continu de situatie van jezelf en van de andere spelers.
  • Terug naar beginpagina