Truusentruus.nl recensie van het spel: Australia
Recensie door : Ton Laumen  
Beoordelingscijfer : (7.5)  
   
Auteur : Wolfgang Kramer
/ Michael Kiesling
Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Ravensburger Maximum aantal spelers : 5
Jaar van uitgave : 2005 Talen : Nederlands, Duits en Engels
Leeftijd vanaf : 10 jaar Nog verkrijgbaar? : ja
Speelduur : 60 minuten Prijs : ca. 25 Euro
 
1) Introductie:
We bevinden ons in Australië in de twintiger jaren, begin vorige eeuw. In die tijd, maar ook al daarvoor, was Australië een geliefd land om naar toe te emigreren, wat de economie van Australië in elk geval ten goede kwam. Maar naast groeiende industrialisatie had de regering ook oog voor de natuur. Die moest hoe dan ook beschermd worden, waardoor er talrijke projecten werden opgezet om hier invulling aan te geven en werden er zelfs diverse nationale parken gesticht.

In dit spel ben je leider van een groep rangers, die Australië niet alleen moeten industrialiseren, maar er tevens voor moeten zorgen dat er natuurbeschermingsprojecten worden gerealiseerd. Voor beide wordt je beloond met punten, waarbij uiteindelijk de speler met de meeste punten het spel wint.
2) Spelmateriaal:
Het spel bestaat uit:

• Spelregelboekje in 4 talen (Frans, Italiaans, Engels en Nederlands)
• Een uitklapbaar spelbord
• 5 spelersborden, waarin de te nemen acties in het spel kort worden toegelicht
• Een zelf eenmalig in elkaar te zetten windmolen
• 75 rangers (20 zwarte, 20 witte, 14 oranje, 11 blauwe en 10 bruine)
• 5 vliegtuigen (in elke kleur één)
• 5 waarderingsstenen (in elke kleur één)
• 42 kaarten
• 24 industrialiseringsfiches
• 24 natuurbeschermingsfiches
• 44 munten
3) Vormgeving en uitleg van het materiaal:
Het eerste waar ik aan dacht toen ik het spel voor het eerst ging spelen was de Australische televisieserie ‘The flying docters’, ingegeven door het rondvliegen met rangers in Australië. Maar dan houdt de gelijkenis met de televisieserie ook op.

Het spel ziet er verzorgd uit en is voorzien van een kleuren handleiding in 4 talen. Met voorbeelden worden de (relatief) eenvoudige spelregels toegelicht, wat de duidelijkheid ervan zeer ten goede komt. De kaart van Australië is mooi neergezet op het spelbord. De prints op de kaartjes zien er verzorgd uit; het vliegtuig en de rangers daarentegen zijn vrij eenvoudig, maar doen door hun eenvoud geen afbreuk aan het kwalitatief verzorgde spel.
4) Voorbereiding en uitleg aan anderen:
Het bord, met daarop de kaart van Australië, wordt midden op de tafel gelegd. De industrialiseringsfiches worden met de cijferkant naar beneden gelegd en daarna door elkaar gehusseld. Vervolgens wordt per regio één gedekt industrialisatiefiche neergelegd en één natuurbeschermingsfiche. De rangerkaarten worden gesorteerd op soort en geschud. Afhankelijk van het aantal spelers en/of dat de ‘windmolen-variant’ van het spel wordt gespeeld(wordt later toegelicht), wordt het aantal kaarten per stapel neergelegd. Overige kaarten verdwijnen in de doos. Niemand krijgt geld.

Wordt de windmolen variant gespeeld, dan wordt deze in een willekeurige regio geplaatst en wordt de waarde ervan op 2 gezet.
5) Spelverloop:
De speler die aan de beurt is mag twee acties doen en kan daarbij kiezen uit de volgende 3 mogelijkheden:

• Vliegen
Het vliegtuigje verplaatsen van gebied A naar B.
• Een kaart uitspelen en rangers plaatsen (vliegtuig moet in het gebied staan)
De kleur van het kaartje moet passen bij de kleur van het gebied waar je rangers wil plaatsen. Daarnaast staat er op het kaartje het maximale aantal rangers die je mag plaatsen, als ook het aantal goudstukken die je ontvangt bij het spelen van de kaart.
• Rangers terughalen naar de basis (vliegtuig moet in het gebied staan)
Maximaal 4 rangers mag je uit de verschillende basis in het gebied waar je vliegtuig staat terugnemen naar je hoofdbasis.

De volgorde en de variatie van de acties mag de speler zelf bepalen. Naast deze acties kan de speler ook nog acties kopen, zoals de kleur van een kaart veranderen of een extra ranger van basis A naar basis B overplaatsen.

Wordt een gebied voor het eerst bezocht (door er met je vliegtuig te landen), dan wordt het industrialiseringsfiche omgedraaid. Het getal dat hierop staat correspondeert met het aantal ranger die in de basiskampen rondom het gebied aanwezig moeten zijn om het gebied voor industrialisering te kunnen laten waarderen. Wordt de windmolen variant gespeeld,en er staat ook een windmolen op het fiche, dan wordt de windmolen verplaatst naar het gebied en wordt de teller op de windmolen met één verhoogd.

Een waardering van een gebied kan op de volgende twee momenten worden gedaan:
• In alle basiskampen van een gebied staat minimaal één ranger per basiskamp; het natuurbeschermingsfiche kan worden gewaardeerd. De speler die laat waarderen ontvangt drie bonuspunten.
• Het aantal rangers in de basiskampen van het gebied is exact gelijk aan de waarde die het industrialiseringsfiche in dat gebied aangeeft. De speler die laat waarderen ontvangt drie bonuspunten.

Als de windmolenvariant wordt gespeeld verdwijnen de fiches van het bord in de windmolen op het bord (anders worden de fiches in de doos gedaan). Is de windmolen op het bord vol, dan wordt de windmolen gewaardeerd. Na waarderen worden de fiches in de doos gedaan.

Het moge duidelijk zijn dat gedurende het spel er regelmatig waarderingen plaatsvinden (nagenoeg elke beurt). Het is zaak hier dus zo veel mogelijk bij aanwezig te zijn en ook nog eens met zo veel mogelijk rangers.
6) Pluspunten:
• Ook tijdens de beurten van de tegenstanders blijf je actief door eventueel gemaakte tactieken te herzien door wijzigingen in de spelsituatie(s)
• Het basisspel is al erg leuk om te spelen; de windmolen variant maakt het nog aantrekkelijker
• Regels zijn niet al te moeilijk
7) Minpunten:
• Je hebt soms geluk nodig dat je de voor jouw juiste rangerkaarten trekt. Anders wordt het duur om steeds kaarten van kleur te laten verwisselen of steeds op en neer te moeten vliegen
• Het kan soms wel even duren voordat je weer aan beurt bent
8) Samenvattend:
Australia is een leuk spel, waar heel veel in zit. Het spelen van de ‘windmolenvariant’ maakt het spel nog leuker. Gedurende het spel verandert continue de spelsituatie, waardoor eventueel gemaakte tactieken moeten worden bijgesteld. Hierdoor blijf je ook tijdens de beurten van je tegenstanders actief bezig en verveelt het spel geen seconde.

9) Tips:

• Je moet er continue voor zorgen dat je zo weinig mogelijk waarderingen mist en aanwezig bent met zoveel mogelijk rangers
• Onderschat de waarderingskracht van de windmolen niet; deze kan je heel wat punten opleveren
• Basiskampen op zee tellen dubbel en kunnen dus de nodige extra punten opleveren

Commentaar van anderen :

Naam:
suus
Commentaar:
waarom staat er niet hoe/waar je het spel kan kopen?
10

Terug naar beginpagina

Warning: mysql_close(): no MySQL-Link resource supplied in /var/www/vhosts/truusentruus.nl/httpdocs/recensie/recensie405.php on line 279